Fråga ang smygrasismen/främlingsfientligheten i samhället!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Geddy_Lee skrev:Eftersom alla våra politiker kör strutsmetoden i bemötandet av SD och tror att de kan tiga ihjäl dem,
så får de stå helt oemotsagda.
Nästan alla svenskar har åsikter när det kommer till invandringspolitik,
men ingen får säga eller tycka någonting.
Vi får knappt nämna ordet invandrare innan folk sneglar skeptiskt.(kommer osökt att tänka på Life of Brian :wink: )

Jag är övertygad om att SD kommer in i riksdagen i nästa val pga detta!
De kan husera och raljera precis som de vill och folk kommer att rösta på dem,
för väldigt många vill att vi diskuterar ngt så viktigt som invandringspolitik.
Det intressanta är att invandringskritik av någon anledning ofta anses rasistiskt. Samma sak med nationalism och patriotism. Det har inte ett jota med rasism att göra.
Jag förstår inte varför man inte får ha en tröja på sig där det står att man älskar sitt land utan att folk ska börja misstänka att man är rasist. Inte för att jag skulle ha det själv, men då just av anledningen att jag vet att folk har massa konstiga uppfattningar för sig om den saken. Det finns nog inget annat land på jorden där man blir anklagad för att vara rasist om man uttrycker att man gillar sitt eget land. Tragiskt och patetiskt.

Tillägg: Nu ska vi se hur länge det dröjer innan PK-maffian börjar slå på stora trumman. :mrhappy:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Makten skrev: Det intressanta är att invandringskritik av någon anledning ofta anses rasistiskt. Samma sak med nationalism och patriotism. Det har inte ett jota med rasism att göra.
Jag förstår inte varför man inte får ha en tröja på sig där det står att man älskar sitt land utan att folk ska börja misstänka att man är rasist. Inte för att jag skulle ha det själv, men då just av anledningen att jag vet att folk har massa konstiga uppfattningar för sig om den saken. Det finns nog inget annat land på jorden där man blir anklagad för att vara rasist om man uttrycker att man gillar sitt eget land. Tragiskt och patetiskt.
Precis!
Som all omvänd rasism som vi utövar för att eliminera risken att ngn ska kunna beskylla oss för att vara rasister.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Om t.ex. en rasistisk organisation trycker upp en tröja med svenska flaggor och "Färdenäslandet" på så är det inte ett dugg konstigt att den ger rasistiska vibbar om man vet var den kommer ifrån och vilka som brukar bära den. Det tragiska är att såna organisationer lyckas med att ta över symboler och göra dem till "sina egna".

Extrema nationalism och patriotism tenderar lätt att bli rasism. Inte heller konstigt att det kan bil skeva kopplingar eftersom nasseorganisatioen ofta använder de orden i sina partinamn etc.

Själv älskar jag mitt land och är helt klart lokalpatriot men är inte ett dugg orolig för att bli sammanblandad med rasister!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Vad är " PK-maffian "?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

anli skrev:Vad är " PK-maffian "?
Politisk korrekt?

Det får man inte heller vara numer. ;)

Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Det tragiska är att såna organisationer lyckas med att ta över symboler och göra dem till "sina egna".
Det är snarare tragiskt att resten av befolkningen låter dem stjäla symbolerna genom att själva raskt sluta ge uttryck för att man gillar sitt land.
Extrema nationalism och patriotism tenderar lätt att bli rasism. Inte heller konstigt att det kan bil skeva kopplingar eftersom nasseorganisatioen ofta använder de orden i sina partinamn etc.
Samma där; bara för att många nationalister också är rasister så är nationalism INTE per definition alls kopplat till rasism. Rasism är att se ner på människor av annan etnicitet. Man ruttnar ju lite när till exempel Stina Dabrowski i programmet "Debatt" hävdade att islamofobi är rasism. Vilket jävla skitsnack, och det står hon och säger rätt ut i teve. Islam är ingen ras, vad jag vet.
Själv älskar jag mitt land och är helt klart lokalpatriot men är inte ett dugg orolig för att bli sammanblandad med rasister!
Vad fint. Då är det bara att hissa flaggan och vara glad. :wink:
Senast redigerad av Makten den fre 04 apr 2008, 13:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

EA skrev:Jag brukar faktiskt fråga när jag hör liknande (citat ovan) i liknande diskussioner: pratar du nu om unga i fängelse eller unga rasister?
Det brukar väl tyvärr ofta röra sig om ungefär samma grupp av unga förvirrade människor så det spelar inen större roll.

Vad jag undrar är väl om man i dessa fall ska skälla eller försöka utbilda?
Det brukar ju vara så att om man skäller så blir inställningen hos den man skäller på bara värre och avståndstagande ännu större. Och man ORKAR bara inte försöka förklara och omvända alla man stöter på.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Frågeställningen gäller hur man skall hantera kontakten med människor som ger obehagliga främlingsfientliga vibbar enligt THDP:s beskrivning.
Inte om man skall vifta med flaggan på skolavslutningen eller diskutera invandringspolitik etc. Mycket dålig jämförelse.
Senast redigerad av anli den fre 04 apr 2008, 13:16, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Makten skrev:
Svensson skrev:Det tragiska är att såna organisationer lyckas med att ta över symboler och göra dem till "sina egna".
Det är snarare tragiskt att resten av befolkningen låter dem stjäla symbolerna genom att själva raskt sluta ge uttryck för att man gillar sitt land.
Ja, det är väl samma sak det.

Makten skrev:
Svensson skrev:Själv älskar jag mitt land och är helt klart lokalpatriot men är inte ett dugg orolig för att bli sammanblandad med rasister!
Vad fint. Då är det bara att hissa flaggan och vara glad. :wink:
yes, är dock ingen flaggviftare

Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Tyvärr så brukar folk för enkelhetens skull klumpa ihop "älska sitt land" med "hata alla andra länder" eftersom det blir enklare om världen är svart eller vit. Gråskalor är ju så jobbiga! Vi gör ofta samma misstag i en mindre skala: Säger nå'n nå't negativt om en modern bas så tillhör han så klart den konservativa fendermaffian. Det ligger nog tyvärr i den mänskliga naturen att generalisera...

I mitt jobb hör jag ofta "invandrarargument" som förklaring på varför killar blir placerade på institution, alltför få vill eller orkar ta reda på mer bakgrundsfakta.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

anli skrev:Frågeställningen gäller hur man skall hantera kontakten med människor som ger obehagliga främlingsfientliga vibbar enligt THDP:s beskrivning.
Inte om man skall vifta med flaggan på skolavslutningen eller diskutera invandringspolitik etc. Mycket dålig jämförelse.
Det är ju det här som är så lustigt, för jag förstår inte varför en tröja med "älskade fädernesland" måste ge främlingsfientliga vibbar. Personligen tycker jag att folk får tycka precis vad fan de vill, bara de inte agerar på ett sätt som skadar andra. Alltså hanterar jag kontakten likadant oavsett vad personen tycker; så smidigt som möjligt.

Tillägg: Och ja, jag vet att jag inte är "så smidig som möjligt" på internet, men det är en annan femma. :wink:
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Makten skrev:
anli skrev:Frågeställningen gäller hur man skall hantera kontakten med människor som ger obehagliga främlingsfientliga vibbar enligt THDP:s beskrivning.
Det är ju det här som är så lustigt, för jag förstår inte varför en tröja med "älskade fädernesland" måste ge främlingsfientliga vibbar. Personligen tycker jag att folk får tycka precis vad fan de vill, bara de inte agerar på ett sätt som skadar andra. Alltså hanterar jag kontakten likadant oavsett vad personen tycker; så smidigt som möjligt.

Tillägg: Och ja, jag vet att jag inte är "så smidig som möjligt" på internet, men det är en annan femma. :wink:
Fast som jag skrev i början var det tröjan som gav bränsle till mina tidigare funderingar. Men som det skrevs ovan, eftersom vissa kläder och symboler ofta bäres av speciella grupperingar så drar man väl gärna slutsatsen att personen i fråga kanske inte är helt främmande för dess vedertagna betydelse eller koppling? Om jag tex rakade skallen satte på mig uppkavlade jeans, Dr Martens och bombarjacka så skulle det väl vara ganska naivt av mig att bli sur om någon tog mig för skinhead?

Sen vill jag poängtera att jag inte har kallat någon för rasist.
Det är mycket riktigt inte alls samma sak som främlingsfientlighet vilket inte heller är samma sak som patriotism. Jag skrev att jag möjligen kunde se MIG SJÄLV som EN SORTS rastist som klumpar ihop en grupp människor och ogillar dem bara pga av deras EVENTUELLA åsikter.
TDHP
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

TDHP skrev:Fast som jag skrev i början var det tröjan som gav bränsle till mina tidigare funderingar. Men som det skrevs ovan, eftersom vissa kläder och symboler ofta bäres av speciella grupperingar så drar man väl gärna slutsatsen att personen i fråga kanske inte är helt främmande för dess vedertagna betydelse eller koppling? Om jag tex rakade skallen satte på mig uppkavlade jeans, Dr Martens och bombarjacka så skulle det väl vara ganska naivt av mig att bli sur om någon tog mig för skinhead?
Det var ett intressant exempel eftersom ett "riktigt" skinhead inte är något som har med rasism att göra heller. :wink:

http://en.wikipedia.org/wiki/Skinhead
Det är mycket riktigt inte alls samma sak som främlingsfientlighet vilket inte heller är samma sak som patriotism. Jag skrev att jag möjligen kunde se MIG SJÄLV som EN SORTS rastist som klumpar ihop en grupp människor och ogillar dem bara pga av deras EVENTUELLA åsikter.
Det står ju i och för sig "smygrasism" i rubriken.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

TDHP skrev:
EA skrev:Jag brukar faktiskt fråga när jag hör liknande (citat ovan) i liknande diskussioner: pratar du nu om unga i fängelse eller unga rasister?
Det brukar väl tyvärr ofta röra sig om ungefär samma grupp av unga förvirrade människor så det spelar inen större roll.

Det brukar ju vara så att om man skäller så blir inställningen hos den man skäller på bara värre och avståndstagande ännu större. Och man ORKAR bara inte försöka förklara och omvända alla man stöter på.
(Har avstått från att posta här eftersom jag har katastrofen i tråden om Krav-märkta basar i färskt minne, men...)

TDHP, just du kanske varken behöver skälla eller utbilda så mycket? Steg ett tror jag är att vi alla funderar på hur vi beter oss i vardagen, reflekterar över hur vi ser på och behandlar andra, aktivt försöker ändra på oss om vi ser saker vi inte gillar i spegeln och inte tullar på egenmoralen - och allt det här visar du ju prov på i din originalpost.

Själv har jag gett upp mina försök att konvertera knäppgökar och fanatiker, oavsett om det handlar om religion, politik eller allmän livsåskådning, jag går hellre därifrån eller avslutar samarbetet om det är jobbrelaterat och för påtagligt.

I slutändan handlar det ju ändå inte om den där enstaka skinnbulan eller religiösa extremisten, han eller hon är bara ett litet symptom på riktigt stinkande varbölder i samhällskroppen - patetiskt otillräckligt integrationsarbete, havererad social- och familjepolitik, fortsatt och ökande geografisk och ekonomisk segregation osv.

Vill man verkligen åstadkomma förändringar tror jag inte det finns några andra sätt än att kavla upp skjortärmarna och jobba organiserat politiskt.

Därmed inte sagt att man inte ska göra vad man kan på hemmaplan i det lilla, men där handlar det snarare kanske om att kunna stå rakryggad med intakt egenmoral och leva i en schysst närmiljö än att verkligen åstadkomma några konkreta bestående förändringar i samhället.
Användarvisningsbild
EA
Medlem+

Inlägg av EA »

TDHP skrev:

Precis!
fast i andra sammanhang låter det så som precision65 skrev lite tidigare:
"kolla procentfördelningen av invandrare/svenskar i fängelser, det säger ju en hel del"
Men det är inte det vi diskuterar…
Jag tycker att du kan fråga vänligt, typ, vad är det för tröja du har på dig?
är det hembygdsföreningen eller SD som den ska göra reklam för? :D Sedan kommer det förmodligen vara lättare för dig att visa din ståndpunkt i frågan utan att behöva källa eller läxa upp.
I live and I learn!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Makten skrev:
TDHP skrev:Fast som jag skrev i början var det tröjan som gav bränsle till mina tidigare funderingar. Men som det skrevs ovan, eftersom vissa kläder och symboler ofta bäres av speciella grupperingar så drar man väl gärna slutsatsen att personen i fråga kanske inte är helt främmande för dess vedertagna betydelse eller koppling? Om jag tex rakade skallen satte på mig uppkavlade jeans, Dr Martens och bombarjacka så skulle det väl vara ganska naivt av mig att bli sur om någon tog mig för skinhead?
Det var ett intressant exempel eftersom ett "riktigt" skinhead inte är något som har med rasism att göra heller. :wink:

http://en.wikipedia.org/wiki/Skinhead
Det står ju i och för sig "smygrasism" i rubriken.

1. Det är DU som kopplar ihop skinnhuvud med rasism nu, inte jag.
Jag bara påstår att klädseln är viktig för hur folk uppfattar dig.

2. Har jag i och med den rubriken kallat någon för rasist menar du?
TDHP
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

TDHP skrev:1. Det är DU som kopplar ihop skinnhuvud med rasism nu, inte jag.
"...så drar man väl gärna slutsatsen att..."

Där är det du som generaliserar, inte jag. Jag drar inte sådana slutsatser, men hela ditt inledande inlägg verkar peka på att du gör det. Har jag fel?
Nej, men du antyder att det skulle finnas en koppling mellan smyrasism och de epitet som beskrevs. Annars förstår jag inte varför du valde den rubriken alls. Jag säger inte att det inte ofta är så, men det behöver inte finnas någon sådan koppling.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Jag förstår exakt vad TDHP menade i första inlägget, han fick en magkänsla att han hade att göra med en person med rasistiska värderingar. Detta beroende på att personen i fråga bar en T-shirt som ofta bärs av personer som har såna åsikter. En tröja som säljs inom den typen av organisationer. Denna tröja i kombination med hur personen uttrycker sig. Eller har jag fel?

Det blir ju bara fånigt att hävda att det inte är något konstigt med bära samma typ av kläder som uttalade rasister. Klart som tusan att det sänder ut signaler, sedan kan det självklart hända att man läser signalerna fel och är det inte precis det frågeställningen handlar om?

Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

sen om man tittar lite historiskt... så kan man ju hitta en massa goda ting som en stark nationalism har resulterat i.

eller tvärtom?
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Makten skrev:
TDHP skrev:1. Det är DU som kopplar ihop skinnhuvud med rasism nu, inte jag.
"...så drar man väl gärna slutsatsen att..."

Där är det du som generaliserar, inte jag. Jag drar inte sådana slutsatser, men hela ditt inledande inlägg verkar peka på att du gör det. Har jag fel?
Nej, men du antyder att det skulle finnas en koppling mellan smyrasism och de epitet som beskrevs. Annars förstår jag inte varför du valde den rubriken alls. Jag säger inte att det inte ofta är så, men det behöver inte finnas någon sådan koppling.
Jag har fortfarande inte sagt att skinskallar är rasister, jag kunde lika gärna ha pekat ut mig själv och skrivit att om jag tar på mig svarta jeans, slitna boots, en svart t-shirt me H-D-tryck och skinnväst så skulle det vara lika naivt av mig att bli sur om någon tog mig för biker/Mc-medlem. (Många har ju den felaktiga uppfattningen att alla medlemmar i mc-klubbar är kriminella, ungefär samma sak.) Det var väl DU som genast antog att jag med skinheadbeskrivningen kopplade ihop dem med rasism? (Dvs generaliserade...) Det jag skrev om att en viss sorts klädsel OFTA förknippas med en speciell gruppering eller människotyp behöver alltså inte ha något med rasism eller främlingsfientlighet att göra.

Angående rubriken och min originalpost så har du rätt så tillvida att jag tror att även rasism ofta förekommer hos framlingsfientliga och i mitt tycke inskränkta grupperingar. Men inga regler utan undantag.
TDHP
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Re: Fråga ang smygrasismen i samhället!

Inlägg av Makten »

Okej, om vi återgår till grunden då.
TDHP skrev:2. Gör tankarna jag har om dessa människor, utan egentlig grund utom en tröja, kanske nåt halvsuspekt uttalande och mest en magkänsla, även MIG till en slags rasist? Jag tycker ju plötsligt lite mindre bra om dessa människor utan egentlig saklig grund utan bara pga deras eventuella åsikter?
Nej, rasism har som sagt med ras att göra och jag förutsätter att det inte är det du känner avoghet mot hos dem. Däremot kan man väl säga att du visar prov på ungefär samma sak som de (om de nu är rasister), nämligen att en annan människa känns mindre värd på grund av att den är annorlunda.

Jag tycker inte om rasism eller främlingsfientlighet, men jag anser att det är något helt naturligt som vi alla antagligen har i oss om vi inte aktivt motarbetar det. Vilket vi oftast gör, eftersom vår insikt har kommit ikapp de mer primitiva instinkterna. Grupptillhörighet är viktigt i alla mänskliga kulturer och det är inte ett dugg konstigt att känna något negativt om andra, oavsett om det är baserat på ras, kultur, hårfärg eller åsikter. Jag skulle inte låta bli att göra affärer med någon baserat på dess sexuella läggning, ras eller politiska sympatier, om detta inte på något sätt skadar andra personer. En aktiv nazist som slår ner invandrare på helgerna vill man ju inte ha att göra med, men det är inte min sak om någon anser att arier är överlägsna eller nåt annat (nonsens). Jag tror inte att något blir bättre av att man bara stänger dörren för sådana människor. Man kan tycka att de har fel, men än sen? De lär inte ändra sig för att man slutar prata med dem.

Alltså; att tycka illa om en främlingsfientlig är ungefär samma sak som att tycka illa om en främling. I alla fall så länge ingen av dem gjort något ont.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Re: Fråga ang smygrasismen i samhället!

Inlägg av Svensson »

Makten skrev:
Alltså; att tycka illa om en främlingsfientlig är ungefär samma sak som att tycka illa om en främling. I alla fall så länge ingen av dem gjort något ont.
Kan man verkligen vara främlingsfientlig utan "att ha gjort nåt ont"? Vädrar man såna åsikter så finns det självklart människor som tar illa vid sig.

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Ja, Makten! Som vanligt tycks vi efter diverse insnurrningar i knepiga formuleringar tycka ungefär likadant! Jag kan väl dock som Svensson här ovan tycka att en åsikt också kan innebära att göra någon illa, om än inte fysiskt.

Edit: Jag ändrade rubriken lite så den blev lite bredare. Det är ju egentligen inte mitt specifika fall jag ville få igång en diskussion om utan fenomenet i stort. I mitt fall har jag väl egentligen redan bestämt hur jag ska förhålla mig.
Senast redigerad av TDHP den fre 04 apr 2008, 15:30, redigerad totalt 1 gånger.
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

De som har rasistiska åsikter och de som klagar på Islam, är inte det i de allra flesta fall samma människor?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Johannes skrev:De som har rasistiska åsikter och de som klagar på Islam, är inte det i de allra flesta fall samma människor?
Beror på vad du menar med klagar. Jag har en del negativa åsikter om Islam men det har jag om kristendomen också och det har inte ett dugg med rasism att göra.

Skriv svar