Sälja vidare Thomann-grejer dyrare?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Tänk på vad musikbörsen köper caset för från början!
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

the_great_alfonzo skrev:Tänk på vad musikbörsen köper caset för från början!
Har tänkt på det med. Men som sagt köper de oftast grejer för 60-70% av vad de kan sälja det för. Så om de kan sälja vidare caset för, säg 1500kr, så får jag runt en tusing för det. Lite mer om man byter in direkt mot en annan vara.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Pyssling skrev:
Har tänkt på det med. Men som sagt köper de oftast grejer för 60-70% av vad de kan sälja det för. Så om de kan sälja vidare caset för, säg 1500kr, så får jag runt en tusing för det. Lite mer om man byter in direkt mot en annan vara.
menade snarare vad musikbörsen köper in ett NYTT case från huvudleverantören för :roll:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det är en hel del som Börsen köper för 30-40% av deras utpris också...
Case skulle mcyket väl kunna vara en sådan produkt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+

Inlägg av Billy »

Varför är det mer okej för ett företag att blåsa/tjäna pengar på nån än för en privatperson? Förövrigt så gör ju företagen ohyggligt mycket mer vinst en vad som är möjligt för Pyssling att göra. You go boy!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Pyssling skrev:
Diesel skrev:samvetet styr..

men jag tror på sätt och vis de kan vara svårt eftersom att många känner till thomann vid det här laget
Jo, det är klart. Men musikaffärer liksom? De förlorar ju ingenting på att köpa av mig istället för att köpa av sina leverantörer. Plus att, om jag köpt något dyrare tar ju de ändå 60-70% av vad de kan sälja det för, oavsett hur mycket jag betalat, så de borde ju skita i om jag betalat mindre?
Geddy_Lee skrev:Det är väl självklart att du kan göra.
Kanske inte här på forumet när du nu berättat storyn för oss.
Det kan ju vara lite knepigt, men i övrigt ska du självklart försöka få ut så mycket du kan för det.
Jag vill ju helst inte "blåsa" någon privatperson, men som sagt: musikaffärer? Jag tror jag satsar på det... Det viktiga för mig är ju egentligen att jag får ett case till min bas, och eftersom det finns case på tex MB för 700 kan jag ju byta mot ett sånt och lite sladd eller så.

Eller så lägger jag ut det på Vendolin och ser vad jag får. 1200:-? Bra förtjänst...
Är det ett enstaka case du menar så går det säkert utmärkt att sälja det till en musikaffär. Men hade du tänkt att ta hem ett parti med casear från Thomann för att sälja det vidare till flera affärer, så är det olagligt om det redan finns en importör av just det case-märket. Köper du saker med avsikt att sälja det vidare då har har vips startat en näringsverksamhet och då måste du ha F-skatt sedel och vara moms-reggad. Om man ska vara tråkig.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

the_great_alfonzo skrev:
Pyssling skrev:
menade snarare vad musikbörsen köper in ett NYTT case från huvudleverantören för :roll:
Det förstod jag, och det var det jag kommenterade. :roll: :P
Billy skrev:Varför är det mer okej för ett företag att blåsa/tjäna pengar på nån än för en privatperson? Förövrigt så gör ju företagen ohyggligt mycket mer vinst en vad som är möjligt för Pyssling att göra. You go boy!
Tack! 8)
basmartin skrev:Är det ett enstaka case du menar så går det säkert utmärkt att sälja det till en musikaffär. Men hade du tänkt att ta hem ett parti med casear från Thomann för att sälja det vidare till flera affärer, så är det olagligt om det redan finns en importör av just det case-märket. Köper du saker med avsikt att sälja det vidare då har har vips startat en näringsverksamhet och då måste du ha F-skatt sedel och vara moms-reggad. Om man ska vara tråkig.
Jag har alltså köpt ett case som min bas inte passar i som jag ska sälja vidare.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Billy skrev:Varför är det mer okej för ett företag att blåsa/tjäna pengar på nån än för en privatperson? Förövrigt så gör ju företagen ohyggligt mycket mer vinst en vad som är möjligt för Pyssling att göra. You go boy!
Vad som är rätt och riktigt kan ju diskuteras. Om man pratar affärer/butiker så måste man skilja på marginal och vinst!!!

Om Börsen köper för 60 och säljer för 100 så ska den marginalen räcka till hyror, löner, skatter, arbetsgivaravgifter, marknadsföring, transporter med mera. Klarar de av det för 36 så blir det 4 i vinst.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Sen så är det väl som alla andra branscher..

De har små påslag på stora grejor (basar, riggar m.m.)

Men stora påslag på kringutrustning.
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

angående det billy skrev:

Sen så den lilla detaljen att utan företagen är det ingen som har jobb och därmed ingen som får någon lön att köpa musikinstrument för. DET är varför man ska stödja företagen punkt slut.

Om man som privatperson skulle sälja vidare för att "tjäna pengar" upprepade gånger tycker jag rent etiskt att man ska göra rätt för sig genom att betala motsvarande utgifter som ett företag gör.

Problemet är att det blir inga pengar kvar då.
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

macahan skrev:Om man som privatperson skulle sälja vidare för att "tjäna pengar" upprepade gånger tycker jag rent etiskt att man ska göra rätt för sig genom att betala motsvarande utgifter som ett företag gör.
Håller helt med det du och 200071 säger. Det här är ju som sagt ett case som jag köpt av misstag som jag ska sälja vidare, det är inget jag har satt i system.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

jo, det är en helt annan sak om man gjort ett felköp än att man skor sig på privatimporterade varor.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Men i det här fallet så tycker jag det handlar om ett case, vilket jag tycker att du med gott samvete KAN FÖRSÖKA få ut mer än vad du betalade för det.

Varför ska man inte om man haft tur/skicklighet att hitta något billigt kunna få tjäna en liten peng?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

blackparkas skrev:Men i det här fallet så tycker jag det handlar om ett case, vilket jag tycker att du med gott samvete KAN FÖRSÖKA få ut mer än vad du betalade för det.

Varför ska man inte om man haft tur/skicklighet att hitta något billigt kunna få tjäna en liten peng?
Ja, nu när jag varit inne i ett par (exakt) affärer och kollat verkar det som att jag "blir tvungen" att sälja det till privatperson. Kom på att jag ska kolla om min Squire går i, så jag vet om det passar till en vanlig J-bas. Kanske bara min 24-bandare som är lite stor för att vara Fendur.

1200:- för ett flight case är väl helt hyggligt på Vendolin?
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

Min Squire jazz fick plats i låddan, så det är helt klart intressant för Fender-ägare med. Eller är p-basen större?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

nä, jazzbasen är större..
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

Då är min jazz 24 ännu större... :S Finns det nåt case som passar den??
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Pyssling skrev:Då är min jazz 24 ännu större... :S Finns det nåt case som passar den??
Jazz 24 är ju mindre än vanlig Jazz, ju.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

basmartin skrev:
Pyssling skrev:Då är min jazz 24 ännu större... :S Finns det nåt case som passar den??
Jazz 24 är ju mindre än vanlig Jazz, ju.
Hehe, då borde den ju gå in i caset, vilket den inte gör, till skillnad från min Squire Jazz.
Skriv svar