Ecce homo till Övik, med allt vad det innebär...

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

TDHP skrev:Punkster, vad tycker du om den nya lagen i Kalifornen där man nu får gifta sig på lika villkor oavsett kön, skulle en sån lag kunna accepteras inom svenska kyrkor? Homobröllop i kyrkans regi alltså?
Jag har inget emot att vi i Sverige gör samma ändring av äktenskapsbalken, så att homosexuella också får gifta sig, och inte bara ingå partnerskap. Men jag är också tämligen övertygad om att dom flesta kyrkorna i Sverige (iaf frikyrkorna) hellre skulle avsäga sig vigselrätten än att viga homosexualla, eftersom bibeln säger att äktenskapet är till för man och kvinna. Och jag tycker att dom ska göra det också. Kyrkan har vilat på samma ideologiska grund i 2000 år, och det är inget man lättvindligt ändrar på pga en tillfällig ideologisk strömning. Det skulle urvattna budskapet och i det långa loppet göra det meningslöst. Då är jag hellre stolt över att stå upp för vad jag tror på, oavsett vad folk runt omkring tycker om det.
/Linus
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Punkster skrev:
TDHP skrev:Punkster, vad tycker du om den nya lagen i Kalifornen där man nu får gifta sig på lika villkor oavsett kön, skulle en sån lag kunna accepteras inom svenska kyrkor? Homobröllop i kyrkans regi alltså?
Jag har inget emot att vi i Sverige gör samma ändring av äktenskapsbalken, så att homosexuella också får gifta sig, och inte bara ingå partnerskap. Men jag är också tämligen övertygad om att dom flesta kyrkorna i Sverige (iaf frikyrkorna) hellre skulle avsäga sig vigselrätten än att viga homosexualla, eftersom bibeln säger att äktenskapet är till för man och kvinna. Och jag tycker att dom ska göra det också. Kyrkan har vilat på samma ideologiska grund i 2000 år, och det är inget man lättvindligt ändrar på pga en tillfällig ideologisk strömning. Det skulle urvattna budskapet och i det långa loppet göra det meningslöst. Då är jag hellre stolt över att stå upp för vad jag tror på, oavsett vad folk runt omkring tycker om det.
Ok, det är ju skönt för dig att ha en fast åsikt och en stark tro iaf!
Jag tror jag ska undvika att gå in närmare på dessa 2000 år av förtryck mot diverse minoriteter och oliktänkande, det kommer nog bara bli ett långt munhuggeri. Alla får hur som helst tycka och framför allt uttrycka vad dom vill i min bok. Att tycka att "allt du gör och säger är ok, bara du inte trampar på MINA tår, för då jävlar!" funkar inte för mig. Gud är en kärleksfull gud så länge det är RÄTT sorts kärlek på HANS villkor... Frångå mallen och du skall bli bestraffad. Lite som HA eller andra facister? Du får tycka och göra vad du vill så länge det inte inkräktar på vårt, då får du skylla dig själv, typ...

Ta nu inte detta personligt, jag får bara svårare och svårare för religion och framför allt kyrkor. Personlig tro är en helt annan och avsevärt mer komplex fråga.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Punkster skrev:
Tja, för min del förändrar det inte så mycket. Det finns dom kristna som tror att man kan "be bort" homosexualitet. Det kanske man kan, vad vet jag. Men varför ska man göra det? Om en person är lycklig som homosexuell så är jag jätteglad för den personens skull.

Sen, om man ska vara jättepetig, så talat aldrig Jesus om homosexualitet som en synd. De ställen i Bibeln där homosexualitet nämns som en synd är alla i gamla testamentet. Jesus talar däremot om att sex är något som enbart ska praktiseras mellan en gift man och kvinna. Sen kan man som kristen ha olika syn på det också, såklart.
Som du säger, homosexualitet snackar man om i gamla testamentet och , allvarligt talat, det kan man väl inte se på med andra ögon än att det är en hoper fantastiska berättelser och en hel del förmaningar ifrån en tid så svunnen att en hel del av det som står där helt saknar relevans idag, huh?
Allt det där i stil med "Om i hysen lustar till eder nästas basgig så skolen edra förstfödda spännas fast i en vedkap och armarne delas från kroppen medelst blodsprut och vilda tjut och den trehövdade besten skolen rassla fram ur avgrunden och blah fucking blah" känns väl lite daterat, huh?
Jag tror att dom hade det rätt jävligt då på den pre-dinosauriska tiden och det behövdes en hel del skrämselpropaganda för att få folk att inte knulla runt och sprida syfilis "varpå hela hiorden skola förlora förståndur och gå i cirklur" så då passade det ng bra att "bestämma" att det var en synd att idka älskog innan man ingått äktenskap.
Det var nog också en bra idé att skrämma folk till att inte kröka arslet av sej dagarna i ända (precis som idag, förvisso)ty på den tiden fanns ingen socialstyrelse eller avgiftningskliniker...;-)
MEN Jesus och hans homies drack väl en hel del vin och gick omkring och smålullade runt lite ,huh, eller tror man att just dom hade köpt alkoholfritt på systemet?;-)
Vad jag vill komma till är att jag tycker så oerhört synd om dom unga kristna av idag som faller för frestelserna och dricker ett par bira och har sex innan äktenskapet för det verkar vara så starkt ångestförknippat och jag tycker att man som präst är en jävla skitskalle om man inte kan försöka rimlig-ifiera vissa saker och anpassa dom till idag utan låter nästa generation leva under samma tukt och förmaning som den förra generationen.
Missförstå mej rätt, jag tycker inte att det finns ngn poäng i att supa sej redlös varannan dag eller att det är ngt bra med att byta kropssvätskor med alla man stöter på men man kanske inte ska behöva gå runt och må dåligt över att "det står skrivet" att helveteselden lurar runt hörnet om man gör mänskliga saker...
Fråga vilka andra djur som helst om det är onormalt att vilja ha sex...;-)

Jag är uppvuxen i ett kristet hem och min mamma har nog fortfarande lite svårt att "hacka i sej" homosexualitet men kan inte vi lova varandra att göra vårt yttersta för att inte sprida det vidare till nästa generation, huh?
Det vanligaste argumentet bland okristna är väl att det är onaturligt.Visst, fine, det blir inga barn gjorda på det sättet men det blir det rätt sällan av oralsex heller och det vet jag inte så många som klagar över...;-)
(Heterosexuell analsex förefaller ju också "normalt" om man ska tro sexspalterna och porrfilmerna (som ju är rent dokumentära till sin natur;-)))
Om allt vi gör ska vara normalt så ska vi väl inte göra något av det vi gör idag för allt vi har , äter underhåller oss med är ju påhittat av oss och knappast uppstått av sej självt...
Bara för att man inte själv hyser den typen av känslor inför en annan man så kan det väl inte vara så svårt att acceptera att någon annan kan känna annorlunda? Om jag kan acceptera att folk gillar möbelbasar....ja då kan man lära sej acceptera vad som helst!! ;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Geddy_Lee skrev:r.

Kristna måste ha rätt att tro på sin Bibel utan att bli häcklade och hånade för det.
Yes MEN visst ska bibeln tåla att ifrågasättas och utmanas?
Geddy_Lee skrev:Fast det viktigste och mest centrala i den kristna tron är kärleken till din nästa, oavsett hudfärg, sexuell läggning etc.
Det borde det definitivt vara men jag är inte så säker alla gånger.
Men jag antar att dom höga positionerna inom många rörelser fortfarande upptas av folk som var vuxna redan då man bestämde sej för att homosexualitet inte var en sjukdom...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Punkster skrev: Kyrkan har vilat på samma ideologiska grund i 2000 år, och det är inget man lättvindligt ändrar på pga en tillfällig ideologisk strömning. Det skulle urvattna budskapet och i det långa loppet göra det meningslöst. Då är jag hellre stolt över att stå upp för vad jag tror på, oavsett vad folk runt omkring tycker om det.
Okie dokie.
Jag hajar verkligen vad du säger men vad är det som säger att man inte kan utmana små delar av budskapet? Vi snackar ju inte om att det plötsligt ska vara ok att mörda folk....vi snackar om att tillåta kärlek! Hur kan det vara fel?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

figgebass skrev:
Geddy_Lee skrev: Kristna måste ha rätt att tro på sin Bibel utan att bli häcklade och hånade för det.
Yes MEN visst ska bibeln tåla att ifrågasättas och utmanas?
Defenitivt! Det jag vänder mig emot är detta agg mot alla som har en avvikande åsikt.
Alla måste inte applådera homosexualitet!
Men! alla måste respektera homosexuella mäniskor!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Geddy_Lee skrev: Alla måste inte applådera homosexualitet!
Nä, lika lite som alla behöver applådera högerhänthet. Det finns inget att applådera.
Enär man nu verkar ha konstaterat att homosexualitet är medfödd så är det ju tydligen fullt naturligt eftersom det inte uppkommit pga yttre påverkan, eller?
Om det är naturligt så borde väl gud ha haft ngt med det att göra, eller?
Kan det vara så att någon misstolkade gud lite , back in the pre-historiskheten?
ja ja...jag har antagligen fel. =)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

För mig är hela "vitsen" med Jesus den totala friheten under det enda budet; "du skall älska din nästa som dig själv", vilket han själv levde efter. Bland annat ledde det till att han kunde kalla de högsta religiösa ledarna "huggormars avföda" samtidigt som han själv till och från använde synagogorna för att sprida sin syn på de gamla texterna. Han umgicks med prostituerade, representanter för ockupationsmakten, utstötta av olika slag och behandlade dem med samma respekt som alla andra.
Tyvärr är det väl just den stora friheten från strikta regler som gjort att budskapet kan ha missbrukats så till den milda grad av makthavare, religionsstiftare och galningar i största allmänhet.

Människans stora problem: friheten och makten att kunna påverka så mycket och oförmågan att använda detta till mycket annat än den stora egennyttan...
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Re: Ecce homo till Övik, med allt vad det innebär...

Inlägg av Bastappe »

Hellish skrev:Jäss!
Äntligen ska den tio år gamla och kontroversiella utställningen ställas ut i den förmodligen mest homofientliga staden i vårat land.

"Saxat" från dagens tidning...

Moderaternas starke man i Övik - http://allehanda.se/avdelning/ornskoldsvik/28148

Kristna extremister i staden månne??? - http://allehanda.se/avdelning/harnosand/28169

Ibland funderar man hur det står till i skallen på folket i den här stan. Skönt nog så verkar ändå den övervägande delen ha vett i skallen om man ser till kommentarerna till artiklarna. Men som ni ser så finns det en hel del motståndare, däribland moderaternas högsta höns i staden. Kan ju säga som så att jag tänker fan inte rösta på det partiet som det där puckot basar över här i stan...
Något liknande hände här i Alingsås när, A history of sex, visades i konsthallen. Krist Demokraterna gick på rätt hårt på ansvariga tjänstemän. "Nä fyy så här får man inte hantera skattepengar".
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Orkade bara läsa sida 1, så har nån redan sagt det här, så sorry.
Av lite diverse kommentarer där fick jag uppfattningen att man inte får bli kränkt av det där? Det är ett fritt land, och det är absolut OK att inte bli kränkt av det. Men att bli kränkt, det får man inte! Sen Bootsys überexempel på vad kränkt innebär, det är ju som att säga att man inte har otur när man halkar på en hundskit, det är otur att födas nedslängd i en uttorkad brunn i saharaöknen. Tycker gott och väl att man ska kunna känna att man är kränkt för det, utan att behöva rätta sej för att det finns dom som är mycket mer kränkta? Jag är inte det minsta kränkt(agnostiker ftw), men jag tycker man har lika stor rätt att känna sej kränkt som att inte känna sej kränkt. Nu var det nåt mer jag skulle säga, men glömde det för en stund sen...

Vilket roligt ord det är förresten! Kränkt! kränkt kränkt kränkt :lol: Fyfaen vad fult!! Kränkt..... ojojojoj då... :lol: Har jag aldrig tänkt på innnan.
En gnutta sockerstimulerad kanske...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

the_great_alfonzo skrev: Vilket roligt ord det är förresten! Kränkt! kränkt kränkt kränkt :lol: Fyfaen vad fult!! Kränkt..... ojojojoj då... :lol: Har jag aldrig tänkt på innnan.
En gnutta sockerstimulerad kanske...
Ta det lugnt med Lorangan, Alfonz! :?
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

På tal om gud och sånt är jag förresten lite skiträdd för gudstjänster... Jag tycker det liknar nån sorts obehaglig tillbe en helig gurka som anders hittade i ladan status... typ... Eller alltså, ööh, vet inte riktigt hur jag ska förklara det, men jag tycker iaf det liknar nån sorts sektmöte eller nånting, med en tomte som står och predikar med överdrivet djup röst om hur mycket vi älskar Det Oändliga Skägget Gud. Själva kristendomen har jag inget emot, men just gudstjänster tycker jag är något av det läbbigaste som finns...

Och ja, sockerstimulansen är kvar...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

the_great_alfonzo skrev:men just gudstjänster tycker jag är något av det läbbigaste som finns...
Det beror väl väldigt mycket på vilken typ av Gudstjänst det är.
Att sitta i en kall ekande stadskyrka som sväljer 700 personer tillsammans med 5 andra och lyssna på en människa som spelar en roll och talar med en röst som inte är hans egen, är inte särskilt upphetsande.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Övik har sannerligen inte förändrats speciellt mycket sedan jag flyttade därifrån 1980. Redan då dominerades Övik av två religösa sekter : frikyrkor och Modo !
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Fan vad humoristiskt det är att annonslänkarna från google passar vad vi snackar om!!
Ursäkta mej för att jag är sen att lägga märke till det...;-)

EDIT:hmmm....högst föränderligt tydligen....nyss var det 3 länkar till biblar och en till kontrabasar...;-)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Kan man provocera fram tennisannonser?
Pete Sampras, Bjorn Borg, John McEnroe,Roger Federer,venus Williams.....hjälp mej på traven ngn..;-)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

boll racket centercourt game set
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

tie-break wimbledon french open
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

wilson donnay prince penn justine henin KOM IGEN DÅ, googlehelvete!.....Jag kanske bara hade tur med dom där tre bibelannonserna...
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Näpp, nu dök Homosexuel Vigsel och Partnerskap upp istället :roll:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Sabba inte nu!! ;-)
Jimmy Connors Kim Kleijsters (eller hur hon nu stavade...)...belgien...är det någon som gillar det landet? Jag ser det bara som en vidrig genomfart på vägen mellan Holland och Frankrike där dom har usla vägar, kasst käk och gott om otrevliga , serviceovilliga människor ......orange bowl roland garros
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+

Inlägg av flumpedagog »

kanske lite konstig och dum fråga. men står det skrivet i bibeln att jesus var heterosexuell? han kanske var gay. kanske alla figurer som finns med i utställningen var gay på riktigt. om de nu fanns på riktigt. om så är fallet så talar utställningen lika mycket sanning som den heliga boken gör. värt att ha i åtanke.. kanske?

jag tror att politiker och jättekristna ställer sig emot denna utställningen och försöker få stopp på den för att det finns en chans att de kan klara av det. förklaringen är enkel till varför de ger sig på en sån här sak. det är lättare att gnälla på småsaker än på storsaker.
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

figgebass skrev:
Punkster skrev:
Tja, för min del förändrar det inte så mycket. Det finns dom kristna som tror att man kan "be bort" homosexualitet. Det kanske man kan, vad vet jag. Men varför ska man göra det? Om en person är lycklig som homosexuell så är jag jätteglad för den personens skull.

Sen, om man ska vara jättepetig, så talat aldrig Jesus om homosexualitet som en synd. De ställen i Bibeln där homosexualitet nämns som en synd är alla i gamla testamentet. Jesus talar däremot om att sex är något som enbart ska praktiseras mellan en gift man och kvinna. Sen kan man som kristen ha olika syn på det också, såklart.
Som du säger, homosexualitet snackar man om i gamla testamentet och , allvarligt talat, det kan man väl inte se på med andra ögon än att det är en hoper fantastiska berättelser och en hel del förmaningar ifrån en tid så svunnen att en hel del av det som står där helt saknar relevans idag, huh?
Allt det där i stil med "Om i hysen lustar till eder nästas basgig så skolen edra förstfödda spännas fast i en vedkap och armarne delas från kroppen medelst blodsprut och vilda tjut och den trehövdade besten skolen rassla fram ur avgrunden och blah fucking blah" känns väl lite daterat, huh?
Jag tror att dom hade det rätt jävligt då på den pre-dinosauriska tiden och det behövdes en hel del skrämselpropaganda för att få folk att inte knulla runt och sprida syfilis "varpå hela hiorden skola förlora förståndur och gå i cirklur" så då passade det ng bra att "bestämma" att det var en synd att idka älskog innan man ingått äktenskap.
Det var nog också en bra idé att skrämma folk till att inte kröka arslet av sej dagarna i ända (precis som idag, förvisso)ty på den tiden fanns ingen socialstyrelse eller avgiftningskliniker...;-)
MEN Jesus och hans homies drack väl en hel del vin och gick omkring och smålullade runt lite ,huh, eller tror man att just dom hade köpt alkoholfritt på systemet?;-)
Vad jag vill komma till är att jag tycker så oerhört synd om dom unga kristna av idag som faller för frestelserna och dricker ett par bira och har sex innan äktenskapet för det verkar vara så starkt ångestförknippat och jag tycker att man som präst är en jävla skitskalle om man inte kan försöka rimlig-ifiera vissa saker och anpassa dom till idag utan låter nästa generation leva under samma tukt och förmaning som den förra generationen.
Missförstå mej rätt, jag tycker inte att det finns ngn poäng i att supa sej redlös varannan dag eller att det är ngt bra med att byta kropssvätskor med alla man stöter på men man kanske inte ska behöva gå runt och må dåligt över att "det står skrivet" att helveteselden lurar runt hörnet om man gör mänskliga saker...
Fråga vilka andra djur som helst om det är onormalt att vilja ha sex...;-)

Jag är uppvuxen i ett kristet hem och min mamma har nog fortfarande lite svårt att "hacka i sej" homosexualitet men kan inte vi lova varandra att göra vårt yttersta för att inte sprida det vidare till nästa generation, huh?
Det vanligaste argumentet bland okristna är väl att det är onaturligt.Visst, fine, det blir inga barn gjorda på det sättet men det blir det rätt sällan av oralsex heller och det vet jag inte så många som klagar över...;-)
(Heterosexuell analsex förefaller ju också "normalt" om man ska tro sexspalterna och porrfilmerna (som ju är rent dokumentära till sin natur;-)))
Om allt vi gör ska vara normalt så ska vi väl inte göra något av det vi gör idag för allt vi har , äter underhåller oss med är ju påhittat av oss och knappast uppstått av sej självt...
Bara för att man inte själv hyser den typen av känslor inför en annan man så kan det väl inte vara så svårt att acceptera att någon annan kan känna annorlunda? Om jag kan acceptera att folk gillar möbelbasar....ja då kan man lära sej acceptera vad som helst!! ;-)
Jag kan hålla med om det mesta du skriver. En del av det som står i Bibeln (främst i GT) är ju skrivet och anpassat för tiden då det skrevs, alltså för flera tusen år sedan. Alltså kan vi inte tolka det rakt av, vilket vissa, både kristna o okristna, tenderar att göra med jämna mellanrum. Det bästa enligt mig är att konstatera att nu står det så här på det här stället, vad har det för betydelse för mig och mitt liv, och hur ska jag tolka det som står där? Skulle läsa bibeln bokstav för bokstav och handla därefter så skulle världen vara en ganska fucked up-plats.
/Linus
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Bild

Jag ställer mig neutral i frågan. Är varken religös, bög eller har homofobi men jag tycker att killen på bilden har ett rejält packet.
Skriv svar