Era top 10 pain-in-the-ass covers?
- Liten
- Hedersmedlem
Era top 10 pain-in-the-ass covers?
Vilka är era 10 värsta coverlåtar?
Dvs.. dom ni verkligen inte gillar att spela..
Motivera varför..
Dvs.. dom ni verkligen inte gillar att spela..
Motivera varför..
- fieldflower
- Hedersmedlem
- kmo
- Medlem++
Skulle ha väldigt svårt att gå och upp o köra typiska partybandslåtar typ, Gyllene tider, Ledin, summer of 69, Living next door.... Mustang Sally, bla, bla... Så länge man inte har det som jobb måste man nog gilla musiken man spelar för att göra det bra.. Visst man får betalt för att lira covers, men det går att sy ihop en bra repertoar som inte alla andra spelar och som ändå går hem!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- Aslan
- Medlem++
Spelar nog det mesta men mina tre absoluta "hatlåtar" är:
Sommarnatt, (Oh la la) Jag vill ha dig och 800 grader...
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- Liten
- Hedersmedlem
- blackparkas
- Medlem++++
+1 på dom...Aslan skrev:Spelar nog det mesta men mina tre absoluta "hatlåtar" är:
Och allt med Gyllene Tider, Gessle, Tomas Ledin...
I princip allt svenskt ratar jag faktiskt...
Det är banne mig så att Satellit är den enda bra svenska låten.... Och När vindarna viskar mitt namn med Pontare!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Chriller
- VIP medlem
Spelade i ett coverband för ganska länge sen och det var väl inget vidare överhuvudtaget, mest för att jag kom in när repertoaren redan var satt...
Den som jag tyckte var segast att spela var Walking on sunshine eftersom man spelar en rätt tjatig figur genom i princip hela låten.
F - bap-bap-baa.
Bb - bap-bap-ba-baaa.
C - bap-bap-baa.
Bb - bap-bap-ba-baaa.
Eller hur skriver man bas?
Sen var väl Don't let me down och Sgt. Pepper med Beatles inga höjdare att spela heller. Move over med Janis Joplin var varje kvälls höjdpunkt däremot.
Vi hade dessutom alltid lite för få låtar så "långa solon" var parollen!
Puh.
Den som jag tyckte var segast att spela var Walking on sunshine eftersom man spelar en rätt tjatig figur genom i princip hela låten.
F - bap-bap-baa.
Bb - bap-bap-ba-baaa.
C - bap-bap-baa.
Bb - bap-bap-ba-baaa.
Sen var väl Don't let me down och Sgt. Pepper med Beatles inga höjdare att spela heller. Move over med Janis Joplin var varje kvälls höjdpunkt däremot.
Vi hade dessutom alltid lite för få låtar så "långa solon" var parollen!
Puh.
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- Punkster
- Medlem+++
En kompis morsa jobbar på NCC, så jag o polaren fick i uppdrag att lira lite covers på deras firmafest. Problemet var bara att dom bestämde repertoaren, och den bestod nästan helt av låtar som En gammal Amazon, Living next door to Alice, Kristina från Vilhelmina o liknande. Fy fasen...
Det positiva var att vi fick käka gratis från deras cateringbuffé, fick gratis i baren o 6000 per skalle för ca 3 timmars spelande.
Tror inte jag skulle göra om det, men jag ångrar inte heller att jag gjorde det
Det positiva var att vi fick käka gratis från deras cateringbuffé, fick gratis i baren o 6000 per skalle för ca 3 timmars spelande.

/Linus
- Liten
- Hedersmedlem
I know.. men tempot (som är avgörande) har aldrig fått vara så släpigt som det ska vara.. så jag har blivit allergisk mot låtfan..Rix skrev:Hmm, disko-versionen suger ja men Eddie Floyds original är ju störtskön! med Duck Dunn på släpig groovy bas..Liten skrev:Jag kan tänka mig att spela alla sletna gammla låtar om versionerna blir kul.. utom en..
Så min lista blir:
Knock on wood x 10
- Kale
- Medlem+
Tack, nu kan jag den. Det tog tio sekunder att lära sig.Chriller skrev:Den som jag tyckte var segast att spela var Walking on sunshine eftersom man spelar en rätt tjatig figur genom i princip hela låten.
F - bap-bap-baa.
Bb - bap-bap-ba-baaa.
C - bap-bap-baa.
Bb - bap-bap-ba-baaa.
Puh.

- GandhiMK2
- Medlem++
Jag skulle vilja sticka ut skallen och påstå att det är pga att alla jävlar envisas med att utgå ifrån "fel" version.kmo skrev:Skulle ha väldigt svårt att gå och upp o köra typiska partybandslåtar typ, Mustang Sally
Kolla in Wilson Pickets version och se att basgången är lite annorlunda och att alla håller sej till åttondelstuggande istället för att sabba runt med en massa fänketifänk-16delar. Det är LITE bättre än ye average piss-party-version.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- GandhiMK2
- Medlem++
Du skulle ÄLSKA att spela med dom jag spelar med just nu...blackparkas skrev: Och allt med Gyllene Tider, Gessle, Tomas Ledin...
I princip allt svenskt ratar jag faktiskt...

Thomas Ledin har jag faktiskt förlorat ett par inspelningsdagar med pga att jag krävde dubbelt gage för att han är så ultra-slut...

Sinnesundersökning NU,tack...blackparkas skrev:
Det är banne mig så att Satellit är den enda bra svenska låten.... Och När vindarna viskar mitt namn med Pontare!

Senast redigerad av GandhiMK2 den fre 23 maj 2008, 11:16, redigerad totalt 1 gånger.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- TDHP
- Forumvärd
Sluta omedelbart gnälla!Punkster skrev:6000 per skalle för ca 3 timmars spelande.
För 6000:- spelar jag exakt vad som helst i tre timmar!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- Kale
- Medlem+
figgebass skrev:Jag skulle vilja sticka ut skallen och påstå att det är pga att alla jävlar envisas med att utgå ifrån "fel" version.kmo skrev:Skulle ha väldigt svårt att gå och upp o köra typiska partybandslåtar typ, Mustang Sally
Kolla in Wilson Pickets version och se att basgången är lite annorlunda och att alla håller sej till åttondelstuggande istället för att sabba runt med en massa fänketifänk-16delar. Det är LITE bättre än ye average piss-party-version.

- GandhiMK2
- Medlem++
Se det positivt...du tvecklades nog som musiker genom att bli tvungen att spela en massa som du vanligtvis inte skulle gjort.....om du inte bara bajsade dej igenom hela giget , förståss..Punkster skrev:En kompis morsa jobbar på NCC, så jag o polaren fick i uppdrag att lira lite covers på deras firmafest. Problemet var bara att dom bestämde repertoaren, och den bestod nästan helt av låtar som En gammal Amazon, Living next door to Alice, Kristina från Vilhelmina o liknande. Fy fasen...
Living next door.....ICKE en favorit hos mej heller...
- GandhiMK2
- Medlem++
Jag vet inte om jag har någon aktuell hatlåt men i början på nittiotalet, då jag spelade i en mängd orimliga och rimliga sammanhang så var det Baby Love av Mothers Finest.
Jättecool låt men FY FAN VAD ALLA I STHLM KULLE SPELA DEN I TID OCH OTID....och i käckiga versioner...och det där synkop-brake-skiten satt ju ALDRIG....
Jättecool låt men FY FAN VAD ALLA I STHLM KULLE SPELA DEN I TID OCH OTID....och i käckiga versioner...och det där synkop-brake-skiten satt ju ALDRIG....
- GandhiMK2
- Medlem++
- precision65
- VIP medlem
TDHP skrev:Sluta omedelbart gnälla!Punkster skrev:6000 per skalle för ca 3 timmars spelande.
För 6000:- spelar jag exakt vad som helst i tre timmar!
Precis rätt där. Det är ju lite det coversvängen går ut på. Musik efter behov.
Jag lever ju inte som jag lär, har haft riktigt svårt genom åren att stå för Tompa Ledin, Uggla och Sweet home alabama.
Skönt nu att lira i ett gengrecoverband, som bara lirar heavy metal och hårdrock. Då förväntar sig publiken inget annat.
http://www.heavyduty.se
AIK!
Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
- Liten
- Hedersmedlem
HAHA!!! Kolla ÅRNES! Va va det ja sa!!!!figgebass skrev:Jag vet inte om jag har någon aktuell hatlåt men i början på nittiotalet, då jag spelade i en mängd orimliga och rimliga sammanhang så var det Baby Love av Mothers Finest.

Jag kan inte hålla med mer!! och när deras Burnin Love är 1000ggr mer ösig!!
- TDHP
- Forumvärd
Nä, som coverartist på bröllop och sånt är man ju faktiskt per definition hora, så det är bara att spela det kunden vill ha så bra som möjligt!
Visst suger det att spela tex Alice, men för rätt publik funkar till och med den! Glädje är glädje, även om den kommer av märkliga orsaker!
Får jag välja bort ett gäng låtar är väl de första jag kommer att tänka på:
Living next door to Alice
House of the rising sun
Sommartider
I natt är jag din
Calle Schewens vals
Sweet home Alabama
Proud Mary
Black night
+ 100 liknande till!
Men som sagt, betala mig så spelar jag vad du vill!
Visst suger det att spela tex Alice, men för rätt publik funkar till och med den! Glädje är glädje, även om den kommer av märkliga orsaker!
Får jag välja bort ett gäng låtar är väl de första jag kommer att tänka på:
Living next door to Alice
House of the rising sun
Sommartider
I natt är jag din
Calle Schewens vals
Sweet home Alabama
Proud Mary
Black night
+ 100 liknande till!
Men som sagt, betala mig så spelar jag vad du vill!

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
TDHP

TDHP
- Svensson
- Forumvärd