Datorer

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
ffs pfyrix
Medlem+

Datorer

Inlägg av ffs pfyrix »

Tjaha.. då tackade förmodligen min dator för sig... Står uppfläkt och stinker bränt.. Har varit på G länge då fläktarna inte riktigt orkat med, inte heller strömförsörjningenl.... tja det mesta har väl sagt upp sig.

Så ... Jag kommer förmodligen behöva en ny dator (tänkter inte börja sitta vid Ff´s stora elände, tycker väldigt illa om denna gigantiska skärm... :roll: )

Funderar på bärbar sak, finns det någon kunnig som kan tipsa om dyligt?
Den bör vara hyffsat snabb, stor skärm, ska klara grafikprogram, (typ photoshop, illustrator etc) spel och lite sånt krafs. Bra lagringsutrymme...
För helst inga pengar alls.. :roll: Blev ju kär i HP Pavillion HDX 9350

Fast det var lite många siffror i summan på den... så klart......

Så någon som kan tipsa om någon bra dator...?
*******************************************************************************************************'
Fieldflowers groupie
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

En bra bärbar dator och "för helst inga pengar alls" lär inte vara lätt att hitta. Satsa på en tyst stationär med mycket minne, bra processor och en fin plattskärm. Jag har kikat lite på priset på datordelar nyligen och det är verkligen snorigt billigt.

Att sätta ihop en dator är betydligt enklare än att skruva ihop en bas imo så det ska itne vara några problem att göra själv. :)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
klegg
Medlem

Inlägg av klegg »

Jag säger en Imac 24"(visst, inte bärbar men nära nog ;))
Bild

Eller en Macbook. :D
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

klegg skrev:Jag säger en Imac 24"(visst, inte bärbar men nära nog ;))
Bild

Eller en Macbook. :D
Jag håller helt klart med. De har ju dessutom precis uppgraderat vad som kommer som standard i dem!
Användarvisningsbild
ffs pfyrix
Medlem+

Inlägg av ffs pfyrix »

Är inte ute efter en ny stationär, då den är tänkt att fungera både i mitt hobbyrum (för skärmaskinen och pysslandet) men även för att kopplas till vanlig skärm etc i datarummet för att spela osv. Har en najs plattskärm ståendes (verkar ju bli över då min dator var opålitlig redan innan han började med dumheter som att ryka etc)
Mac går nog dessvärre bort , skärmaskinen blir lite bråkig på mac, fast dom är ju så snygga... :D

Njä gratis går ju inte.. Men HP som jag tror det står mitt namn på (Ff har vissa åsikter där) kostar ju 18 000 vilket kanske inte är helt försvarbart... :cry:
*******************************************************************************************************'
Fieldflowers groupie
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

kolla in zepto, där har du mycke dator för pengarna
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Mac is the shit..

Precis som P-bas. ;)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+

Inlägg av BlueFruit »

Jag tycker det är lättare om man sätter sitt maxpris och sedan letar dator efter de förutsättningarna. Om du har 18000:- som max borde det inte bli några problem. :D

Annars får du gå andra vägen och bestämma vad du ska ha den till och hur mycket kräm du behöver. Ska du spela spel på en bärbar blir det inte billigt. Om du med spel inte menar patiens och liknande.
Personligen skulle jag inte välja HP men smaken är som ....
Användarvisningsbild
ffs pfyrix
Medlem+

Inlägg av ffs pfyrix »

*ler*
Svåra är ju att man inte vill vara för dumsnål heller... Klart.. den för 18000 går ju bort. Vet inte om 7kg dator räknas som så väldigt smidig att ta med sig, fast 20" skärm är ju smaskigt.
Njä kortspel är ju inte riktigt grejen, spelar ju inte dom allra nyaste krigsspelen, men vill ändå ha en burk som hänger med ett tag. Varför inte HP?
Mesta i datorväg här hemma är HP.... Fast det är ju Ff´s jobbs fel... Enda som jag tycker illa om där är deras mjukvara till skrivaren.. Sicket skit!

Marcbass.. Jo men deras bärbara är så små. Å sen gillar jag min skärmaskin väldigt mycket... Mac gör det inte men jag gör det.
:D
Fieldflowers groupie
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

Satsa på något från Fujitsu Siemens. Har en Amilo laptop som verkligen är helt kanon! :)
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
Pyssling
Medlem+

Inlägg av Pyssling »

ff´s pfyrix skrev: Mesta i datorväg här hemma är HP.... Fast det är ju Ff´s jobbs fel... Enda som jag tycker illa om där är deras mjukvara till skrivaren.. Sicket skit!
+Tüsen!! Satsa på en Alienware :)
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+

Inlägg av BlueFruit »

ff´s pfyrix skrev: Varför inte HP?
Har dåliga erfarenheter av HP. Och deras drivrutiner framförallt. Speciellt att hitta uppdaterade efter ett par år.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

zepto... humdidum..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Fungrim
Medlem

Inlägg av Fungrim »

Billigt och bra. Satsa på Dell. Tråkigt men ganska safe.

http://www1.euro.dell.com/content/produ ... l=sv&s=dhs
"Imagination is cheap, as long as you don't have to worry about the details." - Daniel C. Dennet
BTB405QM, GK400RB, Peavey 410TX, Ashdown Drive Plus, ESB MicroBass II /Lars J. Nilsson
Användarvisningsbild
ffs pfyrix
Medlem+

Inlägg av ffs pfyrix »

Diesel skrev:zepto... humdidum..
Inte tillräckligt stor skärm. Men visst billiga var dom.
:)
Fieldflowers groupie
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

knedy skrev:Att sätta ihop en dator är betydligt enklare än att skruva ihop en bas imo så det ska itne vara några problem att göra själv. :)
Det råder ju delade meningar om det... :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
ffs pfyrix
Medlem+

Inlägg av ffs pfyrix »

BarbequeVillage skrev:
knedy skrev:Att sätta ihop en dator är betydligt enklare än att skruva ihop en bas imo så det ska itne vara några problem att göra själv. :)
Det råder ju delade meningar om det... :lol:
hmmm enda på basen jag kan fixa är plektrumskyddet och fluffet.. Datorn... nääe...

:lol:
Fieldflowers groupie
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Enligt mig är bara Hp bra på skrivare.. allt annat krabbar. Men det är vad jag erfarit både privat och inom företagen jag jobbat på. En bekant har precis omvänd syn på HP. Han tycker det är fantastiskt.

Nä för tusan.. för mig finns bara mac nuförtiden. Jag köpte en macbookpro 15 tums relativt nyligen och det är utan konkurrens den bästa dator jag haft. förutom att den blir så inniheliveti varm för att det är gjord i aluminium.
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem

Inlägg av straightedge79 »

marcbass skrev:Mac is the shit..

Precis som P-bas. ;)
En gosse som vet!!! ;)
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem

macahan skrev:Nä för tusan.. för mig finns bara mac nuförtiden. Jag köpte en macbookpro 15 tums relativt nyligen och det är utan konkurrens den bästa dator jag haft. förutom att den blir så inniheliveti varm för att det är gjord i aluminium.
Precis - köpte också en likadan för nån månad sen och förutom värmen så är den helt perfekt! Har en iMac 20" sen innan som stationär dator och den är fortfarande hur bra som helst efter 2,5år.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

straightedge79 skrev: Precis - köpte också en likadan för nån månad sen och förutom värmen så är den helt perfekt! Har en iMac 20" sen innan som stationär dator och den är fortfarande hur bra som helst efter 2,5år.
hehe.. skrämmande lika.. jag har också en 20" imac som står och går... Som är min musikstudio.. jag har däremot inte spelat in något mer än små tester hittills..
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem

macahan skrev:hehe.. skrämmande lika.. jag har också en 20" imac som står och går... Som är min musikstudio.. jag har däremot inte spelat in något mer än små tester hittills..
G5´a?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

straightedge79 skrev:
macahan skrev:hehe.. skrämmande lika.. jag har också en 20" imac som står och går... Som är min musikstudio.. jag har däremot inte spelat in något mer än små tester hittills..
G5´a?
En vit G5: är det ja.. 2,16Ghz :D
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=352377 8)

Billig manick, inte så imponerande prestanda men söt. ;)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem

macahan skrev:En vit G5: är det ja.. 2,16Ghz :D
Great minds think alike!!! ;)
Skriv svar