Trummisar egentligen smartaste människorna?

Prata om övriga saker som rör bas-världen

Är trummisar missförstådda genier?

Ja.
3
11%
Nej, bara missförstådda.
18
64%
Förstår inte frågan.
5
18%
Stavas det inte trumissar?
2
7%

Antal röster: 28

Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Trummisar egentligen smartaste människorna?

Inlägg av Chriller »

Trummisars ofta påstått låga IQ ska nu ha motbevisats i en svensk studie. Sant eller falskt?

"Nyligen presenterade svenska forskare ett samband mellan hög intelligens och förmåga att hålla takten. Man lät 34 män göra ett prov och sedan trumma till en rytm som efter hand togs bort. De som lyckades hålla den jämnaste takten var samma personer som fick högst poäng på testet. Under­sökningen har gett hopp till tusentals mobbade trummisar. "

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2453&a=766907
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Det var nog snarare basisterna som trummade i takt. Trummisar klarar ju inte ens det.... :lol:
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jaja... De lyckades väl hitta nån enstaka smart trummis då... :D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag har varit trummis.
Ingen förstod mig.
Då heller.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

TDHP skrev:Jag har varit trummis.
Ingen förstod mig.
Då heller.
sssschhh....det är ingen merit !!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

De som lyckades hålla den jämnaste takten var samma personer som fick högst poäng på testet.
D.v.s. dom som varken ökade eller sackade. D.v.s. inga trummisar.
Mystery solved.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

fast ärligt talat skiter man i vilken gitarrist man spelar med samtidigt som man dansar av lycka om "rätt" trummis kommer att vara med på nästa gig... lite grovt - men ungefär så är det för mig.
.
ett band med en halvkass gitarrist kan fortfarande vara världens bästa band, ett band med en dålig trummis däremot...

eller vad tycker ni?

personligen älskar jag trummisar! jag vill att de kommer och bor med mig i min lilla stuga - allihop. ja, kanske inte alla men iaf 20-30st.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
:roll:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Theteapot
Medlem

Inlägg av Theteapot »

Jaa, jag älskar också trummisar, dom är de bästa!
Framförallt i popbandet jag spelar i nu, han är helt underbar, man behöver liksom inte tänka när man spelar med han, det bara flyter på.
Fender Precision 62 re. CIJ
Ashdown MAG 300, Löving 2X15",
Hagström 4x12"
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Jo, jag har också haft "tur" och spelat med en del fantastiska trummisar, framförallt han som jag började spela metallicacovers med när jag var femton. Vi har följt varandra sen dess genom funk, jazz, rock, pop, fusion och det mesta däremellan. Och efter några års uppehåll spelar vi ihop igen sen förra våren. Som att komma hem liksom.

Och jag håller med, en dålig trummis pajar ett helt band för min del.
Såg Marit Bergman förra året (för att ta ett exempel i högen) och trummisen hade verkligen noll energi och utstrålning. Marit gapade på och övriga bandet försökte väl ösa i alla fall, men trummisen såg ut som om han spelade cocktailjazz med vispar även i de ösigaste partierna. Och det lät därefter också.
BAH!
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

dereborn skrev:
De som lyckades hålla den jämnaste takten var samma personer som fick högst poäng på testet.
D.v.s. dom som varken ökade eller sackade. D.v.s. inga trummisar.
Mystery solved.
+1
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

criss skrev:
personligen älskar jag trummisar! jag vill att de kommer och bor med mig i min lilla stuga - allihop. ja, kanske inte alla men iaf 20-30st.
Skulle nog vilja säga tvärtom....personligen så HATAR jag trummisar...;-)
Iaf dom flesta...Jag kan räkna upp ett fåtal som jag kan tänka mej att spela med när som helst (Janne Robertsson, som mer eller mindre alltid är så äckligt skön att spela med att man nästan blir kär på riktigt, Norpan som har en galet bra energi och sen Stefan Woody , som spelar med Cotton Club och har teknik som en plåtslagare men ett fantastiskt skönt sväng och slutligen Anders Hedlund som är en fantastisk stilist)och jag kan räkna upp en flyktingbåtslast med folk som jag inte gillar att spela med....det kan också vara trummisar som jag gillar när jag hör men som det bara inte klickar med och jag är extra dålig på att spela mej med folk som sliter och drar och ökar och jävlas......det ligger hos mej...jag är dålig på att underordna mej en sladdrig figur....;-)
Jag kan bli riktigt håglös av att sitta fast på ett gig med en trummis som inte skapar musik....värsta som finns...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Trummisar är skitsmarta. När man spelar på småfestivaler och dylikt så finns alltid PA, backline och TRUMMOR på plats. Så när basisten kommer släpandes på kontran, elbasen och tillbehörsväskan, gitarristen sina 14 gitarrer och förstärkare (han måste ju ha sin egen) så kommer herr trumslagare med ett par trumpinnar i bakfickan.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
appan
Medlem

Inlägg av appan »

Jag spelade i många år med en trummis som inte kunde hålla takten genom fillsen utan bara smattrade på igenom dem. Oerhört frustrerande. Fick till slut gehör för idén att spela till klick, då blev det bara föör stelt. Sedan tog vi in en annan trummis. Sloppy, men jämn "grundpuls" och ett attans tungt sväng. Frågan är vem som var smartast. Själv håller jag nog på den sistnämnda.
Ceteris Paribus
Spelar lågt stämd gitarr med långa, tjocka, strängar :)
Fender Precision Pre-CBS 64 hals på Mighty Mite-kropp.
dereborn

Inlägg av dereborn »

figgebass skrev:
criss skrev:
...Jag kan räkna upp ett fåtal som jag kan tänka mej att spela med när som helst (Janne Robertsson, som mer eller mindre alltid är så äckligt skön att spela med att man nästan blir kär på riktigt, Norpan som har en galet bra energi och sen Stefan Woody , som spelar med Cotton Club och har teknik som en plåtslagare men ett fantastiskt skönt sväng och slutligen Anders Hedlund som är en fantastisk stilist)och jag kan räkna upp en flyktingbåtslast med folk som jag inte gillar att spela med....
Addar till "Gillar-listan":
Björn Gideonsson ("BoogieBjörn") - Herrejösses.
Per Eklund - göteborgare som proddat ogrejat, men som spelar trummor som jag själv skulle vilja trumma om jag kunde
Andreas "Habo" Johansson - Stabil, svängig, teknisk, kunnig, rolig, stadig, heja!
Staffan Brodén - min äkta hälft musikaliskt sett...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Gillar inte att spela med trummisar egentligen.. Musiker är däremot en annan 5:a.. och det märks väldigt fort vad den med pinnarna i handen är.. Just nu spelar jag med en musiker bakom trummorna.. över lag en angenäm upplevelse..
Han spelar lika bra piano imo.. sjunger inte så fiskigt heller.. en djävel på att arra musik och spela in... så han har mycket åsikter och synpunkter på alla aspekter av strukturen i musiken.. kan ibland kännas konstigt.. men så är det bara..

Har nog bara spelat med en "trummis" jag har gillat.. många andra har bara hållt sig till att spela trummor.. istället för musik...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
dereborn

Inlägg av dereborn »

Liten skrev:...Har nog bara spelat med en "trummis" jag har gillat.. många andra har bara hållt sig till att spela trummor.. istället för musik...
Det tar jag för självklart att ALLA i bandet gör.
Inte bara bryr sej om sitt, utan har ett
>>HELHETSMEDVETANDE<<
Remember?
... :D

Vad gäller just trummisar så är det kanske så att det finns:
Trummisar - SPELAR trummor
trumslagare - slår på trummor
trumpetare - ...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

dereborn skrev:
Liten skrev:...Har nog bara spelat med en "trummis" jag har gillat.. många andra har bara hållt sig till att spela trummor.. istället för musik...
Det tar jag för självklart att ALLA i bandet gör.
Inte bara bryr sej om sitt, utan har ett
>>HELHETSMEDVETANDE<<
Remember?
... :D

Vad gäller just trummisar så är det kanske så att det finns:
Trummisar - SPELAR trummor
trumslagare - slår på trummor
trumpetare - ...
Det är det som kan vara skönt med trummisar som är duktiga på att lira jazz, att de har ett fint medhetshelvetande.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

dereborn skrev: Staffan Brodén - min äkta hälft musikaliskt sett...
Staffan ja...jag har spelat MED honom en gång på ngn inspelning i Gbg och det var helt kul. Blev skitbra om jag inte missminner mej...
Sen spelade jag in och loopade upp honom när han spelade swing till en pryl med Eva Dahlgren som aldrig kommer att nå offentlighetens ljus,tyvärr...det var typ 2000.Hon gick igenom en jävligt skum period där hon skrev en massa skitballa mörka låtar som hon och jag geggade till rätt så rejält.....dessvärre så startade hon det inte helt framgångsrika tjejbandet och efter det så har hon ju bara skrivit gladfåniga treackordslåtar som jag skulle vara med och prodda anno 2005..om man vill veta hur det gick så kan man läsa en snutt ur hennes bok "hur man närmar sej ett träd"....stor humor, såhär med lite distans....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Har nog haft tur då får jag har sällan spelat med introverta snubbar överhuvudtaget. Ser inte vad det skulle vara för poäng att spela i band med folk som som främst är intresserade av att spela för sig själva liksom.
Men så har jag inte spelat så mycket jazz heller *duckar*. :wink:
dereborn

Inlägg av dereborn »

basmartin skrev: Det är det som kan vara skönt med trummisar som är duktiga på att lira jazz, att de har ett fint medhetshelvetande.
hettsometthelvete?
dereborn

Inlägg av dereborn »

figgebass skrev:
dereborn skrev: Staffan Brodén - min äkta hälft musikaliskt sett...
Staffan ja...jag har spelat MED honom en gång på ngn inspelning i Gbg och det var helt kul. Blev skitbra om jag inte missminner mej...
Sen spelade jag in och loopade upp honom när han spelade swing till en pryl med Eva Dahlgren som aldrig kommer att nå offentlighetens ljus,tyvärr...det var typ 2000.Hon gick igenom en jävligt skum period där hon skrev en massa skitballa mörka låtar som hon och jag geggade till rätt så rejält.....dessvärre så startade hon det inte helt framgångsrika tjejbandet och efter det så har hon ju bara skrivit gladfåniga treackordslåtar som jag skulle vara med och prodda anno 2005..om man vill veta hur det gick så kan man läsa en snutt ur hennes bok "hur man närmar sej ett träd"....stor humor, såhär med lite distans....
Det inte helt framgångsrika tjejbandet.... vacker omskrivning.
Systrarna är trevliga!
dereborn

Inlägg av dereborn »

http://www.youtube.com/watch?v=6ERUqE_-z8Y...

Greta F o jag spelar ziggy stardust med pernilla wahlgren...
Spejsat?
Joooråsåatt...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Chriller skrev:Har nog haft tur då får jag har sällan spelat med introverta snubbar överhuvudtaget. Ser inte vad det skulle vara för poäng att spela i band med folk som som främst är intresserade av att spela för sig själva liksom.
Men så har jag inte spelat så mycket jazz heller *duckar*. :wink:
Det beror ju på hur utvecklat ens lyssnande är. Innan jag lyssnade på jazz fattade jag ingenting, men sedan lärde jag mig vad jag skulle lyssna efter.

Det jag menar är att en trummis som är duktig på att lira jazz, lyssnar bra och spelar saker som passar. Vissa trummisar spelar ju som om de lirar ur sin trumbok, "Rockkomp 1", "Rockfill 2b" osv. Med en trummis som är duktig på att lira jazz, så menar jag inte att jazztrummisar generellt skulle vara bättre på att lyssna än andra trummisar, eftersom att det finns rätt lökiga jazztrummisar som inte lyssnar också. Snarare att trummisar som är duktiga på att lira jazz är mer tränade på att lyssna. Sedan finns det ju trummisar som inte lirar jazz och som är bra på att lyssna också. Men poängen med jazz är att man lyssnar och spelar med solisten, inte bara kompar.
Senast redigerad av basmartin den mån 12 maj 2008, 12:58, redigerad totalt 1 gånger.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

dereborn skrev:http://www.youtube.com/watch?v=6ERUqE_-z8Y...

Greta F o jag spelar ziggy stardust med pernilla wahlgren...
Spejsat?
Joooråsåatt...
STYRKA!!!
Greta är ju jättekul att spela med! Hon bedriver ju musik och verkar vara på väg ngnstans när hon lirar....och hon är ju en riktigt Vinnei Colaiuta rent tekniskt...;-) Hon och Christer Jansson lirade dubbla trummor på 2 turnéer och på ett parti i en låt så var det bara hon och jag och en gitarr i ngt stones'a nummer och det var min höjdpunkt varje gig...sorry Christer...;-)
Skriv svar