Fredagsdrinken
- anli
- VIP medlem
- anli
- VIP medlem
- broder blues
- Medlem++
+1TDHP skrev:Jag tycker White Russian är gott...
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
- Geddan
- VIP medlem
Jag har säkert blandat ihop begreppen....men när jag känner lukten av,dereborn skrev: Så Geddy, om du föredrar varmpressad olja framför en extra vergine kallpressad, så har dina smaklökar spelat dej ett spratt!
den-där-typen-av-olja-som-jag-menar, så vill gärna magen vända sig ut och in...

"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- broder blues
- Medlem++
+1dereborn skrev:OK, virrpannor. Så här är det:
"Den bättre oljan framställs genom att oliverna pressas vid måttlig temperatur, så kallad kallpressning, vilket innebär att temperaturen ska hållas inom 28 °C-35 °C. Kallpressning av olivolja är en kemikaliefri process där man endast använder tryck för att producera högkvalitativ olja.
Den olja som därefter återstår i fruktmassan extraheras med olika industriella metoder (varmpressning). Därvid kan diverse tillsatser förekomma."
Så Geddy, om du föredrar varmpressad olja framför en extra vergine kallpressad, så har dina smaklökar spelat dej ett spratt!
Ett exempel på hur man kombinerar oliver i olika former.
En liten förätt under en av herrklubbens julfester. Tema Italien.
Urgröpta bifftomater, en paste på urkärnade kalamataoliver, vitlök, salt o vitpeppar o en gnutta olivolja. Röran körd i mixer o sen bakad på 275 gr.
Serverad med osötat lantbröd m hemmabyggd pesto (såklart med ännu mer olivolja). mmmmm.

- broder blues
- Medlem++
Din pizzabagare köper säkert nån varmpressad fulolja på 180liters fat som antagligen fungerar bättre som lampbränsleGeddy_Lee skrev:Jag har säkert blandat ihop begreppen....men när jag känner lukten av,dereborn skrev: Så Geddy, om du föredrar varmpressad olja framför en extra vergine kallpressad, så har dina smaklökar spelat dej ett spratt!
den-där-typen-av-olja-som-jag-menar, så vill gärna magen vända sig ut och in...

skål broder o TGIF

- jbass
- Medlem+
Inte alls dumma. Och när vi är inne på avarter kan jag tipsa om de ansjovisfyllda. Kanon till drajjan, de me'anli skrev:Jag ringer hem till gumman och ber att hon handlar dylika till eftermiddagens drink!dereborn skrev:På ICA...anli skrev:Dom har jag missat... var hittar man sådana?dereborn skrev:Ni har väl inte missat oliverna med citronskal i stället för pimiento? Dom är kanon till drajman!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- jbass
- Medlem+
Som sagt, oliver är något man lär sig uppskatta vid vuxen ålder ....Hellish skrev:Jag är helt på gäddans och knedys sida. Oliver är inte något jag gärna stoppar i mig. Olivolja kan funka, men vanliga oliver om det så är i matlagning eller i drinkar... Nej tack..

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
- anli
- VIP medlem
Skit i oliverna... man gillar sånt som vuxen.
Intog kl 16:00 en skaplig martini (med citronyllda O), självklart dagens händelse!
Bra drinkar före maten: manhattan, vid vår/sommar: GT, vid fest med gamlingar: Gröna Hissen
Intog kl 16:00 en skaplig martini (med citronyllda O), självklart dagens händelse!
Bra drinkar före maten: manhattan, vid vår/sommar: GT, vid fest med gamlingar: Gröna Hissen
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- Geddan
- VIP medlem
Jag tror nog att jag är så vuxen jag kommer att bli.jbass skrev: Som sagt, oliver är något man lär sig uppskatta vid vuxen ålder ....
Steget efter detta är nog övermogen.
Jag inser att Whiskey och vin är för andra än mig oxå. (Glögg undantaget)
Och på ngt märkligt sätt så kommer jag på mig själv med att le flera ggr i veckan ändå.

Det finns jäkligt många männsikor som inte gillar inlagd sill
(nu pratar vi inte burksill, som jag inte skulle erbjuda min värsta ovän) eller Janssons Frestelse t.ex.
Jag förstår det inte....men vi är alla en frukt av arv och miljö.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
Jag fick också 2 st rejäla drajmor innan maten ikväll. Gottgottgott. # citronfyllda i varje, jag var lite snacks-sugen.anli skrev:Skit i oliverna... man gillar sånt som vuxen.
Bra drink alltid: Pastis. Helst på Ricard.
- knedy
- VIP medlem
Nä jag har inte emot oliver, jag gillade bara tanken att dom är satans testiklar... Såna små saker som gör livet värt att leva.Hellish skrev:Jag är helt på gäddans och knedys sida. Oliver är inte något jag gärna stoppar i mig. Olivolja kan funka, men vanliga oliver om det så är i matlagning eller i drinkar... Nej tack..
Officiell stormästare i EB-orden