Bred musiksmak

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

TDHP skrev:Jag har nog hittills inte hört nån musikstil där det inte finns NÅT jag kan uppskatta, innefattande allt från mongolisk strupsång till Kraftwerk. Därmed inte sagt att jag frekvent lyssnar på allt, men jag hävdar bestämt att det inte finns dålig musik. Allt är bara en smaksak.
+1
Med undantag av den typ av "metal" som låter som "ouvertyren till den vansinnige plåtslagaren".
Hörde strupsång första och hitintills första gången på en platta som en kollega inhandlade på Umeå folkmusikfestival för typ 1000 år sedan.
Tyvärr var jag dum nog att inte köpa plattan där, men jag fick i alla fall njuta av den finska skrikkören live! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Förut tyckte jag väl att jag lyssnade på det mesta, hade ganska bred smak.
Men nu, särskilt när jag lyssnar på radio i bussen hela dagarna, så har jag blivit allergisk mot det mesta av popmusik. Tex sånt som Justin Timberlake och liknade tål jag inte att höra, vrider ner volymen på radion så snabbt det bara går.

Det jag lyssnar på är väl rock, metal och blues. Men jag gillar även annan musik.
När P3 rytm med Papa Dee gick på fredagseftermiddag/ kväll strax innan man slutade och skulle hem så vred jag gärna upp volymen i bussen när jag släppt av allt folk. Blev på bra fredagshumör helt enkelt.
:)
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Kom vi fram till något vettigt angående musik-musiker förresten?
Jag är banne mig en kött-musiker. Eller fläsk-musiker om man ska vara petig. :D
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Hellish skrev:Kom vi fram till något vettigt angående musik-musiker förresten?
Jag är banne mig en kött-musiker. Eller fläsk-musiker om man ska vara petig. :D
Har du spelat i kvartett?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

fieldflower skrev:Har du spelat i kvartett?
Jadå, men inte den du tänker på. Jag tänkte mer på dels den övervägande musikstilen jag spelar, dels kroppshyddan. :D
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Hellish skrev:
fieldflower skrev:Har du spelat i kvartett?
Jadå, men inte den du tänker på. Jag tänkte mer på dels den övervägande musikstilen jag spelar, dels kroppshyddan. :D
Jo, jag fattade nästan det.
Ansökte bara om visum till Göteborg...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

fieldflower skrev:Jo, jag fattade nästan det.
Ansökte bara om visum till Göteborg...
Du tycker inte att vi har tillräckligt med ordvitsande här redan? :wink:
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Jag tror att anli i den här trådens begynnelse beskrev mig rätt bra när han beskrev sig själv:
anli skrev:Jag är nog bred med stora glapp?
Jag kan ibland tycka att jag har rätt bred musiksmak, jag gillar såväl Beatles som Beethoven, såväl Miles Davis som Merle Haggard och såväl Stevie Wonder som Black Sabbath (kunde inte låta bli lite alitteration :wink: )
Fast när jag funderar lite så tvingas jag inse att det ligger till på följande vis: Nästan all populärmusik (jag vet, brett begrepp!) som gjordes mellan mitten på femtiotalet och slutet av sjuttiotalet är bra. Dessutom är jazz från, i runda slängar 1930 och framåt bra, samt klassisk musik från mitten av sjuttonhundratalet till slutet av artonhundratalet. Jag är alltså en oförbätterlig "det var bättre förr"-kille.
Man kan väl säga att jag främst gillar "roots-musik", blues, svängig jazz, gubbrock (fånig term, men den täcker in mycket som jag gillar), gammelsoul och sånt. Och det är ju inte så jädra brett egentligen!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Janne

Inlägg av Janne »

Jag har nog hyfsat bred musiksmak, men inte allt på samma gång. Jag är periodare och lyssnar länge på samma sak, ofta t o m samma platta. Jag snöar verkligen in på nåt och ägnar mig åt det några veckor. Senaste insnöingarna var porcupine trees fear of a blank planet som nog snurrade en månad. Sedan hade jag en kortare period med Africa Djolés första skiva. Senaste två veckorna har jag lyssnat på Triakel.
Bör jag prata med en psykolog?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Jag har smal musiksmak, jag gillar bara sånt jag tycker är bra.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

ferm skrev:Jag har smal musiksmak, jag gillar bara sånt jag tycker är bra.
Jag instämmer helt och fullt med Ferm 8)

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

GurraG skrev: Man kan väl säga att jag främst gillar "roots-musik"
Det är min gemensamma nämnare också! Sedan får det gärna vara förpackat i ett rock n' roll paket.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+

Inlägg av flumpedagog »

det finns väl nån bra låt i varje genre (om man nu vill tro det).. den låten lyssnar jag på och jag gillar den. har jag bred musiksmak då?

jag är t ex inget jättefan av olika slags metal, men jag har hört en massa bra metallåtar som jag gillat och gärna lyssnat på fler gånger. visst finns det vissa musikstilar som ligger en närmre om hjärtat men så är det väl för alla (?).

kanske är det så att man gillar gott och blandat.. eller så är man helt enkelt en tutti frutti kille. jag själv gillar båda sorterna väldigt mycket. måste dock erkänna att jag köper tutti frutti lite oftare. :)
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
BonafideYouth
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Min smak e smal bred :D Smal när det kommer till vilka skivor jag köper vilket är uteslutande Rock/Hårdrock. Bred till vad jag kan tycka är bra musik. Bra låtar e ju bra låtar oavsett genre!

Men visst e man en rockare! :D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Man har ju sina perioder på något sätt....

När jag var liten (typ 10) så lyssnade jag på Adré Walter, Bröderna Lindqvist och Kiss. Sen vart det Beatles, Elvis, Deep Purple, Genesis och vidare men jag tycker faktiskt fortfarande att många av mina gamla favoriter faktiskt fortfarande står sig väl.

Nu för tiden kan jag smälla av på allt från Rammstein till svenska och irländsk folkmusik. Sen har jag själv spelat med Olle Adolphsson och även på en Candlemass platta och jag tyckte att båda var lika roligt. Så jag tror nog att jag har ganska bred musiksmak....... :oops:

//J
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+

Inlägg av dexter »

Jag är också en periodare av rang. Ibland lyssnar jag uteslutande på extrem metal typ Cryptopsy, Origin, Nile osv, och ibland blir det bara überproducerad pop typ Kelly Clarkson. Fast ganska ofta blandas det lite från dag till dag, och så all musik därimellan såklart.
Användarvisningsbild
Valek
Medlem

Inlägg av Valek »

Jag skulle nog säga att jag har en ganska smal smak.
Det enda jag lyssnar på "aktivt" är följande :
Goth (Sisters of Mercy, Bauhaus, London after Midnight
Klassiskt (Verdi, Bach, Mozart)
Blipp-Blopp (Deine Lakaien, Blutengel)
ExtremMetal (Insision, Cryptopsy, Satyricon)

Ibland kan jag dock få mindre anfall och få för mig att vissa former av hiphop är välidgt bra, det brukar dock gå över ganska snabbt...
Gear : Warwick Corvette $$, MAG 300. MAG 115T, Tortexplektrum och rödvin. Summan av kardemunnan = har du schysta grejer blir du bra per automatik.
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Min smak är rätt enkel, jag lyssnar egentligen bara på klassisk blues, country, jazz, rock, 40-50s R&B, soul, samt singer/songwriters i stora doser. :nickar:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Det finns BRA och DÅLIG musik i alla genrer.

Jag gillar bra musik.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:Det finns BRA och DÅLIG musik i alla genrer.

Jag gillar bra musik.
Det märkliga är att jag rätt ofta kan falla för dålig musik!
Alltså, nåt som uppenbarligen inte är bra rent musikaliskt eller tekniskt eller låtmässigt men som ändå tilltalar mig på nåt sätt!
Såna där låtar som folk oftast skakar på huvet åt när man spelar för dem!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev:

Jag gillar bra musik.
Alltså, nåt som uppenbarligen inte är bra rent musikaliskt eller tekniskt eller låtmässigt men som ändå tilltalar mig på nåt sätt!
Då inträder nästa diskussion; Definiera "Bra" resp "dålig".
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

eller definiera musikaliskt och tekniskt men jag tror jag fattar hur du menar.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

TDHP skrev:

Jag gillar bra musik.
Känner igen mig i det. Men det handlar ju oftast att man har lyckats hitta ett bra arr på någon treackordsdänga som kopplar till någon försvagad del av ens musikhjärta.
Det är väl först när man erkänner att man gillar de där låtarna som man är hemma med sin musiksmak...
Användarvisningsbild
Myxomatosis
Medlem+

Inlägg av Myxomatosis »

Jag skulle nog säga att jag har en bred musiksmak, men när jag tänker efter så binds allt ihop till en bred massa.

Typ:
jazz - electronica/jazz - electronica - electronica/rock - rock - rock/pop - pop - pop/soul - soul - hiphop - funk - fusion - jazz

Sen så kan jag absolut lyssna på "bra" musik i andra genrer typ klassisk musik eller metal, men det är inget som jag lyssnar på aktivt.
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Frågan är väl vad som ÄR bra respektive dålig musik, det som är bra för en är skit för en annan. Death Metal tex. jag har lyssnat in säkert 50-60 olika band i den genren och kan konstatera att där finns det många asgrymma och tighta players, men när det kommer till sångarna/growlarna låter alla likadant i mina lurar, är det så eller låter dom också olika, typ frasering osv. Tur att man inte är femton bast i dag och med en snabb lina på DC, då hade jag förmodligen varit helt asocial och nere med dom där gängen i 180. 50+BOF
Skriv svar