Någon som sett detta??

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

och tråkigare!
och fulare
gäst

Inlägg av gäst »

marcbass skrev:och tråkigare!
och fulare
Jag skrev att jag föredrar slitna instrument, skillnaden är att jag helst gör jobbet själv. Hur kan det vara tråkigare och fulare, resultatet blir ju likadant?
Senast redigerad av gäst den mån 23 apr 2007, 01:15, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

och fulare
Dessutom är min dansbandsnya Thunderbird snyggare än en jättesliten Windmill.
(Ingen smiley, bassdude, jag är 100% seriös)
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem

Inlägg av calif de funk »

daionsavage skrev:Kan vi inte fortsätta att tjafsa om hur mycket en bas borde kosta istället?

Jag håller med FreCKo om att det känns surt att hosta upp extra för att man bor där man bor. Just Musicman stingray är ett praktexempel på det. Både BP och Johannes påpekar att eftersom det finns folk som är beredda att betala över 20 papp för en ny stingray så är den värd det... åtminstonde för de som köper den
Fast så länge folk köper till ett visst pris så länge kan man säga att en pryl är värd sitt pris, även om du och jag och många andra ogillar det.
daionsavage skrev:Vad jag alltid förundras över är hur vissa instrument blir så eftertraktade och ökar i pris medans andra faller i glömska. Höfners fiolbas t ex: den var ett billigt instrument under 60-talet, ända tills Sr Paul McCartney gjorde den berömd och nu kostar en vintagehöfner mycket (det var en ute för att tag sedan för 30.000). Hade det inte varit för Beatles hade de antagligen sålts på loppmarknader för under 1000-lappen. Blev de bättre instrument i samma takt som Beatles radade upp hit efter hit?
Ja du, visst räddade Paul Höfner som var nästan konkursfärdig. Liksom Elvis Presley räddade Hagström en gång i tiden. Här vill jag poengtera att Hagström ändå var av högre kvalitet enligt min mening. Höfner violin bas tycker inte jag har varit sårskilt bra, och inte blev den bättre med tiden heller. Kan ta ett annat exempel: Gibson Les Paul Standard har inte heller varit bland de bästa Les Paul modelerna men sålde som fan för att Jimmy Page hade en!
daionsavage skrev:Och... nu kommer jag tillbaks till fender igen: om någon annan hade varit före Leo med att tillverka en fungerande elbas, hade fendern haft samma ikonstatus som den har idag?
Det gjordes fungerande elbasar innan Leos. Det är bara det att Leo lyckades först med att serietillverka och sälja.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Johannes skrev:
och fulare

Sen när blev en Thunderbird en Dansbands bas?
och sen när blev Johannes Cool nog att börja spela Dansband?

Sen finns de många sätt och visa sin avundsjuka på.
gäst

Inlägg av gäst »

marcbass skrev:
Johannes skrev:
och fulare

Sen när blev en Thunderbird en Dansbands bas?
och sen när blev Johannes Cool nog att börja spela Dansband?

Sen finns de många sätt och visa sin avundsjuka på.
Gäsp.
Dansbandsny syftar givetvis på att dansbanden oftast har skinande ny utrustning. Ingenstans skrev jag att Thunderbird är en dansbandsbas.
Med tanke på hur du särskriver och använder versaler mitt i meningarna så förstår jag att du kanske inte läser så bra så därför förlåter jag dig och ditt försök till provokation. Ingen fight den här gången alltså. Speciellt cool är jag nog inte så ett rätt fick du i alla fall. Du får gärna förklara vad det är jag är avundsjuk på för det framgår inte.
gäst

Inlägg av gäst »

calif de funk skrev: Det gjordes fungerande elbasar innan Leos. Det är bara det att Leo lyckades först med att serietillverka och sälja.
Det hade jag ingen aning om. Vem tillverkade basar innan Fender? Har du kanske t om någon bild att visa?
Man lär sig något nytt varje dag.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem

Johannes skrev:
calif de funk skrev: Det gjordes fungerande elbasar innan Leos. Det är bara det att Leo lyckades först med att serietillverka och sälja.
Det hade jag ingen aning om. Vem tillverkade basar innan Fender? Har du kanske t om någon bild att visa?
Man lär sig något nytt varje dag.
Det har jag läst om i en book om Fender instrument som jag lånat på biblan. Får se om jag hittar den igen. Kommer faktiskt inte ihåg varken märket eller om det fanns bilder.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

Hmm, det är väl ändå så att Leo Fender var först..
Han lyckades med konsten att skapa Elbasen och dessutom göra det rätt från början (ja ja han övade en del innan i verkstaden). Det är trots allt väldigt lite som hänt sedan 1951 när det gäller grundkonstruktionen. Dessutom lyckades han med viss möda sälja in det till skeptiska kontrabasister även om det tog tid.

Det stämmer dock att Gibson på 20-talet gjorde en basmandolin och även innan andra världkriget gjorde varianter på kontrabasar som gick att förstärka. Även Rickenbacker, Dobro m.fl. gjorde försök på detta.

Men Leo var den som lyckades göra det smidigt och utöver det sålde. :wink:

Källa: "How The Fender Bass Changed The World" - Jim Roberts
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:Frecko: Men om nu en Music Man kostar 23k och den säljs för 23k så måste den väl vara värd 23k?
Eller har jag fel?

Den är ju inte värd mindre här i Sverige för att den kostar 10 lök mer i Usa.

Du verkar inte förstå det här med att man inte kan jämföra priser här och i andra länder.

En BEGGAD MM kostar i Sverige mellan 10-15k och de säljs de också uppenbarligen.

Än en gång, vill vara övertydlig:
Kostar x produkt xx.xxxkr och säljer i xxxx exemplar så är onekligen produkt x värt xx.xxxkr...
Enkel logik i mina ögon.

FÖ så har jag personligen VÄLDIGT stora problem med att betala 400k för en bil. Förutsatt att det inte är en gammal klassiker...
Den här disskusionen börjar bli tjatig. Det jag menar är att när man köper instrument i Europa idag får man betala lite extra (på grund av frakt, tull, moms och sånt) och det förstår jag, för det är sånt man inte kommer undan när man bor på fel sida av antlanten (samma sak gäller väl i USA, fast tvärtom?)

Det jag inte kan förstår är prisökningen som ligger på 150%. Det finns flera exempel på instrument som säljs för samma pris (1300-1600 dollar) i USA men som säljs för betydligt lägre kostnader i Europa/Sverige, och jag förstår liksom inte vart prisökningen kommer ifrån.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

calif de funk skrev:
GrafZeppelin skrev:
calif de funk skrev: Helter Skelter :twisted: 8) :wink:
Nja, nu förstår jag inte riktigt..?
Den ideologiska kombinationen=Helter Skelter=synonym för oordning, funkar inte, allting är uppochnär eller nått i den stilen :wink:
Ah, kom bara att tänka på Charles Manson och hans raskrig... obehagliga associationer.
Gäst

Inlägg av Gäst »

groovyjr skrev:Hmm, det är väl ändå så att Leo Fender var först..
Han lyckades med konsten att skapa Elbasen och dessutom göra det rätt från början (ja ja han övade en del innan i verkstaden). Det är trots allt väldigt lite som hänt sedan 1951 när det gäller grundkonstruktionen. Dessutom lyckades han med viss möda sälja in det till skeptiska kontrabasister även om det tog tid.

Det stämmer dock att Gibson på 20-talet gjorde en basmandolin och även innan andra världkriget gjorde varianter på kontrabasar som gick att förstärka. Även Rickenbacker, Dobro m.fl. gjorde försök på detta.

Nej för jag vet inte vilken gång i ordningen. Fender uppfann/skapade inte elbasen. Den första dokumenterade elbasgitarren byggdes av Paul Tutmarc i mitten av 30-talet.

Visst, han var den första att masstillverka elbasar och att nå försäljningsframgång men det är en väldig skillnad från att ha uppfunnit den.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hm.

Tycker som så att om nu ni tycker att 20k för en Musicman är för mycket, skit i att köpa en då eller köp en begagnad...

Annars kan ni ju fortsätta spela på halvdana instrument som kostar lite och ingenting i Tyskland.

Men jag måste medge att prisskillnaden på MM:en är sjuuuuuuuuk!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem

GrafZeppelin skrev:
groovyjr skrev:Hmm, det är väl ändå så att Leo Fender var först..

Nej för jag vet inte vilken gång i ordningen. Fender uppfann/skapade inte elbasen. Den första dokumenterade elbasgitarren byggdes av Paul Tutmarc i mitten av 30-talet.

Visst, han var den första att masstillverka elbasar och att nå försäljningsframgång men det är en väldig skillnad från att ha uppfunnit den.
Stämmer Grafen! Här kommer lite info:

1930s: Early solid body basses
In the 1930s, inventor Paul Tutmarc from Seattle, Washington, developed a guitar-style electric bass instrument that was fretted and designed to be held and played horizontally. Audiovox's sales catalogue of 1935–6 (also featuring a solid body six-string electric guitar) listed the world’s first fretted, solid body electric bass that was designed to be played horizontally — the Model #736 Electronic Bass Fiddle (German text). The change to a "guitar" form made the instrument easier to hold and transport, and the addition of guitar-style frets enabled bassists to play in tune more easily and made the new electric bass easier to learn.
----------------------------------------------------------------------------
Och här kommer en bild på basen:

Bild
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev:
blackparkas skrev:Frecko: Men om nu en Music Man kostar 23k och den säljs för 23k så måste den väl vara värd 23k?
Eller har jag fel?

Du verkar inte förstå det här med att man inte kan jämföra priser här och i andra länder.

En BEGGAD MM kostar i Sverige mellan 10-15k och de säljs de också uppenbarligen.

Kostar x produkt xx.xxxkr och säljer i xxxx exemplar så är onekligen produkt x värt xx.xxxkr...
Enkel logik i mina ögon.

FÖ så har jag personligen VÄLDIGT stora problem med att betala 400k för en bil. Förutsatt att det inte är en gammal klassiker...
Den här disskusionen börjar bli tjatig. Det jag menar är att när man köper instrument i Europa idag får man betala lite extra (på grund av frakt, tull, moms och sånt) och det förstår jag, för det är sånt man inte kommer undan när man bor på fel sida av antlanten (samma sak gäller väl i USA, fast tvärtom?)

Det jag inte kan förstår är prisökningen som ligger på 150%. Det finns flera exempel på instrument som säljs för samma pris (1300-1600 dollar) i USA men som säljs för betydligt lägre kostnader i Europa/Sverige, och jag förstår liksom inte vart prisökningen kommer ifrån.
Generalagenten vet kanske att M.M är en populär produkt så de tar det priset de tror att de kan få? Nu gissar jag men ändå, vet de att de kan få 22K så lägger de väl sig inte under det priset? Maila och fråga...
gäst

Inlägg av gäst »

calif de funk skrev: Bild
Undrar när det kommer en reissue?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
FreCKo skrev:
Eller har jag fel?

Enkel logik i mina ögon.

Generalagenten vet kanske att M.M är en populär produkt så de tar det priset de tror att de kan få? Nu gissar jag men ändå, vet de att de kan få 22K så lägger de väl sig inte under det priset? Maila och fråga...

Ja dom är ju inte dumma!
Och när en SUB kostar 10k så måste väl en "riktig" kosta mer?
Varför kostar en del nya Fender 25k?
Därför att folk köper dem för de pengarna....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem

Inlägg av precision65 »

daionsavage skrev:Höfners fiolbas t ex: den var ett billigt instrument under 60-talet, ända tills Sr Paul McCartney gjorde den berömd och nu kostar en vintagehöfner mycket (det var en ute för att tag sedan för 30.000). Hade det inte varit för Beatles hade de antagligen sålts på loppmarknader för under 1000-lappen. Blev de bättre instrument i samma takt som Beatles radade upp hit efter hit? Och... nu kommer jag tillbaks till fender igen: om någon annan hade varit före Leo med att tillverka en fungerande elbas, hade fendern haft samma ikonstatus som den har idag?
Höfners halvakustiska basar från 60-talet är fantastiska byggen. Priset har ju trissats pga Beatles, visst, men några loppisobjekt är det nog inte. Instrumentbyggartradition. Fender var inte först, men smartast. Många bra detaljer är kopierade på de flesta elbasar som säljs idag. Enkelt och fungerande. Jag läste om Nick Lowe, och hur han bestämde sig för att spela Fender. Han stod utanför en pub på krönet av en backe. Bandet som hade lirat lastade sin skåpbil med instrument, men stängde bakdörren dåligt. När bilen körde iväg trillade bland annat en Fenderbas ut, och studsade nerför backen, ömson kropp, ömsom huvud studsade nerför hela gatan. De åkte ner och hämtade basen, vinklade till en stämskruv som blivit sned och stämde DEN strängen. Sen var det bara att lira...EN SÅ'N DÄR MÅSTE JAG SKAFFA, tänkte Nick.

AIK!

Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem

Inlägg av precision65 »

Dubbelpost, lite triggerhappy ibland :oops:
Senast redigerad av precision65 den mån 23 apr 2007, 16:44, redigerad totalt 1 gånger.

AIK!

Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

En liten parantes. En kille som jag tror varit inne på forumet här någon gång berättade för mig för för att tag sedan att han på väg hem från Italien var inblandad i en krock på Autobahn. Hans dyrbara Modulus for ut på vägen. Fodralet blev skrot men basen klarade sig utmärkt.

OBS. Detta är inget argument för att köpa en Modulus i stället för en Fender utan bara en historia ur verkliga livet.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem

GrafZeppelin skrev:
calif de funk skrev:
GrafZeppelin skrev:
calif de funk skrev: Helter Skelter :twisted: 8) :wink:
Nja, nu förstår jag inte riktigt..?
Den ideologiska kombinationen=Helter Skelter=synonym för oordning, funkar inte, allting är uppochnär eller nått i den stilen :wink:
Ah, kom bara att tänka på Charles Manson och hans raskrig... obehagliga associationer.
Vem fan är han då? Jag refererar till The Beatles Wight Album och låten Helter Skelter samt den tidigare förklarade betydelsen av yttrycket :wink:.

Men hade jag vetat om snubben från ditt inlägg skulle jag ändå alldrig kunna förknippa dig med sånt skit :wink:.
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem

Johannes skrev:
calif de funk skrev: Bild
Undrar när det kommer en reissue?
Det blir nog ingen gissar jag. Den sålde ju inte från början så det blir svårt att motivera en reissue serie på den :wink:.
- Dereborn
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Generalagenten vet kanske att M.M är en populär produkt så de tar det priset de tror att de kan få? Nu gissar jag men ändå, vet de att de kan få 22K så lägger de väl sig inte under det priset? Maila och fråga...
Tror tyvärr inte att dom kommer ta mitt mail seriöst, med all rätt... Får helt enkelt leta upp en vänsterhänt MM, sätta mig ner och lira och se vatt de hajp is all abaot!
The Superjams
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det finns väl egentligen ingen Hype kring MM för tillfället... var väl mer under 90-talet.
Men det är riktigt bra intsrument, det går inte att sticka under stolen med.
Härligt ljud, om än som vissa tycker lite enformigt.
En del tycker ju att det finns ett ljud i en Stingray, och that´s it. Håller väl inte helt med men...
Men helt klart, du ska prova en vänsteryxa..!

Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:Det finns väl egentligen ingen Hype kring MM för tillfället... var väl mer under 90-talet.
Men det är riktigt bra intsrument, det går inte att sticka under stolen med.
Härligt ljud, om än som vissa tycker lite enformigt.
En del tycker ju att det finns ett ljud i en Stingray, och that´s it. Håller väl inte helt med men...
Men helt klart, du ska prova en vänsteryxa..!
Eller så skrapar jag ihop 15K och köper den där gröna martini-basen jag visade i en annan tråd :twisted:
The Superjams
DIST!!!
Skriv svar