Peta/petad?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Peta/petad?

Inlägg av TDHP »

Vad har ni för erfarenheter av att bli petad ur ett band, alternativt ha petat nån? Samtalsämnet kom upp häromdan och jag kom genast ihåg när jag plev petad ur ett band! Jag sjöng i ett hårdrockcoverband och det gick ganska bra, låtarna satt och alla tycktes nöjda. Når vi inte hade repat på ett par tre veckor ringde jag ena gitarristen (vi var gamla polare allihop) och frågade om det inte var rep på gång så kröp det til slut fram att dom hade testat en ny kille som skulle sjunga stället för mig. Jag kom inte upp på en del höjder som var "nödvändiga"... Det var jävligt surt och jag tycker dom kunde gjort det snyggare, men det var länge sen och vi är konpisar nu! (Att bandet sprack ett tag senare gjorde ju inte så mycket! :twisted: ) Har även petat en trummis en gång. Det var lite kymigt, men en bättre trummis hade blivit ledig, och den vi hade var mediumengagerad så det gjorde honom inte så mycket. Vi var även där polare allihop och tog det med honom ganska omgående och direkt på, som jag hade velat haft det. Hur är det med petandet?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
albin
Medlem+

Inlägg av albin »

när jag var 14-15 så petade vi våran basist i punkbandet och ersatte honom med mig.
jag har inte blivit petad i ett band, men jag har själv hoppat av några band när jag märkt att mitt engagemang för bandet minskar.
Ska det gå åt helvete, ska det gå med musik!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

albinriddlah skrev:när jag var 14-15 så petade vi våran basist i punkbandet och ersatte honom med mig.
jag har inte blivit petad i ett band, men jag har själv hoppat av några band när jag märkt att mitt engagemang för bandet minskar.
Det är ju snarare en välgärning!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
gäst

Inlägg av gäst »

Vi petade vår andra gitarrist+sångare...
Anledningen var för att vi kom inte framåt! Det gick väldigt seeegt och största anledningen till det var att han inte kunde spela vissa gitarrgrejer samtidigt som han sjöng och gick inte med på att bara sjunga...
Största anledningen till varför vi petade honom var däremot att vi inte tyckte att det var kul att vi inte kom nånstans o kände att vi behövde en nystart..Vi provade utan honom och lärde oss lika mycket på en dag som vi lärde oss på 2 veckor med honom med...
Well, well...Det var väl lite svårt att få det hela gjort, men jag tyckte ändå att vi gjorde det på ett bra sätt. Vi bestämde att vi skulle snacka med honom, satte oss ner och förklarade hur det hela låg till...
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Jag blev petad från coverbandet där jag spelade keyboard.
Hade börjat spela bas lite smått med ett annat band då och vi hade en andra spelning på gång så för min del gjorde inte så mycket. Plus att jag funderat redan innan på att sluta, keyboard var väl kul men inte så kul som att spela bas. 8)

Fast det bandet jag spelar med nu känns väl sådär.
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6327
Här står lite om varför.

Men jag, en kompis som är gitarrist och trummisen i coverbandet (som även han blivit kickad) ska eventuellt starta upp något. Lite i smyg sådär, har inte sagt något till de i bandet jag spelar i nu... :roll:
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

I ett band jag var med för många, många år sen petade vi sångaren. Då var det trummisen och gitarristen som tog snacket med honom. För att han inte skulle känna sig trängd i situationen. Dessutom pratade de om det på annat ställe än i repan. Tror det var på ett fik. Han tog det som en man, men efteråt fick jag veta av hans flickvän att blev helt knäckt.. Det var jobbigt, särskilt när det var han som värvade mig. Han reste sig efter några månader och vi blev vänner igen. Det var skönt och kunna prata om saker när den största infektionen hade lagt sig.
Idag är han en hårt arbetande producent/låtskrivare på heltid.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ujdå. Man har varit med om att peta folk och att folk har slutat självmant. Har likt albinriddlah inte blivit petad själv, men hoppat av på eget initiativ då man känt att man inte kunnat ge hundra procent.

Senast igår ringde sångaren i ett av banden jag lirar med och frågade hur jag kände för en ny gitarrist som vi tog in för ett tag sedan. Mina känslor är att han är jätteschysst som person, men jag vill inte spela med honom. Han för in en så negativ atmosfär i replokalen och det verkar som att vi andra som spelat ihop ett bra tag ska böja oss för hans idéer. Funkar inte. Förra trummisen blev också petad, men mest för att hans sätt att spela inte alls passade musiken och han lyssnade aldrig på förslag utan hamrade bara på.
Utöver det är det mest gitarrister och en sångare man har varit med om att avyttra.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Vi hade en sångerska som det inte funkade med, hon var tyvärr inte så haj på toner..

Men det är aldrig skoj att berätta det för någon
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
gäst

Inlägg av gäst »

Diesel skrev:Vi hade en sångerska som det inte funkade med, hon var tyvärr inte så haj på toner..

Men det är aldrig skoj att berätta det för någon
Fast å andra sidan är det väl bättre att hon får reda påre än att ingen säger nåt...Måste ju ge henne en ärlig chans :roll:
Men visst är det som du säger! Det är svårt o trist att berätta sånt..
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+

Inlägg av JMP »

Under min och mina dåvarande medmusikanters ungdom så var vi fem stycken likasinnade (bl a musiksmak) och ungefär lika välutvecklade ( :shock: ) ....inom musiken och våra instrument. Så en vacker dag på ett rep dök en 4-5år äldre snubbe upp......han var inte helt okänd för oss, men heller inte ngn som vi någonsin haft något med att göra. Han körde några coola riffs på guran som vi fattade tycke för och det hela slutade med att vi fyra som var med från allra första början sparkade vår utomordentligt trevliga och snälla kompis som spelade kompgura för att ersätta honom med denna äldre och då mer välutvecklade ( :D ) man. Det funkade ju givetvis inte mer än ett par rep innan vi insåg vårt misstag. Det var kanske någon form av ungdomlig stolthet som gjorde att vi inte bad vår vän om ursäkt för att försöka få honom att spela med oss igen, så vi fortsatte som fyrmannaband.

Vi är dock fortfarande goda vänner och jag har pratat med honom om detta nu på senare tid. Det var bara så korkat gjort!

Sensmoral: Låt inte ett tufft riff komma emellan dig och dina polare! Då skall det vara ett JÄVLIGT tufft isåfall....och se alltid till att sköta dessa ibland oundvikliga saker snyggt!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Har väl bara blivit petad en gång, och då på ett synnerligen dåligt sätt...
Det var ett bluesband där jag bara varit med ett par månader.
Hade även en gammal trummiskollega med i bandet, men vi var sist in.

En vacker dag får jag och trummisen ett mail från gitarrist/sångare där han säger att han lägger ned och löser upp bandet och att han givit OK i receptionen så vi kan hämta våra grejer på egen hand under den kommande veckan.

Detta är väl inte helt snyggt, men inte så illa ändå.
Det som gör det lite tråkigare är att mitt coverband repade i lokalen bredvid så jag träffade dem då och då, och hör och häpna att det var samma band fast med 2 nya medlemmar.
Han var ganska röd om örat då han naturligtvis insåg att han blivit påkommen.
Jag kommer då aldrig vara mer än korrekt mot honom - vänlighet vore att hyckla, för att inte tala om att spela med honom igen.

Hoppat av själv har jag gjort ett par gånger, men det har alltid berott på så självklara saker (flytt och jobb) att det inte har varit svårt att förklara, även om det naturligtvis svider lite att vara tvungen.

Avhopp inom band man varit med i har man ju sett några...
I coverbandet har vi haft fler trummisar än Spinal Tap, fast ingen av dem har dött förstås... En av dem var trummisen i anekdoten ovan.
Har faktiskt alltid hanterats på ett snyggt sätt från bägge sidor.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
mange
Medlem+

Inlägg av mange »

Jag tycker att det är jävligt svårt att provspela nya personer i ett redan sammansvetsat band. Har testat i olika band genom tiderna att ta in nya personer men med samma resultat-funkar ett par månader. Kemin är nog viktigare än tekniken för mej (innom rimliga gränser) på nya medlemmar. Med skräckblandad förtjusning ska vi ev börja leta reda på en andra gitarrist till vår trio. Ska bli kul att testa nu när man är lite äldre då man kanske har en mognare inställning nu när det inte "bara" är kompisgänget som hänger i repan och då och då kör en låt mellan allt snack.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Har varit med och petat förr i tiden, aldrig blivit petad själv.

Senaste är dock lite surt, vi hann aldrig peta den trummisen vi hade, han kunde aldrig repa osv så det vart ohållbart och jag hade velat kicka honom länge men så till slut så slutade han själv med någon vecka till gig...
Nice nice...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Theteapot
Medlem

Inlägg av Theteapot »

Jag har varit med och petat en trummis i bandet jag är med i nu, men han var ganska otaggad och efter att ha uteblivit från 3-4 rep med en vecka kvar till premiärspelning så fanns det inte så många alternativ!

Vi två har startat ett annat band nu, där han dock spelar gitarr och sjunger, något som passar honom mycket bättre! :)
Fender Precision 62 re. CIJ
Ashdown MAG 300, Löving 2X15",
Hagström 4x12"
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Har varit med och petat ett flertal medlemmar under de åren jag lirat i band, och det har oftast berott på att de uteblivit från rep, alltid kommit för sent och dylikt. I sådana fall är det inte så jobbigt egentligen, eftersom man har en ordentlig anledning, men det blir värre då man vill kicka nån p.g.a att personkemin inte funkar. Har varit med om det en gång, och då var det en hyfsat bra polare det handlade om, men han passade helt enkelt in när det gällde en bandsituation. Det var ruskigt jobbigt :(
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Har aldrig blivit petad fram tills nu. Däremot har jag petat ett helt band en gång. Har även tackat nej till flera band efter provspel de senaste månaderna, jävligt jobbigt. Nästa provspel är på lördag. Får se hur det går....
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

När jag klev in i bandet jag lirar med nu hade de givit upp hoppet om att hitta en ny basist.
Ist hade ena gitaristen axlat basen och de hade tagit in en dragspelare (keyboardist)
Han var hopplös och visste inte ens hur man transponerade klaviaturen.
Jag märkte att han hade svårt att repa in låtar vilket jag inte har, så jag drog upp ett fruktansvärt tempo (eftersom vi båda var nya i bandet)
"Då ses vi på torsdag och har repat in de där 10 låtarna!"
Det tog inte många veckor innan han tackade för sig.

Själv åkte jag, för ett par år sen, på en träff med ett band som var utspridda över hela Mälardalen och repade nån gång i månaden. Tyckte det kunde vara lagom som sidoprojekt.
Jag fick ngn låt mailad som vi skulle känna lite på.
Jag la inte ner ngn jättetid på att sätta den fullt ut, för jag trodde vi mest skulle skaka tass och dricka kaffe.
Men de hörde aldrig av sig efter den träffen.
Så fel jag hade! :?

De gjorde en felbedömning, men jag öppnade för den.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Att "peta" folk hör till.. i vissa sammanhang så fungerar inte individer ihop.. Detta forum är ett utmärkt exempel på det..
Ingen som blivit petad här men vissa har helt enkelt valt att sluta läsa..

Jag har hittils inte blivit petad från något band jag lirat med.. (en tjej i skolan valde en annan basist på en låt under avslutningskonserten när jag va liten.. men det har jag försökt att glömma Bild )

Det har inte varit så mycket musiker som kommit och gott i de band jag spelat med.. efter auditions så har merparten valt att satsa.. jag har valt att lämna några band.. och i många fall har det resulterat i bättre vänskap och bättre musik.. alla kan inte vara bra på allt..

Min filosofi har enbart varit att va glad och trevlig mot de jag träffar/spelar med och vara så bra jag kan på det jag gör..
Sen med åren har jag verkligen slarvat med ambitionen på det där sista.. :oops:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Liten skrev:(en tjej i skolan valde en annan basist på en låt under avslutningskonserten när jag va liten..
Du är fortfarande "Liten"!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Geddy_Lee skrev:
Liten skrev:(en tjej i skolan valde en annan basist på en låt under avslutningskonserten när jag va liten..
Du är fortfarande "Liten"!
I know.. :oops:

När Lena ser mig leka med syskonbarnen hennes så säger hon alltid: Det är ingen tvekan vem som har roligast!
Sist så tyckte jag det var orättvist sagt.. Grabben hade ju bilbana OCH radiostyrd helikopter!! :shock: :mrhappy:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar