Hej!
Jag letar efter en ny hals till min Squire P-bas. Jag vet hur den ser ut, men jag vet inte vad det *heter*. Det här kommer låta så snurrigt och hav överseende med att jag inte kan alla exakta termer eller årtal. Here goes:
Jag har sett att det finns en del äldre basar som har ett lite större huvud än standardstorlek. Det har i de allra flesta fall varit äldre basar, men hur gamla minns jag inte. På Fender Stratocaster verkar det heta "CBS headstock", och ser ut så här:
http://www.strat-central.com/pics/strat ... /playl.jpg
(Just det exemplaret är Yngwie Malmsteens, red. anm.)
"Backen" har brantare vinkel än standard i dag, som är flackare.
Vad heter det i basvärlden? I wants it.
Benämning på huvudet?
-
- Medlem
Benämning på huvudet?
Free your mind
and your ass will follow
and your ass will follow
-
- Medlem
Re: Benämning på huvudet?
Ju mer jag letar desto mindre hittar jag. Har jag drömt det här? Hmmm.vox2000 skrev:Hej!
Jag letar efter en ny hals till min Squire P-bas. Jag vet hur den ser ut, men jag vet inte vad det *heter*. Det här kommer låta så snurrigt och hav överseende med att jag inte kan alla exakta termer eller årtal. Here goes:
Jag har sett att det finns en del äldre basar som har ett lite större huvud än standardstorlek. Det har i de allra flesta fall varit äldre basar, men hur gamla minns jag inte. På Fender Stratocaster verkar det heta "CBS headstock", och ser ut så här:
http://www.strat-central.com/pics/strat ... /playl.jpg
(Just det exemplaret är Yngwie Malmsteens, red. anm.)
"Backen" har brantare vinkel än standard i dag, som är flackare.
Vad heter det i basvärlden? I wants it.
Free your mind
and your ass will follow
and your ass will follow
- BBQV
- Forumvärd
- hosse
- Medlem+++
nej, det är nog bara Stratan som haft det. vissa 70tals-kopior på Fender har nog lyckats klämma fram ett lite större huvud än orginal, men det har inte sett nåt vidare ut.vox2000 skrev:Det var det jag hade för mig men det kanske inte gör det? Synd isf.BarbequeVillage skrev:Stratorna hade CBS Bighead ett tag, men har det funnits Bigheadbasar?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."