TDHP skrev:Jag minns när man kunde gå till kiosken och säga frasen "blandat smågodis för 3kr tack. Inte för mycket lakrits och inte så många stora grejor." På riktigt.
Jag minns när banken hanterade pengar och när posten inte låg i en mataffär...
"If you reach perfection your standards are too low."
TDHP skrev:Jag minns när man kunde gå till kiosken och säga frasen "blandat smågodis för 3kr tack. Inte för mycket lakrits och inte så många stora grejor." På riktigt.
Jag minns när banken hanterade pengar och när posten inte låg i en mataffär...
Geddy_Lee skrev:Det fanns smarta kioskinnehavare som sålde färdigplockade godispåsar
för olika summor.
Frågan är om vi småskitar tyckte det var så himla bra egentligen?!
När man fick en godispåse av någon "äldre" (30+) släkting så lykades de alltid få med en extremt torr apelsin i påsen.
"-Frukt är också godis, lille vän"
Det där satte så djupa sår i själen att när min 11-åriga dotter plötsligt sa "-Frukt är också godis" var jag bara tvungen att rätta henne.
Frukt är frukt och godis är godis och aldrig skall man blanda samman dessa begrepp!!
Helst skulle man stå utanför luckan o se tanten på andra sidan gradvis på ett sammanbrott när... "osså en sån, o två såna... ooo.. va kostar dom? en sån, o en sån svart me prickar... hur mycke har jag kvar? En sån..."
Är inte tanken med lösgodis lite att man väljer själv ?
Det kanske känns ovant men det fanns en tid när "lösgodis" inte var uppfunnet.
the_great_alfonzo skrev:Pah, nu kommer ju inte jag ha nåt att stoppa i välgörenhetsbössan! Jag brukar alltid stoppa den där 50-lappen som råkar ha oturen att bli över i bössan
Då har vi fått oss en bild av hur givmild du är!
Få se; var det den här killen vi skulle ge en bas?
*host*
Vaddå jag trodde det var femtiolappen vi snackade om ?
Geddy_Lee skrev:Det fanns smarta kioskinnehavare som sålde färdigplockade godispåsar
för olika summor.
Själva påsarna är ju ett minne i sig. Små, vita papperspåsar med (om jag inte minns fel) tre cirklar i olika färger som "gick in i varandra". Inte som dagens "hur stora som helst"-påsar. På den tiden åts varje godisbit med andakt.
för olika summor.
Själva påsarna är ju ett minne i sig. Små, vita papperspåsar med (om jag inte minns fel) tre cirklar i olika färger som "gick in i varandra". Inte som dagens "hur stora som helst"-påsar. På den tiden åts varje godisbit med andakt.
Det fanns några som var gröna oxå.
I fält om 2 olika gröna nyanser.
Jag har fortfarande mycket svårt för att stoppa godis i plastpåse när jag shoppar sådant.
Går hellre till ett ställe som har papperspåsar.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman