Jaja, musikermusik har jag hört talas om som ett pejorativ, men musik-musiker var något nytt...blackparkas skrev:Musikermusik är sådant som musiker spelar/lyssnar på men som ingen normal människa skulle lyssna på då det oftast bara innehåller musik av musiker som vill visa att de kan spela.
Det är MIN tolkning av musikermusik...
Bred musiksmak
- blackparkas
- Medlem++++
Ja just det ja, musik-musiker var något helt annat....GrafZeppelin skrev:Jaja, musikermusik har jag hört talas om som ett pejorativ, men musik-musiker var något nytt...blackparkas skrev:Musikermusik är sådant som musiker spelar/lyssnar på men som ingen normal människa skulle lyssna på då det oftast bara innehåller musik av musiker som vill visa att de kan spela.
Det är MIN tolkning av musikermusik...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- fieldflower
- Hedersmedlem
- knedy
- VIP medlem
fieldflower skrev:Jamen det låter väl inte så konstigt.
Klart att musikermusik spelas av musikmusiker. Vad skulle det annars vara för musikermusikmusiker som musicerade musikermusiken??
Fast säga det snabbt, det kan jag inte...![]()
/Ff
shit... nu blev jag förvirrad. Saken står klar hur som helst, hellre död än Steely Dan.

Officiell stormästare i EB-orden
- blackparkas
- Medlem++++
- fieldflower
- Hedersmedlem
fieldflower skrev:Jamen det låter väl inte så konstigt.
Klart att musikermusik spelas av musikmusiker. Vad skulle det annars vara för musikermusikmusiker som musicerade musikermusiken??
/Ff
Det stämmer nog, fast jag undrar fortfarande vad skillnaden mellan musiker och musikmusiker är...
Konstkonstnär, arkitekturarkitekt, snickerisnickare, glasglasblåsare, kontorskontorist, frisyrfrisör...
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jamen sätt ihop dom lite annorlunda så funkar det.GrafZeppelin skrev:fieldflower skrev:Jamen det låter väl inte så konstigt.
/Ff
Det stämmer nog, fast jag undrar fortfarande vad skillnaden mellan musiker och musikmusiker är...
Konstkonstnär, arkitekturarkitekt, snickerisnickare, glasglasblåsare, kontorskontorist, frisyrfrisör...
arkitektursnickare, snickeriarkitekt, kontorskonstnär, kontorsarkitekt, etc...
Nä, musikmusiker imponerar inte. Men snickerimusiker därem... nä, vänta, det är ju trummisar..

/Ff
Medlem i PB50+
- blackparkas
- Medlem++++
Kan det vara sådana som spelar för att spela så konstig musik som möjligt? Eller så omöjlig musik som möjligt?GrafZeppelin skrev:fieldflower skrev:Jamen det låter väl inte så konstigt.
/Ff
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- Wall
- Medlem+
- fieldflower
- Hedersmedlem
Nja... en arkitekturarkitekt känns inte riktigt som en som ritar för att få rita så konstiga eller omöjliga hus som möjligt...blackparkas skrev:Kan det vara sådana som spelar för att spela så konstig musik som möjligt? Eller så omöjlig musik som möjligt?
Frisyrglasblåsare!fieldflower skrev:Jamen sätt ihop dom lite annorlunda så funkar det.
arkitektursnickare, snickeriarkitekt, kontorskonstnär, kontorsarkitekt, etc...
- blackparkas
- Medlem++++
GrafZeppelin skrev: Nja... en arkitekturarkitekt känns inte riktigt som en som ritar för att få rita så konstiga eller omöjliga hus som möjligt...
Men det är precis vad det är!!
Det hör ni väl på namnet!!
Och håller helt med dig Gäddan! Måns är en... ja jag vet inte vad.... En polare berättade att han fick basa åt honom i grannstaden och jag sa
- Usch då...!
Wall: vet inte om de banden egentligen går in under musik-musiker, speciellt inte Måns, han är ingen musiker överhuvudtaget. Han är en tönt.
Zeppelin stundtals kanske.
DMB består av en massa musik-musiker men de spelar ju för fulla hus i hela Usa...
- Wall
- Medlem+
Fast borde inte DMB och inte minst Stefan Lessard ha en egen tråd här.blackparkas skrev: Wall: vet inte om de banden egentligen går in under musik-musiker, speciellt inte Måns, han är ingen musiker överhuvudtaget. Han är en tönt.
DMB består av en massa musik-musiker men de spelar ju för fulla hus i hela Usa...
Editerar mig själv redan innan: DMB har en egen tråd!
Försöker igen:
Borde inte Stefan Lessard ha en egen tråd!
Musik-musiker-bassist eller inte. Det han gör är väldigt bra!
Vet alla här på pratabas vem han är och/eller hur han låter?
Får jag ett enda NEJ så startar jag en tråd (under helt fel rubrik) om honom.
- blackparkas
- Medlem++++
Wall skrev:Fast borde inte DMB och inte minst Stefan Lessard ha en egen tråd här.blackparkas skrev: Wall: vet inte om de banden egentligen går in under musik-musiker, speciellt inte Måns, han är ingen musiker överhuvudtaget. Han är en tönt.
Editerar mig själv redan innan: DMB har en egen tråd!
Försöker igen:
Borde inte Stefan Lessard ha en egen tråd!
Musik-musiker-bassist eller inte. Det han gör är väldigt bra!
Vet alla här på pratabas vem han är och/eller hur han låter?
Får jag ett enda NEJ så startar jag en tråd (under helt fel rubrik) om honom.
Lessard är riktigt bra.
Speciellt på de skivor som kom för 5 år se´n och bakåt, nuförtiden så tycker jag det inte verkar göras så mycket plats åt musiken, nu är det mest bara.... trams...
- Wall
- Medlem+
Absolut!blackparkas skrev: Lessard är riktigt bra.
Speciellt på de skivor som kom för 5 år se´n och bakåt, nuförtiden så tycker jag det inte verkar göras så mycket plats åt musiken, nu är det mest bara.... trams...
Men Central Park DVD'n borde alla med dvd-spelare äga.
Det är så svårt det här med uttryck.
Vissa tycker det är bra med "effektsökeri" och strävar efter "coola" ljudbilder.
Medans andra försöker uppnå en "autentiskt" ljudbild.
DMB har väl gått från realism till surealsim i sitt ljudtänkande (KAN man säga så!?!)
En liten men dock viktigt parantes är ju att vi oxå ändrar oss i vår uppfattning om vad "bra/rätt" ljudbild är.
Min LP av "The Final Countdown" går inte att spela längre.
Så bra (BÄST!!) tyckte jag Europe var. CD kopian av samma skiva har jag knappt spelat.
LP'n köpte jag 86, CD'n på 90-talet.
Oavsett det är Lessard begåvad och DMB ska avnjutas live.
Hälsar,
/Wall
-
- Kontot är inaktiverat
Re: Bred musiksmak
Johannes skrev:Underbart!GrafZeppelin skrev: Ett exempel var väl min gamla baslärare på gymnasiet som sa att han lyssnade på "allt möjligt, allt från Tower of Power till Earth Wind & Fire..."
Själv så lyssnar jag uteslutande på Sha-Boom.
Det är underbart. Det är ju mycket bättre än att lyssna så en massa olika som bara splittrar ens musiköra.
Lyssna på en grupp eller en artist och sedan bara fokusera på det.
Fan, det är lysande.
Nu är det jag som åker till skivaffären och köper upp mig på allt av Brolle Jr.
Sedan säljer jag radion, iPoden och frugan och fokuserar på vad som är bra här i livet....

- BBQV
- Forumvärd
Re: Bred musiksmak
We have both kinds - country and western!GrafZeppelin skrev:Ett exempel var väl min gamla baslärare på gymnasiet som sa att han lyssnade på "allt möjligt, allt från Tower of Power till Earth Wind & Fire..."
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Tror nog själv att jag har rätt bred musiksmak då det enda jag egentligen direkt ogillar är opera. Lyssnar på Tony Bennett, Viktoria Tolstoy, all möjlig "etnisk" musik, filmmusik, klassiskt, reggae, folkmusik osv. Närmast hjärtat ligger dock rocken, från vilket decennium som helst. Växte upp med 50-60talsrock, blev hårdrockare iom Kizz, Twisted Sister och metallica... Ja... Det är mycket som man lyssnar på... 

- Svensson
- Forumvärd
Tror jag missat den här tråden men min erfarenhet är att i princip alla ickemusiker anser sig ha bred musiksmak och är "allätare". Lite elakt sagt så sträcker sig den bredheten ofta till vad MR Music har att erbjuda. Musiker har nog en bredare musiksmak generellt. Min musiksmak är nog rätt smal. Jag lyssnar på folkmusik, blues, country, rock vilken kan ses som bredd kanske men den gemensamma nämnaren är att det ofta är förpackat ungefär lika dvs trummor bas och gitarr i botten.
Slutsats, jag tror att de flesta tidigt sätter sin musikaliska ram. Även om man utvecklas och söker nya vägar så faller man ofta tillbaka på grundramarna. Det gäller iaf mig.
Slutsats, jag tror att de flesta tidigt sätter sin musikaliska ram. Även om man utvecklas och söker nya vägar så faller man ofta tillbaka på grundramarna. Det gäller iaf mig.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- TDHP
- Forumvärd
Jag har nog hittills inte hört nån musikstil där det inte finns NÅT jag kan uppskatta, innefattande allt från mongolisk strupsång till Kraftwerk. Därmed inte sagt att jag frekvent lyssnar på allt, men jag hävdar bestämt att det inte finns dålig musik. Allt är bara en smaksak.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP