FRA-lagen

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Du kan bli föremål för brottsmisstanke (rätt eller felaktigt) utan iblandning av polis eller domstol.

D räcker mig... mer behöver inte jag veta. Vad ja-röstarna sitter inne med för sanningar blir från min horisont då irrelevant.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:Varenda nyhetssändning jag hört senaste veckan har haft det som huvudnyhet.
Okej, där säger jag inte emot dig. Har inte hunnit kolla på nyheterna dom senaste dagarna. Bara läst tidningar.
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:
MrFredrik skrev:
Geddy_Lee skrev:
Jo4cim skrev:En annan sak är ju varför inte det här har stått på alla löpsedlar, mer än hälften av svenska folket vet väll inte ens vad FRA är.
Vågar inte media skriva om det eller?
Ursäkta, men har du varit i Sverige senaste veckan?
Skrivit om det har dom definitivt gjort. Men Zlatans knä har verkat vara viktigare att skriva om på löpsedlarna än FRA-lagen.
Varenda nyhetssändning jag hört senaste veckan har haft det som huvudnyhet.
Då kan du inte hört många! :o :poke:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

broder blues skrev:Du kan bli föremål för brottsmisstanke (rätt eller felaktigt) utan iblandning av polis eller domstol.

D räcker mig... mer behöver inte jag veta. Vad ja-röstarna sitter inne med för sanningar blir från min horisont då irrelevant.
Jag säger inte emot dig.
Försöker bara se det från en annan sida. Det är självklart märkligt.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

...
Senast redigerad av gäst den ons 18 jun 2008, 23:24, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:Försöker bara se det från en annan sida.
Samma här, men.. kommer Du fram till något? Haha
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

rumpeldunken skrev:
Geddy_Lee skrev: Varenda nyhetssändning jag hört senaste veckan har haft det som huvudnyhet.
Då kan du inte hört många! :o :wink:
100 mil i bilen denna veckan, så det blir några stycken.
Senast redigerad av Geddan den ons 18 jun 2008, 23:27, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:
rumpeldunken skrev: Varenda nyhetssändning jag hört senaste veckan har haft det som huvudnyhet.
Då kan du inte hört många! :o :wink:
100 mil i bilen denna veckan, så det blir några stycken.[/quote]
Ålrajt! :tummenupp:
Linkert
Medlem

Inlägg av Linkert »

143 för, 138 emot (en jävla massa frånvarande....)
75 mille i skattepengar för att behandla en Svensson som terrorist..
Dom har ju för i helvete "experter" som säger att de knappast kommer fånga några terrorister med detta system.
Idiot helveten som ska "representera folket". Man märker på olika forum hur bra politikerna representerar folket.
– Robin
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Som varandes medlem i en mc-klubb så är jag rätt van att ständigt vara misstänkt för brott, helt ospecificerat och absolut grundlöst.
Jag finns tex i polisens nationella register över potentiella brottslingar med namn, bild och alla uppgifter om mitt privatliv, min familj, mina vänner och allt annat som rör mig, detta enbart just för att jag är med i en intresseförening för motorcyklar och att jag har besökt tex fester där mer uttalade "outlaw-klubbar" funnits representerade. Det mest olagliga jag gör är troligen att inte ha ljuddämpare och blinkers på hojen samt att nån enstaka gång köra lite för fort, detta spelar dock ingen roll då jag som sagt ingår i en organisation som KAN ha nån sorts samröre med någon i sammanhanget suspekt dito. Detta kommer jag aldrig att kunna göra något åt, det är som det är.

Så välkomna till verkligheten allihop!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Jag tycker att det är öken, no doubt , men man kan ju ta och försöka hålla sej till verkligheten en gnutta...ni som skriver NU KOMMER ALLT JAG GÖR ATT REGISTRERAS OCH DOM KOMMER ATT AVLYSSNA OCH SPELA IN ALLA MINA SAMTAL OCH DOM KOMMER ATT VETA OM HURUVIDA JAG GILLAR ATT FINTA IN DEN I TVÅAN,har ni verkligen tänkt igenom det så värst noga?
Tror ni att fra kommer att sitta och gå igenom era mail? Tror ni att det finns risk att dom kommer att "avlyssna" när ni har cybersex med ngn 45åring ifrån Sveg?
Tror ni att dom kommer att spela in när ni snackar med frugan om vad det nu var du skulle köpa på ica?
Troligen inte,va?
Därmed inte sagt att det är en bra grej. Det kommer att kosta en jävla massa pengar och mantimmar troligen helt i onödan och jag kan komma på en hel del bättre saker att lägga skatt på.Precis som med "trängselskatten"...(Förresten...är inte miljöbilar lika stora som bensinbilar?? Det borde väl vara smartcars som slapp skatt om det nu är trängsel det handlar om....)

Sen , vem det nu var som började jiddra om dom blå, så visar det sej nu att fra redan har fixat det där med mail"avlyssning" och se på fan....det var dom genomgoda socialdemokraterna som sparkade igång det, eller satt borgarna vid makten för 3-4 år sen??
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

figgebass skrev:Jag tycker att det är öken, no doubt , men man kan ju ta och försöka hålla sej till verkligheten en gnutta...ni som skriver NU KOMMER ALLT JAG GÖR ATT REGISTRERAS OCH DOM KOMMER ATT AVLYSSNA OCH SPELA IN ALLA MINA SAMTAL OCH DOM KOMMER ATT VETA OM HURUVIDA JAG GILLAR ATT FINTA IN DEN I TVÅAN,har ni verkligen tänkt igenom det så värst noga?
Tror ni att fra kommer att sitta och gå igenom era mail? Tror ni att det finns risk att dom kommer att "avlyssna" när ni har cybersex med ngn 45åring ifrån Sveg?
Tror ni att dom kommer att spela in när ni snackar med frugan om vad det nu var du skulle köpa på ica?
Troligen inte,va?
Därmed inte sagt att det är en bra grej. Det kommer att kosta en jävla massa pengar och mantimmar troligen helt i onödan och jag kan komma på en hel del bättre saker att lägga skatt på.Precis som med "trängselskatten"...(Förresten...är inte miljöbilar lika stora som bensinbilar?? Det borde väl vara smartcars som slapp skatt om det nu är trängsel det handlar om....)

Sen , vem det nu var som började jiddra om dom blå, så visar det sej nu att fra redan har fixat det där med mail"avlyssning" och se på fan....det var dom genomgoda socialdemokraterna som sparkade igång det, eller satt borgarna vid makten för 3-4 år sen??
Vad jag menade var att jag tillhör dem som troligen redan ÄR utsatta för signalspaning trots att jag inte begått något som helst brott för att bli föremål för det, och detta kommer nu att bli enklare och därmed vanligare. Tänk er tex när nån får för sig att PrataBas egentligen är förtäckt kriminell verksamhet och börjar kartlägga alla medlemmar! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

suck dubbel igen! - nån är ute efter mig!
Senast redigerad av criss den tor 19 jun 2008, 11:56, redigerad totalt 1 gånger.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

den här övervakningen har ju verkligen fått fotfäste i många länder. det känns som om vi går åt ett otrevligt håll.
vad är nästa steg? och nästa?
det har ju tagits en del. och hela tiden är argumentet att den som inte har något att dölja inte ska tycka att det är otrevligt att bli övervakad. och de som tycker det är otrevligt per automatik har något att dölja.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Nu kanske jag har foliehatten på igen, men...alla västländers militär och/eller säkerhetspolis signalspanar redan friskt också på oskyldiga medborgare i hemlandet, oavsett om det sker i offentlighetens ljus eller inte.

Vill man tolka lagförslaget välvilligt kan man ju se det som att politikerna vill lagstifta om det här just för att det inte ska ske i det fördolda.

Sen är jag definitivt inte nån förespråkare för storebrorssamhället, vill inte hamna i några register på grund av mina online-aktiviteter, och tror att FRA i förlängningen får många negativa konsekvenser, inte minst i form av ökad kryptering bland de som verkligen har skäl att dölja sina handlingar, men det finns som vanligt flera sätt att se på saken.
FRA behöver ju inte betyda att alla politiker vill besudla min integritet med något hästdimensionerat där solen inte skiner, det kan finnas ett gott uppsåt som inte bara handlar om att gå i Bush ledband och terroristskräck, även om jag själv inte är någon förespråkare av legal slasksignalspaning i Sverige.

Men, eftersom jag är en cynisk och halvparanoid farbror går jag inte i taket över FRA-frågan, jag förutsätter liksom redan att det sitter en moppemuscha i något bergrum och scannar mina mejl ;-)
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Att ni och eller jag redan är paranoida gör inte FRAlagen ett dugg bättre.
Om det är nån som tycker att det är ok att det nu tom finns en publik lag som sanktionerar brottsmisstanke (med eller utan rätt riktighet) och som med samma lätthet tillåter detta utan nån inblandning av polis eller domstol så tycker ni väl d. Jag tycker iaf att d är dödsmörker över "demokratin".

O tack för välkomnandet HTTP.. Men jag är inte ett dugg lättad att alla vi andra som inte har båge nu är med i samma gemenskap :wink:
En större klubb men lika fel.. Men det tror jag säkert du tycker oxå.
D e väl bara machokister som gillar att bli trakaserade.

Om ni undrar vad jag har för tatuering på ryggen så e d bara märken efter regeringens dubbdäck när dom körde över mig.. o några till.

kram//
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Taurus skrev:jag förutsätter liksom redan att det sitter en moppemuscha i något bergrum och scannar mina mejl ;-)
You don't say.....MEN det här är verkligen en sån där "Konspirationsteoretiker unite"-fråga och plötsligt blir allas integritet så in i helvete viktig och allas privatliv plötsligt sååå intressanta....Varför skulle militären bry sej om era privatliv?!?
Om ni mottar 4 miljoner från ett bankkonto tillhörande Al Quaida så har jag inget emot om FRA kanske funderar över vaffan du är för typ egentligen...och jag tror nog att det är på den nivån snarare än att dom kollar efter folk som mailar bilder på sitt kön till sina cybersnuskisar eller snackar om sina svarta gig i ett internetforum...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

daionsavage skrev:de kommer aldrig att dra tillbaks den här lagen om de får bilda regering i nästa val, eller är det någon som törs slå vad?
Skulle inte tro det va...speciellt eftersom det tydligen var dom som initierade det....
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Undrar vad man ska rösta på nu? M, Fp, C, Kd, S, V och Mp går ju fetbort. Piratpartiet?
daionsavage skrev:Sossarna är nog bara djävligt lättade över att borgarna var de som tvingades att bära hundhuvudet i den här frågan... de kommer aldrig att dra tillbaks den här lagen om de får bilda regering i nästa val, eller är det någon som törs slå vad?
Det tragiska är att det är väldigt många som snackar om att detta är ett svek från de borgerliga och att man därför lika gärna kan rösta till vänster vid nästa val. Det är ju att skjuta sig i foten eftersom Bodström velat ha den här skiten hela tiden och man får då dessutom allt annat elände som vänsterblocket vurmar för. Så om man röstade höger sist så gör man knappast bättre i att ändra sig till nästa val.

Tillägg: Förresten är det här mest en principfråga för min del. Jag tror inte att lagen kommer att missbrukas i dagsläget, men vem vet vilka som sitter vid makten nästa gång?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Men på terrorlinjen, vart det inte några tomtar som försökt smuggla in sprängämnen till något kärnkraftverk i sverige var det nu låg? Ingen kommentar om lagen!
Användarvisningsbild
Danne Palm
Medlem

Inlägg av Danne Palm »

Demokrati = rätt till privatliv och anonymitet. Intrång i detta skall vid specifik brottsmisstanke motiveras, i domstol.

Bara möjligheten att utan brottsmisstanke bli avlyssnad och få sitt privatliv avsynat = polisstat.

FRA-lagen är inte förenlig med ett demokratiskt styrelsesätt och ett rättsäkert samhälle. Begriper man inte det så saknar man helt enkelt begrepp om vad demokrati, yttrande- och åsiktsfrihet i praktiken innebär.

(F ö så har MP alltid varit emot denna lag, om man nu inte vad man ska rösta på i nästa val)
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
Användarvisningsbild
Fungrim
Medlem

Inlägg av Fungrim »

Heja, Bahnhofs VD säger att dom kommer att vägra samarbeta med FRA. Respekt! Mera sånt. Och ja-sägarna? Fascistoida idioter och lissmare hela bunten.
"Imagination is cheap, as long as you don't have to worry about the details." - Daniel C. Dennet
BTB405QM, GK400RB, Peavey 410TX, Ashdown Drive Plus, ESB MicroBass II /Lars J. Nilsson
Skriv svar