Sälja vidare Thomann-grejer dyrare?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Sälja vidare Thomann-grejer dyrare?

Inlägg av Pyssling »

Som några vet har jag köpt ett case från Thomann som är för litet för min bas, så jag ska sälja det. Det knepiga är att listpriset i Sverige ligger på 1600:-, och jag betalade ca 700:-. Tycker ni det är "etiskt" att sälja vidare det dyrare? Det jag vill ha är ju ett case som passar min bas, så att byta det i affär rakt av borde ju funka. Mot ett lite billigare case, förstås. MB tar t.ex. nästan 1900:- för det.

Vet att det är snack om det är i en annan tråd jag startat, men eftersom den tråden egentligen handlar om annat länkar jag hit från den och så kan någon döda den sen kanske.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

samvetet styr..

men jag tror på sätt och vis de kan vara svårt eftersom att många känner till thomann vid det här laget
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Det är väl självklart att du kan göra.
Kanske inte här på forumet när du nu berättat storyn för oss.
Det kan ju vara lite knepigt, men i övrigt ska du självklart försöka få ut så mycket du kan för det.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

Diesel skrev:samvetet styr..

men jag tror på sätt och vis de kan vara svårt eftersom att många känner till thomann vid det här laget
Jo, det är klart. Men musikaffärer liksom? De förlorar ju ingenting på att köpa av mig istället för att köpa av sina leverantörer. Plus att, om jag köpt något dyrare tar ju de ändå 60-70% av vad de kan sälja det för, oavsett hur mycket jag betalat, så de borde ju skita i om jag betalat mindre?
Geddy_Lee skrev:Det är väl självklart att du kan göra.
Kanske inte här på forumet när du nu berättat storyn för oss.
Det kan ju vara lite knepigt, men i övrigt ska du självklart försöka få ut så mycket du kan för det.
Jag vill ju helst inte "blåsa" någon privatperson, men som sagt: musikaffärer? Jag tror jag satsar på det... Det viktiga för mig är ju egentligen att jag får ett case till min bas, och eftersom det finns case på tex MB för 700 kan jag ju byta mot ett sånt och lite sladd eller så.

Eller så lägger jag ut det på Vendolin och ser vad jag får. 1200:-? Bra förtjänst...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Pyssling skrev:Jag vill ju helst inte "blåsa" någon privatperson
Så om du säljer ett klapp nytt case, som kostar 1´900:- på Börsen, för...säg 1´000 spänn.
Blåser du den personen då?
Vad gör inte Börsen isf?
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Av oss Pratabasare kanske du inte kan få ut så mycket för ditt case, men testa och lägg ut det på typ Blocket el. Vendolin.
Det hade nog jag gjort (samvetslös kanske :roll: ), du behöver ju inte uppge var du har köpt det och för hur mycket.

Annars kan du ju nöja dej med ett byte på MB, inte fel det heller (man slipper en massa annons arbete och ev. strul med köpare)

Lycka till :tummenupp:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Äh, lite ska du la ha emellan för besväret att beställa hem, våndan att vänta, surnaden när du insåg att det inte passade, tiden du lagt på att fundera på om du ska ha dåligt samvete, bevakningen av detta ämne på forumet och så vidare...

Passar det till en Les Paul-bas tror du? Den är ju lite liten. I så fall är jag kanske rentav spekulant. Har du måtten?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Men om vem som helst kan beställa samma case från Thomann nytt för 700:- + frakt 150:-, HUR har du då tänkt få ut mer för det?
Om du inte hittar nån som står på Arlanda och måste ha ett NU! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

TDHP skrev:Men om vem som helst kan beställa samma case från Thomann nytt för 700:- + frakt 150:-, HUR har du då tänkt få ut mer för det?
Börsen tar 1´900:-
Det är långt ifrån alla människor som öht vet att det finns ngt som heter Thomann,
eller är alldeles för bekväma för att orka beställa ngt...eller kanske vanligare: vägrar att handla på internet.

Jag tror inte Börsen skulle ha caset i sin prislista om de sålde noll och inge?!
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Ioförsig, man är väl lite insnöad själv!
Hur som helst, ta ut så mycket du kan för det, du har ju som sagt gjort jobbet med importen!
TDHP
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

TDHP skrev:Men om vem som helst kan beställa samma case från Thomann nytt för 700:- + frakt 150:-, HUR har du då tänkt få ut mer för det?

Tar de bara 150:- i frakt för 10 kilo,
billigtbilligt

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

TDHP skrev:Ioförsig, man är väl lite insnöad själv!
Klart vi är!
Det är få här inne som skulle köpt min MIM för 4´500,
men jag tror att jag skulle kunnat haft budgivning på den på Vendolin.
Vi har genom att hänga här björnkoll på priser och hur vi ska få tag i allt på billigaste sätt.
Det vet inte folk där ute.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

BassiLow skrev:

billigtbilligt
Dom tar bara 150 spänn om du så beställer 50kg plektrum...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

BassiLow skrev:

billigtbilligt
Jepp, beställde 2st 12"-toppar (högtalare) på 15-16kg/st, frakt totalt = 15 euro!
TDHP
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Då blir det nog ett case för mej snart, troligtvis ett:
http://www.thomann.de/se/ibanez_w50sr.htm

Revolver
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Håller helt med Geddy. Vad du betalat är ointressant för någon annan än dig. Först när du till exempel säger att de inte går att få tag på för under 1800 ska du ha dåligt samvete.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Jag tycker det är fel. Men var och en har sin etik och samvete.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

*harkling*
Måtten? Jag kan som sagt köpa kejset av dig i helgen och eliminera alla tankar på dåligt samvete.
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

Chriller skrev:Äh, lite ska du la ha emellan för besväret att beställa hem, våndan att vänta, surnaden när du insåg att det inte passade, tiden du lagt på att fundera på om du ska ha dåligt samvete, bevakningen av detta ämne på forumet och så vidare...

Passar det till en Les Paul-bas tror du? Den är ju lite liten. I så fall är jag kanske rentav spekulant. Har du måtten?
Haha, du vet allt hur du ska få en att känna sig bättre! :lol: Tja, den kanske går in. Här är en länk: http://www.thomann.de/se/warwick_ebass_flightcase.htm
200071 skrev:Håller helt med Geddy. Vad du betalat är ointressant för någon annan än dig. Först när du till exempel säger att de inte går att få tag på för under 1800 ska du ha dåligt samvete.
Ja, ni har rätt allihopa, men jag tror jag satsar på ett byte i butik. Får se om jag orkar konka det till Universitetet, så kanske jag blir av med det efter föreläsningen imorgon.

Tack för alla svar!
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Jag mäter basen och hör av mig.
Pinsamt att inte ha måtten på sin bas i huvudet... :oops:
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

Chriller skrev:Jag mäter basen och hör av mig.
Om du är beredd att betala 1.200:- för den ska du definitivt ha den, men jag tycker du borde köpa från Thomann för 500kr mindre, så blir alla lyckliga. Eftersom MB har 1900:- som nypris kan jag nog få ut en del av de.

Pinsamt att inte ha måtten på basen i huvudet? Snarare pinsamt att beställa ett för litet case i samma order som man beställer basen man planerar att transportera i caset. :roll: :wink:
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Pyssling skrev:
Om du är beredd att betala 1.200:- för den ska du definitivt ha den, men jag tycker du borde köpa från Thomann för 500kr mindre, så blir alla lyckliga. Eftersom MB har 1900:- som nypris kan jag nog få ut en del av de.

Pinsamt att inte ha måtten på basen i huvudet? Snarare pinsamt att beställa ett för litet case i samma order som man beställer basen man planerar att transportera i caset. :roll: :wink:
Okej, du vinner pinsamhetsligan. Lätt.
Jag vill gärna ha ett case till nästa helg (vad kan vara på gång då?) så det är en tidsaspekt med i detta scenario också...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Äsch, fläska på ordentligt så ser vi vem som hittar annonsen i blocket och startar en tråd "Kolla idioten, hur f-n tror han att han kan få så mycket för den där"
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

Chriller skrev:
Pyssling skrev:

Okej, du vinner pinsamhetsligan. Lätt.
Jag vill gärna ha ett case till nästa helg (vad kan vara på gång då?) så det är en tidsaspekt med i detta scenario också...
Vad vann jag?? En cykelhjälm? En freestyle? :P

Om du beställer och betalar till Thomann idag lär du ha caset på torsdag-fredag nästa vecka. Mina pengar kom in på torsdagen och jag hade basen på tisdagen. Det går fort för Tysken! Antar att du vill ha caset innan, och inte när du kommer fram till Örebro? Annars kan jag ju lätt ta med det dit.
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

Svensson skrev:Äsch, fläska på ordentligt så ser vi vem som hittar annonsen i blocket och startar en tråd "Kolla idioten, hur f-n tror han att han kan få så mycket för den där"
Hahaha, eller så skippar vi ledet med annonsen och bara börjar diskutera att jag är en idiot? :( :P
Skriv svar