Får lösa det med ett mindre kirurgiskt ingrepp eller något.
Men tack igen för videon!
Ska se och höra fram emot det.figgebass skrev:Well...det hade du kunnat få göra om det inte varit så att det gick så totalt åt helvete på en sekund!!Bastappe skrev: Vi kunde gott fått hört lite mer av "flärpet" på slutet. P-bas?
Chopsen är inte vad dom var runt -88....då JEFFLA smattrade det utta ba faaaan!
Nu när jag vet hur lätt det var att filma mej direkt upp på youtube så kan det ju hända att jag startar min trummaskin och slappar sej lite så att du kan få nåt att garva åt. =)
Ja men om du kan sträcka dej över 3 och ett halvt band så är det ju inget problem....du ska ju bara sträcka dej över 3! =)Dramo skrev:Nu är bara problemet att jag knappt når med lillfingret även om jag försöker. Mina fingrar är värdelösa, kan bara sträcka sig mellan tre och ett halvt band...![]()
Får lösa det med ett mindre kirurgiskt ingrepp eller något.
Men tack igen för videon!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Här kommer lite pllackoplackoplunk av på-figge for ya...Bastappe skrev: Vi kunde gott fått hört lite mer av "flärpet" på slutet. P-bas?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
GÔTT, tackarfiggebass skrev:Här kommer lite pllackoplackoplunk av på-figge for ya...Bastappe skrev: Vi kunde gott fått hört lite mer av "flärpet" på slutet. P-bas?
http://www.youtube.com/watch?v=fylKYVk7-zc
Du kanske hade velat ha mer illsmatter.....jag måste öva lite först....man slappar ju inte så vörst ofta nu för tiden...
Nice! Det schvänger ju katten!figgebass skrev:Här kommer lite pllackoplackoplunk av på-figge for ya...Bastappe skrev: Vi kunde gott fått hört lite mer av "flärpet" på slutet. P-bas?
http://www.youtube.com/watch?v=fylKYVk7-zc
Du kanske hade velat ha mer illsmatter.....jag måste öva lite först....man slappar ju inte så vörst ofta nu för tiden...
Slapping för mig är en variant av anslag som kan användas i många olika sammanhang. Jag försöker lära mig spela alla basgångar med så många olika anslagsvarianter som möjligt. Mycket nyttigt tror jag.GurraG skrev:Figge, jag är inte någon jättefan av slapping, men det där gillade jag! Ett svängigt groove utan för mycket exesser. Så ska det vara, om det nödvändigtvis ska slappas. Tycker jag alltså.
Jag förlorade vänster pekfinger för ganska precis 25 år sedan och den första insikten det gav mig var att jag inte skulle kunna bli någon ny Stanley Clarke, som jag hade planerat. Nästa insikt var att jag inte var ensam i bandet utan en kugge i ett hjul där allting måste ha samma mått för att passa och fungera. Jag upptäckte oxå att någon i ett band måste ta lite mera ansvar för helheten, så jag började spela med öronen i stället för fingrarna.........känn på den !!! ;o)Hellboy skrev:Och en strängJohannes skrev:Många självutnämnda proffs här på forumet kommer förmodligen att hävda motsatsen men allvarligt talat, egentligen räcker det met ett finger.
//Ett självutnämnt proffs
Det där var både inspirerande, fascinerande och lite synd att höra.Mc Green skrev: Jag förlorade vänster pekfinger för ganska precis 25 år sedan och den första insikten det gav mig var att jag inte skulle kunna bli någon ny Stanley Clarke, som jag hade planerat. Nästa insikt var att jag inte var ensam i bandet utan en kugge i ett hjul där allting måste ha samma mått för att passa och fungera. Jag upptäckte oxå att någon i ett band måste ta lite mera ansvar för helheten, så jag började spela med öronen i stället för fingrarna.........känn på den !!! ;o)
Jag har två övningar för vänsterhanden uppe nu. Lektion 2 och Lektion 5 är två olika varianter för att att öva upp styrka, smidighet och koordination i just vänsterhanden.Dramo skrev:Nu har jag spelat bas i snart ett år, men inte har jag blivit bra för det.
Jag har nämligen ett litet problem. Jag har allmänt stela och oviga fingrar, så jag når inte hur långt som helst på halsen, särskilt inte på en OLP med jumbofrets.
Det största problemet ligger dock i lillfingret, eftersom jag saknar kraft där när det kommer till att trycka ner strängen mot bandet. Så det slutar med att lillfingret inte används alls.
Har ni några tips på hur man tränar upp styrkan och motoriken i sina fingrar, särskilt de vänstra?