Varför får man så pissigt betalt för sin bas...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Chriller skrev: Och så länge inte Knedy säljer sina telebasar blir det ingen mer...
Det känns skönt att ha hela ditt basköpar-öde i mina händer... muahahahahaa! Risken är stor att den vita kommer säljas faktiskt, ska försöka komma ihåg att jag ska PM:a dig direkt då.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

knedy skrev:
Chriller skrev: Och så länge inte Knedy säljer sina telebasar blir det ingen mer...
Det känns skönt att ha hela ditt basköpar-öde i mina händer... muahahahahaa! Risken är stor att den vita kommer säljas faktiskt, ska försöka komma ihåg att jag ska PM:a dig direkt då.
Du kan PM:a mig också då 8)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Tillbaks on topic så är det väldigt märkligt att staten vill ha moms på en begagnad pryl som redan är momsad en gång när den såldes ny, lite kaka på kaka.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Ahab skrev:Tillbaks on topic så är det väldigt märkligt att staten vill ha moms på en begagnad pryl som redan är momsad en gång när den såldes ny, lite kaka på kaka.
när man lägger fram det så.. så ja
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Ahab skrev:Tillbaks on topic så är det väldigt märkligt att staten vill ha moms på en begagnad pryl som redan är momsad en gång när den såldes ny, lite kaka på kaka.
Rösta inte på sossarna eller vänstern för all del. Moms är bajs och arbetsgivaravgift är bajs. Det svenska systemet är fullständigt vansinnigt. Om folk begrep hur mycket av deras pengar som försvann i skatter så skulle det bli uppror.

Tillägg: För övrigt är det du och jag som är "staten". Liksom alla andra medborgare.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Skattefinansierad välfärd tycker jag är bra, skatter ska ju förhoppningsvbis inte "försvinna". Det som däremot är lite märkligt är ju att gamla prylar ska momsbeläggas. Jag har aldrig tänkt på det förr. Nya pinaler lyfter man ju momsen i ena änden och lägger på i andra men så klart inte med gamla saker från privatpersoner. "Fiktiv moms" eller vad det hette verkar ju ha varit en vettig sak.

Jag kan förstå problemet bokföringsmässigt om man skulle få särskilja nya och beggade saker map momsen. Jag tror att det hos mindre seriösa handlare hade blivit sålt väldigt mycket "begagnat".
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Mike
The Transporter

Inlägg av Mike »

Men att säljaren ska få "betala" 25% i moms på de varor som byts in är ju hål-i-huvet!
Alternativet är ju att man säljer privat och då blir det ingen moms att ta hänsyn till.
Om musikhandlaren vill fuska så har de iaf alla möjligheter till det. Jag tror inte att "inbytes-affärerna" skulle öka nåt markant. Folk skulle ev. göra fler affärer och det skull ju generera mera moms då de handlar från en musikaffär och inte en privatperson.
En Win/Win

Fiktiv moms= + 1 000 000
TVR!
Because Porsche are for girls.
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+

Inlägg av JMP »

MikeO skrev:Men att säljaren ska få "betala" 25% i moms på de varor som byts in är ju hål-i-huvet!
Alternativet är ju att man säljer privat och då blir det ingen moms att ta hänsyn till.
Om musikhandlaren vill fuska så har de iaf alla möjligheter till det. Jag tror inte att "inbytes-affärerna" skulle öka nåt markant. Folk skulle ev. göra fler affärer och det skull ju generera mera moms då de handlar från en musikaffär och inte en privatperson.
En Win/Win

Fiktiv moms= + 1 000 000
+1000

Verkar helt sjukt! Uppenbarligen vill de som styr vårt långskaliga land ha bort denna typ av affärer.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Det här måste ju gälla samma för bilfirmor antar jag? Då börjar man fatta varför värdet på bilar sjunker som ett ankare.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

MALA skrev:
knedy skrev:
Nja, är det så nödvändigt? :wink:

Jag spanade lite på min egen Telecaster special igår och funderade på om man själv skulle våga ge sig på ett shortscaleprojekt kanske. Men jag har dels tummen mitt i handen och är livrädd för verktyg så vi får la se om det verkligen kan bli av. Tvivlar.
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+

Inlägg av BlueFruit »

Fast vad jag inte förstår är varför butiken måste gå med vinst på min inbytesbas. Om vi utgår från att basen är köpt i samma butik så har de redan gjort vinsten på basen första gången den såldes. Vinsten andra vändan kommer ju på den nya basen du köper.

Sedan håller jag med om att det är lite snett att staten ska ha moms en vända till.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Chriller skrev:
MALA skrev:
knedy skrev:
Nja, är det så nödvändigt? :wink:

Jag spanade lite på min egen Telecaster special igår och funderade på om man själv skulle våga ge sig på ett shortscaleprojekt kanske. Men jag har dels tummen mitt i handen och är livrädd för verktyg så vi får la se om det verkligen kan bli av. Tvivlar.
Fick du en avhyvling som liten?
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Nej bäste broder. Men första gången basen min blev ostämd (det dröjde något år, det är ju ändå en Sterling Music Man, den bästa basen som finns, rent objektivt sett) gick jag loss på den med ett....trumvirvel..... stämjärn.

:P
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Chriller skrev:Nej bäste broder. Men första gången basen min blev ostämd (det dröjde något år, det är ju ändå en Sterling Music Man, den bästa basen som finns, rent objektivt sett) gick jag loss på den med ett....trumvirvel..... stämjärn.

:P
Ibland önskar jag oxå att jag hade verktygsskräck. Då kanske jag hade haft en fin jazzbas (en klassiker) istället för en avbandad planka med fenderlogga. Men gamla Bettan ska renoveras i år till någolunda orginalskick o sen ska hon vårdas ömt resten av sitt liv.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+

Inlägg av Ahab »

Makten skrev:
Rösta inte på sossarna eller vänstern för all del. Moms är bajs och arbetsgivaravgift är bajs. Det svenska systemet är fullständigt vansinnigt. Om folk begrep hur mycket av deras pengar som försvann i skatter så skulle det bli uppror.

Tillägg: För övrigt är det du och jag som är "staten". Liksom alla andra medborgare.
Det var inte så jag menade, moms och arbetsgivaravgift är ju en del av vårt system, min poäng var att det är konstigt att skatta samma vara 2 gånger.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

BlueFruit skrev:Fast vad jag inte förstår är varför butiken måste gå med vinst på min inbytesbas. Om vi utgår från att basen är köpt i samma butik så har de redan gjort vinsten på basen första gången den såldes. Vinsten andra vändan kommer ju på den nya basen du köper.

Sedan håller jag med om att det är lite snett att staten ska ha moms en vända till.
Jovisst, men vad väljer man då åt nästa kund, att sälja en ny bas och få förtjänst eller att sälja en begagnad utan vinst, insatsen är ju densamma och butiken har ju fortfarande kostnader. Tänkt om man till slut står med 50/50 nytt contra begagnat, då får man öka priserna på allt nytt om man vill överleva och då köper kunden någon annan stans och så dör butiken ändå. Dessutom kanske den gamla basen inte är köpt i just den butiken, ska man då ha olika priser på två likadana begagnade baser - ett för den som är köpt i butiken och ett för den som från början är köpt någon annanstans? Idealitet i all ära men i verkligheten funkar det inte
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+

Inlägg av BlueFruit »

MALA skrev:
BlueFruit skrev:Fast vad jag inte förstår är varför butiken måste gå med vinst på min inbytesbas. Om vi utgår från att basen är köpt i samma butik så har de redan gjort vinsten på basen första gången den såldes. Vinsten andra vändan kommer ju på den nya basen du köper.

Jovisst, men vad väljer man då åt nästa kund, att sälja en ny bas och få förtjänst eller att sälja en begagnad utan vinst, insatsen är ju densamma och butiken har ju fortfarande kostnader. Tänkt om man till slut står med 50/50 nytt contra begagnat, då får man öka priserna på allt nytt om man vill överleva och då köper kunden någon annan stans och så dör butiken ändå. Dessutom kanske den gamla basen inte är köpt i just den butiken, ska man då ha olika priser på två likadana begagnade baser - ett för den som är köpt i butiken och ett för den som från början är köpt någon annanstans? Idealitet i all ära men i verkligheten funkar det inte
Som det är nu så köper man någon annanstans. Över nätet. Från Tyskland eller usa. Jag tror att det är farligt att inte göra sitt yttersta för att behålla de lokala kunderna. Man får nog inte glömma att man faktiskt fått en ny bas såld om man gör ett inbyte. Som man kanske inte annars fått såld.
Skriv svar