GurraG skrev:Ok då, det är väl tveksamt om man kan svänga med slapping, det där skrev jag mest för att vara snäll
ehh... Level 42? (Mark King)

Wooten vet jag inte vem det är,troligen lyckligt ovetandes, men hur kan du påstå att Marcus Millers största ståndpunkt är att vara flash?!?Liten skrev:wow.. vilken post!
Jag menar.. Millers och wootens största ståndpunkter att att vara flash! Time är inte så viktigt!
ber om ursäkt... jag brukar inte skriva saker med ironi så att folk ev kan tänkas feltolka saker och ting... Tror och hoppas att flera individer här inne vet att jag är en av de som håller Miller och Wooten absolut högst upp på "cats who got time" listan.. (har skrivit och kommneterat det ganska mycket..)figgebass skrev:Wooten vet jag inte vem det är,troligen lyckligt ovetandes, men hur kan du påstå att Marcus Millers största ståndpunkt är att vara flash?!?Liten skrev:wow.. vilken post!
Jag menar.. Millers och wootens största ståndpunkter att att vara flash! Time är inte så viktigt!
Har du bara hört hans soloplattor? Har du inte lyssnat på honom när han bara är studiomusiker eller live?
Snubben har SJUKT bra timing och är hur på mattan som helst.....vad han sen gör på sina meningslösa soloplattor är säkert en annan sak...jag slipper dom gärna....trots det tycker jag att han är en av dom bästa basisterna genom tiderna.
Ang snubbens post....vad i det är det som INTE är rätt?
Den sekund man slutar sprattla bas och istället spela musik är ju den sekund man kan börja få jobb...
Därmed inte sagt att det finns en del som kan sprattla så fort att det blir tillräckligt imponerande att dom kan tjäna stålex...
Men , på riktigt, jag tror att han snaclar om att man måste kamma sej och inrikta sej på svänget innan man kommer ngn vart som frilansmusiker och det är ju helt rätt.
Därmed inte sagt att man inte ska ha bra teknik. Man ska ha så jävla bra teknik som möjligt men man ska ha förståndet att ge fan i att utnyttja den mer än man behöver...
Svänger det inte så spelar det ingen som helst roll hur många toner man hinner få in per minut.
Det får mej osäkt att tänka på en trummis, Keith carlock, som har hur mycket teknik som helst och är världsmästare på fortondelar men när han spelar med Steely Dan så spelar han mest bom , klack , bom , klack och det svänger som FAN...sen när han spelar toksolo så slutar det inte svöänga ens då...Overkligt skönt....it verkligen don't mean a jävla thing if it aint got that swing, för helvete!!!
Godnatt från fyllskallen..
God orgon. =)Liten skrev: ber om ursäkt... jag brukar inte skriva saker med ironi så att folk ev kan tänkas feltolka saker och ting... Tror och hoppas att flera individer här inne vet att jag är en av de som håller Miller och Wooten absolut högst upp på "cats who got time" listan.. (har skrivit och kommneterat det ganska mycket..)
Många håller inte med mig när det gäller just Wooten.. det finns liveinspelningar med honnom där han goofar till och från.. Efter att man läst på om honnom så finns det en ganska bra förklaring till detta.. han safe:ar i princip aldrig live. Mao pressar han sig själv att spela saker på annorlunda sätt hela tiden.. sen är han sjukt ödmjuk och tar den smällen inför alla att det kan gå noterbart fel.. ibland.
Min ståndpunkt i posten var enbart att instrumentet bas har så mycket mer att ge än ENBART hederlig komp-bas. Exemplen han ger tycker jag speglar en man/kille som försökt pusha sig själv men givit upp. Att sedan bassonera ut det som en sanning att ingen får något jobb på att vara "flash" (vilket är sannt 90% av fallen)... känns lite som självterapi.. Jag håller minsan BASEN! å det gör jag bra!
Att inte pusha sig själv längre OCH att skriva om det tyder för mig på Brist av engagemang, talang och mängd timmar i "sträckbänken".. kan jag tycka. Att skriva folk på näsan att allt handlar om timeing, groove etc.. tycker jag är löjligt.. vi pratar ju om BAS... If you ain't playin' in time.. you ain't playin'! Så .. VAD är hans ståndpunkt?.. egentligen?
God orgon. =)Liten skrev: ber om ursäkt... jag brukar inte skriva saker med ironi så att folk ev kan tänkas feltolka saker och ting... Tror och hoppas att flera individer här inne vet att jag är en av de som håller Miller och Wooten absolut högst upp på "cats who got time" listan.. (har skrivit och kommneterat det ganska mycket..)
Många håller inte med mig när det gäller just Wooten.. det finns liveinspelningar med honnom där han goofar till och från.. Efter att man läst på om honnom så finns det en ganska bra förklaring till detta.. han safe:ar i princip aldrig live. Mao pressar han sig själv att spela saker på annorlunda sätt hela tiden.. sen är han sjukt ödmjuk och tar den smällen inför alla att det kan gå noterbart fel.. ibland.
Min ståndpunkt i posten var enbart att instrumentet bas har så mycket mer att ge än ENBART hederlig komp-bas. Exemplen han ger tycker jag speglar en man/kille som försökt pusha sig själv men givit upp. Att sedan bassonera ut det som en sanning att ingen får något jobb på att vara "flash" (vilket är sannt 90% av fallen)... känns lite som självterapi.. Jag håller minsan BASEN! å det gör jag bra!
Att inte pusha sig själv längre OCH att skriva om det tyder för mig på Brist av engagemang, talang och mängd timmar i "sträckbänken".. kan jag tycka. Att skriva folk på näsan att allt handlar om timeing, groove etc.. tycker jag är löjligt.. vi pratar ju om BAS... If you ain't playin' in time.. you ain't playin'! Så .. VAD är hans ståndpunkt?.. egentligen?
Det är andra gången i mitt liv jag stöter på den fabulösa termen "o-sitt". Första gången var i en gammal MM-intervju med Fredrik Thordendal. Där förklaras uttrycket med orden "västerbottnisk musikterm" eller nåt i den stilen. Du råkar inte vara från Västerbotten?figgebass skrev:O-sittet har ju ofta att göra med att folk tar sej tekniskt vatten över huvudet...
Man KAN vara vänner även om man tycker olika!figgebass skrev:Jag ska byta namn härinne till "den dryge jäveln" för fortsätter jag såhär så lkär jag inte få många vänner...
Haha, är inte det typ det SÄMSTA solot of all time? Lustigt att du nämnde det, för det får mig alltid full i skratt. Inte undra på att han ger upp när får en kommentar (som kanske skall vara stödjande, men gör hela spektaklet än mer dråpligt) av Mr. Hathaway. Jag döööööör!figgebass skrev:
God orgon. =)
Jag känner ju inte dej så därmed gick ironin mej förbi. Shit happens!
Jag antaratt du inte ,men hopas dock, är ironisk när du skriver att basen har mer att ge än enbart hederlig kompbas...för det har den inte...
Jag kan inte komma på ett bassolo som INTE skulle låtit bättre på vilket annat instrument som helst...Möjligen undantaget Willie Weeks bassolo på Donny Hathaway liven....hmm...deja vu...har jag sagt ungefär samma sak förut härinne?
Det är väl sj'lva grejen med att bas rumlar runt i basen som gör att det inte har så mycket att ge som soloinstrument och om man då ökar på med ett par tunnare strängar extra,.,tja varför då inte spela gitarr??;-)
Sen tycker du tydligen att han "states the obvious" ,huh? Om det nu vore så självklart att timing och sväng kommer så långt före alla andra saker man kan hitta på på en bas så kanske det skulle svänga lite oftare om rätt mycket fler basister istället för att sprutta och prutta och sprattla och framför allt INTE sitta....O-sittet har ju ofta att göra med att folk tar sej tekniskt vatten över huvudet...
Jag ska byta namn härinne till "den dryge jäveln" för fortsätter jag såhär så lkär jag inte få många vänner...
basmartin skrev:De flesta basister är väl inte särskilt flashiga, eller har jag missat något?
Ett annat krux är ju också att basen ofta går fram dåligt (jämfört med andra solo-instrument), det krävs att väldigt många faktorer klaffar för att det ska funka och låta bra.basmartin skrev:Jag tycker att bas är ett jätteroligt soloinstrument. Som vanligt handlar det om vem det är som spelar, inte vilket instrument det spelas på. Har man något att säga med sin musik så spelar det ingen roll vilket instrument man spelar på. Och allt kan göras mer eller mindre bra och vad man tycker är bra är högst personligt.
Nu kanske du menar "gå fram" som i typ "hörs rent fysiskt", och då är ju ett sätt att ratta in plonkljud och fisljud a la wooten eller jaco eller så.lowfreq skrev: Ett annat krux är ju också att basen ofta går fram dåligt (jämfört med andra solo-instrument), det krävs att väldigt många faktorer klaffar för att det ska funka och låta bra.
Hur många bas-solon har man inte hört där typ hälften av tonerna inte når fram.
haha!! Det kan jag till fullo förstå att du tycker! =)Kim S skrev:
Haha, är inte det typ det SÄMSTA solot of all time? Lustigt att du nämnde det, för det får mig alltid full i skratt. Inte undra på att han ger upp när får en kommentar (som kanske skall vara stödjande, men gör hela spektaklet än mer dråpligt) av Mr. Hathaway. Jag döööööör!Som det har sagts ett otal gånger tidigare: tur att alla tycker olika....
Det är en sorts sjukdom...en förvirring...dexter skrev:Du kan ju inte påstå att det är ett fakta att det är fel att spela solo på bas, det finns ju uppenbarligen folk som uppskattar det?
Svänger det så svänger det....ett grundtonspumpande som INTE svänger är ju groteskt trist...dexter skrev:. Därför blir jag imponerad av snubbar som kan ligga och pumpa grundtoner en hel låt, det kräver diciplin.
Less is more!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Är det bara jag som tänker på Spinal Tap när jag ser det där?the_great_alfonzo skrev:Ja usch, bassolon är då inget att ha!
[youtube]http://youtube.com/watch?v=XSYrTKXLYH0[/youtube]
Likadana är dom allihop, snabbt snabbt snabbt! Dagens ungdomar, ja det var då bättre förr!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion