JAG vs. Bil

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

hosse skrev:
the_great_alfonzo skrev:Äh orka körkort, ja bygger mej en lådbil istället...
jag var inte sån när jag var i din ålder. märkligt.
Klart, du är ju punkare...
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

the_great_alfonzo skrev:
hosse skrev:
jag var inte sån när jag var i din ålder. märkligt.
Klart, du är ju punkare...
Bild
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Prova att söka jobb om du inte har körkort.. många jobb KRÄVER körkort
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Kan man inte köra falskt körkort då?
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

the_great_alfonzo skrev:Kan man inte köra falskt körkort då?

nu hoppas jag på riktigt att du försöker skoja. annars är jag orolig.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

the_great_alfonzo skrev:Kan man inte köra falskt körkort då?
visst köra går bra.. så länge inte polisen tittar på eller du krockar med någon som har 4 ungar i bilen som dör på fläcken eftersom att du egentligen inte har någon som helst koll på hur man framför en bil..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Det är bättre att skaffa körkort så fort som möjligt efter att man fyllt 18, förr eller senare KOMMER du behöva skaffa bil och då sitter du jävligt pyrt till om du inte har skaffat körkort ens.

+ att du borde passa på när du bor hemma och kan övningsköra, borde spara några tusen.

Sen kan man ju argumentera om det är nödvändigt att äga bil när man inte behöver en, men det är smart att iaf vara förberedd.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Äh, låt grabben cykla om han vill!
Känner många som inte tagit körkort förrän dom faktiskt behövt dem, typ när dom fått barn eller flyttat ut på landet eller nåt.
Snacka om att dom fick agera fyllchaffis rätt länge då, snyltarna! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Tycker Alfons har helt rätt!
Alla kan cykla eller gå.

Eller...
Jag har 4,5 km till jobbet och tar bilen varje dag. Tyvärr passar det inte att ta buss till min buss eftersom busstiderna inte passar mina tider när jag börjar och slutar nåt vidare.
Till sommaren tänkte jag ta mig i kragen och cykla in till jobbet (bussen) fast det är uppförsbacke nästan hela vägen, men jag kan behöva träningen och sen sparar man lite bensin.
Fast då var det ju det med rasterna, då måste jag cykla hem och det tar c:a 20 minuter om man är otränad som jag. Sen 20 minuter uppförsbacke tillbaka, så det är 40 minuter av min rast som kanske inte är så jättelång.
Men tar jag bussen hem (vilket jag inte får) så kan det lösa sig. 8)

Det händer ju att man tar bilen till affären som är 5 minuters gångväg bort för att handla tex mjölk och det är lite onödigt. Ren lathet ofta.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

Ta körkort, Alfonz! Det är en underbar upplevelse, nästan som när Alladin befriar Anden i den där disneyfilmen... :wink:
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem

Inlägg av newheartshadow »

Gunnar89 skrev:Ta körkort, Alfonz! Det är en underbar upplevelse, nästan som när Alladin befriar Anden i den där disneyfilmen... :wink:
hehe, den här sjöng min polare när jag fyllde 20 och skulle på systemet första gången. :D

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Wl-jD-HpipM[/youtube]

EDIT- kom precis på att beroende på vilken trummis vi väljer kan det bli jag som är ensam om att ha körkort i bandet. peeeest.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Körkort - check
Bil - inte än.

Det är inte så värst ofta jag känner något stort behov av att sätta mig i en bil och bara köra. Fötter - cykel - buss tar mig dit jag behöver nå i dagsläget. Ska jag iväg längre bort någon dag så brukar man kunna låna en bil av någon. Jag vill absolut inte bli en sån som börjar köra enkomt för att man kan. Har en polare vars flickvän började köra ner till pizzerian när hon tog körkort. 100 meter, om ens det.

Jag håller absolut med om att bil är ett måste för väldigt många, men det finns säkert en hel del personer som skulle kunna klara sig utan bil i större utsträckning än vad den används idag.

Lutar åt att det blir en etanolbil för mig så småningom. Bensinen och dieseln kommer inte att bli billigare, så det är väl sunt tänkande att satsa på bilen som kör på det billigaste bränslet? :D
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Fast Hellish, etanol är inget bra. Mat ska man äta, inte tanka med. den mängd spannmål som krävs för att producera etanol som räcker till att tanka en SUV full en gång kan hålla en människa vid liv i ett år. Sen finns det ju bättre etanol och sämre etanol. Det är ju bättre att göra etanolen av sockerrör, de är ju inte lika användbara som föda. Fast å andra sidan produceras den brasilianska sockerrörsetanolen under vidriga arbetsförhållanden. Dessutom avverkar man regnskog för att röja odlingsmark, och det är ju inget bra.
Ur ren miljösynpunkt är miljöbilar ett skämt om ni frågar mig. Det går åt stora mängder fossila bränslen för att bygga bilen från första början, och dessutom används ofta massor av fossila bränslen för att tillverka etanolen som bilen drivs av.
Nej, miljöbilen är faktiskt mest en ursäkt för att folk ska slippa ändra sina vanor vad gäller massbilism. Ska det till minskade koldioxidutsläpp här i världen måste folk helt enkelt sluta köra bil. Sen är det såklart många andra faktorer som bidrar till koldioxidutsläppen, men transportsektorn står för en väldigt stor del.
(Att sen folk behöver bilen i sitt ddagliga liv är delvis en annan sak. En väldig stor del av västvärldens infrastruktur och livsstil bygger såklart på massbilism, och då är det ju ofta väldigt svårt, eller nästan omöjligt, att själv bara sluta köra bil, det inser jag. Men, på något vis måste det till en förändring.)
Oj, det här blev visst en liten predikan, det var inte riktigt meningen :oops:
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

Bra talat. Håller med dej, GurraG. Jag bor på landsbygden och behöver ha tillgång till körkort för att kunna förflytta mej då det inte alltid stämmer så bra med bussförbindelserna. :wink:
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

TDHP skrev:Äh, låt grabben cykla om han vill!
Känner många som inte tagit körkort förrän dom faktiskt behövt dem, typ när dom fått barn eller flyttat ut på landet eller nåt.
Snacka om att dom fick agera fyllchaffis rätt länge då, snyltarna! :D
Just så. Själv fyller jag snart 41 och tog mitt körkort för bara fyra år sen.

Det har funkat bra utan körkort till vardags och det finns ju nån fördel också, t ex att kunna ta några bira utan problem efter giggen om man är lagd åt det hållet.

Å andra sidan är man knappast populärast i bandet utan körkort, musicerandet har förenklats tusen gånger om med körkort och bil. Jag kan inte begripa varför jag inte fixade kortet för 20 år sedan.

Å tredje sidan finns det nackdelar med att ta lappen sent. Jag har liksom missat den där roliga fasen med att trimma och sladda i grustag, och gick direkt från hänsynsfull körkortslös till tjock, arg farbror som tar den för dyra Volvon 100m till kiosken för att köpa snus medans jag svär över alla jävla cyklister ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Re: JAG vs. Bil

Inlägg av blackparkas »

dereborn skrev: "always connect Brain before engaging communication device"

Hahaaa!

Vad härligt!

Kan ju bara tala för mig själv men...
Skjutsa ungarna till dagis, åka och jobba, åka hem på lunch, åka till jobbet, åka och hämta ungarna på dagis, åka hem, åka tillbaka till jobbet...

Skulle jag välja att cykla istället, vilket förstås skulle gå på sommaren skulle jag bli en redig atlet, men det går fortare med bil och försöka hålla reda på 2 ungar på nå´t vänster... nja... tror inte det...

Buss? Jadu... det skulle väl ta mig ungefär 45 minuter till dagis med ungarna, där skulle jag behöva stå och vänta i minst en halvtimma innan nästa buss kommer, sedan tar det väl ytterligare en halvtimme till jobbet inkl bussbyten.
Så efter 2-3 bussbyten och knappt 2 timmar kanske jag är på jobbet då, istället för att göra som nu när det tar 10 minuter totalt med bilen från det att jag lämnar hemmet tills jag är på jobbet och har lämnat ungarna på dagis...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

tycker det är bra att vissa vågar vägra körkort. Jag gör det 8) Och ändå lyckas jag ta mig till alla mina gig 40 mil bort med fet basrigg och kontra och allt vad det är.

MEN! Nu har jag bestämt mig för att ta körkort när det kommer såna här:
http://www.youtube.com/watch?v=Ov4t1P9b ... re=related
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

GurraG skrev:Fast Hellish, etanol är inget bra. Mat ska man äta, inte tanka med. den mängd spannmål som krävs för att producera etanol som räcker till att tanka en SUV full en gång kan hålla en människa vid liv i ett år. Sen finns det ju bättre etanol och sämre etanol. Det är ju bättre att göra etanolen av sockerrör, de är ju inte lika användbara som föda. Fast å andra sidan produceras den brasilianska sockerrörsetanolen under vidriga arbetsförhållanden. Dessutom avverkar man regnskog för att röja odlingsmark, och det är ju inget bra.
Ur ren miljösynpunkt är miljöbilar ett skämt om ni frågar mig. Det går åt stora mängder fossila bränslen för att bygga bilen från första början, och dessutom används ofta massor av fossila bränslen för att tillverka etanolen som bilen drivs av.
Nej, miljöbilen är faktiskt mest en ursäkt för att folk ska slippa ändra sina vanor vad gäller massbilism. Ska det till minskade koldioxidutsläpp här i världen måste folk helt enkelt sluta köra bil. Sen är det såklart många andra faktorer som bidrar till koldioxidutsläppen, men transportsektorn står för en väldigt stor del.
(Att sen folk behöver bilen i sitt ddagliga liv är delvis en annan sak. En väldig stor del av västvärldens infrastruktur och livsstil bygger såklart på massbilism, och då är det ju ofta väldigt svårt, eller nästan omöjligt, att själv bara sluta köra bil, det inser jag. Men, på något vis måste det till en förändring.)
Oj, det här blev visst en liten predikan, det var inte riktigt meningen :oops:
Håller med dig till fullo, men i Örnsköldsvik har vi etanol som görs på trädflis från traktens massafabriker så då gynnar jag den lokala bränsletillverkaren. Sen har du ju redan förstått att jag inte kör så värst mycket. :D
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Hellish, det är rätt. Support your local pusher! Så undviker vi långa transporter också.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Backlund skrev:tycker det är bra att vissa vågar vägra körkort. Jag gör det 8) Och ändå lyckas jag ta mig till alla mina gig 40 mil bort med fet basrigg och kontra och allt vad det är.

MEN! Nu har jag bestämt mig för att ta körkort när det kommer såna här:
http://www.youtube.com/watch?v=Ov4t1P9b ... re=related

Tuuuufft!! Dyr luft dock. 1.5 euro blir väl tio kronor eller så?
Kommer en sån där ( gärna i snyggare modell ) så är jag på!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Bra att ha körkort helt klart.
Men hos mig står bilen mest. Folk pratar om höjda besinpriser, men det kostade typ 12 spänn litern när jag tankade sist ;)
Känns otroligt skönt att slippa använda bilen, två svängar per vecka för att handla mat. Dock inte speciellt ekonomiskt att ha en saab aero och pröjsa 6500 kr per år i försäkring för nåt man knappt använder.

Fast helt utan bil skulle kännas lite lurigt... måste ha den för att hämta nyinköpta basar på bussgods!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

TDHP skrev:Personligen saknar jag en jättestor jänkare för ren nöjesåkning!
Men det är klart, jag har ju en 3500kg tung husbil med V8 från -76 och två hojar för det ändamålet redan! :wink:
8)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

Jodå, det är enkelt att vara idealist, speciellt basist om man kan låta någon annan ta ansvaret att köra :wink: På jobbet förordar vi publika transporter och cykel, min utvecklingschef bor 100 meter ifrån mig och cyklar till jobbet varje dag, året runt. Han tycker dessutom att det är bra vardagsmotion (27 km enkel resa). Själv har jag planerat in mitt resande i jobbet mellan augusti och december, det blir ca 5.000 mil i bilen under den tiden. För mig finns det dock en hyfsad ursäkt och det är att publika transporter för det mesta inte funkar med rullstol (om man ska kunna vara flexibel med tidval). Enda alternativet hade varit flyg och taxi och hur mycket sparar miljön på det? Har i alla fall investerat i miljöklassad bil
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Janne

Inlägg av Janne »

Undrar om den här har körkort :D
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=j7xzmDxxEdQ[/youtube]
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

Minns ni Linda Isacssons program "Sveriges värsta bilförare"? :wink:
Skriv svar