Men kanske ska börja nu på äldre dar eller???
Nej får ta till öronen som vanligt

Dito. Fast sen kan man ju skilja på att läsa noter á vista och att ha noter/charts som stöd för att t ex hålla reda på vilken av tjugo gospellåtar (som låter snarlika) man spelar...dereborn skrev:Bah! Skitsnack. Det gör jag hela tiden.Johannes skrev:Sedan får man ju inte glömma att på rock- och popgig så kan man ju inte stå med notställ på scenen...
Men man MÅSTE ju inte ha notstället mitt framför ansiktet i maxhöjd. (Har sett lite såna bilder under "livebild-tråden...")
Ett svart notställ i knähöjd lite på sidan funkar klockrent. Syns inte men finns ändå, typ.
mikkejohansson skrev:Dito. Fast sen kan man ju skilja på att läsa noter á vista och att ha noter/charts som stöd för att t ex hålla reda på vilken av tjugo gospellåtar (som låter snarlika) man spelar...dereborn skrev:Bah! Skitsnack. Det gör jag hela tiden.Johannes skrev:Sedan får man ju inte glömma att på rock- och popgig så kan man ju inte stå med notställ på scenen...
Men man MÅSTE ju inte ha notstället mitt framför ansiktet i maxhöjd. (Har sett lite såna bilder under "livebild-tråden...")
Ett svart notställ i knähöjd lite på sidan funkar klockrent. Syns inte men finns ändå, typ.
haha!! Det var ett obegåvat uttalande.blackparkas skrev:Inget här. Noter är för töntar.
Läste G förut men det var när jag spelade trumpet. lääääänge sen...
Vaddårå? Det är ju precis som med bokstäver, trams!figgebass skrev:haha!! Det var ett obegåvat uttalande.blackparkas skrev:Inget här. Noter är för töntar.
haha, nej precis....och nu kan man ju använda en mobil som diktafon och spela in röstmemon istället för att skriva.TDHP skrev:Vaddårå? Det är ju precis som med bokstäver, trams!figgebass skrev:haha!! Det var ett obegåvat uttalande.blackparkas skrev:Inget här. Noter är för töntar.
Vem behöver kunna läsa för att prata?![]()
Amen!TDHP skrev:Hrm, för att Prakas inte ska bli jättearg här, klart man inte behöver kunna läsa noter för att spela rockenroll, men det är inte så dumt att ha i många sammanhang, så att DISSA notläsning är inte så genomtänkt kanske! Jag har inte läst noter aktivt på MÅNGA år, men det jag kan är bra att ha för att tex snabbt plocka ut en melodi och det är bra mycket enklare att säga till trummisen att tex spela 4 åttondelar två takter in i refrängen än att förklara det med ord!
Edit: Utan att använda nottermer alltså!
Det är en lärotid också på forumet innan man kommer underfund med hur olika människor (?) här är funtadeSvensson skrev:Det kan självklart aldrig vara till nackdel att ha en kunskap. Jag tror inte att vi ska ta det så allvarligt det Prakas skrev för det var nog inte så allvarligt menat...
Jotack! Johannes och jag hade en liten pm-batalj i begynnelsen!MALA skrev:Det är en lärotid också på forumet innan man kommer underfund med hur olika människor (?) här är funtadeSvensson skrev:Det kan självklart aldrig vara till nackdel att ha en kunskap. Jag tror inte att vi ska ta det så allvarligt det Prakas skrev för det var nog inte så allvarligt menat...
Bytade?MALA skrev:Det finns väl några väl valda nyckelord man kan nämna för att få igång en diskussion
Det förstår jag. Det är bara att jag tycker att det är så trött på att "folk sprider den onda missuppfattningen att det är dåligt att kunna noter"..MALA skrev:Det är en lärotid också på forumet innan man kommer underfund med hur olika människor (?) här är funtadeSvensson skrev:Det kan självklart aldrig vara till nackdel att ha en kunskap. Jag tror inte att vi ska ta det så allvarligt det Prakas skrev för det var nog inte så allvarligt menat...