Världens sämsta bassound?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Urkagurka vad kass både basen och liret lät.
Riktigt ruggig cover. Usch.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Att Fieldy sticker ut såpass mycket som han gör och tar plats och väcker känslor och reaktioner är bra för basismen tycker jag (även om jag inte gillar soundet personligen).
Kan inte på rak arm komma på någon annan modern metalbasist som vi skulle kunna debattera på samma sätt när det gäller sound, men upplys mig gärna - du får dock inte nämna Steve Harris... :wink:

Metalbasister som bara mullrar på och spelar exakt det som gitarrerna gör så man knappt hör vad som är vad är ju betydligt vanligare. Och tråkigare. Hoppas att Robert Trujillo gör något roligare med Metallica än vad Jason tilläts göra på sin tid. :playing:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Fast jag tycker inte det hör till att köra clown-chops när man spelar metal...
Det är olagligt..!
Och RT:s solon med Metallica borde få vilket Metallicafan att vilja kapa av honom fingrarna...

Tycker absolut att det är kul att basisterna för en gångs skull får lite utrymme, men då kan man väl spela med lite smakfullhet.

Men Fieldy... jösses.... det låter verkligen kattbajs...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

blackparkas skrev:Fast jag tycker inte det hör till att köra clown-chops när man spelar metal...
Det är olagligt..!
Och RT:s solon med Metallica borde få vilket Metallicafan att vilja kapa av honom fingrarna...

Tycker absolut att det är kul att basisterna för en gångs skull får lite utrymme, men då kan man väl spela med lite smakfullhet.

EXAKT så låter det! 8)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

blackparkas skrev:Fast jag tycker inte det hör till att köra clown-chops när man spelar metal... Det är olagligt..! Och RT:s solon med Metallica borde få vilket Metallicafan att vilja kapa av honom fingrarna...

Clown-Chops! Ha ha! :lol:

Jag plussar på både smakfullheten och kattbajset men mest att det vore kul om metalbasister fick mer utrymme. Och då menar jag i låtarna.

Rena solon - gitarr, bas eller trummor - som Metallica ägnade halva konserterna åt ett tag - har jag aldrig sett poängen med riktigt. Så här föredrar jag när det ser ut :fullband:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Å andra sidan så behöver inte jag vara gammelmanssur jämnt.
Bandet och publiken verkar nöjda, så det är ju huvudsaken.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+

Inlägg av unicornbass »

Det är fint väder ute!
:D
Bild
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det är ju en smaksak det där..
Jag tycker att tills tor del så gör det sig väldigt bra när basen följer gitarrerna.
Se på Pantera t.ex. Skulle Rex köra något annat skulle det ju bara bli bajs.
Men det är klart, viss frihet måste man ju även som basist ha.
Hatar att hamna i de situationer då det finns en kapellmästare el. dylikt som minsann har en fast åsikt om hur basen ska spela och då oftast tycker man ska hålla sig till grundton.
Beroende på tillställning/uppdrag får man ju naturligtvis hålla sig till vad som sägs i den mån det går.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

unicornbass skrev:Det är fint väder ute!
Snart! SNART!!! Fan va skönt det ska bli..
ITALY HERE WE COME!!!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+

Inlägg av unicornbass »

Liten skrev:
ITALY HERE WE COME!!!

VISSTE du skulle vakna på det där!

Taget från Lido di ostia, förra året i Maj. Tror jag tog Gnocci di patate på lunchrestaurangen eller något annat läckert!
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

unicornbass skrev:
Liten skrev:
ITALY HERE WE COME!!!

Taget från Lido di ostia, förra året i Maj. Tror jag tog Gnocci di patate på lunchrestaurangen eller något annat läckert!
Sitter och kollar tematoscana.se hoppas på att boka något där de första dagarna.. sen ta oss ner till ron en natt.. sen antagligen lapa sol på sardinien de sista dagarna.. vi får se..
Bilden livade upp! Tack!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+

Inlägg av unicornbass »

Liten skrev:
unicornbass skrev:
Liten skrev:
ITALY HERE WE COME!!!

Sitter och kollar tematoscana.se hoppas på att boka något där de första dagarna.. sen ta oss ner till ron en natt.. sen antagligen lapa sol på sardinien de sista dagarna.. vi får se..
Bilden livade upp! Tack!
Det var så lite! kolla in på http://www.italyguides.it och ladda ner deras Rom-podcast. Övermäktig! Mina favoritplatser i Rom är Piazza Navona, Pantheon, Nomentana, Villa borghese, Piazza Popolo men även Trastevere, Tiburtina mm. Det finns SÅ mycket att uppleva i Rom. Missa inte vegetariska restaurangen på Via Margutta. Kulinariskt himmelrike!

Jo, måste vara lite Svensk här också! / Jag gillar inte heller basljudet men tyvärr så tänker jag inte klaga ändå! Adesso Basta! :wink:
Användarvisningsbild
minilurk
Medlem

Inlägg av minilurk »

alla i korn suger verkligen, och jag gillar dem så lite som går
Send the children to the fire, sons and daughters stack the pyre
Stoke the flame of the empire, live to lie another day
Face of hypocrisy, raping democracy
Apocalyptic, we count the days
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

daionsavage skrev:Det första klippet hade verkligen ett.. eh.. annolunda ljud. Jag kunde inte höra vad han gjorde eftersom det bara var bandrasslet som gick igenom till mina högtalare :roll: Låter Fieldy likadant i studion?
Har inte hört så mycket, men ja, det gör han.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

[quote="unicornbass"Tror jag tog Gnocci di patate på lunchrestaurangen eller något annat läckert![/quote]
Finns det gnocci di nåntingannat? Förutom i barillas paket förståss...=)
Om ett par veckor hoppas jag att jag och min peugeot befinner sej i Kroatien någonstans....Via alperna förhoppningsvis.....inte heller helt omöjligt att jag drar en repa förbi Monza bara för att få beträda helig mark...Jag var 4 km därifrån i vintras men vi var tvungna att vända bilen pga den bedrövliga trafiksituationen...Hade vi inte vänt då hade vi missat vårt plan hem!!! Gode herr adolf borde ha hunnit berätta en och annan sak om vägarna för italienarna.....;-)

Finns det ngn semester 2008-topic?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+

Inlägg av Billy »

Är inget fan av Fieldy eller hans sound alls, men hans signatur-ibanez (K5) är sjukt skön och låter förjävla bra, checka in den! Det låter som att han en extrem hängmatta. Metallicacovern var förskräcklig...

Hittade förresten några quotes :

“Take the midrange and turn that $%#@$ off”
"I'm a drummer. A drummer on bass."
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+

Inlägg av matt_deluxe »

Äh... Feildy har ett sound som funkar för bandet, sen om man gillar det eller inte är väl en helt annan sak. Men Korn hade inte stuckit ut som dom gjorde när dom dök upp på 90talet om det inte hade varit för det där bassoundet och gitarrernas nedstämda single-string riff. Jag tycker fortfarande att de band som kom efter var mycket sämre än Korn var.

Robert Truijo har jag aldrig lyckats skilja ut från gitarrerna i Metallica. Jason Newsted kunde man urskilja vad han spelade. Men jag hoppas Att nästa Metallica platta blir bättre ur bassynpunkt, när han får spela själv, för jag vet ju att han kan spela svinbra.

Om vi ska prata gräsligt sound bör vi prata om basisten i Danko Jones. Jag älskar dom, men basljudet är hårresande att lyssna på. Funkar bra när hela bandet öser på, men själv är det precis det sound jag inte vill ha.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

matt_deluxe skrev: Om vi ska prata gräsligt sound bör vi prata om basisten i Danko Jones. Jag älskar dom, men basljudet är hårresande att lyssna på. Funkar bra när hela bandet öser på, men själv är det precis det sound jag inte vill ha.

Din hedning!!!
Lyssna på Lovercall!
Precis så ska det låta om en bas!
Distad P-bas, för det måste det bara vara....

Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Tyckte det var kanonljud på Danko live anno 2006 med ovan nämde bassist, trots (eller tack vare) EBS riggen som jag var skeptisk till vid den tiden.
Lovercall lät hur bra som helst.
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+

Inlägg av unicornbass »

figgebass skrev:[quote="unicornbass"Tror jag tog Gnocci di patate på lunchrestaurangen eller något annat läckert!
Finns det gnocci di nåntingannat? Förutom i barillas paket förståss...=)
Om ett par veckor hoppas jag att jag och min peugeot befinner sej i Kroatien någonstans....Via alperna förhoppningsvis.....inte heller helt omöjligt att jag drar en repa förbi Monza bara för att få beträda helig mark...Jag var 4 km därifrån i vintras men vi var tvungna att vända bilen pga den bedrövliga trafiksituationen...Hade vi inte vänt då hade vi missat vårt plan hem!!! Gode herr adolf borde ha hunnit berätta en och annan sak om vägarna för italienarna.....;-)

Finns det ngn semester 2008-topic?[/quote]

Jag ska se om vi inte kan starta en.... se vem som hinner först?

Man ska inte köra bil i Italien... ett tips bara! Är du inte uppe i 50 på under 3 sek vid ett rödljus blir du påkörd bakifrån... :wink:

Tåg är det perfekta sättet att resa inom Italien. Snabbt, tågen är I TID (när hände det senast i Sverige... ) och det är alltid kul att träffa nya människor!
Användarvisningsbild
albin
Medlem+

Inlägg av albin »

unicornbass skrev:Jag ska se om vi inte kan starta en.... se vem som hinner först?

Man ska inte köra bil i Italien... ett tips bara! Är du inte uppe i 50 på under 3 sek vid ett rödljus blir du påkörd bakifrån... :wink:

Tåg är det perfekta sättet att resa inom Italien. Snabbt, tågen är I TID (när hände det senast i Sverige... ) och det är alltid kul att träffa nya människor!
sorry för att jag fortsätter ot....
var med familjen i italien förra veckan, och vi fick en opel vivaro att köra omkring i veronas trånga bakgator med.
som tur är har farsan kört mycket folkabuss där nere :wink:

Bild
Ska det gå åt helvete, ska det gå med musik!
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+

Inlägg av unicornbass »

albinriddlah skrev:
unicornbass skrev:Jag ska se om vi inte kan starta en.... se vem som hinner först?

sorry för att jag fortsätter ot....
var med familjen i italien förra veckan, och vi fick en opel vivaro att köra omkring i veronas trånga bakgator med.
som tur är har farsan kört mycket folkabuss där nere :wink:

Bild
WOW! Respekt! Allting större än en Smart är stort där... :wink:
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+

Inlägg av matt_deluxe »

Blackparkas: Jag får återkomma om just Lovercall, men i stort är det just det att det är väldgt mycket distad spretig topp och lite vrål från botten som jag inte gillar. Det är så jag upplever att det låter om jag lägger disten mellan basen och stärken. Basljudet kan ju har blivit trevligare på senare tid. Kan inte heler minnas att jag misstyckte när jag såg dom i Örebro för en evighet sedan. Helt beside the point, så vill jag bara upplysa om att min bas var lajnad på kyrkogigget i söndags, men det var ju stadskyrkan, frikyrkorna kanske distar.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Haha!
Lajnad bas är djävulens påfund!
Det är min högst frireligiösa syn på det hela! :D
Förresten så är det kanske bara jag som distar i kyrkan, funderade på att dra med TS9:an till sthlm på fredag när jag ska lira på en vigsel, men, njae... tror jag hoppar det.

Lovercall släpptes väl på plattan som de blev kända med har jag för mig, så den lär vara nå´t år.

Skriv svar