JAG vs. Bil

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Myxomatosis skrev:Jag håller nästan med El Banjo, men skulle nog säga mer såhär:
Att åka bil onödigt mycket är fjantigt.

Betyder typ att om man bara har ett par kilometer dit man ska transportera sej och inte har något att frakta (typ basrigg) så är det fjantigt att ta bil.
jag har drygt 5 kilometer landsväg till närmsta mack, men inte fan sätter jag mig på cykeln och trampar iväg för att jag ska köpa en dosa snus. :wink:

något jag blir mäktigt irriterad på är när storstadsbor (inte riktat till någon här!) klagar på oss som bor på landet när vi alltid kör bil när vi ska handla eller vad som helst, "det finns ju buss". nej, det finns faktiskt nästan ingen buss här. jag har 5 busstider att välja på under hela dagen. sista bussen hem från stan går 17.15. vill jag stanna längre än så så måste jag ha bilen.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Myxomatosis skrev:
Diesel skrev:
Myxomatosis skrev:Jag håller nästan med El Banjo, men skulle nog säga mer såhär:

Betyder typ att om man bara har ett par kilometer dit man ska transportera sej och inte har något att frakta (typ basrigg) så är det fjantigt att ta bil.
däremot att ragga :)
Haha! :D Använder man bilen till det i Vilhelmina? Har aldrig bevittnat fenomenet någonsin..

Edith: Justja, du har flyttat ja.. men ändå.
en av sakerna ja.. Jag och en kompis skulle se hur länge vi iddes köra runt och ragga.. efter 12 timmar och 36 mil var vi mäkta less
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

hosse skrev:

jag har drygt 5 kilometer landsväg till närmsta mack, men inte fan sätter jag mig på cykeln och trampar iväg för att jag ska köpa en dosa snus. :wink:

något jag blir mäktigt irriterad på är när storstadsbor (inte riktat till någon här!) klagar på oss som bor på landet när vi alltid kör bil när vi ska handla eller vad som helst, "det finns ju buss". nej, det finns faktiskt nästan ingen buss här. jag har 5 busstider att välja på under hela dagen. sista bussen hem från stan går 17.15. vill jag stanna längre än så så måste jag ha bilen.
:tummenupp:

Hade kommunaltrafiken varit väl utbyggd även på landsbygden så hade det varit en annan sak men när inte ens skolbussen dyker upp p.g.a. att det saknas 75m från närmsta hållplats då är det uruselt. :evil:
Och nej jag tar inte bilen när jag skall hämta posten 300m bort.
Men där emot när jag skall handla osv.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Jag funderar faktiskt på att skaffa en cykel.. av dam-modell med 3 eller inga växlar
Gear:

Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Diesel skrev:Jag funderar faktiskt på att skaffa en cykel.. av dam-modell med 3 eller inga växlar
En menstruationscykel? :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Klopper skrev:
Diesel skrev:Jag funderar faktiskt på att skaffa en cykel.. av dam-modell med 3 eller inga växlar
En menstruationscykel? :wink:
inte riktigt

så här Bild
Gear:

Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

jag har en tre växlad damcykell modell vintage här hemma. den ska bestyckas med en korg och sen får den vackert följa med till växjö.

måste fixa till skiten bara. kedjan har rostat ihop och gummit i hjulen har antagit konsistensen av torrt spackel.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

hosse skrev:
jag har en tre växlad damcykell modell vintage här hemma. den ska bestyckas med en korg och sen får den vackert följa med till växjö.

måste fixa till skiten bara. kedjan har rostat ihop och gummit i hjulen har antagit konsistensen av torrt spackel.
jag har en sån också.. kanske ska hämta upp den istället.. hmm
Gear:

Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Diesel skrev:
hosse skrev:

jag har en sån också.. kanske ska hämta upp den istället.. hmm
det är hårdare.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

hosse skrev: sen får den vackert följa med till växjö.
Skaffa ett sjudjävla bra lås bara, annars lär den inte bli långlivad!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Klopper skrev:
skruvar bara bort sadlen. vill nån cykla på den sen så får dom stå ut med ett stolpiller i storlek Magnum.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

hosse skrev:
Klopper skrev:
skruvar bara bort sadlen. vill nån cykla på den sen så får dom stå ut med ett stolpiller i storlek Magnum.
Och du tror det hjälper i ett studentbostadsområde?
Lycka till! :D
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Klopper skrev:
hosse skrev:
Klopper skrev:
äh, jag knyter bara en Warwick runt hojen när jag inte använder den så vågar ingen gå i närheten.
www.chucknorrisfacts.com

Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

hosse skrev:
Klopper skrev:
hosse skrev:
Klopper skrev:
äh, jag knyter bara en Warwick runt hojen när jag inte använder den så vågar ingen gå i närheten.
Now we are talking buisiness! :lol:
Gäst
Kontot är inaktiverat

Re: JAG vs. Bil

Inlägg av Gäst »

the_great_alfonzo skrev:Varför ska man ha bil egentligen? skiiitdumt, varför inte cykla och åka buss liksom?? Även om jag i nuläget är övertygad om att jag inte kommer skaffa bil även om jag får familj, så kan jag väl se familj som en + grej för att ha bil sidan. Men jag skulle snarare låta mina barn växa upp med cykeln/fötter... Det måste väl ändå vara billigare att köpa:
Cykel
Busskort om man så vill
Tågbiljett då och då

än:
Bil
Körkort
Reparationer
försäkringar
däckbyte etc.
bensin

sen allt annat jag inte känner till som det kostar!! Bil är fjantigt. Punkt.
Jag håller med dig till hundra procent.
När min gravida fru och mina fyra barn samtidigt skall vara på minst tre olika adresser och det inte ens räcker med en bil för att barnen skall kunna gå på sina vänners kalas, pianolektioner, körövningar, teaterskolor eller helt enkelt för att jag i mitt jobb måste köra ungefär 500 mil i månaden på kundbesök med mera för att få mat på bordet så brukar jag alltid tänka...VARFÖR TOG JAG INTE BUSSEN???

Det handlar om perspektiv Affe...perspektiv...vänta och se...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Jag orkar knappt argumentera.. men säg så här: jag använder min bil endast när jag måste. dvs när jag ska åka +10 mil eller när jag ska hämta något alternativt handla. Med andra ord, på helgerna. Att använda sin bil till jobbet om man inte måste tycker jag (som är uppväxt där det gick 2 bussar åt vardera hållet om dagen) är totalt onödigt. men samtidigt kan man ju behöva den i sitt jobb.

Nä, argumentera mot att inte äga bil för kostnaderna är en sak. Jag skulle hellre argumentera för miljön i det sammanhanget. kostnaderna är ett nödvändigt ont för lyxen att ha en bil.

Du kan ju gå med i en bilpool annars alfons, det låter som det passar dig. Eller hyra bil när du ska åka långt. Att hyra bil om man inte åker så ofta är billigare på ett år än om du ska äga bilen(betala av lån mm) och ändå låter den stå still.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Personligen saknar jag en jättestor jänkare för ren nöjesåkning!
Men det är klart, jag har ju en 3500kg tung husbil med V8 från -76 och två hojar för det ändamålet redan! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

hosse skrev: något jag blir mäktigt irriterad på är när storstadsbor (inte riktat till någon här!) klagar på oss som bor på landet när vi alltid kör bil när vi ska handla eller vad som helst, "det finns ju buss". nej, det finns faktiskt nästan ingen buss här. jag har 5 busstider att välja på under hela dagen. sista bussen hem från stan går 17.15. vill jag stanna längre än så så måste jag ha bilen.
:clappy:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

TDHP skrev:Personligen saknar jag en jättestor jänkare för ren nöjesåkning!
Tack! Det tog tre sidor innan någon nämnde nöjeskörning! Det tjatas i många andra ämnen om att det blir för PK och för snusförnuftiga och präktiga åsikter. Jag kan ju tycka att så fort det snackas bilar så ska man lixom tycka att bilkörning är någonting onödigt, tråkigt och fult.

För mig är bilen=Frihet. Bara känslan att kunna hoppa in i den och dra iväg när som helst. Jag har tyvärr ingen jänkare men om jag hade det skulle det vara ett sant nöje att glida runt i den nån gång ibland när solen skiner.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Så länge man inte har en jävla massa uppförsbackar är det ju inga problem att cykla en 5 km till stan! (såvida inte man får surra fast en 30kg låda på ryggen) Däremot har stackars jag en himlarns uppförsbacke hem från skolan, men faktumet att jag har en jäkla nerförsbacke TILL skolan kompenserar upp för det!
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Klart att man inte vill ha bil, när man inte ens FÅR köra den.
Lättare att klara sig utan nåt man aldrig kan få, än nåt man har.
Vi har två bilar i familjen. Jag åker 5-700 mil/mån på tjänsteresor. Då jag är ute och reser hela veckorna måste frun ha en egen bil för att överhuvudtaget klara av alla läkarbesök/kvartsamtal/träningar m.m som VÅRA ungdomar i Alfs ålder. De tycker naturligtvis att det är jätte bra att alltid få skjuts när de har lite grejor att släpa på.

Skulle min fru ta bussen för tex ett tandäkarbesök måste hon:
1. Ta bussen från jobbet in till centrum: 30 min
2. Byta buss, åka hem och hämta glinet: 30 min
3. Åka iväg till tandläkaren. Alltså buss ner på stan, byta buss, till tandläkaren: 60 min
4. Tandläkarebesöket inkl. vänta: 30 min
5. Samma vända igen för att komma tillbaka till jobbet: 120 min

Summa 270 min = 4,5 tim
Bel bil tar det: 10 min hem, 10 till tandläkaren, 30 min tandläkare, 10 min hem, 10 tillbaka till jobbet
Summa 70 min

Men det är klart om man är lika bra tränad som Lance Armstrong och har en barnstol som tar en 15:åring på 50 kg så skulle det nog funka.

PS Alfie: Oftast älskar jag dina jovialiska inlägg och ler gott var gång du skriver nåt rappt, men nu är det dags att släppa sargen.
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Ååååååååååh vad jobbigt det är att bli överbevisad!! arrr!! Nåja, jag får väl nöja mej med att jag inte vill skaffa bil :( Men jag gillar macahans hyrbilidé, en sån skulle jag ha ifall jag skulle nånstans dit det inte gick tåg eller annat nödvändig strunt...
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

Men Alfonz, ta körkortet iaf... sen kan du ju gå med i en sån där bilpool. Jag antar att du bor i en storstad och inte känner något behov av bil just nu men kortet ska du absolut skaffa. Det kan vara avgörande vid en framtida anställning... :wink:
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Äh orka körkort, ja bygger mej en lådbil istället...
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

the_great_alfonzo skrev:Äh orka körkort, ja bygger mej en lådbil istället...
jag var inte sån när jag var i din ålder. märkligt.
www.chucknorrisfacts.com

Skriv svar