Musikscenen i örebro?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Varjer
Medlem

Musikscenen i örebro?

Inlägg av Varjer »

Flyttar upp till örebro till tjejen nu i slutet av maj..
och undrar lite om folket som hänger här (rätt många tycks jag sett) kunde berätta lite hur bandscenen o musiklivet är i denna stad.

Är i från linköping frånbörjan, och här är det ganska bra med band o så.
Är sugen på o komma igång med band igen.. så har ni tips om bra musikhus o så skulle det uppskattas!
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

tja... det är väl mest gospel...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

criss skrev:tja... det är väl mest gospel...
Är det?
Har bott här i 10 år och aldrig stött på ngt i närheten av gospel.
Skulle vara intresserad annars.

Det mesta som händer i Örebro när det gäller band är nog för folk i 15-20 årsåldern och försigår ute på Rockskolan i Varberga.

Har ingen aning om vad du är i för ålder, men jag tycker det verkar rusktigt trögt.
Örebroare är inte så lätta. När de når vuxen ålder så resonerar de
"nu har jag tillräckligt stort umgänge, nu behöver jag inte lära känna ngn mer"
Och så fungerar det när det gäller det mesta.

Det finns egentligen ingen scen när det gäller coverband t.ex.
Vill inte verka för negativ, men jag har bilden av att Örebro inte är musiklivets Mecca här i Sverige.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Varjer
Medlem

Inlägg av Varjer »

Okej.. lät ju inte så hypat i örebro.. synd... får väll snoka runt bland tjejens klasskompisar då.. musikhögskolan lär det väll finnas en o annan som kan plinka lite =)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Varjer skrev:Okej.. lät ju inte så hypat i örebro.. synd... får väll snoka runt bland tjejens klasskompisar då.. musikhögskolan lär det väll finnas en o annan som kan plinka lite =)
Där finns det säkerligen en del att hitta.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Geddy_Lee skrev:
Är det?

Det mesta som händer i Örebro när det gäller band är nog för folk i 15-20 årsåldern och försigår ute på Rockskolan i Varberga.

Har ingen aning om vad du är i för ålder, men jag tycker det verkar rusktigt trögt.
Örebroare är inte så lätta. När de når vuxen ålder så resonerar de
"nu har jag tillräckligt stort umgänge, nu behöver jag inte lära känna ngn mer"
Och så fungerar det när det gäller det mesta.

Det finns egentligen ingen scen när det gäller coverband t.ex.
Vill inte verka för negativ, men jag har bilden av att Örebro inte är musiklivets Mecca här i Sverige.
Jag tycker mej känna igen den attityden här i "min" kommun också,
harvade fram å tillbaka med det lokala gänget "musiker" under många år,
och blev ortens s.k. basdiva, bara för att man inte var infödd utan inflyttad från en större ort (Göteborg).

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Jag håller faktiskt inte med Gäddan riktigt här. Jag känner igen mig lite, men jag har märkt att det faktiskt har förändrats en hel del på senaste tiden.

Jag måste jobba, så jag hinner inte utveckla mer, men jag tror att det här kan bli ett lysande samtalsämne under kvällens sammanslutning. Och så kanske vi kan återkomma i denna tråd med vad vi har kommit fram till.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Precis vad forumet behöver - fler örebroare... :wink: :D
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hellish skrev:Precis vad forumet behöver - fler örebroare... :wink: :D
:biggrin2:
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Gör vi det.. :hmm:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem

Inlägg av straightedge79 »

Det beror ju lite på vad man lyssnar på för musik men det finns bl.a bra killar som Andreas Skogmo aka Skogis som sätter upp spelningar och det finns fler yngre förmågor som är på gång. Det är iofs mård musik och jag vet inte vad du lyssnar på. Bl.a så arrangerar Skogis Treasure Fest i Örebro med några hundra besökare varje år. http://www.myspace.com/treasurefest
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Re: Musikscenen i örebro?

Inlägg av Punkster »

Varjer skrev:Flyttar upp till örebro till tjejen nu i slutet av maj..
och undrar lite om folket som hänger här (rätt många tycks jag sett) kunde berätta lite hur bandscenen o musiklivet är i denna stad.

Är i från linköping frånbörjan, och här är det ganska bra med band o så.
Är sugen på o komma igång med band igen.. så har ni tips om bra musikhus o så skulle det uppskattas!
Haha, själv är jag också från Linköping från början, bor i Örebro sen ca 2 år.

Visst finns det ett musikliv här, men det kretsar till stor del runt hardcore, metal o i viss grad punk. Precis som Sx79 skrev så händer Treasurefest här, en av Sveriges största HC-festivaler vad jag vet. Sen finns ju District 19 som annordnar konserter av det lite hårdare slaget med jämna mellanrum.

Finns ganska många (och bra) lokala demoband också. Spelar själv i ett av dom. Och speltillfällen finns det ganska gott om, om man tar för sig och inte är alltför kräsen. Men såklart, nåt ställe liknande Skylten i Linköping finns ju inte.

Runt Musikhögkolan finns ju rätt många intressanta människor. Lite yngre parvlar harvar på Kulturskolan, ganska stort här. Sen har Örebro en rätt stor grundskola med musikinriktning, går flera hundra kids där. Karl Johanskolan heter den.

Så jag vet inte riktigt om jag håller med Geddan. Finns massa kul här i stan, det gäller bara att kolla på rätt ställe.
/Linus
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem

Inlägg av straightedge79 »

Punkster skrev:Finns ganska många (och bra) lokala demoband också. Spelar själv i ett av dom.
Vilket band lirar du i?

District 19 är ju Skogis bolag. Han har ju släppt ett par skivor där och kör sin bokningsverksamhet under det namnet.
LKPG-bo som du e så finns ju Dead Fest där som anordnas av almighty Boris och som är lika stort som TF.

Men visst det e hardcore/metal/punk alltihopa. Och vet ni vad - fy fan va det känns bra att det är någon mer än jag själv som fortfarande brinner för det så här 15+ år senare!!!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
Varjer
Medlem

Inlägg av Varjer »

Mycket svar trevligt!

Har ju gigat runt i lkpg sen början av 2000talet.. så söker väll mest band som vet vad dom pysslar med osv.. spelat mest hårdrock/ hård..pop =P .. så nått sånt vore väll kul o ta upp igen.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

straightedge79 skrev:
Punkster skrev:Finns ganska många (och bra) lokala demoband också. Spelar själv i ett av dom.
Vilket band lirar du i?

District 19 är ju Skogis bolag. Han har ju släppt ett par skivor där och kör sin bokningsverksamhet under det namnet.
LKPG-bo som du e så finns ju Dead Fest där som anordnas av almighty Boris och som är lika stort som TF.

Men visst det e hardcore/metal/punk alltihopa. Och vet ni vad - fy fan va det känns bra att det är någon mer än jag själv som fortfarande brinner för det så här 15+ år senare!!!
Minor Ace heter bandet. Finns på myspace. Ganska långt ifrån HC, även fast jag som du är förtjust i det. Finns rätt många bra demoband här som kör HC/Punk/Alt/Nyrock, bland annat Ape Rape Escape (http://www.myspace.com/aperapeescape)
Restriction of Liberty och RunawayDroid (http://www.myspace.com/runawaydroid)
/Linus
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

Geddy_Lee skrev:
Är det?

oj!
ja, det kanske är mest i kretarna kring musikhögskolan/estet då...

men det finns ju tex joybells, black&white, +några till.
om man är intresserad av bra basister tycker jag att man särskilt ska kolla in black&white som har Stefan Bäcklund på basgitarr.

Stefan svänger bättre än ett helt speedwaylag! grym!

synd att man inte gillar gospel... hade de bara tagit bort sången/kören så... :wink:
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar