Vad gör man när inspirationen tryter?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

rumpeldunken skrev: Själv har man nästan aldrig fiskat, men det har blivit 2-3 gånger och jag, hmm...tror jag gillar det!
Fiska är ju kanon....har inte fiskat mycket i mitt liv men dom senaste åren har vi haft ett par kastspön liggandes bak i bilen....köpte , på en kompis inrådan en mörrumsspinnare "för den tar du gäddor med direkt" och på femte kastet , längsmed en vassrugg, så kom ett könt sugande drag i spöhelvetet och oj vad glad jag var när jag halade in den jävla krokodilen...ända tills jag insåg att jag antingen skulle bli tvungen att försöka få ut draget ur käften på honom eller bli tvungen att mörda honom....jag började tycka barnsligt synd om honom ....han hade ju inte gjort mej nåt....
;-)
Till slut efter en lång kamp så brast linan när jag skulle dra upp hnom på bryggan och då var han så trött stackarn att han bara sjönk...jag tror fan att han drunknade...;-)
Nästa gång jag fiskar ska jag tammefan se till att ha med mej en kallblodig mördare som kan ta hand om elakheterna...

//Mesen!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
gäst

Inlägg av gäst »

figgebass skrev:
rumpeldunken skrev: Själv har man nästan aldrig fiskat, men det har blivit 2-3 gånger och jag, hmm...tror jag gillar det!
Fiska är ju kanon....har inte fiskat mycket i mitt liv men dom senaste åren har vi haft ett par kastspön liggandes bak i bilen....köpte , på en kompis inrådan en mörrumsspinnare "för den tar du gäddor med direkt" och på femte kastet , längsmed en vassrugg, så kom ett könt sugande drag i spöhelvetet och oj vad glad jag var när jag halade in den jävla krokodilen...ända tills jag insåg att jag antingen skulle bli tvungen att försöka få ut draget ur käften på honom eller bli tvungen att mörda honom....jag började tycka barnsligt synd om honom ....han hade ju inte gjort mej nåt....
;-)
Till slut efter en lång kamp så brast linan när jag skulle dra upp hnom på bryggan och då var han så trött stackarn att han bara sjönk...jag tror fan att han drunknade...;-)
Nästa gång jag fiskar ska jag tammefan se till att ha med mej en kallblodig mördare som kan ta hand om elakheterna...

//Mesen!
Hahaha...Bra där! :tummenupp:
dereborn

Inlägg av dereborn »

MALA skrev:
Liten skrev:Mala: så är det.. Att pausa är bland det viktigaste man kan göra imo.. låta instrumentet återuppta sin dragningskraft..
Andra tips:
Ta upp en till ny hobby!
Köp en hund!
Se RIKTIGT vackra och bra filmer... Efter jag såg Hero snöade jag in totalt på att hitta en Koto.. eller ev lykas få min bas att låta som en..

jag kommer med mer..
Det här tror jag på, ska ägna sommaren åt kajakfiske och skita i allt vad basism heter. Tack Liten
BRA!

Gör annat som du gillar! För mej brukar ett par dagar i snickarbralla göra susen t.ex. Men t ex ditt fiske tror jag är kanon!

Eller testa nåt som du aldrig gjort. Skjut lerduvor, dreja en askkopp, ja...du hajar!
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Meta en fin sommarkväll är fan grejor!
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
basic
VIP medlem

Inlägg av basic »

usch

varit där själv....

Men efter att ha slutat upp att spela varenda ledig stund
med allt å alla, så fann jag lugnet med att umgås mer med
många som jag "försummat", å det med vänner som INTE
spelar musik.
Inget musiksnack, inget bassnack, utan mycket annat
att lyssna på ock diskutera. Å allt detta med goda vänner, som jag lagat
got mat med, och pratat livet med...
Detta pågick ett par år....å sen hittade jag hit, till pratabas,
och bytte jobb i samma veva, å nu spelar jag bättre, roligare,
än någonsin!

Hoppas det inte ska ta så lång tid för dig, men jag behövde det!

Inte alltid en svacka behöver vara långvarig!
Användarvisningsbild
Myxomatosis
Medlem+

Inlägg av Myxomatosis »

Ett tips kan ju vara att peta lite på ett annat instrument ett tag.. omväxling förnöjer och du lär ju inte bli en sämre basist av det precis.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Hoppas ingen här inne blir ledsen nu.. men jag beslutade att lägga ner allt som hade med bas att göra efter jag såg Titiyo live på grönan i samband med hennes "Come along now" platta.. (hoppas inte det var någon här inne som lirade med henne då..)

Det var den tråkigaste konsert jag varit på.. ingen hade någon som helst glöd och det lät slätstruket och taffligt..
Efter den spelningen så kände jag: Är detta målet? Vill jag stå såhär och harva om tillfället uppkommer?? Nä fy fan va öken... Så jag sålde ampeg classic riggen.. behöll basarna.. och slutade lira.. (bas).. byggde en bil/flyg-simulator och började spela/tävlade online.. efter ca 1 år så sög det till i bas-tarmen igen.. å det har hållit i sig..
peppar, peppar..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Det är ju tråkigt när man drabbas av svackor, men det är inget att oroa sig över. Man behöver inte göra så mycket åt det heller, det löser sig på ett eller annat sätt. Du ska nog inte tänka att du står vid ett vägskäl, att det antingen att sluta spela eller att öva som en tok som gäller. Då blir det för laddat. Spela bara när du känner för det, för om du spelar fast du inte har lust så får du en negativ känsla i förhållandet till ditt instrument som kanske hänger kvar eller växer till nästa gång du plockar upp en bas. Så ska det ju inte vara.

Ofta hänger ju mina spelmässiga svackor ihop med hur jag mår annars. Om jag är trött mentalt så har jag inte samma kraft att stå emot min självkritik. Jag är väldigt självkritisk och oftast så är det bra. Jag sparkar mig till att försöka bli bättre hela tiden. Men är jag trött mentalt så leder det istället till att jag får dåligt självförtroende och då hamnar man lätt i en nedåtgående spiral.

Det jag vill säga är att du inte ska hetsa upp dig för mycket. Det löser nog sig. Men här är några tips man kan använda sig av ifall man tycker att det inte är kul att spela:

1. Gör inte speciellt, det löser sig.
2. Fundera ut om det är ngt särskilt som du inte är bra på och öva på det.
3. Ta en lektion, fast bara en. Som inspiration.
4. Spela under en begränsad tid, t ex max en halv timma per gång eller ännu mindre.
5. Ta en paus.
6. Lyssna på basister som är sämre än en själv.

Typ...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

Kanontips från alla, de har säkert att göra med all press runt omkring, extremt mycket jobb utan ledighet under längre tid ett, kanske bara behöver ladda batterierna.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+

Inlägg av BlueFruit »

Nu funkar nog inte det här tipset på dig som har stor tillgång till nya basar.
Men när jag hamnade i en svacka för ett par år sedan var lösningen att köpa lite nya grejer. Jag hade haft samma basar i 15 år så jag sålde min Warwick och min Yamaha och köpte en ny Fender och en Fbass. Det kostade en hel del men suget att spela kom tillbaks.
Och sitter i än.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

En variant är att du tar upp ett instrument till så länge? När jag tröttnar på basen brukar jag alltid gå och försöka spela gitarr istället, funkar rätt OK !
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Liten skrev:Hoppas ingen här inne blir ledsen nu.. men jag beslutade att lägga ner allt som hade med bas att göra efter jag såg Titiyo live på grönan i samband med hennes "Come along now" platta.. (hoppas inte det var någon här inne som lirade med henne då..)

Det var den tråkigaste konsert jag varit på.. ingen hade någon som helst glöd och det lät slätstruket och taffligt..
Efter den spelningen så kände jag: Är detta målet? Vill jag stå såhär och harva om tillfället uppkommer?? Nä fy fan va öken... Så jag sålde ampeg classic riggen.. behöll basarna.. och slutade lira.. (bas).. byggde en bil/flyg-simulator och började spela/tävlade online.. efter ca 1 år så sög det till i bas-tarmen igen.. å det har hållit i sig..
peppar, peppar..
FAN vad lustigt!! Jag såg det giget i kungsan och jag höll på att somna av uttråkning.Det enda som fick mej att hålla mej vaken var den irritation jag kände över att en hoper bra musiker inte hade mer självrespekt/balle/intresse av att göra ngt bra.....
Om jag ska peka finger så tror jag nog att det var "coachens fel"...
Titiyo var ju då lika het och engagerad som en påse gamla läderskridskor och då får man det band man förtjänar.
Jag ruttnade ihjäl mej på känsln jag fick av Titiyo...den där vidriga attityden som sa "om ni inte hajar och tycker att det här är bra ....ja då är ni bara inte coola nog....visa mej uppskattning så kanske jag underhåller er...jag tänker inte anstränga mej om inte ni gör det först"....USCH!
Tycker det är förjävligt att folk får åka ut och ta betalt för att INTE ge gärnet. Undrar hur många krögare som gått under pga att dom köpt in en överpriserad EMA-akt som kommer dit och dessutom bjuder på undermålig, oengagerad underhållning...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

the_great_alfonzo skrev:En variant är att du tar upp ett instrument till så länge? När jag tröttnar på basen brukar jag alltid gå och försöka spela gitarr istället, funkar rätt OK !
Jo, jag spelade trombone och gitarr professionellt under många år men först fick jag lägga av blåsandet p g a min första skada och när jag bröt nacken la jag av med gitarren, har hjärnspöken vad gäller gitarren, just att jag vet att jag inte fixar sådant jag klarade innan så jag har inte rört en gura sedan 1991. Bas började jag spela eftersom jag inte hade någon tidigare relation utan det fick bli från scratch på något sätt.
Min brist på inspiration kan kanske t o m bero på att jag tycker att jag inte kan komma längre på grund av de motorikskador jag har i händerna, vet inte riktigt :?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Inspirationsproblem? Det givna svaret på det för oss musiker:

http://en.wikipedia.org/wiki/Oblique_Strategies
http://www.rtqe.net/ObliqueStrategies/
http://tools.blackhat-seo.com/strategies/

Oblique strategies. Brian Eno är Gud.

//J
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

Jag har själv upplevt samma "trauma" som du MALA. Jag gick totalt i väggen för 10-15 år sedan då jag fick nog av cover-svängen. Mitt under pågående gig började jag undra vad i helvete jag höll på med. Jag hade inte kul för fem öre och allt kändes bara fullständigt meningslöst.

Jag sade upp mig från bandet dagen efter och därefter rörde jag inte basen på nästan två år. Eftersom jag är latent trummis och eftersom tillfället dök upp hoppade jag med i ett kul band som just då stod utan "pinnapåg" och som saker och ting utvecklades hittade jag tillbaks till glädjen med musik och spelande. Till slut började längtan efter basen också, helt oforcerat, komma tillbaka och plötsligt var jag "tillbaks" igen.

Ett års total frånvaro från musik och ett år med trummor räddade mig. Suget och inspirationen var (och är fortfarande) större än någonsin.

Det är självfallet helt individuellt hur man tacklar sådant här, men mitt tips är att du helt enkelt bara försöker låta basen ligga utan att ha dåligt samvete. Flyt med strömmen ett tag och ha sinnet öppet. Rätt som det är dyker det upp ett tillfälle som kanske får dig att "vakna" igen.

Jag lider med dig, men jag är övertygad om att det kommer att lösa sig så småningom.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Inlägg av Marshall »

MALA skrev: Ja, det kan nog vara så. För mig har bandet och kören varit vattenhål i vardagsslitet, den riktiga "kicken". Det kanske helt enkelt är en separationsdepression (långt ord) och gnistan kanske kommer när det vardagliga är överstökat och man fått en lång semester (första på tre år) och kanske hittar ett nytt band
Första semestern på tre år??
Jag tycker jag känner igen lite av auran kring det du beskriver.
Kan det vara så att du har för många järn i elden?
Och att bandet och kören var en stor del av din identitet?

För snart två år sedan sa min skalle STOPP. Tusen saker på G, en telefon som aldrig slutade ringa från jobbet, försökte febrilt att hålla liv i en parallel utbildning. Hundra projekt privat med hus, sommarhus, båt, ungar, jakt mm mm. Ambulansen hämtade mej utanför en statoilmack när jag knappt kunde hålla i telefonen för att ringa 112.

Nu är det förhoppningsvis inte så illa, men ta lite tid och fundera över hur livet ser ut. Är det kanske för mycket? Dags att skala av lite av alla projekt och måsten och inse att man inte kan göra allt.
Släpp alla halvhjärtade saker för en tid och känn efter. Förhoppningsvis kommer lusten tillbaka för några av dom.
Det är bättre att bromsa i tid och fundera.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

MALA skrev:Kanontips från alla, de har säkert att göra med all press runt omkring, extremt mycket jobb utan ledighet under längre tid ett, kanske bara behöver ladda batterierna.
Precis, lite det jag misstänkte... Ta det lugnt, sitt på din terass och ta en god belgisk öl och njut av solen. Att hitta på massa andra grejer för att slippa tänka på det som du inte mår bra av kanske inte är en så bra idé. Kanske bra att under semestern försöka få ner ditt inre tempo?

Mvh/Dr. Phil

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Jag gick in i bas-väggen för 10 år sedan. Det blev ett stort hål....! Jag sålde allt jag ägde i basväg. För 3 år sedan kom det tillbaka ... så in i helvete och det är roligare än någonsin.

Have a break, have ö metspö!! Det behöver inte vara 7 år men ett tag iallafall. Det kommer tillbaka!

Och under tiden så tar jag hand om Wickarna ... :D
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

Tack ALLA! Känns faktiskt som det finns ett basliv där bortom horisonten. Ställer ner basarna i replokalen och gör något helt annat i sommar. Dags att tagga ner kanske men hösten ser överjävligt ut på jobbstadiet men man kan faktiskt bestämma sig för att totalt strunta i det och bara ta vad som finns här och nu ett tag framöver.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

MALA skrev:Tack ALLA! Känns faktiskt som det finns ett basliv där bortom horisonten. Ställer ner basarna i replokalen och gör något helt annat i sommar. Dags att tagga ner kanske men hösten ser överjävligt ut på jobbstadiet men man kan faktiskt bestämma sig för att totalt strunta i det och bara ta vad som finns här och nu ett tag framöver.
Precis. Ingen idé att oroa sig för något som inte finns än...

Användarvisningsbild
EA
Medlem+

Inlägg av EA »

Nu när vi snart blir grannar så kanske vi kan ta och paddla lite tillsammans…
Jag skulle också behöva göra nåt helt annat.
I live and I learn!
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

EA skrev:Nu när vi snart blir grannar så kanske vi kan ta och paddla lite tillsammans…
Jag skulle också behöva göra nåt helt annat.
Deal! Vi måste absolut träffas och skippa bassnacket. Hör av mig när jag landar
Användarvisningsbild
EA
Medlem+

Inlägg av EA »

:tummenupp:
I live and I learn!
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

basmartin skrev: Det jag vill säga är att du inte ska hetsa upp dig för mycket. Det löser nog sig. Men här är några tips man kan använda sig av ifall man tycker att det inte är kul att spela:

1. Gör inte speciellt, det löser sig.
2. Fundera ut om det är ngt särskilt som du inte är bra på och öva på det.
3. Ta en lektion, fast bara en. Som inspiration.
4. Spela under en begränsad tid, t ex max en halv timma per gång eller ännu mindre.
5. Ta en paus.
6. Lyssna på basister som är sämre än en själv.

Typ...
Röd dag på fredag... Du kan lyssna på mig o mitt bluesband på Café KoM.
Tror det faller under punkt 5&6 8) :dancy:
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Skriv svar