Helt korrekt! Inta alltid traditionellt stilmässigt klockrent, men så snyggt!Taurus skrev:BB, jag har tjötat här förut om Paul Rodgers platta Muddy Waters Blues, med en the best of-uppsättning gitarrister och Pino på bas. Kanske inte det mest basala och träsksvampigaste bluesbasspelet, men ack så bra.broder blues skrev:Pino e guld men...Geddy_Lee skrev:Pino Palladino!
Njaee.Inte liksom jaco, utan typ bluesbasist, kul att lyssna på!
Bandlösa komp.basister?
- 200071
- Hedersmedlem
- broder blues
- Medlem++
Nah.. Inte dömer jag ut Pino inte, men håll med om att mycke av hans produktion har varit o-blues?Taurus skrev:BB, jag har tjötat här förut om Paul Rodgers platta Muddy Waters Blues, med en the best of-uppsättning gitarrister och Pino på bas. Kanske inte det mest basala och träsksvampigaste bluesbasspelet, men ack så bra.broder blues skrev:Pino e guld men...Geddy_Lee skrev:Pino Palladino!
Njaee.Inte liksom jaco, utan typ bluesbasist, kul att lyssna på!
Tyvärr har jag nog missat hintarna om den skivan.. Vet du vad den heter?
EDIT: jag kan inte läsa innantill.. Dags o gå hem från jobbet... Glöm d med titeln.. Du skrev ju allt i klartext.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
- broder blues
- Medlem++
Grymt bra.. Många av dom bästa bluesklippen med dom gamla hjältarna kommer från en bund DVD (tex ett av Svensson exempel) inspelat av tysk tv i början av 60talet. Dvs The American folk blues festival. Tillsammans med dokumentärerna från Newport folk festivalerna från samma period utgör dom ibland dom bästa ibland enda rörliga bilderna som finns av en del bluesmusiker.Svensson skrev:Willie Dixon!
Här är två andra favoriter med Willie Dixon.
Som nervös sångare
[youtube]http://youtube.com/watch?v=cyvmdFCe0qE[/youtube]
Och här med en mycket ung Matt Murphy (ljusår innan Blues brothers)
[youtube]http://youtube.com/watch?v=qTmHF2E63fY[/youtube]
- Jan Hellman
- VIP medlem
Å så har vi Eberhard Weber om vi snackar bandlöst fast el-kontra. Har skrivit om honom här tidigare och han är/var verkligen skitbra. Fick en hjärnblödning för ett år sedan tyvärr så han har inte kunnat spela på ett tag men med förhoppning om att han lyckas ta sig tillbaka till spelandet. Spelat med Kate Bush och Jan Garbarek bl.a. förutom egna soloplattor på ECM.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZmIo2nttex8[/youtube]
Lyssna från 3.30. Helt ruskigt bra basspel.
//Jan
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZmIo2nttex8[/youtube]
Lyssna från 3.30. Helt ruskigt bra basspel.
//Jan
- Svensson
- Forumvärd
Han har otroligt cool spelstil, gillar hans slapspel, smakfullt invävt liksom. Du råkar inte ha den filmen eller vet var man kan hitta den?broder blues skrev:Grymt bra.. Många av dom bästa bluesklippen med dom gamla hjältarna kommer från en bund DVD (tex ett av Svensson exempel) inspelat av tysk tv i början av 60talet. Dvs The American folk blues festival. Tillsammans med dokumentärerna från Newport folk festivalerna från samma period utgör dom ibland dom bästa ibland enda rörliga bilderna som finns av en del bluesmusiker.Svensson skrev:Willie Dixon!
Här är två andra favoriter med Willie Dixon.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- broder blues
- Medlem++
Absolut.. O får väl fylla på med en annan konstellation där han var med.BlueFruit skrev:Matz Nilsson. Speciellt de äldre Hawk on flight skivorna.
Soffgruppen. Vet inte om dom gjorde mer än en platta men "Greatest Sits" har jag på vinyl. Dessutom Clas Yngström, Pierre Swärd mm.
-
- Nykomling
Hej. Har nämnt några goda bandlösa basister på min blogg,
walkingbass.blogg.se
Jag är svag för Larry Klein som spelar på Joni Mitchells plattor, Jimmy Haslip förstås, Paul Simons basist på Graceland - Bakithi Kumalo, Pino Palladino är nämnd, men snoka gärna upp hans spel med sångerskan Julia Fordham, briljant. Tony Levin spelar sparsmakat, tungt och personligt på Gabriels plattor. Marco Mendoza spelar mer än snyggt på Michael Ruffs liveplatta.
B
walkingbass.blogg.se
walkingbass.blogg.se
Jag är svag för Larry Klein som spelar på Joni Mitchells plattor, Jimmy Haslip förstås, Paul Simons basist på Graceland - Bakithi Kumalo, Pino Palladino är nämnd, men snoka gärna upp hans spel med sångerskan Julia Fordham, briljant. Tony Levin spelar sparsmakat, tungt och personligt på Gabriels plattor. Marco Mendoza spelar mer än snyggt på Michael Ruffs liveplatta.
B
walkingbass.blogg.se