Ett exempel att ta efter!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Punkster skrev:
Hellboy skrev:Håller helt klart med Figge och HTTP i detta ärende. Man MÅSTE lyssna på ljudteknikern på gig. Det handlar om samspel om man vill få det att låta bra ut och många musiker har inte den distans som krävs till sitt instrument. Med lite rutin och erfarenhet behöver man inte spela så starkt på gig och då har ljudteknikern större möjlighet att ratta ett bra utljud.

//Jan
Du får det nästan att låta som om vi inte var överens :wink:

Självklart ska man lyssna på ljudteknikern, och självklart måste man samarbeta om det ska låta bra ut. Men om jag inte hör mig själv på scen och inte får mer bas i monitorn trots att jag ber om det, då tycker jag nog att jag kan dra på lite mer på stärken.
Sen är det ju inte alltid så att ljudteknikern tycker att det ska låta som bandet vill att det ska låta. Som du säger, det handlar om samspel, från båda hållen.
Jo visst, men då jag har varit på "båda sidor" kan jag inte riktigt hålla med. Har man inte sig själv på scen och monitorerna inte räcker till så får man ändra ljudbild på stärken istället. Kräver iof att man har line och inte bara mick, men kör man linen pre eq så kan ljudteknikern fixa ett bra utljud som inte påverkas av ditt scenljud. I så fall är det ju tex lättare att höra sig själv om man skär bas och trycker på mer mid/topp som går fram bra i larmet utan att höja volymen till publiken nämnvärt.
Sen om man hävdar att man "måste" ha det ett speciellt basljud för att kunna spela eller för att bandet ska låta "rätt" så får man ju prata med teknikern innan. Är teknikern någotsånär vettig så föröker han ju ratta ett sånt ljud du vill ha även i PA:t. Jag har själv gjort samma misstag massor av gånger, jag har tyckt att det har varit dåligt tryck på scen och höjt vilket bara har medfört att det låtit skit efteråt, man sabbar TOTALT hela ljudbilden för resten av bandet och kunde lika gärna ha skitit i att soundchecka i två timmar... Ljudet publiken hör är sällan eller aldrig det man hör på scen, på gott och ont!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

ja jävlar vilket fint basljud man fick! hade de nästan p klockan nie å de dåna på fint, men vred man ner en millimeter till så försvann i princip allt, så de va nog en lite för fet rigg för den lokalen:/ men de lät bra, å kändes koolt!

sen tror jag ljudteknikern råkade ställa våra mickar fel på scen, trummisen fick min mick o jag fick trummisens, för jag hörde bara hans sång i min monitor å han hörde bara min i sin monitor:S otur:P

förövrig jävligt kul gig å de kom ett gäng o blev helt okej med drag trotts att vi aldrig har varit i Örebro tidigare o inte känner några där:D

Gämfört med andra band man splitgiggat med så anstränger sej alla i Minor Ace för att ge tillbaka å är skit trevliga etc, så om ni ska arra utbytesspelning, så gör det med PUNKSTER å hans band!!

Bild
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

saft skrev:Gämfört med andra band man splitgiggat med så anstränger sej alla i Minor Ace för att ge tillbaka å är skit trevliga etc, så om ni ska arra utbytesspelning, så gör det med PUNKSTER å hans band!!

Bild
:heart: :hug:

Stort tack till er också Affe! Ni drog ju dit massa folk som nog inte skulle ha kommit annars!
/Linus
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Förresten Affe, det är inte så att Stina har lite mer bilder man skulle kunna få ta del av?
/Linus
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Punkster skrev:Förresten Affe, det är inte så att Stina har lite mer bilder man skulle kunna få ta del av?
jag vet inte, kan fråga henne, jag tror hon bara tog på oss, jag såg i alla fall inte att hon tog några på er, men jag ska fråga!
känner inte henne sen innan, hon råkade bara bli offer för en av alla mina spammningsrundor med reklam för gigget, hon skulle ha nå bilder till ett skolprojekt typ:P

ska kolla upp
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

saft skrev:
Punkster skrev:Förresten Affe, det är inte så att Stina har lite mer bilder man skulle kunna få ta del av?
jag vet inte, kan fråga henne, jag tror hon bara tog på oss, jag såg i alla fall inte att hon tog några på er, men jag ska fråga!
känner inte henne sen innan, hon råkade bara bli offer för en av alla mina spammningsrundor med reklam för gigget, hon skulle ha nå bilder till ett skolprojekt typ:P

ska kolla upp
Vore gött! Om Stina är tjejen med hatten så tof hon bilder på oss också. Men det var ganska många som fotade som man vet ju inte.... :wink:
Har du hennes mail så kan jag kolla.
/Linus
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Punkster skrev:
saft skrev:

ska kolla upp
Vore gött! Om Stina är tjejen med hatten så tof hon bilder på oss också. Men det var ganska många som fotade som man vet ju inte.... :wink:
nej stina va inte tjejen med hatten, hon hade blånt hår å va rätt lång o smal, hon hade inte fottat er, men ni skulle höra av er till hennes myspace till nästa hemaplan gigg så lovade hon att komma å fotta!
myspace.com/studsboll

ja den andra tjejen som fottades vet jag inte vem det var, de va ju en som tog på sej Toms hatt å solglassögon när han hade slängt av dom:P
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

saft skrev:
Punkster skrev:
saft skrev:

ska kolla upp
nej stina va inte tjejen med hatten, hon hade blånt hår å va rätt lång o smal, hon hade inte fottat er, men ni skulle höra av er till hennes myspace till nästa hemaplan gigg så lovade hon att komma å fotta!
myspace.com/studsboll

ja den andra tjejen som fottades vet jag inte vem det var, de va ju en som tog på sej Toms hatt å solglassögon när han hade slängt av dom:P
Haha, rockenroll alltså!!!

Ska adda henne på majspejs nu, nästa hemmaspelning är den 30:e...
/Linus
Skriv svar