(me 2)

Det vet vi redan.. var där förra året.. ÄLSKADE italien.. men.. det känns lite nära inpå..dereborn skrev:Italien, var som helst.Liten skrev:Vi ska iväg på någon form av bröllopsresa.
Vart är inte spikat ännu...
Kom gärna med förslag.. Sol och bad men viktigt med stad och kultur..
Bäst.
I världen.
Italien i allmänhet, Sicilien i synnerhet. bodde för många år sedan i Agrigento, supermysig by, hade ett rum strax ovanför bagaren så man kunde kila ner på morgonen och snacka skit med gubbarna som hängde där på morgonen, dessutom bakade han kvadratmeter stora pizzor.. kom ihåg att vi brukade åka ett litet lokaltåg runt ön när man ville in i Palermo eller Siracusa.Liten skrev:Det vet vi redan.. var där förra året.. ÄLSKADE italien.. men.. det känns lite nära inpå..dereborn skrev:Italien, var som helst.Liten skrev:Vi ska iväg på någon form av bröllopsresa.
Bäst.
I världen.
men maten, kaffet, glassen, byggnaderna.. allt.. FANTASTISKT!
Muggen skrev:Italien i allmänhet, Sicilien i synnerhet. bodde för många år sedan i Agrigento, supermysig by, hade ett rum strax ovanför bagaren så man kunde kila ner på morgonen och snacka skit med gubbarna som hängde där på morgonen, dessutom bakade han kvadratmeter stora pizzor.. kom ihåg att vi brukade åka ett litet lokaltåg runt ön när man ville in i Palermo eller Siracusa.Liten skrev:Det vet vi redan.. var där förra året.. ÄLSKADE italien.. men.. det känns lite nära inpå..dereborn skrev:Italien, var som helst.Liten skrev:Vi ska iväg på någon form av bröllopsresa.
Bäst.
I världen.
men maten, kaffet, glassen, byggnaderna.. allt.. FANTASTISKT!
Jag väljer Mallis anyday!blackparkas skrev:Geddy_Lee skrev: Tycker denna Thailandshysteri är intressant. Jag har aldrig förstått den.
Åker så mycket hellre till Mallorca!
Skulle jag göra en långresa så skulle det bli Vegas..eller Cuba.
Men alla är vi olika.
Men inte kan du väl på allvar mena att du heller åker till Mallis än Thailand?!?
Jag har iofs aldrig varit i Thailand, men Mallorca kommer jag aldrig åka till igen...!
Inte för att det var otrevligt eller så, men det var så.... menlöst....
Kuba däremot, oh yes!
Dit har jag alltid velat åka, men det lär aldrig bli av..
Geddy_Lee skrev: Jag väljer Mallis anyday!
Åker man till Alcudia kan jag tänka mig att man satt sin fot på ön för sista ggn.
Men åker man till södra sidan så man kan åka in till torgen i Palma på Kvällarna och njuta god mat och spana på folkvimlet.
(Palma är nästan en miljonstad)
Hyra en bil (elller åka med tåget) upp till Valdemosa eller Port de Soller.
Underbart!
Mallorca är faktiskt extremt naturskönt, att köra uppe i bergen är en riktigt häftig upplevelse. Puerto Soller, som Gäddan nämnde är en pärla. Det gäller att , som på de flesta ställen, undvika de prefabricerade turistorterna. Alcudia är skit.blackparkas skrev:
Fast....
Gillar man grönska och vita stränder och turkost vatten och annan kultur så är ju knappast Mallis någon höjdare, det är ju Tyskar/Svenskar över hela ön, ungefär som kanariöarna.
Klart det säkert går att hitta mysiga ställen på Mallis också, men attan så mycket mer spännande och intressant det är på de flesta andra ställen.
Ok, Amsterdam var inte så vansinnigt spännande men...
Nej, jag gillade inte Amsterdam, var iofs där i slutet på November för ett par år sedan, helt värdelöst, om man inte gillar braj och horor förstås, vilket jag gärna hoppar över...bootsy skrev:
Och tyckte du inte om Amsterdam?
Då vet jag att vår smak i resmål skiljer sig åt ordentligt.
Kan ju ha med årstiden att göra.blackparkas skrev:Nej, jag gillade inte Amsterdam, var iofs där i slutet på November för ett par år sedan, helt värdelöst, om man inte gillar braj och horor förstås, vilket jag gärna hoppar över...bootsy skrev:
Och tyckte du inte om Amsterdam?
Då vet jag att vår smak i resmål skiljer sig åt ordentligt.
Stan i sig var komplett värdelös. Inget direkt intressant att se, inga trevliga butiker.
Det kändes som Gävle ungefär.
bootsy skrev:
Kan ju ha med årstiden att göra.
Själv tycker jag att Amsterdam är trevligt och fint som fan. Härlig stad med kanalerna och parkerna. Ett superfint kulturutbud, rijksmuseum är inte att leka med. Kan för all del också ha att göra med att jag bara besökt staden på våren och att jag har goda vänner där.
Knark och horor är ett tråkigt inslag, men jag gillar den lite hippieaktiga och avslappnade stilen som många holländare kör.
NZ säger jag bara!Liten skrev:Vi ska iväg på någon form av bröllopsresa.
TDHP skrev:Jepp, Götlabörg blir det nog några dar!
I somras ställde jag husbilen på Lisebergs Camping, 100 meter från tricken! Perfekt!
Jag tror ni framförallt hade otur.blackparkas skrev:
Ja, årstiden spelade klart in sin roll.
Var nere på konferens några dagar med jobbet så några museum och dylikt hanns inte med.
Gillar man att sitta och fika kan jag tänka mig att Amsterdam är kanon, men jag är inte sån...
Och maten var bedrövlig, verkligen urkasst käk!
Trevligt folk oftast dock!
Vi var i London en vecka på bröllopsresa men där föll ju förstås sol och bad...Liten skrev:Vi ska iväg på någon form av bröllopsresa.
Kalifornien, kom jag på, är ju en riktig höjdare; sol, bad, storstäder och kultur. Men det är långt dit...Svensson skrev:Vi var i London en vecka på bröllopsresa men där föll ju förstås sol och bad...Liten skrev:Vi ska iväg på någon form av bröllopsresa.
Då är det ju liiite närmare till Florida iaf!bootsy skrev:Kalifornien, kom jag på, är ju en riktig höjdare; sol, bad, storstäder och kultur. Men det är långt dit...Svensson skrev:Vi var i London en vecka på bröllopsresa men där föll ju förstås sol och bad...Liten skrev:Vi ska iväg på någon form av bröllopsresa.
Du svarar ju själv - vad gäller kultur, städer och skönhetsupplevelse är Kalifornien överlägset. Men Miami är coolt och stränderna är sköna.blackparkas skrev:Då är det ju liiite närmare till Florida iaf!bootsy skrev:
Kalifornien, kom jag på, är ju en riktig höjdare; sol, bad, storstäder och kultur. Men det är långt dit...
Sol och bas iaf, storstad? Njao... inte lika som LA förstås men...
Kultur? Njao.... Art Deco-husen på sunset är väl fina....![]()