Trummickar?
-
- Medlem+
Trummickar?
Jag undrar om det finns någon här som kan något om trummickar?
Bandet har snackat lite om att börja köpa in lite mickar och sånt för att ha lite realkapital..
Nu är det så att vi har för nuvarande tillgång till AKG-mickar.
http://www.akg.com/site/products/powers ... ge,EN.html
och så finns det några shure-mickar (dem som alla har).
När vi spelade in senast använda vi oss av AKG-mickar för överhäng och pukor.
För virvel, hihat och baskagge använde vi oss av shure-mickarna.
Är det någon trummis/studio-människa där ute som kan berätta om vad man kan köpa för mickar/mickset för att få ett schysst trumljud.
OBS! studentbudget..
Bandet har snackat lite om att börja köpa in lite mickar och sånt för att ha lite realkapital..
Är det någon trummis/studio-människa där ute som kan berätta om vad man kan köpa för mickar/mickset för att få ett schysst trumljud.
OBS! studentbudget..
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |
Karma Tree är bandet.
Karma Tree är bandet.
- dexter
- Medlem+
Dom här tycker jag funkar bra på pukor:

Sennheiser E604
Den här kan jag rekommendera till virvel:

AKG C519
Sen är det ju grymt smidigt att slippa stativ till mikarna.

Sennheiser E604
Den här kan jag rekommendera till virvel:
AKG C519
Senast redigerad av dexter den lör 26 apr 2008, 12:39, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Medlem+
Modell?dexter skrev:Dom här tycker jag funkar bra på pukor:
Tyvärr så ser jag inte vad det står på den ^^
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |
Karma Tree är bandet.
Karma Tree är bandet.
- Bonehead
- Medlem+
Re: Trummickar?
Vad spelar ni för musik, hur vill ni att trumsoundet ska låta, metal, beatles, 80tal? osv. Det kan vara en hel vetenskap att mika upp ett trumset.
TredoX skrev:Jag undrar om det finns någon här som kan något om trummickar?
OBS! studentbudget..
Senast redigerad av Bonehead den lör 26 apr 2008, 12:52, redigerad totalt 1 gånger.
- criss
- Medlem+
Re: Trummickar?
jag tycker att ni har helt ok trummikks!TredoX skrev:Jag undrar om det finns någon här som kan något om trummickar?
OBS! studentbudget..
det går att få snorbra ljud ur dem.
sen är det ju det där med placering och stämning av trummorna som påverkar resultatet högst avsevärt.
jobba med det först!
kanske möjligtvis det skulle vara läge att fixa en bastrummsmik men sure sm58 har använts med mkt bra resultat förut...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem+
Bonehead: Vi lirar indie, men jag vet inte riktigt hur man ska definera våran trummis smak. Om man blandar kent och muse så får man väl popmetal?
Det skulle vara supersmidigt med att set trummickar som hade sånna fästen man sätter på sargen/kanten.
Det skulle vara supersmidigt med att set trummickar som hade sånna fästen man sätter på sargen/kanten.
Karma Tree är bandet.
Karma Tree är bandet.
- Bonehead
- Medlem+
Om jag var i er sitution så skulle jag använda mig av sm57:or. Till hihat, virvel och bastrumman (funkar utmärkt). Samt ett par till överhäng och nån form av bandmik ett par meter framför. Finns riktigt bra och prisvärda bandmikrofoner för ett par tusen. Sen så får ni jobba lite med placeringen av mikarna. Studiorummet har också en storbetydelse för soundet. Så om jag får bry mig så tycker jag att ni ska lägga slantarna på en bandmik och 4-5st sm57:or.
-
- Medlem+
Okej.Bonehead skrev:Om jag var i er sitution så skulle jag använda mig av sm57:or. Till hihat, virvel och bastrumman (funkar utmärkt). Samt ett par till överhäng och nån form av bandmik ett par meter framför. Finns riktigt bra och prisvärda bandmikrofoner för ett par tusen. Sen så får ni jobba lite med placeringen av mikarna. Studiorummet har också en storbetydelse för soundet. Så om jag får bry mig så tycker jag att ni ska lägga slantarna på en bandmik och 4-5st sm57:or.
Då kommer frågan, hur dåligt/bra är JJlabs?
Mitt intryck är att det är en budget variant av allting som Jam köper in från kina.
Karma Tree är bandet.
Karma Tree är bandet.
- Ahab
- Medlem+
Vi kör med deras trumkit för att spela in demos i repan. Funkar helt ok och är ju skitbilliga, men har ni en massa bra grejer redan kan ni ju lika gärna fylla på av samma standard..TredoX skrev:Okej.
Mitt intryck är att det är en budget variant av allting som Jam köper in från kina.
Det där med kina-grejer är ju en hel vetenskap, en del komemr från samma fabrik o är bara annan stämpel på, en del är samma fabrik fast lägre kvalitetskrav o en del är bara riktig skit.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
- criss
- Medlem+
om ni har akg c1000 mickar plus sure mickar är det nog betydligt bättre grejer än jjlabs?TredoX skrev:Okej.Bonehead skrev:Om jag var i er sitution så skulle jag använda mig av sm57:or. Till hihat, virvel och bastrumman (funkar utmärkt). Samt ett par till överhäng och nån form av bandmik ett par meter framför. Finns riktigt bra och prisvärda bandmikrofoner för ett par tusen. Sen så får ni jobba lite med placeringen av mikarna. Studiorummet har också en storbetydelse för soundet. Så om jag får bry mig så tycker jag att ni ska lägga slantarna på en bandmik och 4-5st sm57:or.
speciellt akg c1000 tycker jag är en toppenmick
R.I.P Jr Eric
-
- Medlem+
Ja, nu är det ju inte våra egna.criss skrev:om ni har akg c1000 mickar plus sure mickar är det nog betydligt bättre grejer än jjlabs?TredoX skrev:Okej.Bonehead skrev:Om jag var i er sitution så skulle jag använda mig av sm57:or. Till hihat, virvel och bastrumman (funkar utmärkt). Samt ett par till överhäng och nån form av bandmik ett par meter framför. Finns riktigt bra och prisvärda bandmikrofoner för ett par tusen. Sen så får ni jobba lite med placeringen av mikarna. Studiorummet har också en storbetydelse för soundet. Så om jag får bry mig så tycker jag att ni ska lägga slantarna på en bandmik och 4-5st sm57:or.
speciellt akg c1000 tycker jag är en toppenmick
Men vi har fri tillgång till dem och så.
Vilket är helt okej för mig iallafall, billigare att låna än att köpa eget.
Karma Tree är bandet.
Karma Tree är bandet.
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Faktum är att vi köpte ett sådant set (inte samma märke, men samma mickar) och de låter förvånansvärt bra för sitt pris. Tror vi gav 1300 spänn på 4sound eller så. Vi hade redan en kaggemick dock så det är den vi använder, men hade vi haft en kanal över skulle vi helt klart använt kaggemicken i micksetet också.TredoX skrev:Okej.
- jbass
- Medlem+
Jag har JJLabs kaggemick, den är inte rolig. Rent ut sagt - skräp.Hellish skrev:Faktum är att vi köpte ett sådant set (inte samma märke, men samma mickar) och de låter förvånansvärt bra för sitt pris. Tror vi gav 1300 spänn på 4sound eller så. Vi hade redan en kaggemick dock så det är den vi använder, men hade vi haft en kanal över skulle vi helt klart använt kaggemicken i micksetet också.TredoX skrev:Okej.
Stay clear !
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
- TDHP
- Forumvärd
Jag har ett sånt där JJ-labs kit för 1400:-. 2 OH, 4 sargmickar och en baskaggemick. Duger utmärkt att micka gig och demoinspelningar med. Baskaggemicken är ju inte skitbra, men som sagt, duger till ändamålet.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag gjorde en ganska komplett undersökning vad det gäller mikrofoner när jag byggde och utrustade studion jag driver. Jag frågade ganska många i branchen vilka favoritmickarna är för olika instrument/ljudkällor och fick nog ganska bra koll på vad som är "standard" i studiosammanhang. Tyvärr (hrmf....
) så vart det nog en hel del riktigt dyra mickar i listan då jag bl.a. frågade Lennart Östlund på Polar studios och Hasse Fredriksson på Rommarö studion. Duktiga och ganska kräsna herrar. Men för att inte ta dom absolut dyraste så ser väl listan ut något åt det här hållet:
Bastrumma: Shure Beta 52 (min favorit!), Beyer M99 (en annan favorit fast dyrare) och AKG D112.
Virvel: Shure SM 57, Shure Beta 57 eller Sennheiser MD 421.
Pukor: Shure SM 57, Beta 57 eller Sennheiser MD 421.
Hi-hat: Shure SM57 eller Neumann KM 184.
Överhäng: Neumann KM184 eller andra vettiga kondensatormickar.
Distansmickar: Mina definitiva favoriter här är band mikrofoner för att dom färgar ljudet så fint och ger lite karaktär och dom som jag tycker absolut bäst om är Royer R-121:or. Tungdrivna som satan men helt otroligt bra. Ganska dyra dock. Men annars funkar det bra med nästan vilka kondensatormickar som helst. Vill du har ett otroligt billigt alternativ så kan du skaffa några Behringer ECM8000. Egentligen mätmikrofoner men dom funkar helt ok. 600 spänn styck ca. Billiga.
Val av mickar handlar mycket om vilken typ av ljud man är ute efter. En SM 57:a är strålande på en hi-hat och den låter råare än en Neuman KM 184 men har den fördelen att den är ganska riktad så den tar inte upp lika mycket slask från andra ljudkällor runt omkring. Jag använder oftast SM 57 personligen och den är ganska billig. Bra mick som alla använder och den går alltid att sälja. MD421:or är världens bästa puk mikrofon, tycker jag i alla fall, men dom kostar nästan 4.000:-/styck. SM57:or funkar guldfisk dom också och alla använder dom. Neumann KM184 som överhäng är aldrig fel om det ska vara riktigt bra men ett stereopar hamnar lite över 10.000:-. Ett budgetalternativ kan kanske vara ett par Röde M3:or. Då hamnar man runt 2.000:-. Eller Behringer C2. Eller Beyer MCE 530. Dom är också billiga och helt ok.
Om man vill spara pengar skulle jag satsa på en Shure Beta 52 på baskaggen, SM 57:or på Hi-hat och pukor samt några kondingar på överhäng och distansmickning. Och vill man spara ännu mer pengar kan man skita i puk och distans mickarna. Några av dom bästa truminspelningarna genom tiderna är gjorda med endast baskaggemick, virvelmick och överhäng. Så ni kan klara er ganska långt med en Beta 52:a, en SM 57:a och två kondingar. Kan vara idé att börja med det och sedan, om ni känner att ni vill närmicka, skaffa några pukmickar. Och då skulle jag nästan rekommendera MD421:or även om dom är lite väl dyra. Dom är fantastiska! Men Sm 57:or funkar också kanon som sagt och är mycket billigare.
Håller er till kända märken kan jag tycka då andrahandsvärdet på en Shure mikrofon, till exempel, är högre än på dom mer udda märkena som gör kopior och oftast försvinner efter några år. Då blir dom oftast osäljbara. Så satsa på AKG, Shure, Röde, Neumann, Sennheiser, Beyer. Skit i dom konstiga märkena. Det skulle jag göra i alla fall.
Några tips....
MVH//Jan

Bastrumma: Shure Beta 52 (min favorit!), Beyer M99 (en annan favorit fast dyrare) och AKG D112.
Virvel: Shure SM 57, Shure Beta 57 eller Sennheiser MD 421.
Pukor: Shure SM 57, Beta 57 eller Sennheiser MD 421.
Hi-hat: Shure SM57 eller Neumann KM 184.
Överhäng: Neumann KM184 eller andra vettiga kondensatormickar.
Distansmickar: Mina definitiva favoriter här är band mikrofoner för att dom färgar ljudet så fint och ger lite karaktär och dom som jag tycker absolut bäst om är Royer R-121:or. Tungdrivna som satan men helt otroligt bra. Ganska dyra dock. Men annars funkar det bra med nästan vilka kondensatormickar som helst. Vill du har ett otroligt billigt alternativ så kan du skaffa några Behringer ECM8000. Egentligen mätmikrofoner men dom funkar helt ok. 600 spänn styck ca. Billiga.
Val av mickar handlar mycket om vilken typ av ljud man är ute efter. En SM 57:a är strålande på en hi-hat och den låter råare än en Neuman KM 184 men har den fördelen att den är ganska riktad så den tar inte upp lika mycket slask från andra ljudkällor runt omkring. Jag använder oftast SM 57 personligen och den är ganska billig. Bra mick som alla använder och den går alltid att sälja. MD421:or är världens bästa puk mikrofon, tycker jag i alla fall, men dom kostar nästan 4.000:-/styck. SM57:or funkar guldfisk dom också och alla använder dom. Neumann KM184 som överhäng är aldrig fel om det ska vara riktigt bra men ett stereopar hamnar lite över 10.000:-. Ett budgetalternativ kan kanske vara ett par Röde M3:or. Då hamnar man runt 2.000:-. Eller Behringer C2. Eller Beyer MCE 530. Dom är också billiga och helt ok.
Om man vill spara pengar skulle jag satsa på en Shure Beta 52 på baskaggen, SM 57:or på Hi-hat och pukor samt några kondingar på överhäng och distansmickning. Och vill man spara ännu mer pengar kan man skita i puk och distans mickarna. Några av dom bästa truminspelningarna genom tiderna är gjorda med endast baskaggemick, virvelmick och överhäng. Så ni kan klara er ganska långt med en Beta 52:a, en SM 57:a och två kondingar. Kan vara idé att börja med det och sedan, om ni känner att ni vill närmicka, skaffa några pukmickar. Och då skulle jag nästan rekommendera MD421:or även om dom är lite väl dyra. Dom är fantastiska! Men Sm 57:or funkar också kanon som sagt och är mycket billigare.
Håller er till kända märken kan jag tycka då andrahandsvärdet på en Shure mikrofon, till exempel, är högre än på dom mer udda märkena som gör kopior och oftast försvinner efter några år. Då blir dom oftast osäljbara. Så satsa på AKG, Shure, Röde, Neumann, Sennheiser, Beyer. Skit i dom konstiga märkena. Det skulle jag göra i alla fall.
Några tips....
MVH//Jan