Då är det vi två mot världen, jag har inte heller fattat Hives storhet. Nu blir det väl storstryk men deras musik känns nåt som vem som helst skulle kunna slänga ihop på en kvart...TDHP skrev:Det är mest H Pelle som jag inte fattar grejen med faktiskt!
Men större delen av världen håller ju uppenbarligen inte med mig...
Mando Diao
- TDHP
- Forumvärd
Kompis!Johannes skrev:Då är det vi två mot världen, jag har inte heller fattat Hives storhet. Nu blir det väl storstryk men deras musik känns nåt som vem som helst skulle kunna slänga ihop på en kvart...TDHP skrev:Det är mest H Pelle som jag inte fattar grejen med faktiskt!
Men större delen av världen håller ju uppenbarligen inte med mig...

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
Straightedge: Rock eller pop, samma sak. Precis som i den ständigt pågående "Vad är hårdrock och vad är metal-diskussionen" som pågår i en annan tråd så finns det inga klara riktlinjer för vad som är rock och vad som är pop. Det finns lika många uppfattningar om vad som är vad som det finns folk som intresserar sig för frågan. Jag tycker Mando Diao är både rock och pop, emellanåt så röjs det ju (musikaliskt sett) mer än de flesta band och ibland är det snäll pop. Enligt mig. Enligt hur jag ser det så finns det inget sätt att avgöra den frågan då det inte är matematik eller fysik där du kan bevisa din teori, eller hur det nu går till inom matematiken och fysiken. Jag är säker på att Makten kommer att läxa upp mig och tala om hur det ligger till med den saken, ser fram emot det. Vilket leder mig osökt in på....
Makten: Finns det egentligen helt meningslösa låtar? Förutom allt med GES då... Attityden kan nog gissningsvis bero på när bandmelemmarna är födda. Mando Diao har säkert växt upp med Oasis som hävdade att de var bäst i världen i varenda intervju. Påklistrat eller inte så är det befriande när det dyker upp ett svenskt band som inte ber om ursäkt hela tiden. Eller som Jaco sa: "It ain´t bragging if you can back it up" vilket jag tycker att de kan men alla har ju olika smak.
Makten: Finns det egentligen helt meningslösa låtar? Förutom allt med GES då... Attityden kan nog gissningsvis bero på när bandmelemmarna är födda. Mando Diao har säkert växt upp med Oasis som hävdade att de var bäst i världen i varenda intervju. Påklistrat eller inte så är det befriande när det dyker upp ett svenskt band som inte ber om ursäkt hela tiden. Eller som Jaco sa: "It ain´t bragging if you can back it up" vilket jag tycker att de kan men alla har ju olika smak.
- Foxbat
- Medlem++
Kan säga såhär. Såg båda banden första gången live förra sommaren. Howlin' Pelle var jäkligt rolig faktiskt och kan mycket väl tänka mig ett nytt konsertbesök. Musiken är inte så avancerad, nej, men jag tycker att många låtar är "roliga" att höra. De är en jäkla bra liveakt i mina ögon.
Mando Diao då. Har hört någon enstaka låt och på deras konsert var jag full och väntade på att Mustasch skulle gå på en annan scen. De har schyssta kläder och var klart godkända live.
Jag rankar nog inte eftersom jag inte lyssnar på något av banden.
Mando Diao då. Har hört någon enstaka låt och på deras konsert var jag full och väntade på att Mustasch skulle gå på en annan scen. De har schyssta kläder och var klart godkända live.
Jag rankar nog inte eftersom jag inte lyssnar på något av banden.
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
- Makten
- Medlem++
Ungefär så känner jag inför Mando Diaos musik.Johannes skrev:Då är det vi två mot världen, jag har inte heller fattat Hives storhet. Nu blir det väl storstryk men deras musik känns nåt som vem som helst skulle kunna slänga ihop på en kvart...
Nejdå, jag är helt enig. Genrer är bara ett vagt sätt att försöka kategorisera musik, med mer eller mindre användbart resultat.Johannes skrev:Straightedge: Rock eller pop, samma sak. Precis som i den ständigt pågående "Vad är hårdrock och vad är metal-diskussionen" som pågår i en annan tråd så finns det inga klara riktlinjer för vad som är rock och vad som är pop. Det finns lika många uppfattningar om vad som är vad som det finns folk som intresserar sig för frågan. Jag tycker Mando Diao är både rock och pop, emellanåt så röjs det ju (musikaliskt sett) mer än de flesta band och ibland är det snäll pop. Enligt mig. Enligt hur jag ser det så finns det inget sätt att avgöra den frågan då det inte är matematik eller fysik där du kan bevisa din teori, eller hur det nu går till inom matematiken och fysiken. Jag är säker på att Makten kommer att läxa upp mig och tala om hur det ligger till med den saken, ser fram emot det.
Om någon finner en mening med låten så är den inte meningslös. Men Mando Diao är meningslöst för mig. Jag tycker att låtarna är tråkiga och ganska intetsägande. Det i kombination med "vi är bäst i världen"-attityden ger mig lite avsmak. De är antagligen inte så dåliga som jag uppfattar dem, men attityden förstör det där sista "okej då" som jag antagligen skulle ha känt annars.Vilket leder mig osökt in på....
Makten: Finns det egentligen helt meningslösa låtar? Förutom allt med GES då...
Visst, men jag gillar inte när attityden är viktigare än musiken. Det är som hiphop. De står mest och viftar med armarna och försöker imponera med sina guldkedjor, men det gör inget intryck på mig. Inget bra i alla fall. Musik handlar för mig väldigt lite om prestige, attityd och kändisskap. Detta oavsett om det är någon som försöker spela så snabbt det bara går eller någon som vill visa världen hur otroligt häftig och cool h*n är. Det är samma sak fast uttryckt på olika sätt. Jag gillar inte posörer och uppmärksamhetsfanatiker. Men det är jag det.Attityden kan nog gissningsvis bero på när bandmelemmarna är födda. Mando Diao har säkert växt upp med Oasis som hävdade att de var bäst i världen i varenda intervju. Påklistrat eller inte så är det befriande när det dyker upp ett svenskt band som inte ber om ursäkt hela tiden. Eller som Jaco sa: "It ain´t bragging if you can back it up" vilket jag tycker att de kan men alla har ju olika smak.

Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Menade alltså att du förmodligen skulle läxa upp mig för mina bristande fysik- och matematikkunskaper.Makten skrev:Nejdå, jag är helt enig. Genrer är bara ett vagt sätt att försöka kategorisera musik, med mer eller mindre användbart resultat.Johannes skrev:Straightedge: Rock eller pop, samma sak. Precis som i den ständigt pågående "Vad är hårdrock och vad är metal-diskussionen" som pågår i en annan tråd så finns det inga klara riktlinjer för vad som är rock och vad som är pop. Det finns lika många uppfattningar om vad som är vad som det finns folk som intresserar sig för frågan. Jag tycker Mando Diao är både rock och pop, emellanåt så röjs det ju (musikaliskt sett) mer än de flesta band och ibland är det snäll pop. Enligt mig. Enligt hur jag ser det så finns det inget sätt att avgöra den frågan då det inte är matematik eller fysik där du kan bevisa din teori, eller hur det nu går till inom matematiken och fysiken. Jag är säker på att Makten kommer att läxa upp mig och tala om hur det ligger till med den saken, ser fram emot det.
Genrer kan väl vara bra till en viss gräns. Alla är väl överens om att Entombed inte är hip hop och att Lena Philipsson inte är black metal men att bestämma vad som är pop eller rock, hårdrock eller metal etc , d.v.s. genrer som ligger nära varandra, är ju svårare. Där har ju alla "sin" uppfattning och eftersom det inte finns klara riktlinjer så har alla rätt och alla har fel.
- Noelredding
- Medlem++