Esbjörn Svensson är död

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

Alldeles fantastiskt stycke musik som talar om att stora musiker förstår när less is more
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

Oerhört tragiskt!!
Användarvisningsbild
steffe
Medlem

Inlägg av steffe »

Så himla tragiskt en sån fin musiker och människa inte kul.
Hade den stora äran att få spela med honom vid ett par tillfällen i början av han karriär, sänder min tanke till hans familj och med musikanter R.I.P esbjörn världen har misst en stor musikant
dereborn

Inlägg av dereborn »

Så blev världen en fattigare plats.
Peace, Esbjörn...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Kom precis hem efter en dag på sjön och fick en chock då jag slog igång datorn och kollade nyheterna. Otroligt tragiskt. Jag träffade Esbjörn och framförallt Danne Berglund, bassist i EST, en del förr om åren och har sett dom live många gånger. EST var en personlig favorit inom jazzen och Esbjörn är verkligen en av dom största vi haft. Väldigt tråkigt.

För min personliga del känns det lite extra omvälvande då jag själv håller på med dykning och jag har varit och dykt vid Björkvik på Ingarö väldigt många gånger. Senast i vintras. Jag saknar ord.

//Jan
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Mycket tråkigt. Det kom som en chock.
Jag hade nöjet att få jamma med Esbjörn och Anders Bergcrantz när jag var 14 bast på Mejeriet i Lund.
Solar tror jag vi lirade.
En fantastisk pianist och person.
RIP.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Bassjov
Medlem

Inlägg av Bassjov »

Hade förmånen att jamma med Esbjörn för ett par år sedan. Oerhört tragiskt.
Vila i frid Esbjörn. En tanke till familjen.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

V.I.F Esbjörn.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Jag är ingen stor jazzkonsument nu för tiden, men det finns alltid utrymme för en Esbjörn-platta. Han var en stor konstnär, fördjävla tragiskt.
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem

Inlägg av durito »

+1
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem

Inlägg av durito »

+1
Användarvisningsbild
klegg
Medlem

Inlägg av klegg »

:cry:
Oh brave new world.
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem

Inlägg av TommyLove »

Riktigt sorgligt och sådant som inte borde få hända. En man jag hade stor respekt för.
www.myspace.com/tommylovesweden

Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hellboy skrev:Kom precis hem efter en dag på sjön och fick en chock då jag slog igång datorn och kollade nyheterna. Otroligt tragiskt. Jag träffade Esbjörn och framförallt Danne Berglund, bassist i EST, en del förr om åren och har sett dom live många gånger. EST var en personlig favorit inom jazzen och Esbjörn är verkligen en av dom största vi haft. Väldigt tråkigt.

För min personliga del känns det lite extra omvälvande då jag själv håller på med dykning och jag har varit och dykt vid Björkvik på Ingarö väldigt många gånger. Senast i vintras. Jag saknar ord.

//Jan
Jag tog mitt Open Water-cert vid björkviks brygga...
Användarvisningsbild
KSFR
Medlem

Inlägg av KSFR »

Väldigt tråkigt, hade väldigt gärna sett est live någon gång :(

RIP
Medlem i Hagströmsmaffian.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Mycket tragiskt. Han var en stor konstnär som fick mig att börja lyssna på jazz.. EST plays Monk går varm just nu!

R.I.P Esbjörn! Tack för all fantastisk musik.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

Oerhört tragiskt...
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Grejen med Esbjörn var att han var så oerhört varm och medryckande, både som person och musiker. Alla som haft glädjen att höra och spela med honom har blivit smittade av hans stora hjärta och glödande musikalitet.

Det är grått väder idag i Stockholm. Det är lika grått i musiken.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

bootsy skrev:Grejen med Esbjörn var att han var så oerhört varm och medryckande, både som person och musiker. Alla som haft glädjen att höra och spela med honom har blivit smittade av hans stora hjärta och glödande musikalitet.
Jag har tyvärr bara sett E.S.T. en gång, och just det varma och medryckande är ett bestående minne av den konserten. Dessutom lyckades Esbjörn med konststycket att få hela publiken att sjunga allsång till ett Monk-riff. På en Hultsfredsfestival.

Saknad.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:
Hellboy skrev:Kom precis hem efter en dag på sjön och fick en chock då jag slog igång datorn och kollade nyheterna. Otroligt tragiskt. Jag träffade Esbjörn och framförallt Danne Berglund, bassist i EST, en del förr om åren och har sett dom live många gånger. EST var en personlig favorit inom jazzen och Esbjörn är verkligen en av dom största vi haft. Väldigt tråkigt.

//Jan
Jag tog mitt Open Water-cert vid björkviks brygga...
Samma här. Sen har jag varit där ytterligare minst 30 gånger sedan dess. Favoritstället för Stockholms dykskolor. Lättdykt och lätt att ta sig i och upp. Och bättre sikt än på många ställen då det är sandbotten och inte dy som överallt annars här i Östersjön. Befarar att jag kommer få mer information om vad som hände. Känner folk på dom flesta dykskolor och olyckan hände under ett kursdyk. Otroligt tråkigt.

Esbjörn är en stor bidragande orsak till att jag äger ett teleskop. För länge sedan hörde jag Esbjörn prata om astronomi. Han var väldigt intresserad av det. Det gjorde att jag började söka efter information och sen var det kört.....

//J
dereborn

Inlägg av dereborn »

bootsy skrev:Grejen med Esbjörn var att han var så oerhört varm och medryckande, både som person och musiker. Alla som haft glädjen att höra och spela med honom har blivit smittade av hans stora hjärta och glödande musikalitet.

Det är grått väder idag i Stockholm. Det är lika grått i musiken.
Bra formulerat. På pricken. Mössan av.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Fan. Jag blir bara lessnare o lessnare ju mer jag tänker på det här. Aldrig mer en ny EST-skiva, inga konserter (jag hade hoppats på Norrland snart!), inga strålande samarbeten med fantastiska sångerskor...

Har midsommarnattskonsert i en kyrka i Skellefteå på fredag, vi kommer hylla Esbjörn med nån av hans låtar.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Berntsson
Medlem+

Inlägg av Berntsson »

Ikväll sänds en extrainsatt konsert från Östersund Jazz Rhythm Fest i december förra året med EST i P2 kl. 19.30-21.30, som en hyllning från Sveriges Radios sida. Bara så att ni vet.
Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz

When the circus came to town
Painted Oceans
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+

Inlägg av guitarowner »

Tragiskt
jag gillade verkligen EST
Skriv svar