Helt muck!! =P

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Helt muck!! =P

Inlägg av Geddan »

Har repat med fusionspojkarna i eftermiddag.
Vi körde 3 timmar ungefär. Det finns inget som liknar en låt och vi kommer sällan ihåg ett riff, eller komp från ena gången till den andra.
Kan låta tråkigt, men jag tycker det är precis vad jag behöver
med tanke på hur totalt uppstyrt och slaviskt allt är i det andra gänget.

Men grejen är att jag kände mig totalt urblåst i huvet efter repet.
Det är kanske inte så konstigt med tanke på att det handlar om en kreativ preocess i 3 timmar.
Det är klart, när man repar in nytt elller arrar om låtar i coverbandet är man ju också tröttare än när man bara repar på gamla låtar.

Vad har ni för erfarenheter i era konstallationer?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Re: Helt muck!! =P

Inlägg av TDHP »

Geddy_Lee skrev:Har repat med fusionspojkarna i eftermiddag.
Vi körde 3 timmar ungefär. Det finns inget som liknar en låt och vi kommer sällan ihåg ett riff, eller komp från ena gången till den andra.

Men grejen är att jag kände mig totalt urblåst i huvet efter repet.
Det är kanske inte så konstigt med tanke på att det handlar om en kreativ preocess i 3 timmar.
Det är klart, när man repar in nytt elller arrar om låtar i coverbandet är man ju också tröttare än när man bara repar på gamla låtar.

Vad har ni för erfarenheter i era konstallationer?
Att alltid ha en bandare stå på inspelning under såna tokjam!
Man kommer ofta på en massa balla grejor som ingen minns sen!
Speciellt om det är öl inblandat! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

De gånger vi i bandet verkligen satsar på att bara skriva nått nytt och släpper det gamla ett tag så känner man sig mer utarbetad på nått sätt så jag förstår precis vad du menar. Kör man det gamla vanliga så går det nästan nästan utan att man ens behöver tänka.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

---
Senast redigerad av Svensson den fre 20 jun 2008, 15:17, redigerad totalt 1 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

TDHP skrev: Speciellt om det är öl inblandat! :D
Vi försökte faktiskt köra ett ölrep med den här sättningen.
Det funkade absolut inte.
Att lira covers med ett par öl innanför västen, inga problem.
Men jazz och fusion, glöm!! :shock:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Håller med tidigare i stort - repar man kreativt och nya grejer så blir i alla fall jag mycket tröttare efteråt. Att hamra igenom ett set inför ett gig är ju en walk in the park i jämförelse, även om man kanske blir lite seg i armen.

Och trots att vi "bara" spelar pop så känner jag ofta att man måste spela in, skriva ner eller på andra sätt memorera arren när vi gör nytt - just för att man blir lite trött i pallet. Därför står en liten porta alltid redo och efter repen kopplar vi upp oss och för över filer på inspelningarna - det låter väl seriöst som fan?

Det KAN till och med bli en whiteboard i nya lokalen, för jag hatar verkligen att komma till lokalen och så har alla (de andra) glömt hur vi spelade låten senast, var eventuella break är och så vidare. Men det kanske känns väl mycket rockskola över det, vi får se.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Håller verkligen med om att banda repen. Ju fler gånger man lyssnar på sig själv spela fel desto bättre sitter det nästa rep, är min erfarenhet.

Dessutom händer det att man flippar ut ibland. Då KAN det dyka upp riktigt coola prylar som man får planka efteråt. :)
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Geddy_Lee skrev:Har repat med fusionspojkarna i eftermiddag.
Lustigt förresten att du beskriver det så, för mer uppstyrd musik än fusion trodde inte jag fanns?
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Jag har bara sådana jamsessions som Gäddis beskriver. Mycket man spelar kan man inte komma ihåg alls, he he
inte alls på grund av öl å sånt. Vi brukar faktiskt kalla våra jam för kreativitetsövningar ibland för ingenting är egentligen direkt uppstyrt, man lirar mest på känsla för harmonier. Har man tur kan det bli nån låt gjord på det sättet också.

Keep it up, Gäddis när du blir mer van i detta sätt att spela, har du kommit långt.

:tummenupp:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Skriv svar