Band, hur svårt är det att bli känd egentligen?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
BonafideYouth
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Geddy_Lee skrev:Ta tex Millencollin som ett exempel.

De började lira på NBV/Örebro princip samtidigt som mitt band startade.
Det var före min tid iofs... De kunde inte lira och hade inga egna instrument.

Varför har de släppt ett antal plattor och turnérar världen och är miljonärer flera ggr om?
(Nu menar jag inte "till skilnad från oss")

Jag har inte svaret, men jag tror att det handlar om en massa olika parametrar.
Men mycket att komma i exakt rätt tid och vara på rätt ställe.
Det kan ju handla om att rätt person står i publiken på ett gig eller vad som helst.
Jag tror det är mer tur än skicklighet, faktiskt.
Därmed ska ingen skugga falla på Millencollin...
Aaahh Millencolin, gamla hjältar! :D :D :D
vox2000
Medlem

Inlägg av vox2000 »

hosse skrev:att bli en direkt världsartist tror jag det är svårt att bli om man inte har allt på sin marginaler genom åren.

jag är bekant med rätt många band som är signade till diverse bolag och trots att dom är ute på europa-turnéer var och varannan kvart så är dom inte direkt "kända". inte än iallafall.

här vill jag föra fram stockholmsbandet Twopointeight. dom slet i över 10 år innan dom blev signade och släppte sin första skiva på bolag. men dom hade ju inte suttit på kammaren dom första 10 åren utan varit ute och spelat räääätt mycket, men dom var ju inte kända direkt. efter signingen så lyckades dom rätt snabbt klättra sig upp på stegen och var ute på en rätt omfattande turné i USA med Street Dogs och Flogging Molly bl a. precis när dom började bli stora i USA, där pengarna finns, så splittrades bandet pga bråk om stålar.
Näääeeej har TPE splittrats? Skit! Jag plåtade deras spelning i Stockholm med Street Dogs för ett knappt år sen. Red Eye är en skitbra låt. TPE har funnits i ögonvrån hos mig i flera år, då jag har en kompis som är mer eller mindre bekant med bandet.

http://mydigitalworld.se/albums/music/0 ... ointeight/
Free your mind
and your ass will follow
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem

Inlägg av calif de funk »

Johannes skrev:Är det bara känd du vill bli så gå med i Big Brother eller något liknande. Eller Farmen. Farmen-Fisken, det vore något det.
Helt rätt :D

Johannes, har du startat eget eller... avataren!?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

vox2000 skrev:
hosse skrev:att bli en direkt världsartist tror jag det är svårt att bli om man inte har allt på sin marginaler genom åren.

jag är bekant med rätt många band som är signade till diverse bolag och trots att dom är ute på europa-turnéer var och varannan kvart så är dom inte direkt "kända". inte än iallafall.

här vill jag föra fram stockholmsbandet Twopointeight. dom slet i över 10 år innan dom blev signade och släppte sin första skiva på bolag. men dom hade ju inte suttit på kammaren dom första 10 åren utan varit ute och spelat räääätt mycket, men dom var ju inte kända direkt. efter signingen så lyckades dom rätt snabbt klättra sig upp på stegen och var ute på en rätt omfattande turné i USA med Street Dogs och Flogging Molly bl a. precis när dom började bli stora i USA, där pengarna finns, så splittrades bandet pga bråk om stålar.
Näääeeej har TPE splittrats? Skit! Jag plåtade deras spelning i Stockholm med Street Dogs för ett knappt år sen. Red Eye är en skitbra låt. TPE har funnits i ögonvrån hos mig i flera år, då jag har en kompis som är mer eller mindre bekant med bandet.

http://mydigitalworld.se/albums/music/0 ... ointeight/
jepp, enligt säkra källor så har dom det. dom har nog inte gått ut med det ännu tror jag.

för jävla illa tycker jag. sveriges bästa punkband på 00-talet.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
vox2000
Medlem

Inlägg av vox2000 »

hosse skrev:
jepp, enligt säkra källor så har dom det. dom har nog inte gått ut med det ännu tror jag.

Gravöl på den, fy fan.
Free your mind
and your ass will follow
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

vox2000 skrev:
hosse skrev:

Gravöl på den, fy fan.
+1
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

BonafideYouth skrev: Aaahh Millencolin, gamla hjältar! :D :D :D
De spelar på Conventum i Örebro på lördag.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar