Är "andre-man" på en Hartke-topp för en femhundring....

På löningshelgen och allt.. hade inte kunnat vara tajmats bättre!whatawaste skrev:Nu kanske man kan göra några klipp i helgen när de andra hökarna häckar i Örebro...![]()
Äh vaffan......är DU kvar så blir det ju svårt med klipp !knedy skrev:På löningshelgen och allt.. hade inte kunnat vara tajmats bättre!whatawaste skrev:Nu kanske man kan göra några klipp i helgen när de andra hökarna häckar i Örebro...![]()
Inte alls....!Jan Brodin skrev:Hur mycket lugnare blev vi på en skala nu då?
gaa! jag som trodde...mikkejohansson skrev:Kan tyvärr meddela att det varken blir roligare eller lättare att sätta betygen i verklighetencriss skrev:jag är i örebro...men måste skriva en exuppgift samt en muntlig exuppg. i ämnet betygsättning och bedömning.
jättekul!
jag tar mig friheten att göra vadsom helst eftersom det bara är ett engångsvik och inte en del i en längre plan. samtidigt som man ju vill göra nåt meningsfullt.mikkejohansson skrev:Helklass är alltid vanskligt...
Får du göra "vadsomhelst" eller ska det vara efter en pedagogisk linje liksom?
mikkejohansson skrev:Du kan ju göra en kul "praktisk musikteori"-grej jag brukar köra;
Visa snabbt notsystemet men inte mer ingående än att "ju längre upp noten kommer desto ljusare ton spelar men, och tvärtom". Gå sen igenom (med lite klappövningar till exempelvis ett trummaskinbeat, finns i alla småkeyboards) halvnot, fjärdedel och åttondelar, visa hur man sätter dem i en 4/4-takt. Keep it very enkelt liksom.
Sen får de göra egna rytmer med byggstenarna halvnot, fjärdedel och två "balkade" åttondelar, blanda hur de vill bara takten går jämnt upp. Kanske 2 takter var eller så, eller i smågrupper 3 & 3.
Låt dem sedan komma fram (kanske inte alla, men ett gäng olika) och skriva in sina rytmer på notsystemet, men "dutta" var de vill, ljust eller mörkt. Spela sen igenom deras melodier, kanske till o med med nåt slags harmonisering (det mesta blir ju C-dur eller A-moll). Lovar att de kommer fatta mer vad noter kan användas till och de brukar gilla att höra "sin" melodi.
Det där går ju bygga på med förtecken och pauser och så vidare....men jag brukar tycka att det funkar kanon i sjuan.