Gibson Thunderbird. Till salu igen...
Gibson Thunderbird. Till salu igen...
Vit Gibson Thunderbird IV Bass med case. Köpt ny för ett drygt år sedan. Finns i Stockholm. Ge mig ett bud.

Senast redigerad av gäst den tis 11 dec 2007, 20:39, redigerad totalt 4 gång.
Hahahahaha! Vad skall jag skriva här? För att försvara mig så måste jag alltså skriva att basen jag försöker sälja inte är bra... Hmm.
Så här är det: Jag föredrar Fender Precision. Fet hals, tungt ljud. Den enda basen jag behöver egentligen. Thunderbirden passar säkert många andra basister alldeles utmärkt men för mig så är halsen för tunn och den låter lite som en Jazz Bass och det är ett ljud som jag inte har någon användning av. Jag har märkt att när jag spelar Jazz Bass eller Thunderbird så gör jag allt för att det skall låta som en Precision, dvs använder bara halsmicken, drar bort lite diskant osv. Resultatet blir ett ljud som NÄSTAN påminner om en P-bas. Varför då inte bara spela P-bas? Skulle jag någon gång i framtiden behöva ett slickare ljud vid en inspelning t ex så har jag massor av kompisar som har Jazzbasar och Thunderbirds, då är det bara att låna. Nu säljer jag alltså min T-bird och planerar att i stället köpa t ex en Hot Rodded P-bass (som jag en gång sålde för att köpa Thunderbirden), kanske en bandlös P/J-bas eller liknande eller kanske en Fender Bassman 300 Pro eller något i samma stil. Får se vad som dyker upp. Kanske ett byte om någon har något av ovanståeende att bli av med.
Så här är det: Jag föredrar Fender Precision. Fet hals, tungt ljud. Den enda basen jag behöver egentligen. Thunderbirden passar säkert många andra basister alldeles utmärkt men för mig så är halsen för tunn och den låter lite som en Jazz Bass och det är ett ljud som jag inte har någon användning av. Jag har märkt att när jag spelar Jazz Bass eller Thunderbird så gör jag allt för att det skall låta som en Precision, dvs använder bara halsmicken, drar bort lite diskant osv. Resultatet blir ett ljud som NÄSTAN påminner om en P-bas. Varför då inte bara spela P-bas? Skulle jag någon gång i framtiden behöva ett slickare ljud vid en inspelning t ex så har jag massor av kompisar som har Jazzbasar och Thunderbirds, då är det bara att låna. Nu säljer jag alltså min T-bird och planerar att i stället köpa t ex en Hot Rodded P-bass (som jag en gång sålde för att köpa Thunderbirden), kanske en bandlös P/J-bas eller liknande eller kanske en Fender Bassman 300 Pro eller något i samma stil. Får se vad som dyker upp. Kanske ett byte om någon har något av ovanståeende att bli av med.
- blackparkas
- Medlem++++
Försökte få någon slags prisindikation per pm.
Men jag antar att du inte säljer till bönder från Bollnäs...
Men jag antar att du inte säljer till bönder från Bollnäs...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- bootsy
- Medlem+++
- Danne
- VIP medlem
Förstår också hur du menar. För mig är det lite samma sak fast omvänt. När jag spelar Fender tycker jag att jag saknar det lite fetare mellanregister som mahogny brukar föra med sig. Hmm..jag har ju en Hot Rod. Det är bara att den har fått en liten revival nu. Hade med den i repan nu i kväll och tvekar fortfarande om jag skall ha kvar den eller inte.
- Cee
- Medlem
- bootsy
- Medlem+++
Svårt att veta. Över 15 lax tror jag inte du får, tyvärr. Dyrare grejor tappar fort i värde och med tanke på hur billig dollarn är just nu så blir det nog svårt att få mer.Johannes skrev:Har fått lite svar från min Vendolin-annons. Någon som har förslag på lämpligt pris? Nyskick förutom ett 3-4 mm stort märke ovanför bakre axelbandsfästet. Ett drygt år gammal. Sprillans ny oanvänd case ingår. Nypris 23.000, Musikbörsen söljer den just nu för 20.000.
Fin bas är det i alla fall! Hade jag varit sugen på en t-bird hade den legat illa till...
- blackparkas
- Medlem++++
Strax under 14 skulle jag tro.
Den svarta som var ute för ett tag sedan som var i princip ny (enligt annonsen 3 månader har jag för mig) var ute lääänge för 14k, men det borde vara där omkring.
En vit tycker jag borde vara mer attraktiv än en svart dessutom. De svarta ser ju bara tråkiga ut.
Den svarta som var ute för ett tag sedan som var i princip ny (enligt annonsen 3 månader har jag för mig) var ute lääänge för 14k, men det borde vara där omkring.
En vit tycker jag borde vara mer attraktiv än en svart dessutom. De svarta ser ju bara tråkiga ut.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- blackparkas
- Medlem++++
Nej, absolut inte.GrafZeppelin skrev:Inte under 12, tycker jag.
Fast jag hade säkert skambjudit om det inte hade varit för många basar som var intressant på marknaden just nu...
- Diesel
- Medlem++
- Geddan
- VIP medlem
Är dåligt insatt i Firebird-basar, så det här kanske inte är
samma grej...men den var billig iaf.
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5017772
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Danne
- VIP medlem
Definitivt någonting för blackparkas (femmor är väl din melodi + sugen på Thunderbird?). Bra tryck i B-strängen. Thunderbirds har bra ös i lägre mellanregistret. Har inte testat denna själv men enligt väl initierad källa skall dessa vara bra femmor. Inte genomgående hals på dessa utan som de gamla non-reverse med limmad hals. Ger inte det där klingande sustain-ljudet utan blir istället lite fetare.Geddy_Lee skrev:Är dåligt insatt i Firebird-basar, så det här kanske inte är
- blackparkas
- Medlem++++
Mmm.
Den är helt ok den där THUNDERbirden.
Firebird är en gitarr (Utöver en Pontiac alltså)
Men den är så ful.
Studiomodellerna är inte alls lika snygga som devanliga klassiska.
Men den är riktigt skön att lira på.
Skulle dock hellre köpa Johannes.
Den är helt ok den där THUNDERbirden.
Firebird är en gitarr (Utöver en Pontiac alltså)
Men den är så ful.
Studiomodellerna är inte alls lika snygga som devanliga klassiska.
Men den är riktigt skön att lira på.
Skulle dock hellre köpa Johannes.
Min T-bird har en ren och klar pianoton, mycket sträng och värme. Med balans så vet jag inte om du menar balans i ljudet eller balansen när den hänger i axelbandet. Ljudet är i alla fall välbalanserat. När man har basen hängandes i axelbandet och släpper den så tippar den framåt. Detta upplever jag dock inte som ett problem eftersom högra armen hindrar basen från att tippa när man spelar.Diesel skrev:Men hur låter en thunderbird?
och är det bra balans i en sådan?