Hur väljer man band...?
- Cuba
- VIP medlem
Hur väljer man band...?
Jag har ett problem och det kallas BESLUTSÅNGEST!
Sedan jag flyttade tillbaka till Sverige och Götlaborg så har jag sökt band ganska ivrigt. Jag har annonserat som sökande efter Funk/Rock/Soul/POP/Blues band. Har även provat för ett tiotal band men inget har riktigt fallit mig i smaken (Metronom-analys-bandet inkluderat).
Jag började iallafall i ett bluesband men det visade sig vara ganska tråkigt. Vi spelar bluescovers och jag känner att jag inte får utlopp för min vilja och förmåga. Vi kör alltid en halvtimmes jamsession i sluten av repen men även om det är kul att funka loss så blir det inget riktigt av det. Stabilt men bara lite lagom kul och tråkigt. Dom vet hur jag tycker...
Nu har jag haft 2 nya auditions.
I onsdags, ett rockcoverband med grabbar i min egen ålder (35-45) som spelar dängor som passar 40-årsfester o dylikt. Prince, Kiss, Pink floyd, Freda, The Commitmens etc. etc. Inget eget. Det klickade inte riktigt från min sida men dom gav klartecken från sin sida. Dom verkar ha kul som fan men ger inte riktigt så mycket för musiken som jag skulle vilja göra.
Det andra är ett ungt band. 23-26 bast. Strålande musiker som spelar rockig funk, ganska brutalt faktiskt. Dom skriver allt själva. Dom har kört tillsammans sedan januari i år men är redan riktigt tajta. Dom har aldrig haft någon basist. Spelade med dom i kväll och det klickade riktigt bra. Riktigt riktigt roligt. MYCKET utrymme att bygga basljud och bas-stil.
3 options, jag måste bestämma mig... och det lutar åt det senaste när jag väljer mellan:
-Halvkul blues
-Kul coverband som ger musiken den tiden som finns över (tror jag).
-Ungt och inspirerande rock/funk-band med mycket möjligheter att komponera.
Ville bara skriva av mig..
Go natt!
Sedan jag flyttade tillbaka till Sverige och Götlaborg så har jag sökt band ganska ivrigt. Jag har annonserat som sökande efter Funk/Rock/Soul/POP/Blues band. Har även provat för ett tiotal band men inget har riktigt fallit mig i smaken (Metronom-analys-bandet inkluderat).
Jag började iallafall i ett bluesband men det visade sig vara ganska tråkigt. Vi spelar bluescovers och jag känner att jag inte får utlopp för min vilja och förmåga. Vi kör alltid en halvtimmes jamsession i sluten av repen men även om det är kul att funka loss så blir det inget riktigt av det. Stabilt men bara lite lagom kul och tråkigt. Dom vet hur jag tycker...
Nu har jag haft 2 nya auditions.
I onsdags, ett rockcoverband med grabbar i min egen ålder (35-45) som spelar dängor som passar 40-årsfester o dylikt. Prince, Kiss, Pink floyd, Freda, The Commitmens etc. etc. Inget eget. Det klickade inte riktigt från min sida men dom gav klartecken från sin sida. Dom verkar ha kul som fan men ger inte riktigt så mycket för musiken som jag skulle vilja göra.
Det andra är ett ungt band. 23-26 bast. Strålande musiker som spelar rockig funk, ganska brutalt faktiskt. Dom skriver allt själva. Dom har kört tillsammans sedan januari i år men är redan riktigt tajta. Dom har aldrig haft någon basist. Spelade med dom i kväll och det klickade riktigt bra. Riktigt riktigt roligt. MYCKET utrymme att bygga basljud och bas-stil.
3 options, jag måste bestämma mig... och det lutar åt det senaste när jag väljer mellan:
-Halvkul blues
-Kul coverband som ger musiken den tiden som finns över (tror jag).
-Ungt och inspirerande rock/funk-band med mycket möjligheter att komponera.
Ville bara skriva av mig..
Go natt!
- edvin
- Medlem++
Re: Hur väljer man band...?
Kör så det ryker!!Scuba skrev:Det andra är ett ungt band. 23-26 bast. Strålande musiker som spelar rockig funk, ganska brutalt faktiskt. Dom skriver allt själva. Dom har kört tillsammans sedan januari i år men är redan riktigt tajta. Dom har aldrig haft någon basist. Spelade med dom i kväll och det klickade riktigt bra. Riktigt riktigt roligt. MYCKET utrymme att bygga basljud och bas-stil.
grejor
- Billy
- Medlem+
- Bean
- VIP medlem
- TDHP
- Forumvärd
Fast vill man spela mycket live och dessutom få betalt så är coverträsket rätt bra att ha som komplement till det kreativa replokalsharvandet! 

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- Ale
- Medlem++
Definitivt det tredje projektet.
Men välj det som du känner skulle vara mest utvecklande för dig musikaliskt ,och jag tycker det låter som alternativ tre.
Eller alla såklart!
Sen vet jag inte hur du värderar Scuba ,men intressant kan ju också vara gagerna och vad de har för projekt framöver.
Men välj det som du känner skulle vara mest utvecklande för dig musikaliskt ,och jag tycker det låter som alternativ tre.
Eller alla såklart!

Sen vet jag inte hur du värderar Scuba ,men intressant kan ju också vara gagerna och vad de har för projekt framöver.
Fender
Ampeg
Nova Craft
Ampeg
Nova Craft
- Bean
- VIP medlem
- Cuba
- VIP medlem
Jag körde i 2 band i Tyskland och repade 5 dagar i veckan. Jag var singel då. Nu har jag sambo, så ett band räcker (för husfriden).
Nu var jag ganska lyrisk när jag kom hem igår natt och kanske haussade band 3 för mycket (och därmed svarade på min egen fråga).... men faktum är att jag nog i detta fallet föredrar kreativitet framför gage. Visst finns det kreativitet i coverband också men det blir liksom inte på samma sätt.
Sen har ju band 3 kvinnlig sångerska och det väger ju en del
. Så här (det är inte samma band dock): http://www.myspace.com/millizy
Nu var jag ganska lyrisk när jag kom hem igår natt och kanske haussade band 3 för mycket (och därmed svarade på min egen fråga).... men faktum är att jag nog i detta fallet föredrar kreativitet framför gage. Visst finns det kreativitet i coverband också men det blir liksom inte på samma sätt.
Sen har ju band 3 kvinnlig sångerska och det väger ju en del

-
- Medlem+++
- Bassjov
- Medlem
- Svensson
- Forumvärd
- Cuba
- VIP medlem
TDHP skrev:Jepp, det är ju inget lifetime commitment, kör det som känns roligast för stunden så länge!
Det är väl riktigtSvensson skrev:Rock cover band och bluesband kan vara hur bra som helst men om det inte känns helt rätt så lär det väl finnas ett dussin till du kan testa med om det skulle visa sig att alt. 3 inte funkar.

Om jag tittar tillbaka på min "20-åriga musikerkarriär" så består 90% av tiden "eget", resterande tid "covers".
Har personligen fått ut det mesta av dom banden som spelar eget.
Skitsugen..... på alternativ 3.....
- Noelredding
- Medlem++
- Myxomatosis
- Medlem+
- MALA
- Distributör
+3dereborn skrev:Läs ditt eget inlägg så är din tvekan över!
Band två är som du säger (när tiden finns över). Men håll med om att Allan är en jävel på gitarr
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
- Cuba
- VIP medlem
Japp! Mycket duktig gitarrist.MALA skrev:+3dereborn skrev:Läs ditt eget inlägg så är din tvekan över!
Band två är som du säger (när tiden finns över). Men håll med om att Allan är en jävel på gitarr
Har provat för band tre 2 gånger nu och det klickade rejält. Riktigt roligt och massor med plats för basen.
- Diesel
- Medlem++