Hönan eller ägget?

Prata om övriga saker som rör bas-världen

Vilket instrument var ditt första?

Gitarr
31
52%
Basgitarr
29
48%

Antal röster: 60

Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

"Musikskolan"? Låter som nåt jag borde ha gått på.
Det var töntgrejen på bruket jag växte upp så där gick man inte.

Första instrumentet var dock ackegura... jag och polarn försökte tonsätta "Sagan om ringen"p å rullbandare... diverse mystiska gitarrer ovan på "havsvågor" som generades av en Philipsstereos radiobrus (vrider man på tonkontrollerna fram och tillbaka blir det perfa). Alla pålägg blev ur takt, då inspelningshuvud och avspelningshuvud satt ett par cm från varandra.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+

Inlägg av JMP »

Första instrumentet var en bas...min lilla mini-samick.
Jag blå(s)-vägrade att spela blockflöjt i min ungdom...
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

Dragspel (!) - rytmik (förberedande) - Blockflöjt - Trumpet - Bastrombone och Bastrumpet (musikhögskolan) - gitarr (musikhögskolan) - sedan såg jag ljuset :lol:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem

Inlägg av Boom »

Fick en liten akustisk barn-gitarr när jag var 6år.
Några år senare startade jag och några kalsskamrater ett band.
Jag ville spela bas, men fick inte pga att jag var den enda som kunde spela något stränginstrument :roll:
Jag har sedan dess varvat bas och gitarr, men de senaste åren har jag inte rört gitarren.
Användarvisningsbild
Fogerty
Medlem

Inlägg av Fogerty »

saxofon-Bas-gittar
http://www.youtube.com/watch?v=7LWEHMGarVY" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Började med blockflöjt när jag var skitliten och gick sen över till klarinett som jag fortfarande spelar, skitsnyggt och riktigt kul instrument. Jag var väl 12 när det var några stollar i klassen som skulle börja spela KISS-covers och eftersom jag redan spelade klarinett så var jag perfekt som basist 8) Ungefär samtidigt fick jag ärva farsans gamla jazzgura, en Framus BL-15, som jag då började plinka på.
Är självlärd både på bas och gitarr.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Skriv svar