Era top 10 pain-in-the-ass covers?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Jag håller med om att det är en vanlig sjukdom att spela låtar för fort (har varit medskyldig till det otaliga gånger i coverbandssammanhang), men enligt min erfarenhet spelar många artister "sina egna" låtar snabbare live också. Jag skulle nästan vilja säga att det är en allmän musikersjuka.
Jag tror, i likhet med folk ovan, att det beror på att man inte vågar lita på att det blir tillräckligt ösigt i "vanligt" tempo. Oftast är det helt fel, det blir ju mest stressat och osvängigt, men ibland tycker jag att det ger ett schysst lyft. Live och skiva är ju trots allt två olika saker/upplevelser/medium.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

dereborn skrev:...men den var rätt kul att spela med Katrina...!
Kul! Det lär ju vara roligare än att köra den på Bäckakrogen i Varberg utan blås...

Det är ju en rätt ösig go låt egentligen, men jag vet inte, jag fick ingen feeling av den på den tiden i alla fall. KAN ha varit på grund av det långa synthsolot i mitten som vi fick plocka in eftersom arrangören ville att vi skulle spela två timmar och vi hade material för en.
Vi fick gå igenom låtar i logen och köra dem orepat också, det var inte optimalt direkt. Ändå fick vi komma tillbaka dit...
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

dereborn skrev:Tempot är problemet i 97% av alla coverversioner som görs överhuvudtaget.
"Coverbandstempo" är ett vedertaget uttryck i våran krets. Det innebär 10-30% för snabt tempo, vilket nästan alltid innebär TOTAL svängförlust.

Då är alla låtar tråkiga att spela.
Ja fy fan vad det är hemskt när man lyssnar igenom ett gig i efterhand och allt låter stressigt, covers eller ej. Vår trummis har numera alltid med sig metronom så att vi i alla fall BÖRJAR varje låt i rätt tempo...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Säga vad man vill om deras låtar.. men ni som sett någon av Örnarnas konserter, live eller på dvd/vhs.. vet att där är ett gäng som inte räknar in för fort... var enda djävla not får sitt tilltänkta värde.. bland det bästa med dem tycker jag.. blir aldrig besviken på det iallafall...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
dereborn

Inlägg av dereborn »

Liten skrev:Säga vad man vill om deras låtar.. men ni som sett någon av Örnarnas konserter, live eller på dvd/vhs.. vet att där är ett gäng som inte räknar in för fort... var enda djävla not får sitt tilltänkta värde.. bland det bästa med dem tycker jag.. blir aldrig besviken på det iallafall...
Allt är bra med Eagles.
Precis allt.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

dereborn skrev:
Liten skrev:Säga vad man vill om deras låtar.. men ni som sett någon av Örnarnas konserter, live eller på dvd/vhs.. vet att där är ett gäng som inte räknar in för fort... var enda djävla not får sitt tilltänkta värde.. bland det bästa med dem tycker jag.. blir aldrig besviken på det iallafall...
Allt är bra med Eagles.
Precis allt.
Stämmsången.. visst.. den är det inte många som piskar dom på fingrarna med.. sen hejjar jag på "the underdogs".. Joe Walsh och Schmit.. (när han ler ser han ut som Eddie: Iron Maidens maskot!)

Glen å Don är ju som 2 olje-pampar.. lite trist tycker jag.. Men det är bra underhållning för famlijen..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

dereborn skrev:
Allt är bra med Eagles.
Precis allt.
HAHA!! Du och min kompis Thomas skulle nog komma bra överens...=)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Aslan skrev:Spelar nog det mesta men mina tre absoluta "hatlåtar" är:
Sommarnatt, (Oh la la) Jag vill ha dig och 800 grader...
Check x 3! :tummenupp:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:
Allt är bra med Eagles.
Precis allt.
Nja. Ser dom inte lite VÄL försäljar-gubbe-aktiga ut i sina likadana gråa kostymer på senaste turnén? :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

efter att ha spelat "Does Your Mother Know" på musik&show i skolan vet jag att den jävla låten ska jag aldrig spela mer.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

daionsavage skrev:
Noelredding skrev:efter att ha spelat "Does Your Mother Know" på musik&show i skolan vet jag att den jävla låten ska jag aldrig spela mer.
Men, den är ju Jättebra!
Allt med Abba är bra. Precis allt.
(Utom den förkättrade Dum Dum Diddle)
[youtube]http://youtube.com/watch?v=UhkowuiHWBc[/youtube]
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

daionsavage skrev:
Noelredding skrev:efter att ha spelat "Does Your Mother Know" på musik&show i skolan vet jag att den jävla låten ska jag aldrig spela mer.
Men, den är ju Jättebra!
Den är väl OK att lyssna på, men iaf tycker jag den är hur tråkig som helst att spela.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

dereborn skrev:
Allt är bra med Eagles.
Precis allt.
+999 ! Eagles äger.

Oinspirerande covers som jag fortfarande spelar för pengar:

I can Jive (så j--a tråkig)
Midnight Special
Honky Tonk Women
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Skärp dig!! Allt med oktavbas är bra.. EOD!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Det finns inga tråkiga låtar bara tråkiga musikanter? 8)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

knedy skrev:Det finns inga tråkiga låtar bara tråkiga musikanter? 8)
Det finns bara tråkig publik! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Fenomenet "spela fort när man står på scenen" stämmer nog in på många även stora band men jag tycker rätt ofta att det även i replokalsammanhang vill på att gå j-igt fort!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

daionsavage skrev:
figgebass skrev:
Thomas Ledin har jag faktiskt förlorat ett par inspelningsdagar med pga att jag krävde dubbelt gage för att han är så ultra-slut...;-)
I huvudet eller som artist?
Som medmänniska....Kanske även som artist men det är nog inte upp till mej att bedöma...för mej har han aldrig varit o-slut som artist...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Noelredding skrev:
Den är väl OK att lyssna på, men iaf tycker jag den är hur tråkig som helst att spela.
I beg to differ. Jag har spelat den med ett band där det var ett jävla kötta och då blev den kanon. Vi smiskade upp den i brygga med brunsås! Glädje!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

BB5000 skrev:Honky Tonk Women
-älskar jag att spela med rätt trummis och gitarrist.
Drömlåt....ett jätteplus är ju att man kan fylla på med bira under verserna! =)
Start me up är ju en annan som är underbar med rätt folk.
Användarvisningsbild
Fogerty
Medlem

Inlägg av Fogerty »

Geddy_Lee skrev:
Aslan skrev:Spelar nog det mesta men mina tre absoluta "hatlåtar" är:
Sommarnatt, (Oh la la) Jag vill ha dig och 800 grader...
Check x 3! :tummenupp:
Håller med till pungt och prickar
http://www.youtube.com/watch?v=7LWEHMGarVY" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst

Inlägg av Gäst »

Äppelbo gånglåt.
Skriv svar