Ecce homo till Övik, med allt vad det innebär...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Ecce homo till Övik, med allt vad det innebär...

Inlägg av Hellish »

Jäss!
Äntligen ska den tio år gamla och kontroversiella utställningen ställas ut i den förmodligen mest homofientliga staden i vårat land.

"Saxat" från dagens tidning...

Moderaternas starke man i Övik - http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/28148

Kristna extremister i staden månne??? - http://allehanda.se/avdelning/harnosand/28169

Ibland funderar man hur det står till i skallen på folket i den här stan. Skönt nog så verkar ändå den övervägande delen ha vett i skallen om man ser till kommentarerna till artiklarna. Men som ni ser så finns det en hel del motståndare, däribland moderaternas högsta höns i staden. Kan ju säga som så att jag tänker fan inte rösta på det partiet som det där puckot basar över här i stan...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Men! Vem orkar "rasa" över den nu?! Tio år senare?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Grattis! Det är en helt fantastisk utställning.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

"Moderaternas gruppledare Lars Näslund kräver museitjänstemäns avgång och att utställningen Ecce Homo stoppas.

- Jag känner mig djupt kränkt över att utställningen ska visas här."

Kränkt, kränktare, kränktast.

Vill du se på kränkt, pissgubbe? Åk till Iran och ta en titt på hur de behandlar homosexuella där. Eller varför inte en tripp till Abu Ghraib-fängelset och be att få en demonstration i hur man behandlar sina fångar? Eller ta dig ett snack med någon av de tusentals kvinnor som våldtogs och torterades av sovjetiska soldater i Afghanistan på 80-talet.

Fast du vill väl hellre bli kränkt av att man visar bilder som du inte gillar i "din" stad.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ja vad säger man?
Jag trivs som fan i Övik, men det är ett starkt fäste för rädsla och intolerans och det är så sjukt tråkigt. Två av mina bästa vänner kände sig så osäkra i denna stad på grund av allt homohat att de valde att flytta. Det var nog smart för det verkar ju uppenbarligen som att dessa föråldrade åsikter lever kvar och frodas. Att mordhota någon för en utställnings skull, kan det klassificeras som extremistiskt eller fundamentalistiskt? Man blir ju nästan mörkrädd...
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Intressant ändå, om än väldigt skrämmande, att Ecce Homo fortfarande kan uppröra så mycket. Men eftersom den gör det tycker jag att det är bra att den visas igen. Budskapet den förmedlar är ju minst sagt sympatiskt, och verkar tyvärr behöva upprepas gång på gång, till dess det inte längre är kontroversiellt.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

bootsy skrev:"Moderaternas gruppledare Lars Näslund kräver museitjänstemäns avgång och att utställningen Ecce Homo stoppas.

Vill du se på kränkt, pissgubbe? Åk till Iran och ta en titt på hur de behandlar homosexuella där. Eller varför inte en tripp till Abu Ghraib-fängelset och be att få en demonstration i hur man behandlar sina fångar? Eller ta dig ett snack med någon av de tusentals kvinnor som våldtogs och torterades av sovjetiska soldater i Afghanistan på 80-talet.

Fast du vill väl hellre bli kränkt av att man visar bilder som du inte gillar i "din" stad.
Heja, heja!

"...pissgubbe..." :lol:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Mr Spock skrev:
bootsy skrev:"Moderaternas gruppledare Lars Näslund kräver museitjänstemäns avgång och att utställningen Ecce Homo stoppas.

Heja, heja!

"...pissgubbe..." :lol:
Det är klart att en gammal punkare som du är på min sida!
basic
VIP medlem

Inlägg av basic »

Dina ord var precis det jag tänkte när jag läste detta så;

+ i massor på ditt inlägg!
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Själv förstår jag inte riktigt meningen med Ecce Homo-utställningen, och som kristen kan jag väl hålla med den där moderaten om det känns en aning kränkande att Jesus framställs på det sättet.
Men vi lever i ett fritt land med pressfrihet, åsiktsfrihet m.m. Om man vill framställa Jesus (eller Mohammed eller nån annan också för den delen) så ska man självklart få det. Klarar man inte av att ta det utan börjar mordhota folk till höger och vänster borde man ta sig en seriös funderare om demokrati och allmänt folkvett.

Men jag vidhåller fortfarande att jag tycker att Ecce Homo-utställningen är kränkande. Vilket jag har all rätt att tycka. Lika mycket rätt som hon som har gjort bilderna (har glömt namnet) har att publicera dom. Det är det fina i att bo i ett land med demokrati
/Linus
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Punkster skrev:Själv förstår jag inte riktigt meningen med Ecce Homo-utställningen, och som kristen kan jag väl hålla med den där moderaten om det känns en aning kränkande att Jesus framställs på det sättet.
Men vi lever i ett fritt land med pressfrihet, åsiktsfrihet m.m. Om man vill framställa Jesus (eller Mohammed eller nån annan också för den delen) så ska man självklart få det. Klarar man inte av att ta det utan börjar mordhota folk till höger och vänster borde man ta sig en seriös funderare om demokrati och allmänt folkvett.

Men jag vidhåller fortfarande att jag tycker att Ecce Homo-utställningen är kränkande. Vilket jag har all rätt att tycka. Lika mycket rätt som hon som har gjort bilderna (har glömt namnet) har att publicera dom. Det är det fina i att bo i ett land med demokrati
Absolut.
Fast för en icketroende blir det ungefär samma sak som att sätta jultomten i samma situationer, och skulle nån bli kränkt av det så skulle ju de flesta småle och skaka på huvudet.
Bara en reflektion.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jo4cim
Medlem+

Inlägg av Jo4cim »

Det är det fina i att bo i ett land med demokrati
Ja men imorgon är det röstning om FRA lagen och enligt undersökningar i förväg kommer den gå igenom och då är vi ett steg närmare nån öststat.

Sveriges säpo kommer väll heta stasi om 10 år.

Det hör väll inte hemma här men jag är lite bitter på vårat lands utveckling ;)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Punkster skrev:Själv förstår jag inte riktigt meningen med Ecce Homo-utställningen, och som kristen kan jag väl hålla med den där moderaten om det känns en aning kränkande att Jesus framställs på det sättet.

Du har rätt att tycka vad du vill.

Men, ursäkta mig, är du kränkt? Av en bild på Jesus som du inte gillar?
Miljoner människor svälter, lever under fruktansvärda diktatorer och blir utslitna under slavliknande förhållanden varje dag. Folk blir avrättade utan rättegång för att de tycker fel saker och har fel släktingar.

Och du blir kränkt av en bild.

Tror du att han som avporträtteras på bilden, som du blir så kränkt av att han avbildas på detta "felaktiga" sätt, tror du att han skulle tycka att du gjorde rätt prioriteringar?

Så, tyck och känn vad du vill. Men tro inte att du ska få någon medömkan från min sida. Hur fånigt jag än kan tycka att det är att avbilda Jesus som bög blir jag illamående och mörkrädd över de mörka sidor detta tycks locka fram hos vissa religiösa människor.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

Bild

Så konstigt att jag reagerar på det? :roll:

Självklart är det som du beskriver hemsk. Och självklart reagerar jag på sånt också. Och om någon fick för sig att ta Ecce Homo-konceptet och applicera det på ovan nämnda situation så skulle jag antagligen reagera på det också.
/Linus
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Är det där en bild ur Ecce Homo?
Whats the fuzz?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Men lite komiskt är det hur man å ena sidan kan idiotförklara de som överreagerade över Mohamedbilderna och å andra sidan själv förfasa sig över de där Jesusbilderna.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Punkster skrev:Själv förstår jag inte riktigt meningen med Ecce Homo-utställningen
I korthet kan man hävda att en mening med Ecce Homo är att visa på att alla människor, oavsett sexualitet o.s.v., är lika mycket värda. En bra mening, om du frågar mig. (sedan tycker jag att bilderna i sig är ganska platta, men det är en annan femma)
Punkster skrev:och som kristen kan jag väl hålla med den där moderaten om det känns en aning kränkande att Jesus framställs på det sättet.
På vilket sätt menar du? Som en person som umgås med människor som befinner sig i samhällets utkanter, och utsätts för diskriminering, marginalisering och stigmatisering i det rådande samhällsklimatet?

Glöm i sådana fall inte bort att Jesus själv kränkte ganska många förhärskande föreställningar under sin levnad, utifrån hur den beskrivs i Bibeln. Han umgicks t.ex. med skatteindrivare och flydde inte spetälskas närvaro. Att beskriva honom och hans umgänge på ett sätt som kan verka kränkande och provocerande är alltså något som har gamla anor.
Punkster skrev:Men jag vidhåller fortfarande att jag tycker att Ecce Homo-utställningen är kränkande. Vilket jag har all rätt att tycka. Lika mycket rätt som hon som har gjort bilderna (har glömt namnet) har att publicera dom. Det är det fina i att bo i ett land med demokrati
Du får gärna tycka vad du vill om utställningen, men jag måste bara undra: har du sett den i sin helhet? Om inte, gör det! Jag vet flera kristna som gått och sett den, och förväntat sig bli kränkta, men sedan inte blivit det. Inte alla gillade den, men jag har inte hört att någon av dem kände sig kränkt heller. Och, såklart finns det några som tyckte mycket om den. Och oavsett vad man tycker om den så är den tankeväckande. Det är alltid bra.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Punkster skrev:Bild

Så konstigt att jag reagerar på det? :roll:

Självklart är det som du beskriver hemsk. Och självklart reagerar jag på sånt också. Och om någon fick för sig att ta Ecce Homo-konceptet och applicera det på ovan nämnda situation så skulle jag antagligen reagera på det också.
Nej, du kan få reagera på det precis på vilket sätt du vill.

Jag ser för egen del ingenting som är så fruktansvärt upprörande i denna bild, utöver det faktum att den kanske är lite fånig.

Men att du och andra människor som bekänner sig till kristendomen ödslar tid åt att känna er "kränkta" över denna utställning istället för att bekämpa de verkliga otäckheter som pågår världen över tycker jag däremot är upprörande.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

TDHP skrev:Är det där en bild ur Ecce Homo?
Whats the fuzz?
Exakt, vad i den bilden är det som är så upprörande?

Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

TDHP skrev:Är det där en bild ur Ecce Homo?
Whats the fuzz?
Förmodligen ingen fuzz utan en od! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Fan, jag trodde att Jesus hade betydligt större baguette än så.. Nu blev jag lite småkränkt. ;)
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

bootsy skrev:Hur fånigt jag än kan tycka att det är att avbilda Jesus som bög blir jag illamående och mörkrädd över de mörka sidor detta tycks locka fram hos vissa religiösa människor.
Det där är en intressant sak, jag vet nämligen inte riktigt vilken bild av de i Ecce Homo-utställningen som avbildar Jesus som havande en sexuell preferens över huvud taget. Jag har då inte sett någon.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

peter_s skrev:
bootsy skrev:Hur fånigt jag än kan tycka att det är att avbilda Jesus som bög blir jag illamående och mörkrädd över de mörka sidor detta tycks locka fram hos vissa religiösa människor.
Det där är en intressant sak, jag vet nämligen inte riktigt vilken bild av de i Ecce Homo-utställningen som avbildar Jesus som havande en sexuell preferens över huvud taget. Jag har då inte sett någon.
Det beror med stor sannorlikhet på ordet "Homo" i titeln vilket iof. förmodligen är väldigt medvetet av konstnären.

Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

peter_s skrev:
Nej, jag ska erkänna att det var helt taget ur luften. Jag har inte sett hela utställningen och har inte blykoll på exakt hur alla inblandade framställs vad gäller sexuella preferenser.
Skriv svar