Fördomar gentemot stilar och termer.

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Fördomar gentemot stilar och termer.

Inlägg av Axman »

Så nu tänkte jag skriva av mig lite :D

Jag satt uppe sent en kväll/morgon och pratade om allt mellan om allt mellan himmel och jord och kom såklart även in på musik efter tag. Av någon konstig anledning :roll: (musikerkretsar som vanligt)

Vi kom in på att en del av oss i kompiskretsen bemöts lite nedsättande eller med totalt ointresse när man berättar om vad man spelar för något för t.ex. någon ny person man träffat.En kompis sa efter ett tag "till exempel dödsmetal, hur konstigt är inte det? Musikerna är i många fall skickliga nog för att spela många olika stilar men inom just genren 'Death Metal' så blir man uppfattat som någon som bara vill låta jävligt mycket och elakt och bara slår nonstop på strängarna a.k.a. chugga-chugga."
I stor del ett attitydsproblem från musiker (inte bara dom som spelar extremmetal) som resulterat i ett alienerande av folk som kanske skulle gillat det?

Jag har hittat folk som gillar jättemjuk musik som Sigúr Rós, Bob Marley och Jean Michel Jarre och sådant men när man spelar upp dödsmetal/Death Metal (det måste vara det fånigaste namnet på en genre f.ö.) för dom och förklarar vad det är man själv lyssnar efter (rytmen i riffen, dom disharmoniska och ibland helt atonala melodierna och hur jag upplever att sådana saker leker med med mina känslor och sinnen) så kan dom också höra det. Långt efter att fördomarna brutits ner.

Jag har en stark känsla av att Jazz också är en stil som människor inte ger en chans av liknande anledningar.

Är det någon här som stött på öppna fördomar eller förutfattade meningar när man talar om vad man spelar för något? Må det vara Jazz, må det vara Pop, må det vara Death Metal, må det vara Rockabilly...

Cheers!
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

emo är ju en genre som ingen gillar
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Noelredding skrev:emo är ju en genre som ingen gillar
Jo, Anli!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

jag spelar punk, lyssnar på punk och umgås inom punkkretsar. jag gillar ju givetvis annan musik också, men det är irrelevant i sammanhanget.

jag vet inte hur mycket skit jag/vi har fått ta från ovetande/inskräkta människor, men jag vänder hellre andra kinden till och försöker förklara för människor vad punk egentligen är. många verkar ha den förutfattade åsikten att punkare är människor som inte bryr sig om nåt, som inte vill något med sina liv och som bara super, slåss och förstör i största allmänhet. riktigt tråkigt att det fortfarande finns en del folk i mitt närområde som fortfarande tittar snett på oss och inte är riktigt bekväma.

men ibland är det kul.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

hosse skrev:...men ibland är det kul.

Precis! Det är det som är jobbigt, ibland är det kul att säga att man spelar teknisk dödsmetal bara för att se hur folk fysiskt antar formen av ett frågetecken :P ...Men ibland vill man också slippa förklara att man inte bara står och slår lite random på basen och brölar, punkens motsvarighet till att supa, slåss och kräkas lite folk i största allmänhet :roll:
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Bara man säger att man spelar bas blir väl de flesta ointresserade? :lol:
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jo..
att...
Dansband va'...

Neeee, jag är skeptisk...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+

Inlägg av flumpedagog »

jag gick på musikskola på gymnasiet och gillade man inte metal så blev man utpekad där.. och jag är ju mer av en hiphopkille av mig så ja.. men jag kunde spela bas så jag blev omtyckt ändå.
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++

Inlägg av joachime »

Noelredding skrev:Bara man säger att man spelar bas blir väl de flesta ointresserade? :lol:
word!

För övrigt är det otroligt jobbigt at själv komma på en benämning på det man spelar. Pop? Rock?
Jag är rockbassist? Låter lika spännande som redovisningskonsult.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

För mig finns bara två sorters musik :
- Sånt som jag gillar
och
- Sånt som jag inte gillar
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Svensson skrev:
Noelredding skrev:emo är ju en genre som ingen gillar
Jo, Anli!
Ja självklart! Vad det nu var för nåt igen...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Ser på min son som i princip bara gillar ett band i taget. Typiskt för en 13-åring.
Men med åldern försvinner synen på världsaltet som svart/vitt och musiksmaken breddas, som regel.
Med åldern försvinner också prestigen. Jag bryr mig inte längre om vad folk ska tycka om att jag t.ex. gillar vissa låtar med Backstreet Boys. :wink:

Och jag måste säga att det är bra mycket roligare att ha ett öppnare sinne gentemot musik.
Däremot inte sagt att jag har det gentemot all musik.
Jag har väldigt svårt för modern R&B t.ex.
Growlande får mig att slå dövörat till oavsett hur resten av musiken låter.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

B-Å Åhs skrev:För mig finns bara två sorters musik :
- Sånt som jag gillar
och
- Sånt som jag inte gillar
Jag har kommit till samma slutsats själv, det finns skräp inom alla genrer och riktiga highlights inom allt som te.x. Backstreet Boys!
Geddy_Lee skrev:...t.ex. gillar vissa låtar med Backstreet Boys. :wink:

Och jag måste säga att det är bra mycket roligare att ha ett öppnare sinne gentemot musik.
Däremot inte sagt att jag har det gentemot all musik.
Jag har väldigt svårt för modern R&B t.ex.
Growlande får mig att slå dövörat till oavsett hur resten av musiken låter.
Öppet sinne, word up!
Många verkar ha problem med growl, kan vi precisera vad som orsakar denna förlamning av musikuppskattningskapaciteten (nya ord är kul :roll: )?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

daionsavage skrev:Jag har ytterst svårt att ta growl på allvar ö h t. I mina ögon och öron är det lite grand som att stoppa en falukorv i badbrallorna för att visa hur välutrustad man är, fast om man growlar vill man att det skall låta riktigt farligt.... det tar över ljudbilden helt och låter mest (hur skall jag säga det här utan att verka elak?) pubertalt och löjligt.
Jag visste inte riktigt hur jag skulle uttrycka det, men du slog nog huvudet på spiken, Daionis!
Pubertalt och löjeväckande är ordet, sa Bull!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev:
daionsavage skrev:Jag har ytterst svårt att ta growl på allvar ö h t. I mina ögon och öron är det lite grand som att stoppa en falukorv i badbrallorna för att visa hur välutrustad man är, fast om man growlar vill man att det skall låta riktigt farligt.... det tar över ljudbilden helt och låter mest (hur skall jag säga det här utan att verka elak?) pubertalt och löjligt.
Jag visste inte riktigt hur jag skulle uttrycka det, men du slog nog huvudet på spiken, Daionis!
Pubertalt och löjeväckande är ordet, sa Bull!
Vad är growl?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

"Dödsmetall-sång". Typ.

Håller också med om uppfattningen av, i detta fall, dödsmetall. Spiller för mig över mer på black metal. Men det är nog mer för de fåniga "attribut" som följde med genrerna när de slog igenom (man skilde ju mindre på dem då...), med kyrkbränningar, corpsepaint, grisblod och allmänt uppskattande av destruktivism (eller mer extremt - djävulsdyrkan osv).

När de gäller det rent musikaliska borde jag ju ha samma uppfattning om HC-"skriksång" men orationell som man är tycker jag sånt är coolt....och det som drar åt det hållet med. Alltså tyckte jag mer om Pantera än Entombed back then...även om jag helst lyssnade på indie o grunge :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
PopMumin
Medlem

Inlägg av PopMumin »

Svensson skrev:Vad är growl?
Sånt där mörkt och mullrigt/gurgligt som Louis Armstrong gör mellan stroferna.
Jag har bara fördomar mot folk som är förutsägbara.
There must be a leak somewhere, 'cause I can feel the GAS protruding my skin, running through my veins.

Antoniotsai P-bas, liten usel Crate
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+

Inlägg av ZoggeY »

"Dödsmetall-sång". Typ."

Nja, det använd inte alls inom all death metal.

Growl: http://www.youtube.com/watch?v=fTpQOZcNASw

Jag gillar inte growl alls...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Nähä? Vad kallar du sångstilen i death metal då?

EDIT: (Wikipedia) Karakteristiskt för death metal är sången, growl som sjungs långt ned i halsen, alternativt skriks eller vrålas, än sjungs på traditionellt vis.

EDIT igen: Är Entombed death? Dismember? Kan hålla med om det jag hört med Death/Chuck S kanske inte är lika mörkt (om de nu var "först") och drar mer åt det jag skulle kalla BlackMetal-skrik...eller sång.
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+

Inlägg av ZoggeY »

Till exempel så som Anders sjunger i In Flames skulle jag inte kalla för growl utan mer skrik.

Men oftast så är det ju growl i death metal men just säga att det är "dödsmetal-sång" tycker jag är lite fel då inte alla death metal band använder det och det förekommer utanför death metal också.

Här skriker han dessutom inte speciellt mycket heller.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=v-J3gY9_LMo[/youtube]
Senast redigerad av ZoggeY den sön 15 jun 2008, 18:34, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

ZoggeY skrev:Till exempel så som Anders sjunger i In Flames skulle jag inte kalla för growl utan mer skrik.

Här skriker han dessutom inte speciellt mycket heller.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=v-J3gY9_LMo[/youtube]
Du har helt rätt där, det där är "skrik".
Användarvisningsbild
albin
Medlem+

Inlägg av albin »

när jag väl kör bil så lyssnar jag ibland på lite hiphop och reggae.
gissa om jag får gliringar när metalbandet åker med.
tunnelseende är det värsta jag vet.
Ska det gå åt helvete, ska det gå med musik!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Albin: Okej, det köper jag. Men att säga "Nja, det använd inte alls inom all death metal. " tycker jag är att överdriva sanningen?
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+

Inlägg av ZoggeY »

Albin? :)

Ok, det används inte inom all metal?

Aja, jag tror vi är överens. Growl är utmärkande för death metal men alla death metal band använder det inte.
Skriv svar