basmartin skrev:Men poängen med jazz är att man lyssnar och spelar med solisten, inte bara kompar.
Den poängen går nog 99,9% förbi...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Chriller skrev:Har nog haft tur då får jag har sällan spelat med introverta snubbar överhuvudtaget. Ser inte vad det skulle vara för poäng att spela i band med folk som som främst är intresserade av att spela för sig själva liksom.
Men så har jag inte spelat så mycket jazz heller *duckar*.
Det beror ju på hur utvecklat ens lyssnande är. Innan jag lyssnade på jazz fattade jag ingenting, men sedan lärde jag mig vad jag skulle lyssna efter.
Det jag menar är att en trummis som är duktig på att lira jazz, lyssnar bra och spelar saker som passar. Vissa trummisar spelar ju som om de lirar ur sin trumbok, "Rockkomp 1", "Rockfill 2b" osv. Med en trummis som är duktig på att lira jazz, så menar jag inte att jazztrummisar generellt skulle vara bättre på att lyssna än andra trummisar, eftersom att det finns rätt lökiga jazztrummisar som inte lyssnar också. Snarare att trummisar som är duktiga på att lira jazz är mer tränade på att lyssna. Sedan finns det ju trummisar som inte lirar jazz och som är bra på att lyssna också. Men poängen med jazz är att man lyssnar och spelar med solisten, inte bara kompar.
Jo. Poängen med att spela musik överhuvudtaget tycker jag är att man lyssnar och är lyhörd på vad kollegorna håller på med (även om det säkert gäller jazz än mer än skränpop, det var så länge sen jag spelade nåt åt jazzhållet så jag får nog hålla mig från fler uttalanden i genren).
Det som kan vara tråkigt med att spela pop är ju att allt sånt sker i replokalen, det är väldigt lite spontanitet på scen då det mer handlar om att sätta det man nött in.
Å andra sidan kan man fokusera på publiken och inte kollegorna och det är ju bra på sitt sätt också.
Men kommunikationen i ett band kan å tredje sidan vara lika roligt att titta på som att lyssna på bandet - jazztrion musicmusicmusic är ju helt makalösa i det avseendet. Kolla in dem om ni får chansen.
Jag vet inte om oförmågan att lyssna på de andra i bandet är specifikt för trummisar. Jag har träffat på gitarrister och sångare som också är rätt "duktig" på att bara köra på och inte lyssna på varken versvändningar, stopp eller nyanser. Jag tror faktiskt att det fenomenet är rätt stort hos instrumentalister och sångare som är vana att spela ensam och inte har någon bandvana och speciellt många trummisar utan bandvana lär det ju inte finnas...
Liten skrev:...Har nog bara spelat med en "trummis" jag har gillat.. många andra har bara hållt sig till att spela trummor.. istället för musik...
Det tar jag för självklart att ALLA i bandet gör.
Inte bara bryr sej om sitt, utan har ett
>>HELHETSMEDVETANDE<<
Remember?
...
Vad gäller just trummisar så är det kanske så att det finns:
Trummisar - SPELAR trummor
trumslagare - slår på trummor
trumpetare - ...
Nu måste jag påminna mig själv igen.. Var det inte Basister du pratade om? De där som tvingas ha Helvetsvedmetande??? För att alla andra beter sig som trummisar?
Greta F o jag spelar ziggy stardust med pernilla wahlgren...
Spejsat?
Joooråsåatt...
STYRKA!!!
Greta är ju jättekul att spela med! Hon bedriver ju musik och verkar vara på väg ngnstans när hon lirar....och hon är ju en riktigt Vinnei Colaiuta rent tekniskt... Hon och Christer Jansson lirade dubbla trummor på 2 turnéer och på ett parti i en låt så var det bara hon och jag och en gitarr i ngt stones'a nummer och det var min höjdpunkt varje gig...sorry Christer...
Liten skrev:...Nu måste jag påminna mig själv igen.. Var det inte Basister du pratade om? De där som tvingas ha Helvetsvedmetande??? För att alla andra beter sig som trummisar?
Var det inte så att vi inte ska se oss bara som basister, utan vara lite mer >>helmetsvendetta<<
Liten skrev:...Nu måste jag påminna mig själv igen.. Var det inte Basister du pratade om? De där som tvingas ha Helvetsvedmetande??? För att alla andra beter sig som trummisar?
Var det inte så att vi inte ska se oss bara som basister, utan vara lite mer >>helmetsvendetta<<
Att hon är....som Charlie watts med kuk, typ..
Undrar vaffan hon har för sej dock....Så mycket talang och så lite ut av den, kan jag tycka...Vi hade ju ett rätt najs band som hette Les Gretches,där hon sjöng, som vi hade lite sköna planer för men det skulle funderas, vridas,vändas,vägas för och emot så mycket att det aldrig blev nåt.....hittade en låt från den tiden och blev nästan sorgsen...fanskapet sjöng så att man går av på mitten...tur att hon aldrig blev ngn artist så att alla andra slapp höra henne....=/
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Svensson skrev:speciellt många trummisar utan bandvana lär det ju inte finnas...
Säg inte det. Finns det några som kan bli mer anala rörande teknisk perfektionism? Dom här dårarna som timme efter timme står och spelar virveltrumma runt om på högskolor och folkhögskolor.....
Man ska ju ha så bra teknik att den inte stoppar en från att spela ngt man "hör" och jag tror att ganska så många av dom övar sej långt förbi den gränsen och sen börjar "höra i syne"...
Precis, tillskillnad från trummisar som oftast är helvetesmätta.
Svensson skrev:speciellt många trummisar utan bandvana lär det ju inte finnas...
Säg inte det. Finns det några som kan bli mer anala rörande teknisk perfektionism? Dom här dårarna som timme efter timme står och spelar virveltrumma runt om på högskolor och folkhögskolor.....
Man ska ju ha så bra teknik att den inte stoppar en från att spela ngt man "hör" och jag tror att ganska så många av dom övar sej långt förbi den gränsen och sen börjar "höra i syne"...
Både ock skulle jag vilja påstå....dårar , never the less!!