Musik och droger - Hör det ihop?
- Klopper
- Hedersmedlem
- hosse
- Medlem+++
Klopper skrev:Sockerchockad Sölvesborgare låter intressant!
ja, det är nästintill en magisk upplevelse.
jag käkar/dricker alltid nåt med mycket socker innan jag går på scen faktiskt. gärna dextrosol, redbull eller något i samma liga.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- Klopper
- Hedersmedlem
Betor?hosse skrev:Klopper skrev:Sockerchockad Sölvesborgare låter intressant!
jag käkar/dricker alltid nåt med mycket socker innan jag går på scen faktiskt. gärna dextrosol, redbull eller något i samma liga.

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
- Myxomatosis
- Medlem+
- Geddan
- VIP medlem
hosse skrev:Klopper skrev:Sockerchockad Sölvesborgare låter intressant!

"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- TDHP
- Forumvärd
Nåt jag alltid undrat över är smusslandet.
De flesta hobbyknarkare hävdar ju att det dom gör är under kontroll, inte särskilt farligt, faktiskt vanligare än du tror, inte värre än att kröka osv osv. Varför är det nästan aldrig nån som står för sina åsikter och knarkar öppet på tex en fest eller ett gig eller vad som helst?
Visst, det är olagligt och man riskerar naturligtvis att åka dit, men det tar man väl? Det är ju så ofarligt och på liten nivå och vanligt och kul och häftigt och det är väl min ensak och jag är vuxen och gör vad jag vill osv osv osv...
Bara en fundering.
De flesta hobbyknarkare hävdar ju att det dom gör är under kontroll, inte särskilt farligt, faktiskt vanligare än du tror, inte värre än att kröka osv osv. Varför är det nästan aldrig nån som står för sina åsikter och knarkar öppet på tex en fest eller ett gig eller vad som helst?
Visst, det är olagligt och man riskerar naturligtvis att åka dit, men det tar man väl? Det är ju så ofarligt och på liten nivå och vanligt och kul och häftigt och det är väl min ensak och jag är vuxen och gör vad jag vill osv osv osv...
Bara en fundering.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
+1 Fast jag har märkt det efter några spelningar med coverbandet att vi dricker allt mindre öl och mer vatten numera. Förra giget var det bara trummisen som drack lite öl.Svensson skrev:Det är fantastikt bra med nyktra bandpolare bl.a. för körandets skull.
Sen det där om red bull. Ja det kan vara riktigt illa om man överdoserar, precis som mycket annat. Jag kom ihåg när jag jobbade på de två första High Coasttävlingarna (multisport). Där var red bull sponsor och vi som, jobbade drack hejdlöst. Men då var vi å andra sidan uppe nästan hela tävlingarna också.
-
- Kontot är inaktiverat
Klockren frågeställning.TDHP skrev:Nåt jag alltid undrat över är smusslandet.
Bara en fundering.

För det kan väl inte vara så att det inte skulle vara lika cool/rebelliskt/whatever att knarka om det var legalt???
- durito
- VIP medlem
Ptja, jag tycker inte att du är speciellt "pretto". Jag tycker du har rätt i det mesta du skriver.blackparkas skrev: Tillägg: Det kanske låter väldigt pretto det där men det är inte min mening, jag tycker bara att det är konstigt om man inte ska kunna ha kul på scen och göra ett bra gig utan att vara asplakat...
Alkohol/droger brukar ständigt vara en återkommande fråga när det handlar om att spela musik. Vissa behöver dricka/droga, andra inte. Skälen till detta varierar säkerligen i all oändlighet.
Någon skrev också om att alkohol är minst lika farligt som droger etc etc. Ett vanligt argument för att kunna motivera sitt eget bruk. Klart att det är en väldigt stor skillnad på droger och alkohol. Beroendefaktorn är en, skador och biverkningar på kort sikt är en annan. Sedan förstår vem som helst att ett tungt bruk av droger och alkohol inte är nyttigt och vad/vilket som är värst känns ganska onödigt i det fallet.
Själv dricker jag väldigt lite, både hemma och när jag gigar. Det brukar bli en "öl till maten" eller när man sitter med setlistan innan gig eller dyl. Det räcker bra för mig. Tänker man efter så är det väl rätt oproffsigt att dricka på jobbet så man kanske borde skippa det helt...
Det är också rätt intressant med drogkulturen inom musiken. "Världsstjärnorna" ser ju ut att ha det ganska behagligt när dom svävar runt höga och med fickorna fulla av stålar. Baksidan ser vi dock sällan så mycket av. När en lönn-fet fd hårdrockande Vince Niel skämmer ut sig i tv (kanal 5 för nåt år sedan) blir det tydligt hur illa det är med droger och alkohol... Cobain är ett annat exempel... skiter ner sig, grinar och skriker i ångest och tar sitt liv ute i ett växthus...
- straightedge79
- VIP medlem
Är drogfri/nykterist sen många år tillbaka men dömer ingen som laddar inför gig med några öl.
Droger däremot går bort - hade någon i mitt band knarkat så hade dom eller jag fått gå. Troligtvis jag pga den bristande respekten från den andra personens sida.
Droger däremot går bort - hade någon i mitt band knarkat så hade dom eller jag fått gå. Troligtvis jag pga den bristande respekten från den andra personens sida.
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
- Liten
- Hedersmedlem
Tyckte denna passade bra här..
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9tfNhL_R_rI[/youtube]
(skrattar så jag gråter.. framförallt när man tänker på Eddie Murphy sketchen på sidan där..)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9tfNhL_R_rI[/youtube]
(skrattar så jag gråter.. framförallt när man tänker på Eddie Murphy sketchen på sidan där..)
-
- Kontot är inaktiverat
Efter att ha sett den här trummisen är jag nog i alla fall för en valium innan spelning:
[youtube]http://youtube.com/watch?v=OPWjNX4PBlI[/youtube]
[youtube]http://youtube.com/watch?v=OPWjNX4PBlI[/youtube]
- dexter
- Medlem+
En liten fundering angående det vissa skriver om att man ju inte dricker på sitt ordinarie arbete och jämför det med att dricka när man spelar på en krog. Jag har inga regler för mig själv om hur mycket jag får dricka eller inte innan/under gig, utan jag känner ju själv hur pass mycket jag kan dricka innan det börjar påverka hur jag spelar till det sämre. På ett gig för några veckor sedan drack jag tex ganska många öl innan vi gick på, men det kändes inte som att jag spelade sämre, och jag har även hört en inspelning av giget i efterhand och jag är helt nöjd med min insats, det hade inte hörts någon skillnad om jag så var spiknykter.
Jag har spelat på krogar där krögaren förbjuder bandet att dricka innan gig / på scen (vilket man självklart respekterar då, vore ju idiotiskt annars), men jag har även spelat på krogar där det nästan förväntas att bandet ska dricka, skåla med publiken, och vara i samma stämning som folket som besöker stället (och då jag är väldigt förtjust i öl så är det ju inte så svårt att respektera den åsikten).
Kontentan är att jag har absolut inga problem med att dricka innan gig, såvida det inte påverkar framförandet till det sämre. Vill jag sen dricka mängder och bli riktigt plakat så väntar jag självklart tills jag har gått av scenen.
Jag har spelat på krogar där krögaren förbjuder bandet att dricka innan gig / på scen (vilket man självklart respekterar då, vore ju idiotiskt annars), men jag har även spelat på krogar där det nästan förväntas att bandet ska dricka, skåla med publiken, och vara i samma stämning som folket som besöker stället (och då jag är väldigt förtjust i öl så är det ju inte så svårt att respektera den åsikten).
Kontentan är att jag har absolut inga problem med att dricka innan gig, såvida det inte påverkar framförandet till det sämre. Vill jag sen dricka mängder och bli riktigt plakat så väntar jag självklart tills jag har gått av scenen.
- durito
- VIP medlem
Det där är också ett vanligt argument. Jag tror säkert att Du spelade minst lika bra som du skulle gjort utan alkohol i kroppen men det är det få som gör. Oftast, enligt min erfarenhet, så spelar man sämre om man är berusad. En öl eller kanske två gör nog ingen skillnad men om vi pratar berusad så är jag rätt övertygad om att man spelar sämre. ungefär som att köra bil berusad...eller spela fotboll berusad...osv...dexter skrev:...på ett gig för några veckor sedan drack jag tex ganska många öl innan vi gick på, men det kändes inte som att jag spelade sämre...
Det där är helt individuellt. När det gäller musik alltså. Fotboll och bilkörning avses inte.durito skrev:Det där är också ett vanligt argument. Jag tror säkert att Du spelade minst lika bra som du skulle gjort utan alkohol i kroppen men det är det få som gör. Oftast, enligt min erfarenhet, så spelar man sämre om man är berusad. En öl eller kanske två gör nog ingen skillnad men om vi pratar berusad så är jag rätt övertygad om att man spelar sämre. ungefär som att köra bil berusad...eller spela fotboll berusad...osv...dexter skrev:...på ett gig för några veckor sedan drack jag tex ganska många öl innan vi gick på, men det kändes inte som att jag spelade sämre...
- Geddan
- VIP medlem
- TDHP
- Forumvärd
Hörde just en låt med Håkan Hellström på radion. Även om det på intet sätt är nån idol hos mig så har jag tyckt att han verkar vara en ok prick i alla fall. Hörde nu en textrad om, när han brukade åka till Köpenhamn och "ta hem några gram". Vet inte om det är självbiografiskt direkt, men han föll ändå som en sten i min bok... Rår inte för det, jag reagerar alltid så. Jävla drogromantik.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
TDHP

TDHP
-
- Kontot är inaktiverat
TDHP skrev:Hörde just en låt med Håkan Hellström på radion. Även om det på intet sätt är nån idol hos mig så har jag tyckt att han verkar vara en ok prick i alla fall. Hörde nu en textrad om, när han brukade åka till Köpenhamn och "ta hem några gram". Vet inte om det är självbiografiskt direkt, men han föll ändå som en sten i min bok... Rår inte för det, jag reagerar alltid så. Jävla drogromantik.
Kan bara hålla med dig...
- Svensson
- Forumvärd
Vad är svårast? Att genomföra ett gig på inlines eller att genomföra ett gig med alkohol i kroppen?Geddy_Lee skrev:Att åka hem på inlines är jäkligt svårt om man suttit på stan en solig lördag eftermiddag och dragit några pilsner.
Valet är självklart.
Alkohol=

Inlines=

It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+