Stumfilm!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Stumfilm!

Inlägg av GurraG »

Nu kanske jag outar mig själv som forumets största nörd, men men...Är det nån mer än jag som gillar stumfilm? De flesta verkar ha en rätt sned bild av vad stumfilm är, typ struttiga gubbar som snubblar omkring till fånigt pianoklink. Men stumfilm är ju så mycket mer (som flickan sa..)
Bland mina favoriter finns Intolerance (D.W Griffith), Nosferatu (F:W Murnau), Metropolis (Fritz Lang), The Wind (Victor Sjöström) och Häxan (Benjamin Christensen).
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Valek
Medlem

Inlägg av Valek »

Nosferatu är underbar. I och med att bristen på tal kompenseras genom bildspråk så får filmen en underbar mörk och mystisk stämmning som skickar njutningsbara kalla kårar längs min ryggrad. Angående Häxan så har jag letat som en galning efter den, har du koll på hur man får tag på den ?
Gear : Warwick Corvette $$, MAG 300. MAG 115T, Tortexplektrum och rödvin. Summan av kardemunnan = har du schysta grejer blir du bra per automatik.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Häxan finns här:
http://www.criterion.com/asp/browse_dir ... asp?id=100

Jag har sett Nosferatu med två olika ljudspår, och en gång helt stumt. Det ena ljudspåret bestod av musik på kyrkorgel, det var väldigt najs. Andra gången såg jag den på en biograf med "levande" ackompanjemang av olika syntar (kankse inte så väldans levande :wink:).
Stumfilm med levande musik är en väldigt speciell upplevelse, som jag önskar att alla som gillar stumfilm finge uppleva. Att se en stumfilm helt stumt, speciellt då en skräckfilm som nosferatu, är ganska märkligt, och inte särskilt njutbart.
Användarvisningsbild
Valek
Medlem

Inlägg av Valek »

Tack för tipset angående häxan :)

Mitt exemplar av Nosferatu (tyvär house of horror) innehåller musik, men utan det skulle den nog tappa väldigt mycket
Gear : Warwick Corvette $$, MAG 300. MAG 115T, Tortexplektrum och rödvin. Summan av kardemunnan = har du schysta grejer blir du bra per automatik.
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

Stumfilm för mej är när några gubbar halkar omkring till löjlig pianomusik... Sorry men det är den uppfattning som jag har. :wink:
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
Janne

Inlägg av Janne »

Kan inte påstå att jag är någon större förbrukare av stumfilm men visst finns det en del bra. Call of Kthulu är ju lite rolig där nyinspelningen som gjordes för några år sen också är stum. Tystnaden är ju ingen stumfilm men bra nära och har hursomhelst några riktigt bra stumma scener. Såg en Ben Hur från ca 1920, fantastisk musik till den. Sen är ju faktiskt många av filmerna med snubblande gubbar till pianoklink också väldigt bra.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Stumfilm till livemusik är häftigt, upplevde det på 90-talet då ett Umeband spelade till Buster Keaton bl.a. Vi har avhandlat det i en tråd nånstans nån gång...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Gunnar89 skrev:Stumfilm för mej är när några gubbar halkar omkring till löjlig pianomusik... Sorry men det är den uppfattning som jag har. :wink:
Det var den uppfattning jag själv hade länge. Av någon anledning är det mest stumfilmskomedier man ser på tv, chaplin och liknande, och då är det ju mycket fysisk humor, med snubbel och sånt.
Pianomusiken är en stor missuppfattning om hur den mesta stumfilmsmusik framfördes. Små lansortsbiografer kanske bara hade råd att ha en ensam pianist, men i de finare salongerna hade man smärre symfoniorkestrar.
Sen det här med hastigheten. Den mesta stumfilm filmades med färre rutor per sekund än modern film, vilket gör att stumfilmen går snabbare än den är tänkt att göra om man spelar upp den på en modern bioprojektor. Lyckligtvis finns det utgåvor av stumfilm där man har tagit hänsyn till projektohastigheten, så att allt inte blir sådär jobbigt ryckigt.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Gunnar89 skrev:Stumfilm för mej är när några gubbar halkar omkring till löjlig pianomusik... Sorry men det är den uppfattning som jag har. :wink:
+1 Som pretentiösa filmbögar geniförklarar.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Det våras för stumfilmen har jag iof skrattat hysteriskt åt!
Senast redigerad av Svensson den sön 01 jun 2008, 02:18, redigerad totalt 1 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

knedy skrev:
Well, I'm a pretentiös filmbög and damn proud of it, son! Var det något mer du ville? :wink:
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

GurraG skrev:
knedy skrev:
Well, I'm a pretentiös filmbög and damn proud of it, son! Var det något mer du ville? :wink:

Vad jag vill och du är kommer aldrig beblandas i en och samma mening, unge man! *FNYS*
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Well, I may not know much about art, but I know what I like!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Har för mig att de ville snåla med filmen, så kameramannen saktade ner vevandet.
Antagligen en myt.
Stumfilm är kanon! Men det skall vara pianolir till. Eller stråkkvartett.
Klassikerna Nosferatu och dyl är balla.
Men jag gillar även snubblande gubbar! Helan och Halvan, Chaplin och Buster Keaton.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Jag måste säga att jag har väldigt svårt för Buster Keaton. Men jag har å andra sidan ganska svårt för modern fysisk humor (carrey exempelvis) också...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

En favvis är när Helan och halvan skall sälja julgran till deras evige fiende... lilla ilskna gubben med jättemustasch.
Har inte sett den på över 30 år.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Har bara en sak att säga i ämnet...Theda Bara...vampens ursprung...

Bild
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Jag gillade diktatorn, fast nu var ju inte det nån stumfilm å andra sidan...
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Ah, nuvetjag!!! Det våras för stumfilmen!!!
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

Affe Hitchcock lär har gjort nån film där början är ljudlös och resten av filmen har ljud, stumfilmen upphörde under arbetet... :wink:
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

Min gammelmorfar var faktiskt biografpianist under några år, troligtvis under första världskriget... :wink:
Skriv svar