Uppkörning
-
- Medlem++
Uppkörning
Jag ska köra upp på fredag morgon och beöver lite taktiska tips, förutsatt att de fungerar. 

Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
- Geddan
- VIP medlem
Taktiska tips består i att inte köra rakt fram i rondellerna.
Det brukar innebära problem.
Skämt åsido handlar det mycket om att bevara lugnet och försöka behärska sin nervositet.
Om du inte har några problem att köra på körlektionerna så är det inte svårare att köra upp.
Det är bara mer press.
Det brukar innebära problem.

Skämt åsido handlar det mycket om att bevara lugnet och försöka behärska sin nervositet.
Om du inte har några problem att köra på körlektionerna så är det inte svårare att köra upp.
Det är bara mer press.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
-
- Medlem
-
- Medlem++
- Geddan
- VIP medlem
- Diesel
- Medlem++
Jag satt och pratade skotrar med min uppkörningsman.
plugga så du kan inre och yttre kontroll, behåll lugnet även om någon annan gör fel eller du får motorstopp (jag fick 5 motorstopp på min uppkörning). Om du ska backa ut där du står mellan parkerade bilar, tänk på att bilen har en front. Var uppmärksam på hastighetsbegränsingen och andra skyltar. Använd det sunda förnuftet
Jag var så nervös att jag nästan skakade när jag skulle sätta mig i bilen och ännu värre efter
plugga så du kan inre och yttre kontroll, behåll lugnet även om någon annan gör fel eller du får motorstopp (jag fick 5 motorstopp på min uppkörning). Om du ska backa ut där du står mellan parkerade bilar, tänk på att bilen har en front. Var uppmärksam på hastighetsbegränsingen och andra skyltar. Använd det sunda förnuftet

Jag var så nervös att jag nästan skakade när jag skulle sätta mig i bilen och ännu värre efter
- Liten
- Hedersmedlem
Tips inför uppkörning:
Om kontrollanten är stel.. se till att prata med den som du skulle med vem som helst..
Min kontrollant var pratsam.. om allt möjligt.. det hjälpte mycket till att ta ner nervositeten.. (minus va att hon va ganska good looking.. det hjälpte inte till.. )
ha koll på yttre och inre kontrollen som sagt.
Tips till teoriprovet: (som du säkert redan klarat)
Sätt dig i körskolans datasal och plöj alla datafrågor..
Jag satt 4 timmar/dag i 3 dagar.. sen skrev jag upp 2 fel..
Om kontrollanten är stel.. se till att prata med den som du skulle med vem som helst..
Min kontrollant var pratsam.. om allt möjligt.. det hjälpte mycket till att ta ner nervositeten.. (minus va att hon va ganska good looking.. det hjälpte inte till.. )
ha koll på yttre och inre kontrollen som sagt.
Tips till teoriprovet: (som du säkert redan klarat)
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
- Geddan
- VIP medlem
Jag skrev 0 fel!Liten skrev: Tips till teoriprovet: (som du säkert redan klarat)
Fast det hade ju att göra med att Aftonbladet publicerat ett av 5 eller 7 prov
som de hade på den tiden.
Jag gjorde det på bussen på väg till uppkörningen. Sen fick jag exakt just det provet.

Fast jag hade 2 fel på det jag gjorde först så det var inget revolutionerande.
Senast redigerad av Geddan den ons 09 apr 2008, 17:52, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
-
- Medlem++
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
-
- Medlem++
Min körskollärare sa till mig under sista övningskörningen innan uppkörningen "Ja, de har ju kuggat sånna som kört bättre än dig". 
Så jag vet inte hur vida mitt råd är att lyda (dock klarade jag uppkörningen på första försöket).
Mitt råd är i alla fall, utöver det som redan sagts, att använda backspeglarna mycket och verkligen hålla koll på "döda vinkeln" vid filbyten etc. Det är de petiga med vet jag!
Lycka till!

Så jag vet inte hur vida mitt råd är att lyda (dock klarade jag uppkörningen på första försöket).
Mitt råd är i alla fall, utöver det som redan sagts, att använda backspeglarna mycket och verkligen hålla koll på "döda vinkeln" vid filbyten etc. Det är de petiga med vet jag!
Lycka till!
- Kim S
- Medlem++
+1 på den.Geddy_Lee skrev: Skämt åsido handlar det mycket om att bevara lugnet och försöka behärska sin nervositet.
Det är bara mer press.
Ett konkret tips är att ha lite extra, kanske överdriven, koll i back och sidospeglarna. Och att du alltid kollar döda vinkeln. Det är dumt att kugga för sådana skitsaker antar jag.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
- mikkejohansson
- Medlem++
+1 på allt med uppsikt framåt o bakåt och backspeglar.
Jag tog körkort vid 23 års ålder på en intensivkurs i ett litet samhälla i Västerbotten (inte Vilhelmina). Var tre grabbar som gick kursen, skrev teori ihop o en vecka senare gjorde vi uppkörning samtidigt. Första killen körde sin vända medan vi andra två väntade (uppkörningen gjordes också i samma lilla samhälle) och han klarade det fint. Sen min tur, jag körde omkring ett bra tag, fick göra allt sånt som de som kör upp i storstad aldrig får ("uppställning vid landsväg" och sådär) och klarade det med kommentaren "du ligger lite nära mitten i korsningarna, men det funkar".
Sen sista killen. Vi såg honom komma tillbaks mot körskolan där vi startade efter ett tag men köra förbi och ta en extra sväng genom samhället...och en till....och en till, hela tiden samma sväng. Efter nån runda till kom han tillbaks och satt med sänkt huvud i bilen. Han hade kuggat på att ha missat uppmärksamma en cykelväg snett bakifrån i en korsning. Extrarundorna var för att ge honom en chans att "ta igen" det, de körde samma väg varje gång. Men han missade det varje gång. Snacka deppigt.
Jag tog körkort vid 23 års ålder på en intensivkurs i ett litet samhälla i Västerbotten (inte Vilhelmina). Var tre grabbar som gick kursen, skrev teori ihop o en vecka senare gjorde vi uppkörning samtidigt. Första killen körde sin vända medan vi andra två väntade (uppkörningen gjordes också i samma lilla samhälle) och han klarade det fint. Sen min tur, jag körde omkring ett bra tag, fick göra allt sånt som de som kör upp i storstad aldrig får ("uppställning vid landsväg" och sådär) och klarade det med kommentaren "du ligger lite nära mitten i korsningarna, men det funkar".
Sen sista killen. Vi såg honom komma tillbaks mot körskolan där vi startade efter ett tag men köra förbi och ta en extra sväng genom samhället...och en till....och en till, hela tiden samma sväng. Efter nån runda till kom han tillbaks och satt med sänkt huvud i bilen. Han hade kuggat på att ha missat uppmärksamma en cykelväg snett bakifrån i en korsning. Extrarundorna var för att ge honom en chans att "ta igen" det, de körde samma väg varje gång. Men han missade det varje gång. Snacka deppigt.
Fender - Pedaler - GK - TKS
- Diesel
- Medlem++
det finns nackdelar att ta körtkort på små ställen.. som att för första gången komma till en rondell och inte ha en aning om hur det funkarmikkejohansson skrev:+1 på allt med uppsikt framåt o bakåt och backspeglar.

- peppe
- Medlem+
Har jobbat 19år som trafiklärare (inte nu längre) och vill med bestämdhet påstå att alla är skitnervösa för uppkörningen, dom som säger annat försöker bara hålla upp sig å verka 
Bli kompis med nervositeten å gör nånting positivt av den!
Det sista jag brukade säga till mina elever innan uppkörningen var att se sig för och att en uppkörning är alltid svart eller vit dvs. man kuggar eller klarar sig! Enkelt eller hur? Övriga tips ska man redan kunna annars har man blivit dåligt utbildad/förberedd eller så har man fel inställning till provet/körkortet.
Till sist: gör som du tror det ska vara, det blir oftast rätt
Lycka till!

Bli kompis med nervositeten å gör nånting positivt av den!
Det sista jag brukade säga till mina elever innan uppkörningen var att se sig för och att en uppkörning är alltid svart eller vit dvs. man kuggar eller klarar sig! Enkelt eller hur? Övriga tips ska man redan kunna annars har man blivit dåligt utbildad/förberedd eller så har man fel inställning till provet/körkortet.
Till sist: gör som du tror det ska vara, det blir oftast rätt

Lycka till!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
- appan
- Medlem
Jag tog min lapp i torsdags och fick en enda kommentar -Du överdrev fartanpassningen i början, men körde upp dig.
Killen menade att jag hållit en bit under 50 på ganska trafikerade vägar och fått kö bakom mig. Så mitt tips blir: fega inte med farten
/Per
Killen menade att jag hållit en bit under 50 på ganska trafikerade vägar och fått kö bakom mig. Så mitt tips blir: fega inte med farten

/Per
Spelar lågt stämd gitarr med långa, tjocka, strängar 
Fender Precision Pre-CBS 64 hals på Mighty Mite-kropp.

Fender Precision Pre-CBS 64 hals på Mighty Mite-kropp.
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
Ok säg såhär då, köp cykel, busskort(till vintern) och en eller annan tågbiljett till längre resor. Fatta vafan man sparar på det då?! Miljövänligare också! Du slipper busskort, trängselskatt om du nu bor där, du slipper köpa en bil, slipper lämna in bilen på rep och slipper köpa ny bil när den gamla rullat ner för ett vattenfall! Ja ska tamefasen INTE skaffa bil, jag köper hellre basar och en cykel...
EDIT: Och glöm inte bensinen! Den kostar också!
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jag har ett ord för dig: Basriggthe_great_alfonzo skrev:Ok säg såhär då, köp cykel, busskort(till vintern) och en eller annan tågbiljett till längre resor. Fatta vafan man sparar på det då?! Miljövänligare också! Du slipper busskort, trängselskatt om du nu bor där, du slipper köpa en bil, slipper lämna in bilen på rep och slipper köpa ny bil när den gamla rullat ner för ett vattenfall! Ja ska tamefasen INTE skaffa bil, jag köper hellre basar och en cykel...
Icke kompatibelt med ovan nämnda transportmedel.
Medlem i PB50+
-
- Medlem++
Jag kommer att hålla huvudet kallt och vrida som fan på det för att se ut som om jag har koll på läget med den döda vinkeln fast det har jag. Det är en rutin numera att vända sig lite försiktigt om för att kolla läget bakåt.
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100