Db är väl i take-down-sticket, va?
Där är det bara stråkbas, det kan dom hålla på med.
Det får räcka. Tanken är att vi inte ska försöka återskapa det inspelade soundet utan göra ett livesound, och då tycker jag det är bättre med det "vanliga" registret för basen. Har ibland testat att använda octaver etc, men det slutar alltid med att jag kör "vanligt".
På tal om felspelning eller blackout, det har väl alla varit med om. Ingen jävel i publiken som fattar det så det brukar va lugnt. Men ett bra tips är att i förvirrat tillstånd (felspel, hjälp var är jag) börja spela basgångar, lite 'walking' i låtens tonart. Det funkar alltid.
Db är väl i take-down-sticket, va?
Där är det bara stråkbas, det kan dom hålla på med.
Det får räcka. Tanken är att vi inte ska försöka återskapa det inspelade soundet utan göra ett livesound, och då tycker jag det är bättre med det "vanliga" registret för basen. Har ibland testat att använda octaver etc, men det slutar alltid med att jag kör "vanligt".
Jo, Db i nertagningen. Jomen jag håller med dig. Det låter som det är bra drag i basen!
lowfreq skrev:På tal om felspelning eller blackout, det har väl alla varit med om. Ingen jävel i publiken som fattar det så det brukar va lugnt. Men ett bra tips är att i förvirrat tillstånd (felspel, hjälp var är jag) börja spela basgångar, lite 'walking' i låtens tonart. Det funkar alltid.
"If ever in doubt - strike a pose!"
Den där gången var det ett klassiskt "one fret wrong"...