Musik och droger - Hör det ihop?

Prata om övriga saker som rör bas-världen

Brukar du eller har du någon gång tagit en drog då du spelat live? (ej alkohol)

Ja
12
11%
Nej absolut inte
90
83%
Nej men jag skulle vilja prova
7
6%

Antal röster: 109

Användarvisningsbild
Poncho
Medlem+

Musik och droger - Hör det ihop?

Inlägg av Poncho »

En del gillar det, andra inte. Men musik är ofta förknippad med droger.

Brukar du eller har du någon gång tagit en drog då du spelat live?

Nu räknar jag självklart bort drogen alkohol och tänker främst på droger som weed, hasch, kokain, svamp osv.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Svamp ska stekas, inte rökas för böfvelen!!
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Blev ett nej från min sida, trots att jag aldrig provat så jag borde väl inte få uttrycka mig om saken egentligen. Fast jag är ganska anti-drog i alla andra sammanhang, så varför inte här? :)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag har jävligt svårt för drogliberalism så jag säger NEJ!!!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Poncho
Medlem+

Inlägg av Poncho »

Hellish skrev:Blev ett nej från min sida, trots att jag aldrig provat så jag borde väl inte få uttrycka mig om saken egentligen. Fast jag är ganska anti-drog i alla andra sammanhang, så varför inte här? :)
Självklart får du yttra dig. Intressant att veta hur pass vanligt/ovanligt det är att droga ner sig innan man kliver på scen.
Fender P + Ampeg SVT
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Enda nerdrogningen från min sida har varit med alkohol och där lärde man sig snabbt vilka band det funkade med. Ju klurigare musik, desto nyktrare är jag. :D
dereborn

Inlägg av dereborn »

Poncho skrev: ... Intressant att veta hur pass vanligt/ovanligt det är att droga ner sig innan man kliver på scen...
...men om någon tar coke eller speed så drogar dom väl snarare UPP sej...? ;-)

Det här har inte bara med musiken att göra. Läste några artiklar i höstas, där det dels stoad att man samlat in sedlar ur dagligvaruhandeln och testat för spår av kokain/amfetamin (och vad man nu mer snortar för nåt genom rullade sedlar...) tror det var över 60% av sedlarna som hade spår av droger...
Om man sedan tittar statistiskt på folk som är dömda för narkotikabrott så är det en MYCKET hög andel som är hantverkare.

Så det är nog vanligare än man tror att folk använder droger på jobbet.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:Så det är nog vanligare än man tror att folk använder droger på jobbet.
Eller i hojsvängen...
Fan vad bedrövad jag har blivit några gånger...
TDHP
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Räknas betablockerare?

Jag diggar ju inte droger förutom alkohol varken på eller vid sidan om scenen. Så en öl innan och en att ha på scen är nog max vad jag har dragit i mig på gigsammanhang. Efter att ha repat med ofokuserade och otajta brajrökare vill jag inte ha med dem på scen, oavsett hur bra musik som gjordes på 60- och 70-talet...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker det är oprofessionellt att vara drogad på scen.

Och då spelar det ingen roll vilka droger det handlar om..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Jag tycker givetvis att det är skrämmande med droger öht...undantaget alkohol då förstås,
vilket säkert kan anses vara dubbelmoral av vissa.

Men jag kan ha viss förståelse att världsstjärnor väldigt lätt kan hamna i den karusellen.
Det kan inte vara för jäkla enkelt att kliva på scen för 75:e gången samma turné
och leverera och vara på topp. Skulle de inte vara på topp så går 15´000 pers hem besvikna
och en fet sågning att vänta i kvällspressen.
Jag kan förstå att det kan vara lockande att bedöva sig själv i det läget
för att kunna vara den Energizer-Bunny som det förväntas av dem.$

Kolla bara fenomenet Britta Spjut!
Media kommer att driva henne till självmord innan äret är slut, det är jag övertygad om.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag tyckte det var skrämmande att se Motörheads crew under de 2 veckor vi åkte med som förband för några år sedan. Dom kom till gigställena vid 9-10 på morronen, lastade in och riggade till c:a 14, då banden började soundchecka (Motörhead, Sepultura och det lilla svenska förbandet) Kl 19 var det doors, och kl 23 var det hela över. Då revs hela proiduktionen o lastades ut. Crewbussen rullade ofta iväg vid 04-05 tiden.

Dom stoppade i sej både det ena o det andra för att orka hålla tempot uppe hela tiden mellan 10 och 04, o sen daskade dom i sej en rejäl dos neråtknark för att somna snabbt, eftersom dom var tvungna att sova dom 4-5 timmar som ganns innan alltihop började om igen... Och då var det ju bara att slå i sej lite "uppåt" eftersom det inte funkar att vara lite seg i starten - det är brådis att få upp grejorna!!!!

Så höll dom på, dag ut o dag in....
Riktigt läskigt faktiskt.
Användarvisningsbild
Poncho
Medlem+

Inlägg av Poncho »

Appropå Motörhead och droger... Nån som läst Lemmys självbiografi White Line Fever? Fantastiskt bra och underhållande bok som jag starkt rekomenderar.
Fender P + Ampeg SVT
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Förutom alkohol (som jag är mycket restriktiv med i sambamd med scenuppträdanden) så har jag aldrig varit drogpåverkad när jag har lirat, och har inga planer på att testa det heller.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Jag rekommenderar Nikki Sixx The Heroin Daiaries. Beskrivningen han gör att ingen bryr sig att stoppa någon som uppenbarligen är på väg att knarka ihjäl sig så länge det är låtskrivaren som gör alla andra rika är skrämmande och rak och ärlig.

Knark hör inte hemma i folk...punkt
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:Så höll dom på, dag ut o dag in....
Riktigt läskigt faktiskt.
Precis så jag menar.
Nu har inte artisterna riktigt samma krav på sig kanske.
Men det kan nog vara lite Comfortably Numb över det hela.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Instämmer i alla körer.. alkohol har nog merparten lirat påverkade av... ibland har det nog varit för mycket av den varan.. ibland kan för mycket vara alderles lagom.. att lira 4wheel-drive fester utan några "bosse" innanför västen hade inte vart ett alternativ.. men när det är musik jag vill förmedla.. (inte bara ett tryck) då är det nolltolerans även på alkoholfronten.

Man kan inte blunda för att mycket musik som man älskar har skrivits och framförts under påverkan av div substanser.. men i mitt liv har inte kemiska substanser att göra..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Att stora artister som turnerar året runt 7 days a week knarkar och står i är en sak, men jag trodde pollen gällde för oss som är här på forumet.

Gigga en eller ett par gånger i veckan etc, det är DÅ jag menade att det är rätt oprofessionellt att gå på scen på fyllan eller påverkad på annat sätt.

Men man tycker ju olika, och vissa klarar ju av att vara dyngraka och sköta sig på scen så det finns väl undantag förstås, jag personligen skulle aldrig vara onykter eller påverkad på scen.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Den frågan har diskuterats förr och jag hävdar att jag har väldigt god koll på vad som är oki alkoholintag innan det påverkar mitt spel.
Över 100 gig enligt den devisen bevisar att jag grejar det utan undantag.

Jag skulle dock inte ha några problem att avstå heller då ölen inte ska fylla ngt egentligt syfte, det händer inte att jag någonsin är nervös när jag ska spela.

Det handlar mer om att när man står på kfrogen och lirar covers så är det ändå lite party
och party och öl går väldigt bra ihop.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Jag tycker att man brukar känna om det kommit en öl för mycket innanför västen, man spelar inte bra helt enkelt.
Men några få öl under en hel kväll som törstsläckare, mest för att det kan vara jävligt gött att ta en öl, är rätt ok tycker jag.
Det kan ju bli rätt varmt och svettigt såna gånger.

Andra droger går bort.
I dansbandet jag spelade i så var det nyktert hela vägen.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
poverino
Medlem

Inlägg av poverino »

Det beror väl på vad knarket väger, ha ha ha ha ha ha ha ha....öh?

Är ett kilo kokain lika tungt som ett kilo basgitarr?
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Har aldrig lirat med ens alkohol i kroppen och skulle aldrig göra det
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

poverino skrev:Det beror väl på vad knarket väger, ha ha ha ha ha ha ha ha....öh?

Är ett kilo kokain lika tungt som ett kilo basgitarr?
Humor! :lol:
TDHP
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

TDHP skrev:Jag har jävligt svårt för drogliberalism så jag säger NEJ!!!

+1

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
dereborn

Inlägg av dereborn »

blackparkas skrev:...Gigga en eller ett par gånger i veckan etc, det är DÅ jag menade att det är rätt oprofessionellt att gå på scen på fyllan eller påverkad på annat sätt...
Om man är ute o spelar i ett coverband, eller med en partajig artist (ingen specifik nämnd...) så förväntas det av dej att du ska leverera röj, att du ska känna av den stämning publiken är i och förhöja den ytterligare etc etc
Är det verkligen alltid helt fel, förkastligt, oproffsigt o allt vad det kallats i den här tråden att ta ett eller ett par "rockskott" precis innan gig så att man blir sådär härligt yster o lite positivt pigg, samt närmar sej publikens upplevelsehorisont?

Jag blir så grymt trött på det svartvita resonemanget, att det skulle finnas absoluta o allomfattande "rätt" och "fel". Sen är det också komiskt att höra/läsa hyckleriet med att "ett par bärs" är heeeelt okej. Ger mej tusan på att samma människor skulle titta snett på den som slog i sej 2 snabba shots Jack Daniels innan gig, även om dessa ved närmare beräkningar skulle visa sej innehålla mindre alkohol än de 3-4-5-6 bira som samma människor tycker "är en annan sak".

Så länge man levererar det man ska och sköter sej både musikaliskt och socialt tycker jag det är upp till var och en hur man väljer att komma i stämning inför giget. Meditaion, armhävningar eller ett järn.

Knark är en annan sak, det är olagligt och då riskerar arrangör, tekniker och bandmedlemmar att bli medskyldiga - går bort.
Skriv svar