Liten skrev:Jag är för liten/började spela bas för sent för att veta hur taskiga 60-talarna / 70-talarna kändes när dom var nya.. men med tanke på hur bra "the new" American standard-jazzen som hängde på börsen kändes.. så kan man bara konstatera att den år 2040 kommer att vara SJUKT bra!..
Jag spelade på en '63 P på 70-talet och jag kommer ihåg att jag då tyckte att dom nya P-basarna var riktigt tråkiga... osköna, fula, kantiga smala halsar etc.
Håller med om att nya Fender Am Std är bra, jag tror att de är en riktig fullträff.
Bastappe skrev:Det skulle vara intressant att göra ett blindtest av olika P-basar(eller Jazz). Gamla och nya orginalfender mixat med kopior. Slipade strängar, oslipade strängar osv. Vilken Bas låter Bäst?
Jag kan inget om hur man går till väga för att göra ett vetenskapligt korrekt test, men det finns massor av erfarenhet inom de mest skiftande ämnen på PrataBasforumet så???
Vad känner Ni???
Vill du blidtesta lyssnande eller spelande, d.v.s. ljudet eller känslan?
Precis, det är hela grejen med vintage-hightech-diskutionen och detdär. Ska man bara jämnföra ljud så är det ju sjukt svårt/omöjligt även för dom mest inbitna experter och audiofiler att höra skillnad. Å andra sidan så är det ju inte bara ljud man lyssnar efter i musik, utan hur det låter, vilket är något helt annat och som mycket väl påverkas av tex. vilken årsmodell man spelar på.
Bastappe skrev:Det skulle vara intressant att göra ett blindtest av olika P-basar(eller Jazz). Gamla och nya orginalfender mixat med kopior. Slipade strängar, oslipade strängar osv. Vilken Bas låter Bäst?
Jag kan inget om hur man går till väga för att göra ett vetenskapligt korrekt test, men det finns massor av erfarenhet inom de mest skiftande ämnen på PrataBasforumet så???
Vad känner Ni???
Drömmen är ju givetvis lyssnande och spelande. Jag tror absolut att känslan av en go bas kan påverka spelandet.
Men min tanke var menat åt ljudet.
Jag kanske skulle döpt tråden till nå´t annat, men nu blev det så här litet otydligt.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Svensson skrev:Jamen det vore ju fan konstigt om det inte hade hänt någonting på 400 år med instrumentutvecklingen! Jag menar det är ju inga 1000 kronors kinesfioler dom jämför med utan instrument i 100.000 kr klassen. Jag är inte ett dugg förvånad att dom spöade stradivariusen.
Elbasen har nog utvecklats ännu mer. Tacka Alembicfolket för det.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Vad känner Ni???
Drömmen är ju givetvis lyssnande och spelande. Jag tror absolut att känslan av en go bas kan påverka spelandet.
Men min tanke var menat åt ljudet.
Jag kanske skulle döpt tråden till nå´t annat, men nu blev det så här litet otydligt.
Skulle nog vara svårt att provspela eftersom man troligen skulle känna av slitaget på 60-talaren och därmed kunna syna vilken bas det är.
Myxomatosis skrev:Skulle nog vara svårt att provspela eftersom man troligen skulle känna av slitaget på 60-talaren och därmed kunna syna vilken bas det är.
Inte om man aldrig får se basarna innan testet och innan man gör sitt utlåtande. Sen blir det ju fånigt om nån sitter och försöker "känna" sig fram till vad det är, typ att kolla om det är långa stämskruvsstolpar och sånt. Den som gör ett sånt här test borde rimligen vara intresserad av att ta reda på hur mycket det visuella och placeboeffekten spelar in, så då förstör man bara för sig själv om man inte låter bli att gissa vad det är man spelar på. Det som man oundvikligen känner är om det är en tidig bas med den tokbreda halsen, vilket de nya inte har. Men det kan ju lika gärna vara en Warmoth eller vad som helst, så det avslöjar ändå inte precis vad det är. En relic skulle heller inte kännas som en ny bas, trots att det är det.
Jag tror alltså att det är fullt genomförbart. Bort med alla kåpor och sätt på precis samma strängar på alla basar bara, samt justera dem ganska likvärdigt om det är möjligt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Myxomatosis skrev:Skulle nog vara svårt att provspela eftersom man troligen skulle känna av slitaget på 60-talaren och därmed kunna syna vilken bas det är.
Inte om man aldrig får se basarna innan testet och innan man gör sitt utlåtande. Sen blir det ju fånigt om nån sitter och försöker "känna" sig fram till vad det är, typ att kolla om det är långa stämskruvsstolpar och sånt. Den som gör ett sånt här test borde rimligen vara intresserad av att ta reda på hur mycket det visuella och placeboeffekten spelar in, så då förstör man bara för sig själv om man inte låter bli att gissa vad det är man spelar på. Det som man oundvikligen känner är om det är en tidig bas med den tokbreda halsen, vilket de nya inte har. Men det kan ju lika gärna vara en Warmoth eller vad som helst, så det avslöjar ändå inte precis vad det är. En relic skulle heller inte kännas som en ny bas, trots att det är det.
Jag tror alltså att det är fullt genomförbart. Bort med alla kåpor och sätt på precis samma strängar på alla basar bara, samt justera dem ganska likvärdigt om det är möjligt.
Jo, jag håller med.
Det jag tänkte på var slitageskillnader i lack på hals och kropp.. men det skulle nog gå att fixa ja.
Myxomatosis skrev:Jo, jag håller med.
Det jag tänkte på var slitageskillnader i lack på hals och kropp.. men det skulle nog gå att fixa ja.
Jag tror det skulle vara grymt roligt med ett blindtest av basar med massa olika modeller! Man behöver inte ens ändra strängval och setup, bara prova varandras basar med ögonbindel. Det skulle nog öppnas en och annan dörr till andra typer av instrument har jag en känsla av. Typ som om vintage-fanatikern spelar på en Warwick och tycker att den känns och låter kanon, eller om hi tech-basisten får en gammal Fender i näven och känner detsamma. Ofta har man ju justerat sin bas efter egna önskemål, som kanske passar just den basen väldigt bra, så det kan ju vara kul att känna på vad andra tycker är bra utan att kunna blanda in förutfattade meningar. Visst skulle det vara lite läskigt om man inser att ens egen bas är skit i jämförelse med annat, men jag skulle gärna göra det för att nå närmare "sanningen", det vill säga vad jag gillar egentligen.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.