Proffessionella basister...

Prata om övriga saker som rör bas-världen

Är du proffessionell musiker?

Ja
13
17%
Nej
34
45%
I wish
29
38%

Antal röster: 76

Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Proffessionella basister...

Inlägg av edvin »

Jag har funderat på en sak.
Jag sitter vareviga minut och drömmer mig bort till att kunna försörja mig som musiker på ett eller annat sätt... Men hur många här på forumet är egentligen proffsmusiker?
grejor
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Det är nog väldigt få som spelar heltid. Jag jobbar som baslärare en dag i veckan, men annars får jag min inkomst från att spela.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

Okej. Ville bara få lite statistik på det hela!
grejor
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Jag röstade ja. Jag har ju trots allt egen firma!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
edvin
Medlem++

Inlägg av edvin »

Jag vill också ha firma :( Kanske inte så lämpligt när man är 16 i och för sig...
grejor
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Räknas det om man är grymt proffsig?

Men nej, skulle jag börja räkna på hur mycket jag gått back rent ekonomiskt på att spela bas skulle jag nog få magknip.
Å andra sidan har det aldrig handlat om att ens försöka försörja mig på det.
Jag är fullt nöjd med att ha gått otroligt mycket plus på andra sätt tack vare musiken. Många sköna stunder med mina bästa vänner på scen, i studio och inte minst i replokal (den mesta tiden har trots allt tillbringats där...) som har varit värda varenda liten krona - och timme - jag spenderat!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Inte på heltid, men eftersom jag får betalt för att spela så kryssade jag i proffs! Har ju också firma!

Se även tidigare poll på tråden nedan!

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=3738 ... light=semi
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag har inte haft ett hederligt arbete sen 1985, så då måste jag väl räknas som proffessionell?! Firman startade jag först -95, var jag inte proffs innan dess?
Mycket märklig definition tycker jag, det där att man är yrkesmusiker för att man har firma...
När jag var liten hade mina föräldrar några får. Om man då startade en firma så kunde man såklart dra av foder etc för dessa stackars kräk, så det gjorde dom.
Inte fan var dom bönder för det. Och min trummiskollega Staffan, som är en hejare på att snickra....Han får 150 spänn i timmen när han är här o hjälper mej med bygget. Jag skulle ändå aldrig kalla honom för yrkessnickare!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Fast jag definierade iof inte professionell musiker som samma sak som yrkesmusiker. Om en rätt betydande del av ens inkomst kommer från musicerande så kan man väl säga att man är profesionell även om det inte är huvudinkomsten? Yrkesmusiker tycker jag däremot man blir om den huvudsakliga inkomsten kommer från just detta. Börjar trummisen "sidosnickra" in mer pengar än vad trummandet ger så skulle jag nog kalla honom proffs, oavsett utbildning, firma eller så!
Och har man ett företag med konstnärlig/musikinriktning som stadigvarande får in pengar på framförande av musik så är man väl per definition professionell? Fast jag hajjar vad trådstartaren menar!

(Det här blev ju ett inte ett dugg pretentiöst och förvirrat inlägg... :roll: )

Edit: Så där ja Chriller, nu har jag stavat rätt! :wink:
Senast redigerad av TDHP den tis 08 apr 2008, 08:51, redigerad totalt 1 gånger.
TDHP
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Inte för att vara tyken, men ett första steg i rätt riktning är kanske att stava professionell med ett F...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Chriller skrev:Inte för att vara tyken, men ett första steg i rätt riktning är kanske att stava professionell med ett F...
Så där, då var det fixat.
Är det ok att stava "proffs" med två f? (Små f för övrigt...)
Vad tyckte du förresten om själva inlägget då?
TDHP
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag vill bli musiklärare, räknas det?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

the_great_alfonzo skrev:Jag vill bli musiklärare, räknas det?
Absolut!
TDHP
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

TDHP skrev:
Chriller skrev:Inte för att vara tyken, men ett första steg i rätt riktning är kanske att stava professionell med ett F...
Men det är ju så mycket lättare att hacka på stavningen...
Nej, jag håller med dig om skillnaden mellan yrkes- och proffsmusiker, även om det kanske inte är svart och vitt. En del är väl periodare, säsongsjobbar med musik som huvudsyssla och så vidare.

Jag har dock lite svårt för båda titlarna. Man presenterar sig väl ändå inte som vare sig yrkes- eller professionell musiker? Det låter som om man antingen sitter i symfoniorkester eller dansband.
Om jag hade ägnat mig åt musik i den utsträckningen hade jag föredragit att säga att "jag är musiker", kort och gott. Det låter lite lagom pretentiöst och trevligt.

EDIT: Presenterade mig som "deltidsmusiker" på en fest för ett tag sen. Det kändes ändå bra och lite ungdomligt på nåt sätt... Och alla runt bordet log igenkännande och lite milt överseende.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Chriller skrev:
TDHP skrev:
Men det är ju så mycket lättare att hacka på stavningen...
Nej, jag håller med dig om skillnaden mellan yrkes- och proffsmusiker, även om det kanske inte är svart och vitt. En del är väl periodare, säsongsjobbar med musik som huvudsyssla och så vidare.

Jag har dock lite svårt för båda titlarna. Man presenterar sig väl ändå inte som vare sig yrkes- eller professionell musiker? Det låter som om man antingen sitter i symfoniorkester eller dansband.
Om jag hade ägnat mig åt musik i den utsträckningen hade jag föredragit att säga att "jag är musiker", kort och gott. Det låter lite lagom pretentiöst och trevligt.
Hehe, periodare låter bra tycker jag!
Det är väl lite som att dra parallellerna till idrott, är man proffs om man tex spelar på elitnivå och får betalt men ända har ett "dagjobb"?
Men som sagt, "musiker" låter som ett bra epitet!
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev:...Fast jag definierade iof inte professionell musiker som samma sak som yrkesmusiker...
Ur svenska akademins ordbok:

Professionell:

1) som utgör l. hör samman med ett l. ngns yrke, yrkes-; särsk. (om värksamhet o d.): som bedrives ss. yrke, yrkesmässig; jfr 3.
Walter Scotts . . professionella verksamhet såsom jurist. GEIJER I. 2: 199 (1839).
Penseln var . . (Georg Panlis) så att säga professionella instrument. SvD(A) 1935, nr 326, s. s.

2) om person: som ut­övar en l. sin värksamhet ss. yrke, som har den ifrågavarande värksamheten ss. yrke l. leve­bröd, yrkesmässig; äv. substantiverat (ofta mot­satt: amatör).

Vad är i så fall SKILLNADEN mellan professionell och yrkesmässig, Lasse?

Skattemässigt snackar man om "bisyssla".

Jag har sån allergi mot det här ända sen det glada 80-talet där folk glatt kallade sej heltidsmusiker/yrkesmusiker/professionella för att sen gå o stämpla i 400 dagar utan att göra ett enda betalt gig.

"Proffsig" däremot, är ju en annan sak. Man kan t.ex. ha en "proffsig" skruvdragare utan att vara yrkeshantverkare.
D.v.s. en nivå på sin utrustning, eller sin kunskap, som motsvarar en yrkesmans.

Men det är en annan sak.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

dereborn skrev:"Proffsig" däremot, är ju en annan sak. Man kan t.ex. ha en "proffsig" skruvdragare utan att vara yrkeshantverkare.
D.v.s. en nivå på sin utrustning, eller sin kunskap, som motsvarar en yrkesmans.

Men det är en annan sak.
Misstänker att många här skulle betecknas som yrkesmän om det var utrustningen vi gick efter. :)
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:
TDHP skrev:...Fast jag definierade iof inte professionell musiker som samma sak som yrkesmusiker...
Ur svenska akademins ordbok:

Professionell:

1) som utgör l. hör samman med ett l. ngns yrke, yrkes-; särsk. (om värksamhet o d.): som bedrives ss. yrke, yrkesmässig; jfr 3.
Walter Scotts . . professionella verksamhet såsom jurist. GEIJER I. 2: 199 (1839).
Penseln var . . (Georg Panlis) så att säga professionella instrument. SvD(A) 1935, nr 326, s. s.

2) om person: som ut­övar en l. sin värksamhet ss. yrke, som har den ifrågavarande värksamheten ss. yrke l. leve­bröd, yrkesmässig; äv. substantiverat (ofta mot­satt: amatör).

Vad är i så fall SKILLNADEN mellan professionell och yrkesmässig, Lasse?

Skattemässigt snackar man om "bisyssla".

Jag har sån allergi mot det här ända sen det glada 80-talet där folk glatt kallade sej heltidsmusiker/yrkesmusiker/professionella för att sen gå o stämpla i 400 dagar utan att göra ett enda betalt gig.

"Proffsig" däremot, är ju en annan sak. Man kan t.ex. ha en "proffsig" skruvdragare utan att vara yrkeshantverkare.

Men det är en annan sak.
Njaeäöööhh... Jag är väl egentligen ute och cyklar i begreppsträsket här. Det kanske inte är nån skillnad definitionsmässigt enl SAOL, men för att förenkla lite till så menar jag väl att om man regelbundet fär betalt för att utföra en syssla, vilken som helst, så kan man kalla sig professionell medan jag tänker att för att kalla det YRKE så bör det vara ens huvudsakliga inkomstkälla samt att man kaske ska ha nån sorts utbildning i det man gör? Jag vet inte jag...
Fast det är ju som sagt inte så viktigt egentligen!
Musikperiodare blir väl bra! :D
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

Det är nog kanske inte så viktigt, men det är definitivt en av anledningarna till att frilansande professionnella musiker fortfarande ofta får höra saker som "jaja, men vad JOBBAR du med?" etc. Eller att försäkringskassan, bankernas lånesystem etc etc inte alls har med frilansandet i sin begreppsvärld.

Vi som inte har ett hederligt arbete på sidan om musiken tas lite mindre på allvar i den riktiga världen, och till en viss del tror jag detta beror på att vi kopplas ihop med bilförsäljare, datakonsulter etc etc etc som har musik som en bisyssla med viss inkomst - och därmed kallar sej professionella.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:Det är nog kanske inte så viktigt, men det är definitivt en av anledningarna till att frilansande professionnella musiker fortfarande ofta får höra saker som "jaja, men vad JOBBAR du med?" etc. Eller att försäkringskassan, bankernas lånesystem etc etc inte alls har med frilansandet i sin begreppsvärld.

Vi som inte har ett hederligt arbete på sidan om musiken tas lite mindre på allvar i den riktiga världen, och till en viss del tror jag detta beror på att vi kopplas ihop med bilförsäljare, datakonsulter etc etc etc som har musik som en bisyssla med viss inkomst - och därmed kallar sej professionella.
Ah... Den delen har man liksom inte tänkt på.
Fast där kommer väl företaget in i bilden, med banklån, a-kassa o dyl?
TDHP
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

"Proffsig musikerperiodare."
Där satt den.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ja, har man ett företag så får man ingen a-kassa alls, så det är ju enkelt! Om man sen har enskild firma så är gör det ju ingen skillnad i kredithänseende. Bankerna är ju otroligt förtjusta i "fast anställning", och är man då frilansare med enskild firma, så är dom minst sagt skeptiska.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ahab skrev:
dereborn skrev:"Proffsig" däremot, är ju en annan sak. Man kan t.ex. ha en "proffsig" skruvdragare utan att vara yrkeshantverkare.

Men det är en annan sak.
Misstänker att många här skulle betecknas som yrkesmän om det var utrustningen vi gick efter. :)
Det tror inte jag.
Som proffsiga däremot.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Chriller skrev:"Proffsig musikerperiodare."
Där satt den.
Ka-tching! :D
TDHP
Skriv svar