Posta bilder på era Basriggar !!
- DoggyD
- Medlem++
Det kan nog stämma, Zappa gjorde ju ett och annat uttalande på sin tid, det var också någon annan (jag kommer inte i håg vem) som sa att det finns typ tre bra gitarrister i världen, och att Richard Thompson var två av dem, och jag kan bara hålla med, för han är en av mina absoluta gitarrhjältar. Apropå Akkerman förresten, på 60-talet var han med i ett band som hette The Hunters, dom gjorde en asball instrumentalrökarsingel som heter Teen Scene. Brainbox var ju inte heller så dumma för den delen. Det var bättre förr, ju förr desto bättre. 

- broder blues
- Medlem++
Som nåns tagline säger på pratabasDoggyD skrev:Det kan nog stämma, Zappa gjorde ju ett och annat uttalande på sin tid, det var också någon annan (jag kommer inte i håg vem) som sa att det finns typ tre bra gitarrister i världen, och att Richard Thompson var två av dem, och jag kan bara hålla med, för han är en av mina absoluta gitarrhjältar. Apropå Akkerman förresten, på 60-talet var han med i ett band som hette The Hunters, dom gjorde en asball instrumentalrökarsingel som heter Teen Scene. Brainbox var ju inte heller så dumma för den delen. Det var bättre förr, ju förr desto bättre.
"det var inte bättre förr. Det är bara sämre nu" (ur minnet)
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
- yak52
- Medlem
Imponerande vad ni på forumet har varit med om, känner till och att ni fortfarande är på G.
Och jag såg också de här musikerna på en ouppnåelig höjd när jag som färsking hörde dem. Även om det inte riktigt var min musik så gav de mig stor respekt och de gäller fortfarande när jag lyssnar på inspelningarna, gamla som nyare.
/Martin
Och jag såg också de här musikerna på en ouppnåelig höjd när jag som färsking hörde dem. Även om det inte riktigt var min musik så gav de mig stor respekt och de gäller fortfarande när jag lyssnar på inspelningarna, gamla som nyare.
/Martin
http://www.floydshotel.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Jazz Japan, Rickenbacker 4001v63, Landola akustisk bas
Mesa Boogie WalkAbout 12
Acoustic 220 och Acoustic 330 ~ Acoustic 406
Mesa Boogie WalkAbout 12
Dagge som driver Decibel spelade väl bas i trettioåriga kriget? En fantastisk studiotekniker med en fantastisk studio f.ö.lowfreq skrev:Sedär ja... det är bekant det mesta du skriver. Martin hette han ja, "fantombasisten" som körde långa bassolon kommer jag ihåg. Jag var ju så jäkla ung då men jag såg dem lira på Sunside på Malmskillnadsgatan. där spelade vi också för den delen.
Och Trettioåriga Kriget ja... kommer ihåg att basisten även där var väldigt "framträdande".
Såg det här när jag googlade http://www.dn.se/DNet/road/Classic/arti ... ?&a=609816
"Dessutom var banden med inspelningarna försvunna, antagligen raderade. Trodde alla. Till den dagen år 2002 då det skulle bytas stammar i den fastighet vid Slussen där studio Decibel fortfarande ligger. Då upptäcktes ett lönnfack i en källarvägg som innehöll travar av inspelningsband från 70-talet"
Där spelade vi också in på 70-talet! och jag undrar också var den inspelningen tog vägen! Man kanske skulle kontakta någon och höra efter!
- The Doc
- Medlem
Nå´ här har vi mina riggar!
Den klassiska SVT m åttatia OCH marshall plexi 100w + Orange 2x15" Parabolic kabinett.
Jag repade nyss med ett gäng "metall-skallar",
som hävdade att de aldrig sett nåt liknande....borde passa på museum.
Pluggade in 4001:an å "rappade till" på 1:ans volym & alla gapade
ena gitarristen började ratta på sin "pod" rigg & trummisen klagade att "gitarrerna hörs så dåligt"!
jihho

Den klassiska SVT m åttatia OCH marshall plexi 100w + Orange 2x15" Parabolic kabinett.
Jag repade nyss med ett gäng "metall-skallar",

Pluggade in 4001:an å "rappade till" på 1:ans volym & alla gapade

ena gitarristen började ratta på sin "pod" rigg & trummisen klagade att "gitarrerna hörs så dåligt"!
jihho

Gear: Ampeg dan armstrong "plexi" bass,-66 precision,-76 Thunderbird IV,-68 thunderbird II, -76 Rick 4001, 90:s Dano longhorn, 90:s Dano sparkle bass.
Ampeg 8x10", Hiwatt Slave -76,ampeg SVT,
-77 Orange 2x15" Reflector cab...no FX;)
Cool! Vad är det för Marshall? Super Bass?The Doc skrev:Nå´ här har vi mina riggar!
Jag repade nyss med ett gäng "metall-skallar",som hävdade att de aldrig sett nåt liknande....borde passa på museum.
Pluggade in 4001:an å "rappade till" på 1:ans volym & alla gapade![]()
jihho![]()
- DoggyD
- Medlem++
WTF Martin, det är väl aldrig så att du platsar i 50+Klubben ? för övrigt instämmer jag helt och hållet med ditt inlägg, det hände många gånger att man stod där som en jävla fåne med gapande mun råimpad av alla kanonband som vi såg som tonåringar i stan. Ett cool gig jag såg på ungdomsgården "Tekis" hemma i Midsommarkransen var med ett band som hette Spider, det var ett av de bästa band jag hade sett och dom blåste rent däruppe med sina Marshallstaplar, Holegård och bröderna Mengarelli och han på gitarr, hette han möjligtvis Gurra Jonsson? vilka hjältar, Holegård brukade jag byta skivor med senare, ja just det ja, dom bytte ju namn till Neon Rose en kort tid efter "Tekisgiget" och att dom blev hugo bigga vet ju alla.
- lowfreq
- Medlem++
Okej, ska kontakta Dagge Lundqvist.dereborn skrev:Dagge som driver Decibel spelade väl bas i trettioåriga kriget? En fantastisk studiotekniker med en fantastisk studio f.ö.
Jag hade Marshall Superbass och Malmberg 4x12 och P '63 vid inspelningen.
Fan va kul det skulla va å höra den inspelningen. Olle Romö på trummor!
Don't mess with me, I do not want any treble!
- DoggyD
- Medlem++
Olle Romö ja, jag tror att min fru kände honom på nåt vänster, han var trummis i ett band där hennes ex.snubbe lirade gitarr, möjligtvis Hybris, han var ju senare med Eurythmics på nån turne' eller hur? hur som helst en svinbra knackare. Han hänger väl i staterna nu. Malmberg 4x12 yesyesyes, jag har haft både bruna och svarta såna, fan vilka coola högtalare han byggde på sin tid, och hans små PA-lådor med JBL 075 och JBL-bas var så jävla gulliga, för att inte tala om gitarrerna, där kan man snacka om konshantverk på mästarnivå, nu för tiden håller han på med bilar vad jag vet och han har visst en Lamborghini som ska vara något av det djävligaste som finns i den världen. Undrar om han skulle bygga en 2x15 låda med JBL på beställning? Hur häftigt skulle det vara på en skala från ett till tio ? Jag kommer just i håg att min sista Malmbergare var en basbotten till PA, den såg likadan ut som Orangefetingen och hade en 15" den gav jag bort efter att ha kängat ner den för trappan till vår replokal efter ett gig på en båt som en polare hade hyrt till sin 30-årfest. Det var stencool att lira på en båt som la ut från Söder Mälarstrand med ett gäng småbåtar som åkte efter och lyssnade på vårt band. Det var inte riktigt lika cool när vi är på väg tillbaka till stan på kvällen och födelsedagsbarnet själv kliver över bord i Gröndalssundet och bara drunknar. Da Blues
- lowfreq
- Medlem++
Olle var grym, det var en rolig tid, bl.a folkparksturné med Emile Ford. Vi repade hemma hos Olle i hans pojkrum i Spånga, sen hittade vi en replokal i spånga och i den lokalen repade också Hybris. Olle var som en programmerad trummaskin helt sanslöst... MEN, på den tiden tyckte vi att han inte hade nåt sväng när han spelade så... hör å häpna .. vi kickade Olle. Då började han spela med Hybris. Olle och jag var i typ 15-16-års åldern och övriga i bandet 19-20, det var stor skillnad på den tiden.
Sedemera gick det ju riktigt bra för Olle som du säger, trummis och programmerare i Eurythmics i många år, Olle har stor del i Eurythmics sound helt klart. Efter det så jobbade han mycket med Annie Lennox och Dave Stewart separat. Olle blev ett känt namn i kretsarna och jobbade med många stora artister som producent, programmerare och trumslagare, och det gör han än idag där han bor i Staterna. Det var ett tag sen jag snackade med honom.
Malmberglådor ja, dom var bra, först hade jag 2st 2x15" med Altec Lansing i ... sen spelade jag i många år med 2st 4x12" -malmberglådor med celestion i. Till det en Marshall Superbass. det var grejer det! Vi hade också 8st 1x15" malmberg som PA-lådor.
Malmberg basbotten till PA har jag nog aldrig sett. Och NEJ jag tror knappast han skulle åta sig någe mer lådbygge, han är nog rätt trött på det skulle jag tro.
Sedemera gick det ju riktigt bra för Olle som du säger, trummis och programmerare i Eurythmics i många år, Olle har stor del i Eurythmics sound helt klart. Efter det så jobbade han mycket med Annie Lennox och Dave Stewart separat. Olle blev ett känt namn i kretsarna och jobbade med många stora artister som producent, programmerare och trumslagare, och det gör han än idag där han bor i Staterna. Det var ett tag sen jag snackade med honom.
Malmberglådor ja, dom var bra, först hade jag 2st 2x15" med Altec Lansing i ... sen spelade jag i många år med 2st 4x12" -malmberglådor med celestion i. Till det en Marshall Superbass. det var grejer det! Vi hade också 8st 1x15" malmberg som PA-lådor.
Malmberg basbotten till PA har jag nog aldrig sett. Och NEJ jag tror knappast han skulle åta sig någe mer lådbygge, han är nog rätt trött på det skulle jag tro.

Don't mess with me, I do not want any treble!
- lowfreq
- Medlem++
- 200071
- Hedersmedlem
Då fanns det två sådana bestar i alla fall. (Jämför min avatar). Eller det kanske är samma.The Doc skrev:Nå´ här har vi mina riggar!
Jag repade nyss med ett gäng "metall-skallar",som hävdade att de aldrig sett nåt liknande....borde passa på museum.
jihho![]()

- DoggyD
- Medlem++
Stan är liten, eller hur? min basbotten ingick som en av två i en större sånganläggning som (jag tror jag minns rätt nu) bandet vi delade repa med hade, jag tror jag degade i en tusing för den. Jag kommer också i håg hur besviken jag blev när jag öppnade min 2x15 och hittade JBL där i stället för Altec Lansing, som var det som "gällde" just då. Aaaaaaaaah ljuva ungdom. 1700 var mycket pengar på den tiden. Vem har din "Kroonbacker" nu för tiden, eller har du den kvar ? Undrar om inte Cerha's Rick funkade som mall till din, inte helt otänkbart faktiskt. Du har säkert rätt, att bygga högtalare är nog ingen utmaning för Malmberg längre, om det inte är rätt färg på degen förstås, LOL DoggyD
- yak52
- Medlem
En nostalgiattack gjorde att jag nu grävde fram den här ur förrådet. Och den lät inte så tokigt faktiskt, men........ det är bara att erkänna att det har gått några år sedan jag fick den levererad av Kent. Är jag verkligen så gammal, det hade jag glömt
/Martin

/Martin

Senast redigerad av yak52 den mån 05 maj 2008, 21:52, redigerad totalt 1 gånger.
http://www.floydshotel.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mesa Boogie WalkAbout 12
Mesa Boogie WalkAbout 12
- The Doc
- Medlem
Det ska ha tagits in 4st såna orangelådor, men bara 3 ska vara i "livet"?200071 skrev:Då fanns det två sådana bestar i alla fall. (Jämför min avatar). Eller det kanske är samma.The Doc skrev:Nå´ här har vi mina riggar!
jihho![]()
Min låda har aldrig haft "orange crest" märket som fanns på din låda.
Så det kan knappast vara samma.
Min har stått i en replokal o "dammat" tills jag köpte den.
En blev målad svart och itusågad av "Easy action" på 80-talet...hmm

Gear: Ampeg dan armstrong "plexi" bass,-66 precision,-76 Thunderbird IV,-68 thunderbird II, -76 Rick 4001, 90:s Dano longhorn, 90:s Dano sparkle bass.
- The Doc
- Medlem
Ja för fan....jag slänger med nåra p-basar & plektrum också!
En polare byggde faktiskt en identisk kopia av min låda!
Han mätte upp den o det blev riktigt bra, fast utan orange tolex dock

- Diesel
- Medlem++
- broder blues
- Medlem++
Ja d e ju inte samma sak.. Blir änna som en gammal Kustom utan stoppning mellan nitarna.The Doc skrev:Ja för fan....jag slänger med nåra p-basar & plektrum också!![]()
Fender friend & resident bluespolis
- DoggyD
- Medlem++
Martin, det finns bara en sak att säga, WOW, en brun Dot Kroonbacker, kommer du i håg att alla skulle ha bruna eller naturfärgade basar runt de där åren, då rykte lacken på många Fenderbasar, färgnasarna becknade mycket bets, och det såldes rätt många näbbstövlar och islandströjor med för den delen "in the good old days (when things were bad)"