anli skrev:Utan att vara proffs, så svarar jag dist eller i vissa fall fuzz.
Eventuellt med en oktav efter i signalväg.
Men det är bara garageåsikter
Din visdom har jag haft nytta av tidigare i andra sammanhang....
Du är väl proffs inom Dist-världen iallafall. Varför lägger man oktaven efter disten och inte innan ? Det ultimata vore att kunna dista bara ena oktaven så man fick bibehållen bas...hmm....svårt att uppnå med en kanal antar jag...
Lägger man oktaven efter disten så blir den låga oktaven ren förstås. Blir lite dubbelgura typ.
Man kan lägga oktaven innan (båda oktaverna distas), men distar brukar skära bas. Lite mer homogent.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
anli skrev:Lägger man oktaven efter disten så blir den låga oktaven ren förstås. Blir lite dubbelgura typ.
Man kan lägga oktaven innan (båda oktaverna distas), men distar brukar skära bas. Lite mer homogent.
Låter ju trevligt med "dubbelgura". Då är det bara att vänta på PrataBas -disten och köpa en oktav-pedal.
Men varför blir den låga oktaven ren om disten ligger före ? Signalen borde ju vara distad innan den når oktav-pedalen ?!?!
anli skrev:Lägger man oktaven efter disten så blir den låga oktaven ren förstås. Blir lite dubbelgura typ.
Låter ju trevligt med "dubbelgura". Då är det bara att vänta på PrataBas -disten och köpa en oktav-pedal.
Men varför blir den låga oktaven ren om disten ligger före ? Signalen borde ju vara distad innan den når oktav-pedalen ?!?!
Tack för hjälpen till mig som pedal-amatör !
Oktavpdelen triggas av ingående signal och genererar en ren syntetiskt baston en oktav under, som mixas valfritt med den inkommande (distade) tonen.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Tack för hjälpen till mig som pedal-amatör !
Oktavpdelen triggas av ingående signal och genererar en ren syntetiskt baston en oktav under, som mixas valfritt med den inkommande (distade) tonen.
Ah ! DET förklarar saken....tack !!!
Kom just på att jag sitter ju hemma med en POD XT som har 574 effektvarianter så att testa "ett snarlikt" ljud är ju lätt...
Förmodligen så blir det ju bra mkt bättre med "reda" prylar....
Jag tycker tvärtom att basen kommer fram mer under solot och man får större frihet än när det manglas kompgitarr och sjungs men det gäller iof. främst i trioformat.
Svensson skrev:Jag tycker tvärtom att basen kommer fram mer under solot och man får större frihet än när det manglas kompgitarr och sjung men det gäller iof. främst i trioformat.
Jo....det blir ju mer "luft", men jag tycker att solot ska få full frihet och att basen bara ska finnas i bakgrunden. Dock så blir det ganska "tunnt" när en kompgura "försvinner". Nåt måste göras, och det blir väl mitt jobb att fetta till det.
Jag tycker det är helt klockrent när bara basen hörs som bakgrund under solon, ta Pantera som exempel, låter ju så jävla bra när dime kör sina solon och Rex får leka fritt i bakgrunden.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
whatawaste skrev:
Edit: Uppmärksamhet som bassist ? Du har valt fel instrument....
Hmm... Phil Lynnot, Gene Simmons, Paul McCartney.....
Du har förmodligen rätt!
Gör dom helikoptern när det är ett gitarrsolo?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Jag tycker inte du ska vräka på massa effekter under solona, utnyttja tiden istället, förmodligen är det bara då som dina basgångar kommer fram ordentligt. Möjligen kan du ta till lite Geeze Butler-trick och använda extra stora vibrato för att ta lite mer plats i ljudbilden.
Instämmer med Rix, Jack Bruce spöar skiten ur Clapton under solona! Men om du, liksom jag, inte riktigt har Jack Bruceska chops så kan en octavepedal och lite dist göra susen.
"If you reach perfection your standards are too low."
BarbequeVillage skrev:Instämmer med Rix, Jack Bruce spöar skiten ur Clapton under solona! Men om du, liksom jag, inte riktigt har Jack Bruceska chops så kan en octavepedal och lite dist göra susen.
Man kan göra som Michael Anthony gjorde. Brodera ut den ordinarie basen när
Eddie van Halen leker. Jag gillar hans stil att göra det enkelt, effektivt och bra
i vanliga fall, till att göra det enkelt effektivt och bättre under solona.
Funkar iofs bara i rocksvängen, men det gör jag också.
6 x Vantage - Basspod XT live - Hartke LH1000 - Hartke HyDrive 410 + 115
Medlem i 50+ klubben