kabel-test! (kan du höra skillnad?)

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Skriv svar
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

kabel-test! (kan du höra skillnad?)

Inlägg av Liten »

Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Hähä!
Underhållande läsning! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+

Inlägg av JMP »

"Remember folks, just because something performs better spec-wise doesn't mean it actually sounds better. Specs are one thing, psychoacoustics are another."

Så sant, så sant.

Intressant och kul.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Med risk för att framstå i väldigt besynnerlig dager kan jag lite smått generad erkänna att jag A/B-testat en uppsjö med kablar. Många. Aldrig klädhängare dock. Men dock både signal- och högtalarkabel.

Jag hör definitivt en skillnad, om än ytterst (!!) marginell, och min bestämda uppfattning är att det viktigaste för en kabel är att den har tillräcklig diameter som användningen och längden på kabeln kräver samt att den har så lågt motstånd som möjligt. Det har inte ett dyft att göra med vad kabeln i fråga kostar. Jag har ett någorlunda tränat öra och jag kan höra en skillnad men att avgöra vilken kabel som verkligen LÅTER bäst i jämförelse är otroligt mycket svårare.

Jag använder över lag mångtrådig elkabel som högtalarkabel och sparar rejält mycket pengar på detta om man jämför med vad "riktig" högtalarkabel kostar.

//Jan
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

På LÅNGA högtalarkablar har jag upplevt en väldig skillnad och när man nån gång råkat sätta en signalkabel som högtalarkabel har det också trasslat till det rejält! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+

Inlägg av rockern »

Hellboy skrev:Med risk för att framstå i väldigt besynnerlig dager kan jag lite smått generad erkänna att jag A/B-testat en uppsjö med kablar. Många. Aldrig klädhängare dock. Men dock både signal- och högtalarkabel.

Jag hör definitivt en skillnad, om än ytterst (!!) marginell, och min bestämda uppfattning är att det viktigaste för en kabel är att den har tillräcklig diameter som användningen och längden på kabeln kräver samt att den har så lågt motstånd som möjligt. Det har inte ett dyft att göra med vad kabeln i fråga kostar. Jag har ett någorlunda tränat öra och jag kan höra en skillnad men att avgöra vilken kabel som verkligen LÅTER bäst i jämförelse är otroligt mycket svårare.

Jag använder över lag mångtrådig elkabel som högtalarkabel och sparar rejält mycket pengar på detta om man jämför med vad "riktig" högtalarkabel kostar.

//Jan

Jag måste faktiskt hålla med. När jag köpte den Fender Gold kabel som jag använder för tillfälet märkte jag en TYDLIG skillnad när jag bytte från min gamla fender vintage voltage kabel. Och den största skillnaden mellan de två är det som nämnts ovan. Tvärsnittsarean (diametern).
Användarvisningsbild
Fungrim
Medlem

Inlägg av Fungrim »

Sådana här tester har funnits ett tag. Jag har för mig att en svensk HIFI-tidning gjorde det på nittiotalet. Dom hade med vanlig lampsladd bland monsterkablarna. Flera av experterna tyckte lampsladden lät bäst... Wheeee!
"Imagination is cheap, as long as you don't have to worry about the details." - Daniel C. Dennet
BTB405QM, GK400RB, Peavey 410TX, Ashdown Drive Plus, ESB MicroBass II /Lars J. Nilsson
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag tror att oftast när man märke skillnad när man byter en kortare kabel så beror det inte på att den nya är så mycket bättre, utan på att den gamla är slut! Det är ju inte ovanligt att det bara är ett par kardeler som faktiskt har kontakt när man kollar kablar ibland...
TDHP
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

Hur kul som helst! "Vetenskap" äger! :D
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Fungrim skrev:Sådana här tester har funnits ett tag. Jag har för mig att en svensk HIFI-tidning gjorde det på nittiotalet. Dom hade med vanlig lampsladd bland monsterkablarna. Flera av experterna tyckte lampsladden lät bäst... Wheeee!
Kontentan av testet var det bästa. "Man vet inte vad som låter bra utan att veta priset på det!" Vanlig 2½kvadrat funkar bra Det är ingen dålig kabel som högtalarkabel. Möjligen är den för billig......:wink:
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+

Inlägg av Wall »

Hellboy skrev:Med risk för att framstå i väldigt besynnerlig dager kan jag lite smått generad erkänna att jag A/B-testat en uppsjö med kablar. Många. Aldrig klädhängare dock. Men dock både signal- och högtalarkabel.
Jag oxå :)
Hellboy skrev:Jag hör definitivt en skillnad, om än ytterst (!!) marginell, och min bestämda uppfattning är att det viktigaste för en kabel är att den har tillräcklig diameter som användningen och längden på kabeln kräver samt att den har så lågt motstånd som möjligt. Det har inte ett dyft att göra med vad kabeln i fråga kostar. Jag har ett någorlunda tränat öra och jag kan höra en skillnad men att avgöra vilken kabel som verkligen LÅTER bäst i jämförelse är otroligt mycket svårare.
Visst är det så.
Vad som låter "bäst" är ju någonting subjektivt, missförstå mig rätt.
Om man kör en mik-signal några kilometer så blir det bara brus kvar.
Vad jag menar är att vissa kablar "känns" rätt. Jag har, efter att provat en (1) ny kabel, själv bytt alla kablar i min studio. Den nya lät helt enkelt bättre, utan att för den sakens skull mäta så mycket annorlunda...
Hellboy skrev:Jag använder över lag mångtrådig elkabel som högtalarkabel och sparar rejält mycket pengar på detta om man jämför med vad "riktig" högtalarkabel kostar.
//Jan
Ett jättebra tips!!!

Hälsar,
/Wall
(Som själv har ett 2.000kr Sony surround-system med björntrådstunna högtalarkablar :oops: )
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Här kan man diskutera kablar! :D
TDHP
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Kabeln har minst effekt på ljudet. Det är storleken på ollonet på telepluggen som är avgörande för hur det låter.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Nej, längden på pluggen har störst betydelse.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

allt prat om kablar är skitsnack.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+

Inlägg av Phear »

Tycker mig ha hört skillnad på kablar då och då i hifianläggningar, men nu orkar jag inte bry mig längre. Det kostar för mycket att bry sig. :)

Just därför ska jag sälja mina signalkablar som ser ut så här:
Bild
De är ca 4cm breda :D

Gefligt bra artikel iaf!
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Skriv svar